Auteur Topic: Je persoonlijke theorie  (gelezen 14125 keer)

Offline Avron

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Voor wie valt het doek?
Je persoonlijke theorie
« Gepost op: 26-06-2003, 00:22:36 »
In deze topic kun je je eigen theorie plaatsen over de moord op Romeo Mechan. Hoe is het gegaan, wie is de moordenaar en waarom is het gebeurd. Met deze topics kunnen we tot een gezamelijke oplossing komen. Ik ben bezig met mijn theorie, maar ik ga nu naar bed.

Welterusten iedereen ;)



{edit: titel topic verduidelijkt - Malcolm}







« Laatst bewerkt op: 30-06-2003, 11:21:30 door Malcolm »
Toch bedankt!

Lowprofile

  • Gast
Re:Mijn theorie
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2003, 00:49:56 »
Ik zie volgende mogelijkheden, gebaseerd eigenlijk op de verschillende pistes die we kregen:
- philly's verhaal,
- de Bosnische connectie via het artikel van Bart Schoten
- de geschiedenis van het Vrijheidsteater zelf.
- de rare houding van Lodewijk en het onvolledige rapport van het AIVD.

Na de dood van PAscal Nelissen begin jaren negentig is het VT stilgevallen. Wat overbleef is een zooitje ongeregeld die eigenlijk allemaal hun eigen verhaal zitten te verkopen. Eigenlijk strijden ze ieder voor iets anders. Kortom een groepje 'amateurs' die zichzelf bloedernstig nemen.
Philly is het 'emo-element' of dwaalspoor. Wat haar overkomen is, is niet de oplossing van dit verhaal.

Er zijn dan één of twee infiltraties gaande in het VT. Ik denk dat Violet het VT misbruikt met financiële doeleinden: Zwitserse banken, grote betaling naar België en een beetje geld voor aktie. Het grote geld komt duidelijk niet ten goede van de groepsleden die niet in weelde leven. Ook de acties lijken niet echt geldverslindend te zijn. Maar er gaat wel flink wat geld door de bankrekening.

Verder denk ik dat er één bosnisch-moslim infiltratie  bezig is via Mayda en Dinah. Mayda is denk ik niet Italiaans maar Bosnisch. Ik denk dat ze buiten medeweten van de andere VT-leden op 4 juli een moordaanslag gaan plegen op die yougoslavische bandiet van het Yougoslavie-tribunaal. De anderen denken dat er alleen maar een stevige aktie komt, maar verwachten zich niet aan een moord.

Wat ook mogelijk is - en misschien loopt dat er nog doorheen (voor wie nog kan volgen) - is een infiltratie door Nederlandse machtselementen (AIVD, politie = Lodewijk) om deze aktiegroep te misbruiken. Als de aktiegroep een overdreven aanslag pleegt zal de roep van de publieke opinie zeker zijn dat er harder moet opgetreden worden, dus meer controle-middelen voor de politie.

Ik denk niet dat Romeo vermoord is omdat hij de aktie van 4 juli ging bekendmaken (tenslotte staat die ook op de website van VT vermeld), maar wel wat er echt stond te gebeuren en waarom.
Als er geen infiltratie vanuit de 'macht' bezig is, waarom heeft Romeo dan niet de politie verwittigd. Integendeel hij contacteert een journalist.

Zo. En op deze manier kan ik nog wel een paar uur doorgaan, maar morgen is een nieuwe dag. Welterusten.

En vergeet niet: niets is wat het lijkt. Misschien is mijn theorie precies het omgekeerde ...








