Auteur Topic: Crocodile Hunter  (gelezen 3302 keer)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Crocodile Hunter
« Gepost op: 20-10-2003, 22:28:15 »
Steve Irwin, Australische cult-held
"Crikey! Didja see that! Isn’t she a beauty!"


Door: Ramon Stoppelenburg
Vertaling: Kees Hooghiemster


Een schijnbaar hyperactieve Australiër met een grenzeloos enthousiasme. Hij worstelt zorgeloos met mensenetende krokodillen en giftige slangen. Zijn naam? Irwin, Steve Irwin. Hij presenteert het tv-fenomeen ‘Crocodile Hunter’ wat wereldwijd bekeken wordt door meer dan 500 miljoen mensen. Hij sleept je met zijn eigen typerende stijl mee door de beeldbuis naar een bizarre wereld, zijn wereld.


Al op zeer jonge leeftijd deelde Steve Irwin dezelfde passie als zijn ouders: de Australische ‘wildlife’. Zijn moeder stond bekend als de moeder Theresa van het dierenrijk. Zijn vader werd over de hele wereld bewonderd door het vangen van zeer giftige slangen met slechts zijn blote handen en scherpe reflexen. Hij groeide op in één grote dierentuin, het huis van de Irwins stond namelijk midden in het Beerwah Reptile Park. Het park groeide uit tot het Queensland Reptile & Fauna Park, een van de grootste parken in Australië. Veel mensen kwamen dan ook een kijkje nemen in het meest beroemde park van ‘Down Under’. De altijd in het khaki geklede Irwin is onder andere beroemd geworden door zijn shows met krokodillen. Soms kan zijn show erg grappig uitpakken, dan staat ‘Stevo’ naast een krokodil en vraagt iedereen stil te zijn. “Now watch this!” roept Steve Irwin en er gebeurt niks voor vijf seconden. “Didja see that?” zegt hij al lachend en loopt weer weg. Terri, zijn huidige vrouw, was één van die bezoekers van zijn show. Ze was erg onder de indruk van Steve en wilde hem dan ook graag ontmoeten. De ontmoeting werd geregeld en ze werden op slag verliefd. Ze trouwden binnen een jaar en vormen nu ook op televisie een duo dat een ongelofelijke liefde koestert voor de natuur.

‘Graham’

De camera ervaring zit er al vroeg in. Zijn vader geloofde de ‘grote’ verhalen van Steve nooit en daarom moest hij wel zijn dwaze acties opnemen op video. Voordat Steve Irwin dan weer iets ging ondernemen met de plaatselijke levensgevaarlijke dieren, plaatste hij van tevoren een camera in de boom om alles op te nemen. Op deze manier werden er heel wat spectaculaire beelden opgenomen en wat nog belangrijker was, zijn vader geloofde hem. Toen al kwam hij met een grijnzende, met modder bedekte smoel voor de lens van de camera met de opmerking: “Isn’t she a beauty!” Jaren later kwam het Australische Channel 10 langs in het park van de Irwins om de verhuizing van Graham te filmen. Graham, de grootste gemeenste krokodil, moest weg omdat hij andere ‘crocs’ bedreigde. De verhuizing verliep desastreus. Toen Irwin de bek van de krokodil wilde vastbinden met een stuk touw, sloeg de tien meter lange krokodil toe. Graham greep Irwin bij zijn rechterarm en trok hem langzaam het water in. Het enige wat Steve nog kon doen was om op Graham zijn kop te springen en hem te dwingen naar dieper water. Door zijn ervaringen met krokodillen en een klein wonder overleefde Irwin dit ongeluk met Graham. De twee zien elkaar trouwens nog regelmatig, want ze hebben hem niet verhuisd en hij is nog steeds in het park te bewonderen. Ze hebben overigens nog steeds een haatliefde verhouding. Channel 10 had ondertussen het hele tafereel opgenomen en besloot hem uiteindelijk zijn eigen programma te geven: ‘the Crocodile Hunter’. Dit programma werd binnen korte tijd een succes. De vergelijking met een andere Australische (film)held, Crocodile Dundee, is dan ook snel gemaakt. Maar is die vergelijking wel terecht? “Oh mate, ten eerste vindt ik Crocodile Dundee een geweldige film. Echt super! Het mooie van die film was dat iedereen een glimp van het prachtige Australië kon opvangen. Dat is eigenlijk ook wat ik gedeeltelijk doe. Alleen is alles wat ik doe echt! Ik ben een combinatie van James Bond en Tarzan in ‘the real world’. Alles wat je ziet is echt, ik was al aan het spelen met krokodillen toen ik net kon kruipen! Ik ben van vlees en bloed en leef als een echte ‘wildlife warrior’! Ik zet misschien mijn leven op het spel maar dat is mijn bestemming. Daarom ben ik op de wereld gezet, om de natuur te beschermen en de mensen erover te vertellen!” Tijdens zijn verhaal komen er tientallen verschillende uitdrukkingen op zijn gezicht voorbij, zijn handen wijzen ergens naar of vliegen rond in de lucht. Typisch Stevo, zoals hij zichzelf noemt.

