Auteur Topic: De Verraders  (gelezen 96423 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #1000 Gepost op: 13-04-2024, 14:36:48 »
Ik kijk op RTL, dus loop iets achter i.v.m. de Videolandkijkers. Er gebeuren een aantal bijzondere dingen in de laatste aflevering. Mohammed heeft heel duidelijk door dat Ebru een verrader is, maar speelt het spel slim vind ik. De anderen lijken oprecht een andere kant op te willen kijken, maar worden door Kim terug naar Ebru gestuurd. Kims inbreng heeft de doorslag gegeven. Dat was niet nodig geweest. Kim had prima nog een avondje kunnen wachten, maar wilde niet langer de macht in het torentje delen met Ebru. Die gretigheid gaat haar denk ik de kop kosten. Ebru was duidelijk erg gepikeerd en heeft extreem duidelijke aanwijzingen gegeven dat Kim een verrader is (zo duidelijk dat ik me bijna afvraag of ze daarmee niet de regels heeft gebroken). Dat had Ebru denk ik niet gedaan als haar vertrek onvermijdelijk was en minder door Kim was aangestuurd. Of het slim is dat Tristan is gechanteerd, geen idee. Een voordeel heeft Tristan wel, hij kan niet rood worden want hij is al zo rood als een kreeft (ik hoop van harte voor hem dat dit geen verbrandingen zijn, want dat moet pijnlijk zijn). Met Tristan heeft ze een trouwe bondgenoot, maar ook iemand die gemakkelijk ontdekt wordt als eenmaal duidelijk is dat Kim een verrader is. Ze had beter een onopvallendere speler kunnen chanteren; ze heeft haar persoonlijke band de doorslag laten geven.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De Verraders
« Reactie #1001 Gepost op: 13-04-2024, 21:38:25 »
Ik merk wel na het kijken van aflevering 9 dat Kim echt mijn kijkplezier bederft.

Kijk, dat je als verrader op een medeverrader stemt, of zelfs meegaat in een zeer sterke verdenking naar een medeverrader, omdat je anders zelf in het vizier komt, dat snap ik. Dat is het spel. Maar als verrader op dag 1 actief bewust een mede-verrader in de kijker spelen en verdacht maken terwijl je weet hoe het zit, dat valt bij mij onder valsspelen.

Liegen en bedriegen, dat is het spel. Maar er zijn wel regels en ik vind dat Kim die schaamteloos overtreedt. En daar kan ik niet tegen. Zij speelt niet het spel "De Verraders". Zij speelt haar eigen spel, en dat noem ik spelbederf.

Wat ik wel hoop is dat de makers doorzien dat zij een maas in het spel blootlegt en dat ze daar volgend seizoen iets aan gaan doen. Maar ik weet niet hoe populair de mening is dat Kim gewoon het spel bederft.

En dat ze dan het lef nog heeft om Ebru backstabben te verwijten. Dat gaat wel ècht ver hoor. Daar zou ik toch wel denken dat de makers misschien hadden moeten ingrijpen. (Interessant genoeg krijg ik daarmee alleen maar meer sympathie voor Ebru.)

Als het aan mij ligt zou het spel zo moeten zijn als Weerwolven: ofwel de getrouwen winnen als taem, ofwel de verraders winnen als team.

Als een verrader verbannen een verleiding oplevert, heeft verraders verbannen simpelweg speltechnisch geen enkele zin. Je gaat dan van 3 verraders naar 2 en terug naar 3, maar je maakt het jezelf als getrouwen moeilijker omdat het telkens verandert. Ik vind dat echt een probleem.

Als het aan mij ligt, zou het verleiden niet moeten afhangen van wie er wordt weggestemd. Prima dat het af en toe gebeurt als spelelement, maar het is m.i. echt een fout in het speldesign om het te koppelen aan dat er een verrader is weggestemd.

Heeft iedereen hier videoland? Zo niet dat is het misschien beter om de zaken mbt tot de videoland-Afleveringen tussen spoilertags te zetten tot de aflevering linear is uitgezonden. Is er een richtlijn hiervoor?
Citaat
Ja, héél graag alles achter de betaalmuur als spoiler beschouwen! Ik kijk lineair en ik ben vast niet de enige,  en ik zou zeggen, veel liever 10 mensen die wel hebben gekeken die een paar keer een spoiler moeten openklikken dan 2 mensen die gespoild worden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: De Verraders
« Reactie #1002 Gepost op: 14-04-2024, 14:46:17 »
100% mee eens. Op dit moment is het spel tot vlak voor de finale niets anders dan 'wordt zelf niet vermoord of verbannen' in plaats van dat het wegspelen van verraders direct van belang is voor het spel. Dar Kim vol, maar dan ook echt vól op haar twee medeverraders gaat en niet eens wil meebewegen als een getrouwe in het vizier komt maakt het hele idee van de verraders als team overbodig. En wat maakt een verrader dan nog anders dan een getrouwe?

