Auteur Topic: Survival programma's  (gelezen 10763 keer)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Survival programma's
« Gepost op: 27-07-2010, 01:42:49 »
Op Discovery Channel heb je toch enkele programma's over hoe te overleven op primitieve en moderne wijze:

- "Man vs Wild", "Ultimate survival",... Met Bear Grylls
- "Survivorman" met Les Stroud
- De reeksen met Ray Mears
- De recente reeks  "Man, Woman, Wild!" met Mykel Hawke
- "Surviving Disaster" met Cade Courtley



Persoonlijk vind ik al deze reeksen wel leuk om te zien, ze hebben allemaal een eigen input hoe iets te vertellen:


- Ray Mears doet het rustig aan met een vrij grote crew, soms met waargebeurde verhalen of gaat samen met de locale bevolking de nodige skills bekijken en uitproberen. Gaat meestal op pad met een volle rugzak materiaal.  Heeft enkele boeken en de shows van Discovery Channel en National Geographic zijn op DVD's uitgebracht.


- Bear Grylls gaat dan weer als een raket door alles door, de intro's zijn stukjes uit een actiefilm (in rappel, freefall of met parachute uit een helikopter,...)   Hij is een professionele klimmer, Ex-SAS, Freerunner,... Eet praktisch alles wat 'eetbaar' is volgens de locale bevolking en neemt soms toch gevaarlijke risico's met als doel zo snel mogelijk de locale beschaving te vinden. Heeft een vrij kleine crew bij hem.  Hij heeft 4 standaard-items (mes, drinkbus met gamel en een magnesium-strijker) aanvullend met af en toe een rugzak(afhankelijk van de dropping). Hij heeft enkele boeken uitgebracht die iets meer doorgaan op sommige onderdelen tegenover het SAS handboek.


- Les Stroud doet het dan weer helemaal op z'n eentje(met 1 uitzondering), gewapend met enkele camera's doet hij alles zelf en moet soms dus elk traject minstens 3 keer afleggen...  :) Zijn uitrusting bestaat meestal uit een multi-tool, een groot mes, een mondharmonica (of een ander muziekinstrument--> maakte een strikval met een gitaarsnaar) Hij krijkt ook vaak een survival gadget mee om uit te testen. Afhankelijk van locatie is er soms ook een geweer ter beschikking...


- Cade Courtly (Ex-Navy Seal) heeft iets weg van een hyperactieve instructeur voor teambuilding activiteiten.  Surviving Disaster is het enige soort programma in deze rij dat stap voor stap uitlegt wat je bv moet doen bij een kaping van een vliegtuig, betrappen van een inbreker,... best wel interessant om te weten dat 121.50 de internationale frequentie is voor vliegtuigen in nood (als de piloot en copiloot er niet meer zijn en je de kapers hebt overmeesterd  ;)


- In Man, Woman, Wild! Gaat survival-expert Mykel Hawke samen met zijn vrouw Ruth England naar een 'gevaarlijke' locatie om er 4 dagen te overleven met elk enkel een mes, de kleren die ze aanhebben en soms met een voertuig dat in panne valt dat ze vervolgens demonteren.  Hawke heeft een Survivalboek uitgebracht met technieken van de Green Berets. Is directeur van Spec ops (internationaal outdoor-survival training bedrijf) en heeft meegewerkt aan enkele reality en andere shows en is de ontwerper van een survivalmes meer info Mykel Hawke



Als ik een favoriet moet kiezen ga ik toch voor Mykel Hawke en nipt op een 2 de plaats Bear Grylls.


Er zullen waarschijnlijk nog andere reeksen zijn... extra info is altijd welkom.  ::ok::


Graag jullie mening rond Survival reeksen.
« Laatst bewerkt op: 4-08-2010, 00:46:45 door reaver »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Survival programma's
« Reactie #1 Gepost op: 27-07-2010, 15:23:15 »
Ultimate Survival kijk ik ook graag naar. Bear Grylls doet het echt super! En daarbij zie je nog maar weer eens hoe mooi de wereld is. Ik geef wel toe dat hij soms wel erg veel risico neemt... Een heleboel van zijn skills heeft hij trouwens te danken aan zijn fanatieke Scouting-liefde. Ik zag hem vorig jaar toevallig een keer op de BBC en daar vertelde hij hoe een fanatieke Scout hij is, en dat hij heel veel van de survival-technieken daarvandaan heeft!

