Poll

Moet de gulden in Nederland weer snel wettig betaalmiddel worden?

Ja, we betalen in verhouding al veel te veel als gevolg van deze gemeenschappelijke europese munt
3 (13%)
Nee, we hebben de munt nou eenmaal, terugdraaien is rampzalig voor onze economie
12 (52.2%)
ja, om een andere reden
0 (0%)
nee, om een andere reden
8 (34.8%)

Totaal aantal stemmen: 23

Auteur Topic: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]  (gelezen 10953 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Geef met deugdelijke argumenten aan waarom dit volgens jou wel of geen goed idee is. Dus niet zeggen: ik ben onmiddellijk voor (of tegen), maar onderbouw je standpunt.

Ik begin zelf:

ik ben er helemaal tegen. Ooit wilde Le Pen dat in Frankrijk bereiken, hij werd weggehoond.


Stel dat we de gulden weer terug gaan krijgen. Wordt het dan eerlijk omgerekend allemaal? Of wordt de afronding (om van de oude guldenbedragen mooie ronde nieuwe eurobedragen te krijgen), nu in omgekeerde richting gedaan, zodat de consument terugkrijgt wat ze 8 jaar geleden verloren bij de overstap van gulden naar Euro? Ik weet wel zeker van niet, want een overstap van Euro naar gulden zal ook weer zeer veel geld kosten, en die gaat de consument andermaal betalen.

Gaan we meer overhouden in ons loonzakje? en maakt het nou echt veel uit of we twee euro twintig, of een euro in onze portemonnee hebben?

Ik denk dat de voorstanders van herinvoering slechts voorstanders zijn omdat wilders met dit voorstel is gekomen, en verder helemaal niet nadenken over de kwalijke gevolgen van die switch. Ook om die laatste reden ben ik al fel tegen herinvoering van de gulden. Dat laatste argument is eerlijkgezegd meer gevoelsmatig. Het eerste is echter weldegelijk onderbouwd.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ik vind dat we eigenlijk onze oude vertrouwde gulden gewoon nooit hadden moeten inwisselen.. Maar nu hebben we de euro nou eenmaal en we zullen het ermee moeten doen.. Het allemaal omgooien en weer terug gaan naar de gulden heeft totaal geen zin denk ik... Uiteindelijk gaat het om de waarde van het muntstuk/briefje en niet hoe die eruit ziet. Het lijkt me niet handig om het allemaal weer terug te draaien (dat kost een vermogen! een beetje zonde)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Wilders probeert zijn aanhang wijs te maken, dat het een gift is van enkele miljarden aan Griekenland, Maar het is geen gift, het is een lening, waar Nedewrland zelfs beter van kan worden.

Maar dat laatste kan wilders aan zijn achterban niet ''verkopen'', dus maakt ie ervan dat het een gift is. Geld dus dat we nooit meer terugzien.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Nouja het feit is wel dat we wel het risico lopen dat Griekenland misschien een bodemloze put gaat zijn waarin het niet helpt om geld in te gooien. Er zijn een heleboel landen, met name in Afrika, die ook geld hebben 'geleend' van landen in Europa en van het IMF, en dat geld hebben we ook niet teruggezien. Indirect kun je het dus zien als een gift, want de kans dat je het ooit terugkrijgt is zeer aanwezig. Het debacle met Griekenland, en dit zal niet het enige debacle zijn (in Spanje en Portugal gaat het ook niet goed), zorgt voor een grote waardevermindering van de Euro en daar worden wij als Nederland ook weer de dupe van. Stel dat wij nog steeds de Gulden hadden gehad, dan was dit effect veel minder.

Echter, de Euro weg doen is natuurlijk volledig onrealistisch. Een grote stap naar eenwording, zoals Europa heeft gedaan door de Euro in te voeren, is niet terug te draaien zonder dat het heel veel offers zal vragen. Daarnaast is het onzinnig omdat de Gulden, zeker nu alle andere Europese munten niet meer bestaan, niks betekent op economisch gebied (Nederland is nou eenmaal een klein land). Daardoor zal de Gulden ook erg afhankelijk zijn van de wereldwijde economische eb en vloed (dat is de Gulden altijd bovenmatig geweest), en schieten we er dus erg weinig mee op.

