Auteur Topic: Van Hollandse Bodem  (gelezen 12355 keer)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Van Hollandse Bodem
« Gepost op: 16-03-2015, 13:41:26 »
...maar soms even niet :)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2015, 14:06:14 »
Waarom plaats je dit als los topic? Doe je zelf misschien mee? Ik heb de eerste paar minuten gekeken en ben toen weggezapt, zo slaapverwekkend saai vond ik het.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2015, 16:07:35 »
Waarom plaats je dit als los topic? Nou gewoon, omdat Heel Holland bakt hier ook staat. Maar als het niet de bedoeling is, merk ik het wel.

 Doe je zelf misschien mee?  ::ohno::

Ik heb de eerste paar minuten gekeken en ben toen weggezapt, zo slaapverwekkend saai vond ik het. Je moet het ook niet vergelijken met WIDM !  :P

Vergeleken met Heel Holland Bakt is dit wel iets minder leuk, omdat Martine Bijl het niet presenteert, en ik vond het ook traag, maar wel leuk hoor! Ik ga volgende keer weer kijken  :)
...maar soms even niet :)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2015, 23:32:36 »
Ik heb het ook gekeken. Ik weet alleen nog niet zo goed of ik het wel leuk vind. Ik had het gevoel dat ik middenin een al lopende serie terechtkwam. Er was heel weinig aandacht voor de moestuin zelf. Een stappenplan en tips hoe je ermee begint. Daar had ik graag veel meer van gezien. Je hoort wel wat de jury graag voor groente wil zien, maar hoe je dat kan bereiken, dat mag de kijker zelf uitzoeken. En hoewel ik kookprogramma's altijd erg leuk vind en zelf graag kook, vind ik het kookonderdeel eigenlijk helemaal niet bij het programma passen. Zoeken ze nou de beste kok of de beste tuinier? Het is allemaal te vrijblijvend. Je kan er weinig mee.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2015, 11:14:31 »
Ja, dat gevoel had ik ook, dat het leek alsof je middenin de serie viel. Maar gelukkig zag je ook terugblikken op de tuin, hoe ze b.v. de tuin indelen en hoe ze de boontjes omhoog kregen, welk bestrijdingsmiddel ze gebruiken enz. het kookgedeelte valt mij ook wel een beetje tegen, je leert er niet van koken zullen we maar zeggen  :D  Wel hoe een goeie kool er uit moet zien als je hem doorsnijdt  ;D

Ga je de volgende nog proberen Moni, of zit ik in m'n eentje te kijken? ;)
...maar soms even niet :)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2015, 12:07:35 »
Ik geef het nog een kans. Wie weet komt er toch nog wat leerzaams voorbij.

Ik vraag me trouwens ook af hoe ze aan de deelnemers komen. Er zitten van alles tussen zullen we maar zeggen.  :-X

Zo nu even m'n eigen moestuintje aanleggen met AH tuintjes.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2015, 16:09:37 »
 ::ok::

Geen idee hoe ze aan de deelnemers komen, heb er nooit een oproep van gezien.

Leuke actie, maar helaas ben ik er te vaak niet , dus dan verpietert het hier. Ik geef ze weg aan kinderen die er blij mee zijn (nee , niet die achter dranghekken staan bij de winkel).

...maar soms even niet :)

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2015, 21:01:33 »
Ik heb de eerste aflevering nog niet gezien maar ben wel nieuwsgierig geworden.

De kinderen op school vragen me ook om de tuintjes maar ik moet ze helaas teleurstellen omdat onze oudste van 19 helemaal into de tuintjes is....heeft hij toch nog wat aan zijn hoveniers- en koksopleiding ;) ;D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #8 Gepost op: 17-03-2015, 21:51:45 »
Ik heb nog best veel tuintjes dubbel, mocht je ze voor school willen.

Oh ik vang net iets op van de vooruitblik op RTL Late Night over moestuinen. Het is helemaal hot. Straks even kijken.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2015, 22:51:27 »
een recensie in het Parool:

De moestuinders zijn lang niet zo meeslepend als Heel Holland Bakt


20-03-15   10:18 uur  - Bron: Het Parool

 
 

Wie kweekt de winnende wortel? Iedere deelnemer aan het tuintoernooi heeft zijn eigen masterplan. © EO
 
Han Lips

 .

We gaan het over tactiek hebben. Nee, niet om de uitschakeling van Ajax te evalueren, Lips heeft gekeken naar een ander spelletje dat strategisch gespeeld wordt.

Iedere deelnemer aan het EO-tuiniertoernooi Van Hollandse Bodem heeft weer een ander masterplan om de winnende wortel te kweken. Zo hebben Saskia en Renon lekker dik gezaaid. Door ruimtegebrek hebben ze acht weken later echter alleen maar armetierige 'heksenvingertjes'. Saskia weet wat haar te doen staat: 'Rigoureus uitdunnen.'

Nooit doen, vinden Bianca en Marc dan weer. Marc presenteert het zelfs als een principekwestie: zodra je het loof van de wortel één haar krenkt, komt de geur van die wortel vrij. En de wortelvlieg, een op de EO-akkertjes als de pest gehate parasiet, kan dat van een kilometer afstand ruiken!

Vandaar het tweede geultje met bosui dat de lekker hoekige IJsbrand naast zijn wortels heeft geplant. Vanwege de uienlucht gaat de wortelvlieg geheid een blokje om.