Hoe moet het anders? Zoals Erik al zegt: de verleiding moet losgekoppeld worden van de verbanning. Beginnen met één verrader meer en elk seizoen één vast moment waarop iedereen weet dat er iemand verleid wordt. Nu zijn de drie originele verraders weg en het spel gaat door alsof er niets aan de hand is.

Daarnaast moet er een alternatief eindspel komen voor het geval de verraders al halverwege het seizoen door de mand vallen. Als de verraders er vroegtijdig uitliggen, dan hebben de getrouwen simpelweg gewonnen. Dan hoeft er niemand gechanteerd te worden om de zendtijd te vullen tot er eens een finale gespeeld kan worden. Misschien kan er met enkel getrouwen ook een interessant eindspel bedacht worden gebaseerd op verraad (denk bv. aan het prisoner's dilemma). Desnoods wint de groep die op het moment dat de laatste verrader eruit gaat het zilver dat tot dat moment verdiend is, en wordt er een nieuwe ronde gespeeld met nieuwe verraders en nieuw zilver.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2024, 14:48:17 door Pac »
...óf niet!

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #1003 Gepost op: 15-04-2024, 11:45:37 »
Tot op zekere hoogte kan ik me vinden in jullie kritiek, het zou inderdaad anders kunnen, wellicht zelfs beter. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een aanpassing waardoor het minder aantrekkelijk wordt om een medeverrader actief onder de bus te gooien, waarbij er daadwerkelijk nadelen zouden zijn voor de gehele verradersgroep als er een verrader ontmaskerd wordt.

Aan de andere kant blijft het, ook zoals het nu is, zo dat het nog steeds verraders vs. de getrouwen is. De verraders kunnen het geld inpikken waardoor je als getrouwe uiteindelijk met lege handen blijft staan. Overigens moet ik bij deze mening wel de aantekening maken dat ik geen idee heb wat het finalespel inhoudt. Ik begreep (en hoop) dat dat anders was als in het eerste seizoen. In het eerste seizoen bleek dat het uiteindelijk in de finale geen verschil uitmaakte of je nu verrader was of getrouwe... daar snapte ik toentertijd niets van.

Ik zie verleiden/ gechanteerden overigens als een soort opperverraders, zij verraden de groep getrouwen waar ze deel uit van maakten pas echt  ::hypocriet::

Spoilers aflevering 10
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Al met al kijk ik uit naar de volgende aflevering!
Jammer dat de kijkcijfers zo laag lijken te zijn. Ik noop niet dat dat geinterpreteerd wordt als "we moeten weer terug naar BN-ers". Ik weet niet waardoor de cijfers zo laag zijn; misschien heeft het te maken met jullie feedback, en dat gecombineerd met de overkill aan seizoenen die er schijnen te zijn geweest de afgelopen paar jaar.

Wat ook niet in het voordeel werk is dat weekje vooruitkijken op Videoland. Ik zie er het voordeel niet in om 1 week voor te liggen. Effectief heeft dat alleen de eerste keer een voordeeltje want dan kun je twee afleveringen zien in plaats van één, maar de weken erop moet je net als de tv-kijkers weer een week wachten op het vervolg. Het zorgt er ook voor dat de TV-kijkers niet ongestoord op het Internet de aflevering kunnen bespreken en dat de kans op spoilers voor tv-kijkers torenhoog is.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2024, 13:55:26 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: De Verraders
« Reactie #1004 Gepost op: 15-04-2024, 20:22:28 »
Ik merk wel na het kijken van aflevering 9 dat Kim echt mijn kijkplezier bederft.

Kijk, dat je als verrader op een medeverrader stemt, of zelfs meegaat in een zeer sterke verdenking naar een medeverrader, omdat je anders zelf in het vizier komt, dat snap ik. Dat is het spel. Maar als verrader op dag 1 actief bewust een mede-verrader in de kijker spelen en verdacht maken terwijl je weet hoe het zit, dat valt bij mij onder valsspelen.

Liegen en bedriegen, dat is het spel. Maar er zijn wel regels en ik vind dat Kim die schaamteloos overtreedt. En daar kan ik niet tegen. Zij speelt niet het spel "De Verraders". Zij speelt haar eigen spel, en dat noem ik spelbederf.

