Auteur Topic: Aflevering 10: Liefde  (gelezen 36908 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #240 Gepost op: 27-11-2016, 19:58:05 »
Verhaal 2:

Oma’s wijze raad:

Lieve kleinkinderen: ‘ Het was 1963 en we zaten midden in een verschrikkelijk barre winter’. Ik was vijftien jaar oud en ik werd voor het eerst smoorverliefd. Ik zat met mijn familie aan een heerlijk kerstdiner en was van plan de avond met wat vrienden gezellig samen te komen bij een uitgaansgelegenheid in het dorp. De haas die mijn vader, jullie overgroot opa , had geschoten in het naastgelegen bos smaakte verrukkelijk. Die avond ging ik naar de discotheek. Ik had al veel tegenslagen gehad met jongens, dus ik stelde me van deze avond helemaal niks voor. Tot ik opeens die knappe knaap met een mooi bloesje zag staan. Ik was meteen verkocht. Ik maakte een kort praatje met hem, maar was te verlegen om actie te ondernemen. Telefoonnummers uitwisselen kon toen nog niet dus na dit gesprek was hij spoorloos en was ik in tranen omdat ik geen moment had gedacht hem nog terug te gaan zien. Ik was ontroostbaar.

5 weken later was het weer bar en boos. De hel van ‘63’ stond op het punt van beginnen en ik besloot met wat vriendinnen te gaan schaatsen op het natuurijs hier in het bos. Ik ben een onhandige amateur, dat hebben jullie vast geërfd, en voor ik het wist lag ik languit op het ijs. Ik hoorde verderop iemand giechelen. Ik keek op en werd vuurrood. Het was die jongen uit de discotheek! Ik probeerde snel op te staan en weg te schaatsen, maar natuurlijk viel ik meteen weer. Verdomme: dat opstaan op die stomme schaatsen ook, riep ik uit! Terwijl ik op mijn snufferd lag, zag ik opeens een oranje handschoen voor mijn gezicht. De jongen, die Erik bleek te heten, reikte zijn hand uit naar me en zorgde ervoor dat ik overeind kwam. We keken elkaar diep in de ogen en ondanks dat het buiten -10 graden Celsius was, voelde ik me ontzettend warm van binnen. We kusten elkaar innig en het ijs smolt onder onze schaatsen vandaan.

Die avond nodigde hij me uit om bij hem te komen, we dronken een warme chocomel en keken naar een ouderwets tv-programma. Toen vroeg hij me mee naar boven te gaan. Daar zei ik geen nee tegen natuurlijk. Ik kleedde me uit en ging bovenop hem…….

Kleinkind 1: ‘Ja zo is het wel genoeg oma’

Oma: Sindsdien heb ik hem nooit meer gezien, maar ik zal die dag nooit meer vergeten! Onthoud dit kindertjes: ‘ Je bent nu nog jong, geniet van het leven, maak je geen zorgen. Grijp kansen die zich aanbieden met beide handen aan, anders kun je hier spijt van krijgen!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #241 Gepost op: 27-11-2016, 19:58:53 »
Verhaal 3:

Prinses Frost
De winter was erg streng, zoals altijd in Vlok. Het feit dat het winter was, betekende dat één inwoner van Vlok mocht proberen om het hart te veroveren van prinses Frost. Prinses Frost woonde in het ijspaleis en kon zelfs de donkerste winteruren verlichten met haar schoonheid. Hoewel ze zeer begeerd werd door de mannelijke bevolking en ze zelf op zoek was naar een hartverwarmende liefde, zou ze zich niet door de eerste de beste laten strikken. Ze zou haar hart geven aan de persoon die het Spiegellabyrint wist te overwinnen.

De man die dit jaar de uitdaging aanging, heette Heath. Het zou geen makkelijke uitdaging worden: hij wist dat de mannen die hem voorgegaan waren tot de tanden bewapend waren geweest maar het Spiegellabyrint overwin je niet met fysieke kracht. Prinses Frost wil weten wat zich in de ziel van haar mogelijke geliefde afspeelt.