Die andere survival-shows heb ik eigenlijk nog niet echt gezien, hooguit een paar keer Ray Mears, maar daar was ik niet helemaal weg van... En het leek wel alsof hij altijd in Australië zat...
Ich bin ein Bärliner!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #2 Gepost op: 27-07-2010, 19:00:58 »
Die andere survival-shows heb ik eigenlijk nog niet echt gezien, hooguit een paar keer Ray Mears, maar daar was ik niet helemaal weg van... En het leek wel alsof hij altijd in Australië zat...

Hij is degelijk wel op andere locaties geweest hoor.  Primitieve stammen in Azië en Afrika die toch wel leuke skills hadden om onderdak te bouwen aan voedsel te komen.  Maar zijn manier van presenteren kan soms wel onder 'saai' geklasseerd worden.   

Ik vind het wel jammer dat hij een tijdje geleden heeft uitgehaald naar Bear Grylls --> lees hier

Knap van Bear die zich niet verlaagde om er keihard tegenin te gaan maar toch zijn verontwaardiging uitte op een diplomatische manier...

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #3 Gepost op: 1-08-2010, 07:47:01 »
Gaat meestal op pad met een volle rugzak materiaal.  


 Hij heeft 4 standaard-items (mes, drinkbus met gamel en een magnesium-strijker)

 Zijn uitrusting bestaat meestal uit een multi-tool, een groot mes, een mondharmonica (of een ander muziekinstrument-->


  overleven met elk enkel een mes
Ik kijk er ook vaak naar(vooral Bear Grylls dan) en ik vind die overlevingstechnieken best interessant,maar(er vanuitgaande dat er geen oorlog is)wanneer zou ik moeten zien te overleven in een regenwoud of ergens waar het -20 of zo is?Het eerste waar ik aan denk is een vliegtuigcrash die ik overleef.Zie de film Alive,dat was een waar gebeurt verhaal.Dus,ik ben opweg naar m'n vakantiebestemming,het vliegtuig stort neer,ik overleef het....en dan?Dan sta ik daar midden in de jungle en ik denk niet dat er in mijn valies een mes,magnesium stick,muziekinstrument zit,laat staan dat ik een machete zou bijhebben....
Persoonlijk vind ik dat men dit zou moeten tonen.Hoe je moet overleven zonder behulp van die zaken,want dat heb je toch helemaal niet bij je.  ::ohno:: ::ohno::

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2-08-2010, 23:16:53 »
Ik kijk er ook vaak naar(vooral Bear Grylls dan) en ik vind die overlevingstechnieken best interessant,maar(er vanuitgaande dat er geen oorlog is)wanneer zou ik moeten zien te overleven in een regenwoud of ergens waar het -20 of zo is?Het eerste waar ik aan denk is een vliegtuigcrash die ik overleef.Zie de film Alive,dat was een waar gebeurt verhaal.Dus,ik ben opweg naar m'n vakantiebestemming,het vliegtuig stort neer,ik overleef het....en dan?Dan sta ik daar midden in de jungle en ik denk niet dat er in mijn valies een mes,magnesium stick,muziekinstrument zit,laat staan dat ik een machete zou bijhebben....
Persoonlijk vind ik dat men dit zou moeten tonen.Hoe je moet overleven zonder behulp van die zaken,want dat heb je toch helemaal niet bij je.  ::ohno:: ::ohno::

Dan ga je meer hebben aan "surviving disaster", gisteren nog een aflevering van Ray Mears gezien waar hij zich behielp met aangescherpte stenen ipv het modernere materiaal... was best wel leerzaam.

In de meeste Survivalboeken beschrijven ze de overlevings-driehoek met de "wil om te overleven" als fundering, in het midden een groot deel van kennis en vaardigheden en helemaal bovenaan de uitrusting. 

Qua voorbereiding kunnen veel mensen nog iets bijleren.  In die boeken staan meestal voorbeelden van simpele overlevingspakketten en heb er sindsdien enkele gemaakt nl: voor in de auto, op trektocht, dagje uit naar het strand, citytrip,...

Ook als je op reis gaat kan je makkelijk enkele tools in je cargo- en handbagage stoppen.  Een mes en ander snijmateriaal is niet toegelaten in je handbagage maar wel sommige wel in je cargo-bagage.