Maar goed, het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat Henk en Ingrid vinden ;)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Vergeet niet dat we niet alleen op de wereld zijn, en dat het ene land het andere land zou mogen helpen om (financieel) overeind te blijven, zij het dat de gever aan de ontvanger uiteraard wel voorwaarden zou mogen stellen. De wereld IS immers van iedereen, en net zoals een individuele inwoner is het ook voor een land geen eigen keuze dat het ligt in een regio waar geen of weinig natuurlijke bronnen zijn.

Nu is het met Griekenland natuurlijk iets anders als met Somalië, of noem maar een land op, maar de rijke landen hebben nu eenmaal een verantwoordelijkheid ten opzichte van de landen die minder geluk hebben gehad. Ik bekijk het probleem mondiaal, dus. En ik zeg dus niet: laat een land waar het economische niet goed gaat, zijn eigen boontjes maar doppen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Maar goed, het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat Henk en Ingrid vinden ;)

DWDD gister gezien?
Een paar maand geleden was het niet Henk en Ingrid, maar nog Henk en Anja  ::rofl::

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Een jaar of wat geleden wat het nog Sjonnie en Anita, in België heet dat koppel Sjonnie en Mariska, als ik het goed heb. Maar het komt op hetzelfde neer.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Ik zou het niet erg vinden om weer terug te gaan naar de Gulden. Maar of het nu verstandig is weet ik niet. Als Nederland terug zou gaan zou dat eigenlijk voor alle andere landen ook moeten gelden. Het grootste voordeel is dat je nauwelijks meer hoeft te wisselen. Echter vraag ik me op dit moment zeker af of de Euro door al die nieuwe toegevoegde landen en die problemen in bijv Griekenland niet instabiel gaat worden...

Ik zou trouwens zelfs verder willen gaan door te stellen dat de Europese Unie helemaal wel mag worden opgeheven...
Ich bin ein Bärliner!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Ik denk dat ook dat niet echt aan de orde is. In Amerika (de US of A....) heb je ook 50 staten die samen de Verenigde Staten vormen, en ook daar heb je regio's waar het economisch beter gaat dan in andere regio's.

Ik denk dat daar de vraag nog nooit is gesteld om vanwege die economische verschillen de Dollar om te wisselen voor een eigen munteenheid, dan wel om helemaal uit het verbond van de Verenigde Staten te stappen. Ja, daar gaat het net 1 stapje verder dan hier, maar toch ben ik van mening dat het enigszins vergelijkbaar is.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
dat een land arm is omdat het geen of weinig natuurlijke bronnen heeft is volgens mij onzin. ik denk dat corruptie en meer van dat soort acties er meer mee te maken hebben.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #10 Gepost op: 3-05-2010, 16:19:06 »
Corruptie moet worden aangepakt, ben ik met je eens. Maar een land laten vallen omdat het een ander land is, gaat me te ver. De wereld is van ons allemaal, we moeten die in zo goed mogelijke staat overdragen aan de volgende generaties.

Als dat kan door de zorg voor het milieu (en we hebben daar invloed op), dan moeten we dat doen. Als er financiele zaken geregeld moeten worden, zullen we daar ook onze bijdrage aan moeten leven.

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #11 Gepost op: 3-05-2010, 18:22:03 »
Dit is een interessante discussie,daarom kan ik er niet  gemakkelijk aan mee doen [kost te veel van mijn en jullie verdraagzaamheid en tijd, maar toch,wat is de zin van geldpersen nu anzetten,wat al veel gebeurt [ ondanks de les van 1929 de vorige chrach ], a u b geen complottheorie'en die ken ik al  klik maar op rockefeller and the council of foreign relations

uitverkocht

 ik ga wel op zoek naar een link

Dan evt complottheorie en elders  ::)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #12 Gepost op: 3-05-2010, 18:24:41 »
de beloofde link en er is natuurlijk veel meer info

http://nl.wikipedia.org/wiki/Council_on_Foreign_Relations
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #13 Gepost op: 3-05-2010, 18:25:21 »
ja lekker zeg! dus ieder land mag er met de pet naar gooien en de landen die het wel goed doen kunnen dokken.
natuurlijk is de wereld van ons allemaal, maar er zijn grenzen. wat het milieu in deze discussie doet ontgaat me even.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #14 Gepost op: 3-05-2010, 18:44:36 »
ja lekker zeg! dus ieder land mag er met de pet naar gooien en de landen die het wel goed doen kunnen dokken.
natuurlijk is de wereld van ons allemaal, maar er zijn grenzen. wat het milieu in deze discussie doet ontgaat me even.