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Crocodile Hunter
« Reactie #1 Gepost op: 20-10-2003, 22:29:14 »
(deel 2)

Maar hoe komt het dat het lijkt alsof hij teveel koffie heeft gedronken, is hij altijd zo? “Ofcourse mate”, antwoordt Irwin. ”Zo ben ik nu eenmaal. Ik ben gewoon erg enthousiast met de dingen die ik doe. Als je succesvol wilt zijn moet je nu eenmaal enthousiast zijn!” En Steve Irwin is succesvol met meer dan 500 miljoen kijkers over de hele wereld. Maar volgens hem is het wel keihard werken. “Ongeveer vijftig procent van mijn tijd gaat op aan filmen en de andere helft ben ik aan het werk in het park van mijn ouders in Beerwah. Als ik toevallig nog wat tijd over heb kun je me vinden aan het strand, riding the waves.” Steve Irwin heeft in zijn carrière overigens al heel wat schrammen en beten gekregen van krokodillen en slangen. Vaak maakt hij daar grapjes over en legt de toeristen uit waarom de ‘crocs’ hem altijd proberen op te ‘snacken’. “Ze zijn altijd boos op mij omdat ik ze gevangen heb en het heb overleefd!” Maar zodra je hebt over het eten van krokodillen wordt hij woest: “Ik vind het verschrikkelijk! Ik ken geen enkel ander land ter wereld waar ze hun nationale trots afslachten en opeten. Schandalig!”

Cult-held

Steve Irwin zijn doorbraak kwam pas echt toen Discovery Channel een nieuw netwerk lanceerde: Animal Planet. Hij verscheen dagelijks prime-time op de buis en binnen de korste keren was ‘the croc-guy’ een cult-held in Noord-Amerika. Amerikaanse studenten maakten er zelfs een sport van wie er het snelste een glas bier kon leegdrinken na een ‘crikey’ of ‘isn’t she a beauty’ van Steve Irwin. De populaire Amerikaanse tekenfilm serie South Park maakte zelfs een karakter geheel in de stijl van Steve Irwin. Ook de New York Times deed mee met de hype rond Irwin en publiceerde een vertaling van Irwiniaanse uitspraken. Toch heeft al deze verering rond zijn persoontje geen effect gehad op zijn leven. Hij gaat nog steeds elke dag om half negen naar bed en staat om vier uur weer op. Dan gaat hij werken in het park of even surfen. “Beroemd zijn zegt me niet zoveel, ik blijf dezelfde Stevo” aldus een eerlijke Steve Irwin. Toch is hij bekend over de gehele wereld. Hij heeft inmiddels zijn eerste film gemaakt. In ‘Crocodile Hunter: Collision course’ gaat Steve Irwin krokodillen redden uit de handen van keiharde gangsters. De gangsters willen de krokodillen doodmaken en open snijden omdat de ‘crocs’ een satelliet hebben opgegeten. Iets in die geest tenminste. Volgens Steve Irwin is deze film: “zeer waarschijnlijk de beste film die ooit gemaakt is!” Hij is inmiddels uitgegroeid tot een ware cult-held in Amerika en de rest van de wereld. Vreemd genoeg krijgt hij niet die waardering uit eigen land, ze vinden hem te showerig. Maar in Amerika is hij ‘hot’. Het is zelfs zo dat hij daar moet onderduiken en bodyguards om zich heen moet verzamelen. “Het is een gekkenhuis! Ik kom in talkshows, verschijn samen met Big Bird in Sesamstraat en ik heb een personage in South Park. Amerikaanse kinderen doen me na zoals: ‘Crikey’ en ‘What a liddle bewdy!’ Het is moeilijk te bevatten allemaal!” zegt Stevo tot slot. Een opmerkelijke persoonlijkheid met een gedreven passie. Steve Irwin is een Australische cult-held, zonder er zelf bij stil te staan.
(bron: Smoel nummer 37, september 2002)

http://www.crocodilehunter.com/

Offline feeks

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
Re:Crocodile Hunter
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2003, 09:31:46 »
 Steve Irwin is een Australische cult-held, zonder er zelf bij stil te staan.

Nou, zo is tie misschien wel begonnen, maar inmiddels is hij zich terdege bewust van  zijn populairiteit en dat maakt hem, mijns inziens iig, niet sympatieker.
Toen ik hem voor het eerst op de tv zag, moets ik wel lachen om zijn manier van doen maar nu, een paar jaar verder, draai ik hem weg en ga kijken naar iets anders want wezelijk iets nieuws brengt hij niet. Hij is altijd de held die zich met "doodsverachting"  voor giftige slangen opsteld en bovenop de gevaarlijke kaken van een krok springt maar ondertussen wel met een hele karavaan aan hulp, antiserums en media door de wereld trekt.
Wat niet weg neemt dat hij goed werk doet voor de fuana en flora, maar het is een beetje veel van het goede.
je kunt beter spijt hebben van de dingen die je doet, als van de dingen die je laat.