Offline Aragorn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #2 Gepost op: 30-06-2003, 18:20:54 »
Pfff, eindelijk een beetje bijgelezen. Het is wel veel info voor iemand die er als spuit elf nog aan wil deelnemen.
Ik ga iig wel mee in de theorie dat het VT misbruikt wordt als dekmantel voor ???
Het VT bestaat inderdaad uit een stelletje 'vreedzame' actievoerders van meer worrden dan daden die denken een ludieke actie op te zetten met bush-maskers en nepbloed. Maar naar mijn idee worden die bush-maskers uiteindelijk (door enkelen) gebruikt om niet herkent te worden tijdens een gewelddadige actie waarbij wel degelijk echt bloed gaat vloeien. Hier zijn wapens (en granaten?) voor nodig, dus grote sommen geld, die geleverd zijn/zouden worden door Zachman, eigenaar van Starlines International Ltd. en opgepakt door Interpol die de connectie met Martijn Veldhoen al gelegd hebben en Zachman wordt ook genoemd in het aantekeningenblok van Romeo onder de woorden Agrrressie, Bloed en Cartoontafferelen (Bush-maskers)







In de ban van de Mol

Lowprofile

  • Gast
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #3 Gepost op: 30-06-2003, 23:20:08 »
Welkom Aragorn. We kunnen hier wel wat mankracht gebruiken. Er komt inderdaad heel wat info op ons af en alles door elkaar.
Maar ik denk dat we pas in de volgende dagen echt belangrijke info gaan krijgen.
Vanavond is er kennelijk al een fout in de officiële weblog, want Claire antwoordt op een mail die ze ons niet aangereikt heeft : Xlr8 - tweede mail.








Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #4 Gepost op: 30-06-2003, 23:31:16 »
Ik ben al eerder afgehaakt omdat er veel fouten zijn gemaakt en worden gemaakt, Daarbuiten de interactiviteit laat te wensen over en we krijgen slechts mondjesmaat informatie . Erg jammer







we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Lowprofile

  • Gast
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2003, 23:37:37 »
Ik ben al eerder afgehaakt omdat er veel fouten zijn gemaakt en worden gemaakt, Daarbuiten de interactiviteit laat te wensen over en we krijgen slechts mondjesmaat informatie . Erg jammer
Ja, dat ben ik wel met je eens. Je bent niet de enige 'afhaker', er worden gewoon teveel nutteloze bronnen aangereikt en teveel info door elkaar gegeven. Het kan zeker beter.
Ze moeten iets doen met de info die je aanreikt en eventueel het verhaal daaraan aanpassen.

Maar ik ben toch wel gebeten door het verhaal.








Lowprofile

  • Gast
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #6 Gepost op: 2-07-2003, 23:22:22 »
Ik voel me een beetje eenzaam hier  :P
Maar het is al een tijdje rustig op het hele forum.

KRO heeft kennelijk weer geblunderd vandaag door een raadsel op de site te zetten en de oplossing er vrijwel naast  :D Zo kan zelfs Stijn raadsels oplossen.

Ik ga voor Mayda als moordenares. Op 4 juli heeft ze alle touwtjes in handen en ik denk dat het VT als afleiding wordt gebruikt bij het Vredespaleis, terwijl er tegelijkertijd een bevrijdingsaktie of aanslag zal gebeuren bij het Yougoslavie-tribunaal.
Romeo heeft dat misschien gedeeltelijk ontdekt (de dag voordat hij Bart Scholten contacteerde sprak hij met Mayda).
Martijn, Philly, Violet hebben allemaal een alibi.
En van Mayda weten we eigenlijk niets.
Morgen laatste speldag.
We zullen wel zien.








Offline pimwiz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #7 Gepost op: 3-07-2003, 12:25:51 »
Ik voel me een beetje eenzaam hier  :P

Sorry lowprofile... ik was van plan om in mijn vakantie (nu dus!!) eens flink mee te doen, maar ik denk dat ik maar weer eens aan het werk ga, dan wordt het misschien weer wat rustiger...  :-\

Ik doe m'n best maar denk niet dat het nog wat wordt!








