Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435265 keer)

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1300 Gepost op: 19-03-2018, 18:33:37 »
Als ik in Nederland was zou ik tegen de sleepwet stemmen, vind de weerleggingen die ik heb gelezen van argumenten tegen de wet zwakker dan die van argumenten voor de wet.

Qua gemeenteraad weet ik niet wat ik zou doen, weet niet eens zeker in welke gemeente ik momenteel officieel woon.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1301 Gepost op: 19-03-2018, 18:57:46 »
Ik stem tegen de wet: eigenlijk alleen vanwege het feit dat er informatie verstrekt mag worden aan het buitenland. En daar ben ik het zeer mee oneens. Verder vind ik de wet oprecht goed en ben ik vóór het inleveren van privacy voor veiligheid, maar tegen het inleveren van privacy op deze voorgestelde manier.

En ik stem op een landelijke partij in mijn gemeente..
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1302 Gepost op: 19-03-2018, 18:59:39 »
Dat is precies het probleem van referenda :P
Simpel als ja of nee is het gewoon niet...
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1303 Gepost op: 19-03-2018, 19:20:53 »
Ik weet ook nog niet of ik ga stemmen voor het referendum en wat dan. Aan de ene kant snap ik wel dat er een nieuwe wet nodig is, maar met veel van wat ik er tot nog toe over heb gehoord ben ik het niet zo eens, dus ik neig wel naar tegen.

Het probleem is een beetje dat ik so far van voorstanders voornamelijk naïeve dingen heb gehoord en van tegenstanders voornamelijk doemdenkerij, en nog weinig echte argumenten. Dus ik moet me toch nog even iets beter inlezen denk ik. Of gewoon niet stemmen, maar daarvoor vind ik het dan eigenlijk toch weer net te belangrijk.

Qua gemeenteraadsverkiezingen heb ik net maar eens de stemwijzer van mijn gemeente ingevuld, maar ik vond hem echt super vaag en onhandig, en ik kan achteraf de motivaties van de partijen niet meer teruglezen :-\\ Dus ik weet niet of ik daar nou echt veel mee opgeschoten ben. Misschien toch maar gewoon eens wat verkiezingsprogramma's doorlezen...
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1304 Gepost op: 19-03-2018, 19:51:24 »
De Raad van State, Amnesty, de meeste juristen en ik geloof zo'n beetje alle huisartsen zijn (nu nog) tegen deze wet.  Ik stem dan ook nee. Laten ze hem eerst maar zodanig aanpassen dat juristen er wel mee kunnen leven.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1305 Gepost op: 19-03-2018, 19:54:25 »
die eerste zag ik ook ergens staan ja, dat baart me wel enigszins zorgen. Maar dan kan een wet toch niet doorgaan als de raad van state tegen is?
De rest heeft allemaal eigen/andere belangen dus vind ik niet zo interessant.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1306 Gepost op: 19-03-2018, 20:07:04 »
Ik vind het niet erg dat ik niet kan stemmen. Ik ben ook tegen referenda, maar de vorige keer heb ik om vijf voor negen alsnog gestemd, het ging de verkeerde kant op (en mijn stem hielp niet genoeg helaas :( )

Qua gemeenteraad heb ik alle vertrouwen in mijn gemeentegenoten ::)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1307 Gepost op: 19-03-2018, 20:08:51 »
Welke belangen hebben juristen/rechtsgeleerden dan, behalve kijken of een wet in strijd is met (internationaal) recht? Het gaat hier niet alleen om advocaten, maar ook om mensen die puur en alleen wetenschap doen. De Raad van State geeft alleen advies, maar helaas wordt dat vaak niet opgevolgd :(
« Laatst bewerkt op: 19-03-2018, 20:21:25 door Loezel »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1308 Gepost op: 19-03-2018, 20:12:12 »
hmmm net nog een paar artikelen gelezen.
ik neig nu naar nee
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1309 Gepost op: 19-03-2018, 20:22:51 »
Ik ga tegen stemmen. Dat er een nieuwe wet moet komen is logisch, maar de wet zoals hij er nu ligt vind ik niet oke.

Gemeente ben ik nog niet uit. Het is allemaal niet veel soeps hier...
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1310 Gepost op: 19-03-2018, 22:25:05 »
Ik dacht tegen de Wiv te gaan stemmen, maar neig nu meer naar voor.