Wat ik wel hoop is dat de makers doorzien dat zij een maas in het spel blootlegt en dat ze daar volgend seizoen iets aan gaan doen. Maar ik weet niet hoe populair de mening is dat Kim gewoon het spel bederft.

En dat ze dan het lef nog heeft om Ebru backstabben te verwijten. Dat gaat wel ècht ver hoor. Daar zou ik toch wel denken dat de makers misschien hadden moeten ingrijpen. (Interessant genoeg krijg ik daarmee alleen maar meer sympathie voor Ebru.)

Als het aan mij ligt zou het spel zo moeten zijn als Weerwolven: ofwel de getrouwen winnen als taem, ofwel de verraders winnen als team.

Als een verrader verbannen een verleiding oplevert, heeft verraders verbannen simpelweg speltechnisch geen enkele zin. Je gaat dan van 3 verraders naar 2 en terug naar 3, maar je maakt het jezelf als getrouwen moeilijker omdat het telkens verandert. Ik vind dat echt een probleem.

Als het aan mij ligt, zou het verleiden niet moeten afhangen van wie er wordt weggestemd. Prima dat het af en toe gebeurt als spelelement, maar het is m.i. echt een fout in het speldesign om het te koppelen aan dat er een verrader is weggestemd.

Heeft iedereen hier videoland? Zo niet dat is het misschien beter om de zaken mbt tot de videoland-Afleveringen tussen spoilertags te zetten tot de aflevering linear is uitgezonden. Is er een richtlijn hiervoor?
Citaat
Ja, héél graag alles achter de betaalmuur als spoiler beschouwen! Ik kijk lineair en ik ben vast niet de enige,  en ik zou zeggen, veel liever 10 mensen die wel hebben gekeken die een paar keer een spoiler moeten openklikken dan 2 mensen die gespoild worden.

Dat dealtje van mohamed ook vind ik nogal een vies spelletje en door een deal met een verrader te sluiten, elkaar te steunen tot de finale dan is het inderdaad dat hij de andere getrouwen onder de bus gooit zonder enige moeite, was nogal dom van iemand die anders best een slimme speler is en de OG verraders heel makkelijk doorhad
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline garfreek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #1005 Gepost op: 16-04-2024, 20:54:46 »
Oh wat was aflevering 10 toch weer spannend! Als je hem op tv ziet: geniet ervan!

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 16-04-2024, 21:06:26 door Miek1999 »

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #1006 Gepost op: 16-04-2024, 21:07:28 »
Er ging iets mis met je spoilertags garfreek, ik heb het even aangepast :)
I will follow my inner gold

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: De Verraders
« Reactie #1007 Gepost op: 18-04-2024, 14:56:12 »
Aan de andere kant blijft het, ook zoals het nu is, zo dat het nog steeds verraders vs. de getrouwen is. De verraders kunnen het geld inpikken waardoor je als getrouwe uiteindelijk met lege handen blijft staan. Overigens moet ik bij deze mening wel de aantekening maken dat ik geen idee heb wat het finalespel inhoudt. Ik begreep (en hoop) dat dat anders was als in het eerste seizoen. In het eerste seizoen bleek dat het uiteindelijk in de finale geen verschil uitmaakte of je nu verrader was of getrouwe... daar snapte ik toentertijd niets van.
Ik vermoed en hoop dat het op dezelfde manier gaat als bij het tweede Vlaamse seizoen: kort samengevat als volgt, er wordt net zolang iemand verbannen totdat unaniem wordt besloten om te stoppen of nog maar 3 spelers over zijn. Blijven er verraders over, dan delen die het zilver. Blijven er geen verraders over dan delen de overgebleven getrouwen het zilver. Dit is niet alleen eerlijker maar ook veel spannender en interessanter om naar te kijken. Want de verraders hebben er alle belang bij om te stoppen want er hoeft er maar één over te blijven om te winnen. Stem je voor stoppen dan maak je jezelf dus verdacht als verrader. Je krijgt dan interessante dilemma's.

Offline garfreek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #1008 Gepost op: 19-04-2024, 08:05:38 »
Er ging iets mis met je spoilertags garfreek, ik heb het even aangepast :)

Volgens mij ben ik daar nooit goed in, sorry mensen!