Vooralsnog (ik ben niet geheel bekend met de achtergronden van de problemen in (o.a.) Griekenland) ben ik het helemaal met Ibung eens!
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #15 Gepost op: 3-05-2010, 18:46:08 »
Vooralsnog (ik ben niet geheel bekend met de achtergronden van de problemen in (o.a.) Griekenland) ben ik het helemaal met Ibung eens!

Ik ook... In zekere zin is de wereld idd voor iedereen en we moeten elkaar helpen. Maar als dit idd onbeperkt is en iedereen zich zo gaat gedragen loopt het de spuigaten uit en is het einde zoek.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #16 Gepost op: 3-05-2010, 20:50:42 »
Natuurlijk moeten er wel eisen komen. En er moeten voorwaarden komen aan hulp. Ik zeg ook niet dat iedereen zo maar blind hulp moet krijgen. Maar wanneer je je niet helpt, trekt dat andere land meer landen mee de afgrond in, heb ik het idee.

Overigens: is iedereen vergeten dat Griekenland niet het eerste land is dat niet voldeed aan de 3 procent-eis? Frankrijk en Duitsland, toch geen kleintjes binnen de EU, gingen het land immer voor, en hebben hun zaakjes intussen wel weer op de rails.

Wat het milieu ermee te maken heeft, dat heeft met het huidige Griekse probleem inderdasd niet veel te maken, maar wel met de erfenis die wij onze volgende generaties willen nalaten: Geef die volgende generaties een wereld die financieel gezond is, maar waarin het ook goed te leven is. Dat wilde ik ermee zeggen.

Wat Griekenland nu vooral NIET moet gaan doen, is in toeristencentra de prijzen fors verhogen. Dan gaat immers niemand meer naar het land op vakantie, en laat toerisme nou net 1 van de pijlers zijn waarop de Griekse economie drijft.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #17 Gepost op: 3-05-2010, 22:13:43 »
Deze stelling vloeit voort uit een van de draaikonterige uitspraken van wilders. Hij zegt dat Nederland uit de Eurozone moet stappen. Vergeet niet dat hij als VVD-er een geheel tegengesteld standpunt innam.

Gelukkig wordt met de week duidelijker dat hij met zijn quasi-vrijheids-partij nooit aan regeren toe komt. Het is niet voor niets dat hij per week gemiddeld 2 zetels in de peilingen moet prijsgeven. Dat komt onder meer door dit soort uitspraken.

Dolf Jansen zei het eens ZO: wanneer dit zo doorgaat, staat ie op 9 juni op -8 zetels.

Maar laat ik weer ontopic gaan: Stel, je kon voorheen een kop koffie krijgen voor 2 gulden. dat werd opgetrokken naar 2,20, wat omgerekend 1 euro werd. We zijn nu 8 jaar verder, en we gaan terug naar de gulden. Diezelfde kop koffie kost nu door inflatie 2 euro. Ofwel 4,40 gulden. Denkt de wilders-aanhanger nou serieus dat die kop koffie nu 4 gulden of 3,50 zal gaan kosten? Vergeet het maar. Het afronden zal wederom in het nadeel van de consument plaatsvinden, en die kop koffie zal dus 5 gulden gaan kosten.

Maar omdat wilders het zegt, slikt zijn aanhang die uitspraak als zoete koek.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #18 Gepost op: 3-05-2010, 22:20:29 »
Gelukkig wordt met de week duidelijker dat hij met zijn quasi-vrijheids-partij nooit aan regeren toe komt. Het is niet voor niets dat hij per week gemiddeld 2 zetels in de peilingen moet prijsgeven. Dat komt onder meer door dit soort uitspraken.


Maar omdat wilders het zegt, slikt zijn aanhang die uitspraak als zoete koek.

Beetje tegenstrijdig lijkt me Bodejos.
Geniet nooit met mate...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Stelling: [we moeten in Nederland de Euro weer vervangen door de gulden]
« Reactie #19 Gepost op: 4-05-2010, 15:23:25 »
Ik denk dat ook dat niet echt aan de orde is. In Amerika (de US of A....) heb je ook 50 staten die samen de Verenigde Staten vormen, en ook daar heb je regio's waar het economisch beter gaat dan in andere regio's.

En toch is er een klein maar niet onbelangrijk verschil... De Verenigde Staten is 1 land, dat uit 50 staten bestaat. De Europese Unie daarentegen zijn nog steeds allemaal zelfstandige staten; dus hier loopt toch de vergelijking stuk...
Ich bin ein Bärliner!