Op reis neem ik meestal een multitool mee in m'n ruimbagage, een wasdraad van 50 meter en al mijn kleren zijn per soort waterproof in plastic verpakt. 
In mijn handbagage heb ik als basic-set een poncho (zeil van 1m80 op 2m35 met een kapje in het midden) 20 meter touw van 5 mm (gevlochten als een extra draagriem voor de rugzak), een dynamo lampje, een lege aluminium drinkbus + alu beker met daarin een magnesiumstick en waterzuiveringstabletten (bij de douanecontrole best wel melden), enkele plastic en stoffen zakjes en een kleine EHBO-kit. Deze items nemen amper 1/4 van mijn handbagage in beslag en wegen samen nog geen kg

Ook al was ik niet op survival-vakantie, deze items zijn al goed van pas gekomen:
De magnesiumstick heb ik gebruikt om kaarsen aan te steken toen er een elektriciteitspanne was en er geen aansteker en lucifers te bespeuren waren in het appartement, de poncho heb ik al gebruikt als windzeil op het strand, waterzuiveringstabletten komen goed van pas in landen waar er geen drinkbaar leidingwater is en een waslijn is altijd handig.  ;D
   
« Laatst bewerkt op: 3-08-2010, 01:12:12 door reaver »

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #5 Gepost op: 3-08-2010, 06:06:32 »
Dan ga je meer hebben aan "surviving disaster", gisteren nog een aflevering van Ray Mears gezien waar hij zich behielp met aangescherpte stenen ipv het modernere materiaal... was best wel leerzaam.
   
He,ik denk dat ik vorige week of zo daar al zappend een deeltje van gezien heb.Als tondel gebruikte hij een soort zwam,hij werwarmde takken om er rechte pijlen van te maken en hij at wortels van plantjes die gekookt voedzaam maar rauw giftig zijn,meer heb ik niet gezien maar was dat het?

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #6 Gepost op: 3-08-2010, 13:09:34 »
He,ik denk dat ik vorige week of zo daar al zappend een deeltje van gezien heb.Als tondel gebruikte hij een soort zwam,hij werwarmde takken om er rechte pijlen van te maken en hij at wortels van plantjes die gekookt voedzaam maar rauw giftig zijn,meer heb ik niet gezien maar was dat het?

Dat was de aflevering.  ::jaja::

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Survival programma's
« Reactie #7 Gepost op: 3-08-2010, 21:41:47 »
Het zijn vermakelijke programma’s maar met uitzondering van de Ray Mears reeksen allemaal erg sensatiebelust en/of onrealistisch. Bear Grylls doet zo’n beetje alles fout wat je in een overlevingssituatie fout kan doen. De risico’s die hij neemt zijn onaanvaardbaar, van een vijandige omgeving maakt hij een pretpark voor volwassenen. Les Stroud krijgt en ‘vindt’ hulpmiddelen die normaal slechts bij hoogste uitzondering beschikbaar zijn voor de overlevenden. Cade Courtly verkeert tenslotte onder de illusie dat mensen in rampscenario’s de tijd nemen om een soort plan van aanpak te maken en ook nog eens zoveel mogelijk medeslachtoffers willen redden. In de meeste gevallen gaat hij volledig voorbij aan de instinctieve egoïstische reacties van mensen in geval van nood. Ray Mears is wat mij betreft vele malen realistischer en educatiever dan Bear Grylls/ Les Stroud en Cade Courtly. “Man, Woman, Wild” heb ik nog niet bekeken, ik zal de tv-gids de komende tijd eens in de gaten houden.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #8 Gepost op: 4-08-2010, 00:19:56 »
Het zijn vermakelijke programma’s maar met uitzondering van de Ray Mears reeksen allemaal erg sensatiebelust en/of onrealistisch. Bear Grylls doet zo’n beetje alles fout wat je in een overlevingssituatie fout kan doen. De risico’s die hij neemt zijn onaanvaardbaar, van een vijandige omgeving maakt hij een pretpark voor volwassenen. Les Stroud krijgt en ‘vindt’ hulpmiddelen die normaal slechts bij hoogste uitzondering beschikbaar zijn voor de overlevenden. Cade Courtly verkeert tenslotte onder de illusie dat mensen in rampscenario’s de tijd nemen om een soort plan van aanpak te maken en ook nog eens zoveel mogelijk medeslachtoffers willen redden. In de meeste gevallen gaat hij volledig voorbij aan de instinctieve egoïstische reacties van mensen in geval van nood. Ray Mears is wat mij betreft vele malen realistischer en educatiever dan Bear Grylls/ Les Stroud en Cade Courtly. “Man, Woman, Wild” heb ik nog niet bekeken, ik zal de tv-gids de komende tijd eens in de gaten houden.