Ik had eigenlijk twee bezwaren. Eerste inderdaad het delen van ongefilterde info met buitenlandse veiligheidsdiensten. Maar dat lijkt mij bij nader inzien met voldoende waarborgen omkleed om te zorgen dat de kans dat informatie in kwaadwillende handen valt minimaal is.

Tweede argument ging over de bewaartermijnen (o.a. ook een kritiekpunt van de Raad van State). Daar is niets aan gewijzigd, dus die blijft staan. Maar is dat dan voldoende om die hele wet terug naar de tekentafel te sturen, of moet ik er maar gewoon op hopen dat er wel iemand is die een rechtszaak aanspant waarbij dat artikel daadwerkelijk aan het EVRM getoetst wordt?

Aan de andere kant: het is raadgevend en Buma doet er toch niets mee, dus ik kan ook wel gewoon kritisch zijn. ;D
If I was a haircut would you wear a hat?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1311 Gepost op: 19-03-2018, 22:36:40 »
Ik stem niet want ik ben tegen referenda :)
Dit ^ vind ik het slechtste idee, omdat ik vind dat als je stemrecht hebt, waar we heel erg blij mee mogen zijn, dat je dat recht ook moet gebruiken ::jaja::.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1312 Gepost op: 20-03-2018, 09:01:57 »
Ik stem niet want ik ben tegen referenda :)
Dus je stemt daarom dus ook niet voor de gemeenteraad? ::hypocriet::

Ik ben er wel uit.  Voor de gemeenteraad stem ik op een van de drie lokale partijen in mijn gemeente en ik stem tegen de nieuwe WIV. Vooral het punt in die wet waarin staat dat de diensten de opgeviste informatie blindelings met buitenlandse diensten mag delen bevalt me niet. Wij hebben immers geen invloed op wat die buitenlandse diensten met de info van onschuldige mensen doet.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1313 Gepost op: 20-03-2018, 13:30:47 »
Ik heb toch nooit gezegd dat ik niet voor de gemeenteraad ga stemmen? ???
Ik had het alleen over het referendum. En ik ben tegen referenda, dat heeft niks met m'n stemrecht te maken want dat gebruik ik gewoon :P
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1314 Gepost op: 20-03-2018, 15:11:22 »
Je hebt ook gewoon stemrecht voor het referenda, dus dat heeft er wel mee te maken ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1315 Gepost op: 20-03-2018, 16:28:29 »
We hebben in Nederland stemRECHT en geen stemPLICHT. Dat is al zo lang geleden afgeschaft, zelfs ik heb het niet meer meegemaakt. Niet gaan stemmen is trouwens ook een keuze.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1316 Gepost op: 20-03-2018, 17:35:19 »
Je hebt ook gewoon stemrecht voor het referenda, dus dat heeft er wel mee te maken ::).

Nee want jij doet nu alsof ik geen waarde hecht aan mijn stemrecht en dat is onzin. Ik maak bewust de keuze om niet voor of tegen een referendum te stemmen omdat dat hypocriet zou zijn. Dat heeft niks te maken met het feit dat ik wel mag stemmen. Ik ga ook stemmen. Alleen niet voor of tegen die wet.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1317 Gepost op: 20-03-2018, 17:53:39 »
We hebben in Nederland stemRECHT en geen stemPLICHT. Dat is al zo lang geleden afgeschaft, zelfs ik heb het niet meer meegemaakt. Niet gaan stemmen is trouwens ook een keuze.

Ik noem het toch ook stemrecht en geen stemplicht? ??? Ik hecht alleen meer waarde aan dat recht dan mensen die niet gaan stemmen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1318 Gepost op: 20-03-2018, 18:17:06 »
Nee want jij doet nu alsof ik geen waarde hecht aan mijn stemrecht en dat is onzin. Ik maak bewust de keuze om niet voor of tegen een referendum te stemmen omdat dat hypocriet zou zijn. Dat heeft niks te maken met het feit dat ik wel mag stemmen. Ik ga ook stemmen. Alleen niet voor of tegen die wet.
+1

 ::bravo::
🜃

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1319 Gepost op: 20-03-2018, 19:46:10 »
Kan ik bij het referendum ook blanco stemmen?

Gemeenteraad ga ik voor het eerst niet lokaal stemmen. De opties waren te beperkt en de grootste lokale partij, is het op mijn belangrijkste thema's niet met mij eens. ::ohno::