Offline slasausje

  • Forumlid
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #8 Gepost op: 3-07-2003, 16:19:18 »
Sorry lowprofile,

Ik ben er nog niet uit, vind het erg moeilijk.
Ik twijfel tussen Mayda en Philly. Ook al heeft philly zogenaamd een alibi. De camera op haar trap met Martijn. Maar wie zegt dat ze daadwerkelijk thuis was op dat moment. Je ziet alleen Martijn.
Philly omdat Romeo haar wilde verlaten.
Mayda om wat jij zelf hebt gezegd.
Ga daar nog eens hard over nadenken.
Je hoort vandaag beslist nog van mij.

 :-[ :-\








Offline slasausje

  • Forumlid
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #9 Gepost op: 3-07-2003, 16:21:28 »
Hee Avron,

Heb jij al een idee?

 ;)








Offline Avron

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Voor wie valt het doek?
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #10 Gepost op: 3-07-2003, 16:41:24 »
Ik heb echt geen idee!!! Er komt zoveel informatie op me af ik kan alles niet meer op een rijtje zetten. Ik vind iedereen verdacht, ik kan daarom dus ook geen goede theorie vormen. Verder heb ik er ook niet zoveel tijd aan besteed, de laatste week.







Toch bedankt!

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #11 Gepost op: 3-07-2003, 20:01:52 »
Ik zit ook nog in het duister te tasten. Ik kan voor iedereen wel een verhaaltje breien waarin diegene schuldig is aan de moord. Maar het is zo moeilijk om een bewijsbaar/waterdicht/onomstotelijk motief te vinden... :-\







Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #12 Gepost op: 3-07-2003, 20:18:27 »
ga je dat dan echt verwachten een bevredigend slotaccoord.. ik denk dat je met veel vragen zult overblijven.

Zelf geloof ik nog steeds in de bosnische/koratische oorlogs voering. Maar blijf zitten met wat er gebeurd is op verdovingsdag...








we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Lowprofile

  • Gast
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #13 Gepost op: 3-07-2003, 22:23:05 »
Voila, c'est fait ! zoals we dat hier op de taalgrens zeggen.
Dit heb ik ingestuurd.

De moordenaar is Mayda Pancinni.

Haar motieven:
Op 14 juni hebben Mayda en Romeo een gesprek onder 4 ogen. Die dag verraadt of verspreekt Mayda zich tegenover Romeo. De aktie van 4 juli is een dekmantel voor een moordaanslag op Ranko Tadic die die dag voorkomt voor het Joegoslavie-tribunaal.

Op 15 juni probeert Romeo om Bart Scholten in te lichten. Ze maken een afspraak op 18 juni.
Op 16 juni wordt Mayda ongerust over haar verspreking en dreigt Romeo af onder de alias 'Killer'.
Op 17 juni tijdens de vergadering bij Romeo wordt haar ongerustheid verstrekt.
Op 18 juni breekt ze bij Romeo binnen tijdens zijn afwezigheid en ontdekt de mails naar Bart Scholten.
Ze annuleert de afspraak en weet meteen waar Romeo om half twaalf alleen zal zijn.

Mayda is een slachtoffer van Ranko Tadic in Bosnië en is enkel naar Nederland gekomen om hem te vermoorden. Om dit doel te bereiken, twijfelt ze zelf niet om te doden.

Het draaiboek van 4 juli toont duidelijk aan dat Mayda enkel op het toneel verschijnt om de andere VT-leden te evacueren met een busje. Maar in werkelijkheid zal ze met het busje naar het Joegoslavie-tribunaal rijden om daar Ranko Tadic te vermoorden terwijl alle politie-aandacht naar het Vredespaleis gaat.









Lowprofile

  • Gast
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #14 Gepost op: 3-07-2003, 22:32:37 »
@ Compuart: ja, er is een motief te vinden voor ieder personnage. Maar het Mayda-spoor leek mij het compleetste.