Offline garfreek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #1009 Gepost op: 19-04-2024, 08:19:11 »
Ik vermoed en hoop dat het op dezelfde manier gaat als bij het tweede Vlaamse seizoen: kort samengevat als volgt, er wordt net zolang iemand verbannen totdat unaniem wordt besloten om te stoppen of nog maar 3 spelers over zijn. Blijven er verraders over, dan delen die het zilver. Blijven er geen verraders over dan delen de overgebleven getrouwen het zilver. Dit is niet alleen eerlijker maar ook veel spannender en interessanter om naar te kijken. Want de verraders hebben er alle belang bij om te stoppen want er hoeft er maar één over te blijven om te winnen. Stem je voor stoppen dan maak je jezelf dus verdacht als verrader. Je krijgt dan interessante dilemma's.

Na aflevering 11(!!)

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De Verraders
« Reactie #1010 Gepost op: 19-04-2024, 22:58:39 »
Afl 11
 
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline domol2

  • Forumlid
Re: De Verraders
« Reactie #1011 Gepost op: 20-04-2024, 14:26:55 »
Ik blijf het sowieso een beetje een apart seizoen vinden. Ik kijk de veradders meer omdat ik het spel heel leuk vindt maar niet om te zeggen dat ik het een heel geweldig seizoen vindt. Er gebeuren een beetje rare dingen in dit seizoen. Eerst gaat er een deel niet door in de eerste aflevering en daarna komt er toch een deel van terug. Wat daar precies de meerwaarde van was echt geen idee. En de veradders die ze aangesteld hebben waaren nou ook niet de beste.ze hadden geluk dat de getrouwen zo slecht speelde of van die rare gedachten hadden of gewoon kudde gedrag vertoonde. Ik als veradders zou sowieso dat pacht uit elkaar gehaald hebben heb je later alleen maar last van. Wat nu ook gewoon blijkt. Ik heb aflevering 11 al gezien idd maar daarin gebeuren ook echt weer dingen in waarvan je denkt hoe en waarom dan. Vraag me eigen nog steeds af die door de selectie zijn gekomen op wat voor manier dan niet omdat ze echt het spel zouden kennen of wilde winnen.ik had gehoopt met onbekende dat het spel veel harder en sterker gespeeld zou worden dan met bners. Helaas valt dat echt tegen.

Offline Mollende_Moller

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #1012 Gepost op: 21-04-2024, 19:47:16 »
Dit seizoen voelt enigszins vertrouwd, maar ook anders dan vorige seizoenen. Het grootste verschil is natuurlijk dat dit seizoen voor het eerst (en vanwege de lineaire kijkcijfers misschien voor het laatst al hoop ik van niet) met onbekende Nederlanders wordt gespeeld. Dat kan een interessante dynamiek aan het spel geven met meer diverse beroepen, zoals een psycholoog, een kleurencoach of een ijsjesondernemer, ware het niet dat voordat de opnames begonnen waren al bekend was dat er een rechercheur en een kleurencoach mee gingen doen, wat de deelnemers blijkbaar ook wisten. Dit heeft niet per se geleid tot betere getrouwen dan tijdens de BN'er seizoenen (zie Videoland Halloween 2), maar de originele club verraders was wel een stuk meer een eenheid dan in het reguliere seizoen 3, wat ik een verfrissing vond. Dat heeft wel veroorzaakt dat alle originele verraders er vrij snel uitlagen, toen eenmaal er één verbannen werd. Ook vond ik de keuze van de verraders niet heel interessant of onvoorspelbaar: ik had van tevoren Ihsane, Michel/Tom en Kathelijn als mogelijke verraders in gedachten.

Zoals anderen al hebben gepost, denk ik dat het feit dat het verbannen van een verrader betekent dat de overgebleven verraders iemand mogen verleiden niet een duurzame manier is om het spel te spelen. Er zal dus iets moeten veranderen, zoals meer verraders selecteren (bijvoorbeeld 4) aan het begin en één vast verleidmoment te hebben (bijvoorbeeld halverwege het seizoen). Een andere optie die ik ook voorbij zag komen is dat de pot wordt verdeeld onder degenen die de juiste verrader hebben aangewezen bij de ronde tafel van de laatste originele verrader. Daarna worden weer een aantal verraders gekozen en begint het spel (niet het seizoen) weer opnieuw.

Een ander probleem is denk ik dat het referentiemateriaal wat de kandidaten van dit seizoen hebben voornamelijk gebaseerd is op seizoenen met BN'ers. Dit kan ertoe leiden dat er gespeeld wordt, zoals in seizoenen met BN'ers. Dit is een wezenlijk verschil met versies met onbekende kandidaten in andere landen. Dat leidt ertoe dat er nieuwe Samantha's/Kims kunnen ontstaan die het spel mogelijk exploiteren, wat weer kan leiden tot aanpassing van de regels.