Het contrast tussen de 4 die je hier aanhaalt idd is redelijk groot. Het verschil tussen Ray en de andere 3 gaat het vooral om te laten zien wat je kan doen als laatste redmiddel terwijl Ray als een soort van padvindersleider alles leuk en gezellig lijkt te vinden. Maar soms kan je het ongenoegen van de plaatselijke bevolking echt van het gezicht lezen wanneer hij een of ander item, dat ze net gefabriceerd hebben, afpakt om er uitleg over te geven of het te demonstreren.  Er zijn trouwens al opmerkingen gemaakt over zijn hautain gedrag tijdens lezingen en signeersessies voor zijn boeken terwijl Bear Grylls en Mykel Hawke graag geziene gastsprekers zijn. 

Er is een (vrij grappige) aflevering van "Born Survivor" waarbij Bear Grylls Will Ferrel (een Amerikaanse mediafiguur) meeneemt in een koude omgeving met een twinky als back-up-snack, die de Amerikaan de eerste minuten al achter de kiezen werkt als Bear even gaat kijken welke richting ze moesten uitgaan.  ::rofl::.  Daarin was het tempo geheel aangepast aan Will... dus volgens mij weet Bear toch heel goed met wat hij bezig is. 

Cade Courtly geeft ook aan op het einde, iets in de aard van "Als je doet wat je vanavond is getoond, heb je een grotere kans dat je het kan overleven".   
Dit is misschien als boodschap meegegeven dat men in zulke situaties moet samenwerken. 
Hij is tenslotte Ex-Navy Seal, die zijn getraind om in groep perfect op elkaar afgesteld te staan...
 
Ik denk dat Man, Woman, Wild! met Mykel Hawke je beter zal bevallen dan Bear, Les en Cade.  ::ok::



« Laatst bewerkt op: 4-08-2010, 17:57:58 door reaver »

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #9 Gepost op: 1-09-2010, 19:12:50 »
Ik heb onlangs ook de hele reeks van Dual Survival gezien;




2 Mannen met een verschillende achtergrond gaan samen de uitdaging aan.

Dave Canterbury - Army-trained scout, sniper, hunter.

Cody Lundin - Minimalist and primitive skills expert.

Een ook niet onbelangrijk gegeven is dat Cody al meer dan 20 jaar geen schoenen draagt en dus blootsvoets deze uitdagingen aangaat (met uitzondering van de sneeuw avonturen, dan draagt hij enkel een paar sokken) 

Discovery's Dual Survival site

« Laatst bewerkt op: 2-09-2010, 11:37:33 door reaver »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Survival programma's
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2011, 00:21:34 »
Ik volg Dual Survivor nu al een tijdje op Discovery en moet zeggen dat het een van de betere huidige survival programma’s is. Dave en Cody hebben hele verschillende karakers en specialiteiten waardoor er een heel gebalanceerd programma is ontstaan. De minimalistische insteek van Cody staat bijvoorbeeld haaks op de ietwat risicovolle aanpak van Dave. Dat brengt vaak dilemma’s met zich mee omdat Cody al tevreden is met noten en planten terwijl Dave graag een goed stuk vlees verorbert. In de aflevering van vandaag besloot Dave tot grote woede van Cody een alligator te vangen en te slachten. Een gevaarlijke onderneming maar het leverde wel veel vlees op. Op het moment dat Cody een volle maag had begon hij dan ook al weer te bedaren. Ook de wijze waarop beide personen de wildernis trotseren is fascinerend: Dave zwaarbepakt en Cody met zo min mogelijk bagage. Hetgeen afhankelijk van het gebied of de weersomstandigheden ervoor zorgt dat een van de heerschappen in het voordeel is t.o.v. de ander.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survival programma's
« Reactie #11 Gepost op: 25-02-2011, 01:19:07 »
Ik vind Cody's filosofie persoonlijk ook interessanter dan de militaire 'fight against the elements' mentaliteit van Dave. 

Heb ook enkele reportages gezien van Cody oa een rondleiding in zijn eco-grot-woning en nog een paar 'lost in the wild' afleveringen waarbij hij telkens 4 mensen meeneemt in de woestijn nadat hij hun rugzak tot het minimale heeft gestript... die man heeft volgens mij gewoon geen stress, zalige levensstijl... best iets om een beetje jaloers op te zijn.

Meer gecombineerde experts samen in zo'n programma zetten lijkt me dan ook weer een geweldig concept (Bear Grylls en Ray Mears best niet samen zetten... of juist wel in een soort van Survival expert editie van Survivor/Expeditie Robinson)  Mykel Hawke neemt zijn vrouw mee in man, woman,wild! en hij geeft ook survival training aan militairen en andere doelgroepen... maar ben ergens wel benieuwd indien hij in een situatie word gezet, hoe hij zou reageren op types als Cody, Bear...


« Laatst bewerkt op: 28-02-2011, 13:13:07 door reaver »