Zara zweert bij de combinatie van wortels met zoutrijke planten. Lonneke en ­Gerdie Marian zetten hun wortels in één zaaibed met radijs. Als ze dan later de radijsjes ertussenuit snoepen, komt er meer ruimte voor de wortels.

Toen moest het bereiden van wortelsoep en wortelchutney nog beginnen. Maar Lips had genoeg gezien: de moestuinders zijn niet zo meeslepend als Heel Holland Bakt, waar voor je ogen een hele taart tot stand komt.

Om bij de tactiek te blijven: Van Hollandse bodem kent wat veel dode spelmomenten.
...maar soms even niet :)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #10 Gepost op: 21-03-2015, 15:39:19 »
Die Saskia en Rennon doen me denken aan Fleur van HHB.  :D

Verder kunnen ze het format prima finetunen zodat de dode spelmomenten eruit gaan. Ze geven te weinig aandacht/tijd aan hoe je dan wel de beste tomaat, wortel e.d. krijgt. Verder mist Tooske net als Art bij WIDM een natuurlijk gezag wat je wel zag bij Martine had. Maak of een serie omtrent de beste moestuinder of omtrent de beste kok in twee programma's: heel holland tuiniert en heel holland kookt. Ze stoppen nu die twee onderdelen geforceerd bij elkaar waardoor het een net-niet programma is. Terwijl er genoeg potentie in zit.

Verder is de jury ook niet duidelijk in haar oordeel: gaat dus niet telkens om de beste smaak of het exemplaar wat er het appetijtelijkste uit ziet. En wat gebeurt er met de tuintjes van de afgevallen kandidaten? Laten ze die dan verpieteren?  ??? Het idee is wel leuk, zeker met urban farming en AH die nu met minimoestuintjes aan het strooien is :P Maar het ontbreekt aan een gelikte uitwerking.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2015, 21:49:28 »
Nah, rare jury. Sturen ze degenen weg die het beste gerecht hebben gemaakt ::)  Die twee 'gezellige' vrouwen hadden eruit gemoeten wat mij betreft  :P
...maar soms even niet :)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #12 Gepost op: 27-03-2015, 23:57:03 »
Tja onder het mom: "ze gaan eruit met een knal"  ::) eerder een trap na, eerst blij maken en toch exit. Ze mogen dan echt wel de kookopdrachten schrappen als het toch puur aankomt of je de mooiste/netste tuin en beste groenten/fruit uit je tuin hebt geoogst.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #13 Gepost op: 16-04-2015, 23:16:35 »
Tooske ben ik zat, ze zegt steeds hetzelfde  ::)
...maar soms even niet :)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #14 Gepost op: 16-04-2015, 23:24:43 »
Echt een misser van de EO. Het programma kabbeltje op een laag pitje door. Met de huidige hype van moestuinieren had dit programma best een hit kunnen worden, maar er zit gewoon geen snelheid of iets anders interessants in. Steeds die oorkonde voor de beste ui of aubergine.  ::niet-ok:: En dan daarna koken, maar als kijker beleef je er niets van mee.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #15 Gepost op: 17-04-2015, 01:02:28 »
Klopt, het heeft gewoon geen charme. Tooske is te onopvallend, niet zo vilein als Martine Bijl. Die tuinder en kok gaan puur op smaak af, maar er komt weinig bij kijken aan tips voor urban farming. Het is het net niet en er zit geen verbetering in. Dat is jammer want met een beetje kijken waar de kracht ligt kan het net zo'n niveau meegeven als HHB wel heeft. (tips en tricks op de site bijvoorbeeld met een kort fragment)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #16 Gepost op: 17-04-2015, 12:20:17 »
Echt een misser van de EO. Het programma kabbeltje op een laag pitje door. Met de huidige hype van moestuinieren had dit programma best een hit kunnen worden, maar er zit gewoon geen snelheid of iets anders interessants in. Steeds die oorkonde voor de beste ui of aubergine.  ::niet-ok:: En dan daarna koken, maar als kijker beleef je er niets van mee.

Precies, daar zou ik het recept wel van willen hebben ;)

Ik vind het nu gewoon leuk om te zien hoe de mensen reageren, maar verder zit er inderdaad weinig bij. Wel leuk voor ze dat er toch nog 3 mensen kijken: Moni, Joost2 en grasisgroen  ::zwaai::
...maar soms even niet :)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #17 Gepost op: 17-04-2015, 12:37:01 »
Precies, daar zou ik het recept wel van willen hebben ;)

Ik vind het nu gewoon leuk om te zien hoe de mensen reageren, maar verder zit er inderdaad weinig bij. Wel leuk voor ze dat er toch nog 3 mensen kijken: Moni, Joost2 en grasisgroen  ::zwaai::

Oh nu zie ik pas een fout: kabbeltje  ;D

Oh ja en van Tooske als presentatrice ben ik nooit een fan geweest.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #18 Gepost op: 17-04-2015, 17:30:07 »
Ik vond Tooske bij Idols als irritant.  ::)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Van Hollandse Bodem
« Reactie #19 Gepost op: 17-04-2015, 17:39:18 »
Mijn dorpsgenoten liggen eruit begrijp ik. Ze hebben op de lokale FB-pagina 1x iets gezegd over het jureren, mbt het koekje of zo, maar ik proef toch wel dat ze het jammer vinden dat het koken erg belangrijk was.
Keep calm and eat chocolates!