@ Mollemans: ja, ik verwacht me idd ook aan ontgoochelingen. Er zullen wel een aantal 'loss ends' overblijven.
Ik zit ook nog steeds met heel wat vragen over de Belgische mol, trouwens.

Overigens: deze kan ook nog:
Als 'de verdoving' van Philly een metafoor is voor o.a. een groepsverkrachting, in ieder geval een publieke vernedering;
Als Dinah gevlucht is om sexuele redenen uit Iran, (ze wil dat Nederland sexuele dreigingen erkent als vluchtreden) en ook slachtoffer is geweest van een groepsverkrachting (zie de IVRZO-site)
Als Mayda niet italiaanse is, maar Bosnich slachtoffer, dan hebben we hier drie vrouwen die een 'statement' te doen hebben tegenover een verkrachter zoals Ranko Tadic.
Misschien zijn de geweren niet zo fictief en hebben de vrouwen andere plannen als nepbloed en flyers.

Misschien was het toch Bas Houtman ...
Misschien pleegde die domweg Harakiri ...








Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #15 Gepost op: 3-07-2003, 23:38:52 »
Bij gebrek aan iets zinnigs heb ik het maar op Philly gehouden

Motief:
Romeo scheurde het VT uit elkaar, de enige plaats waar Philly zich thuisvoelde. Ze heeft het dikke keel email-account gekraakt (of het wachtwoord via het kladblok bemachtigd), waarin duidelijk zichtbaar was hoezeer hij in het VT aan het stoken was. Toen heeft ze een mail gestuurd met de annulering van de afspraak aan Bart Scholten, zodat ze zeker kon zijn hem alleen aan te treffen.

ondersteunende aanwijzingen:
*Het is niet logisch dat Philly in haar dagboek na de moord refereert aan Bart Scholten, tenzij ze toegang zou hebben tot Romeo's email.
*De steekwonden waren zeer precies (tussen het zesde en zevende rib). Als suicidaal persoon zal ze goed weten waar ze moet steken
*Als XLR8 probeert Philly de aandacht af te leiden van zichzelf. Alle mailtjes zijn erop gericht Martijn de schuld in de schoenen te schuiven
*In haar dagboek na de moord schrijft ze o.a. 'Should have known better than to cheat a friend'
*Ze verwijdert na afloop enkele stukken uit haar dagboek m.b.t. Romeo

Nog meer speculaas ;)
*op 4 juli zal iets groots gaan gebeuren, misschien pleegt Philly wel zelfmoord, om zo de chaos nog wat meer te vergroten. Ze zal toch niet voor niets een speciale aftelklok op haar VT site hebben staan.

Maar ook dit scenario is erg onwaarschijnlijk en laat veel eindjes open... :-\







Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Miss Silver

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #16 Gepost op: 4-07-2003, 00:35:30 »
Ik kom al sinds 22.45 uur niet meer op de site en kon dus ook mijn oplossing niet insturen, 2 weken voor niets geploeterd, aaaaawwww. Zijn er nog meer mensen met hetzelfde "probleempje"?








Offline slasausje

  • Forumlid
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #17 Gepost op: 4-07-2003, 00:47:55 »
Nee, heb mijn antwoord al vroeg in de avond verzonden.









Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #18 Gepost op: 4-07-2003, 00:51:07 »
Ik kom al sinds 22.45 uur niet meer op de site en kon dus ook mijn oplossing niet insturen, 2 weken voor niets geploeterd, aaaaawwww. Zijn er nog meer mensen met hetzelfde "probleempje"?
Apart. Heb het antwoord ergens na elven opgestuurd... :-\

Hij lijkt nog open te staan. Hoop dat ze je antwoord nog goedkeuren...







Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Miss Silver

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je persoonlijke theorie
« Reactie #19 Gepost op: 4-07-2003, 00:51:30 »
Lukt het jou nu dan wel om op de site te komen? Mij nog steeds niet, zelfs niet op www.kro.nl, lijkt wel of de server plat ligt.