De dag van de uitdaging was Heath al vroeg wakker: hij had niet goed geslapen. Nadat hij ontbeten had en zich klaargemaakt had, trok hij naar het Spiegellabyrint. Hij moest morele steun van toeschouwers ontberen want de kou deed mensen bevriezen zodat ze ijssculpturen werden. Hij stond er helemaal alleen voor. Desondanks ging hij vol goede moed naar binnen.

Na tien minuten glibberen over de spiegelgladde vloer vond hij een eerste kruispunt met een briefje waarop stond: “Wat is het belangrijkste in een mens: het uiterlijk of het innerlijk?” Heath dacht dat dat het innerlijk wel moest zijn en had drie stappen gezet toen hij zich afvroeg of het een strikvraag was. Hij besloot dat hij zijn gevoel moest volgen en ging door op de weg onder het plaatje ‘innerlijk’.

Na een uur in de bittere kou begon het te hagelen. Heath zette door. Na nog een uur komt hij voor een deur te staan met daarop de afbeelding van een ijskristal. Op een briefje las hij “Hoe lang zal je me liefhebben? Frost x” en de opdracht om zijn antwoord op een aanwezig leeg briefje te schrijven en door de brievenbus van de deur te steken. Heath dacht na. “Maanden? Jaren? Hoe lang kan je iemand liefhebben?” Hij besloot om ‘altijd’ op het briefje te schrijven en stak het in de brievenbus. De deur ging open en hij kon verder gaan.

Twee uur verder kwam hij oog in oog te staan met prinses Frost. Ze zag er schitterend uit. Alleen, ze stond achter een ijswand. “Vertel een kort liefdesgedicht” was al wat ze zei. Heath hoorde lawaai: achter hem kwam een enorme ijsbal aangerold die dreigde hem te verpletteren.

“Ik hoop dat je me als je geliefde aanvaard,
Hopelijk ben ik je waard,
Al wat ik je zeggen wou,
Is dat ik van je hou.”

Met die woorden deed Heath de ijsbal, de ijswand en het hart van Frost smelten. Heath stapte naar Frost en kuste haar. Eerst zacht en teder, daarna vol passie. “Ik hou ook van jou” zei ze met een oogverblindende glimlach.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #242 Gepost op: 27-11-2016, 19:59:19 »
Verhaal 4:

"Mooie verhalen over de liefde?" bromt m'n oma als ik haar op een koude dag in november bezoek. "Verhalen zat! Tegenwoordig ontmoeten jullie elkaar via programma's als 'Timber' ofzo. Dat is toch niks." Oma denkt even na, loopt naar het oude dressoir in de hoek van haar kamer en pakt er een stoffig fotoboek uit. Ze zucht diep. "Goed," begint ze, "een verhaal over liefde."

"Het was een koude winterdag in 1944. Een jongedame - ze was net zestien geworden - liep samen met haar zusje door de met sneeuw bedekte weilanden. Ze versnelde haar pas; ze wilde haar ouders niet te lang laten wachten. Het was het laatste brood geweest dat ze kon vinden in het dorp. 'Kijk, we zijn alweer thuis!' riep ze bemoedigend naar haar zusje. Ze keek om en bemerkte dat die druk bezig was met het maken van een sneeuwengel. 'Ik ga vast hoor! Het is steenkoud en ik heb honger. Ik bewaar een stuk brood voor je!' 'Geef mijn stuk maar aan Benjamin.' Benjamin was de twintigjarige jongen die sinds enkele maanden bij hen op zolder sliep. 'Een tijdelijke oplossing,' hadden haar ouders gezegd, 'tot de oorlog voorbij is.' Ze liep de tuin in en schrok. Recht voor haar stond een lange gestalte. Hij knikte haar toe en lachte. 'Oh hallo,' stamelde ze en ze bekeek hem wat beter. Hij was breed gespierd, had felblauwe ogen en donker haar. Om zijn lippen, die door de kou een lichtroze kleur hadden, vormde zich een klein stoppelbaardje. Ze schatte hem een jaar of negentien, twintig."

"Is dit hoe U opa ontmoet heeft?" vroeg ik. Oma reageerde niet en vertelde verder.

"Het gevoel dat ze kreeg bij het zien van de man was onbeschrijfelijk. Alle kou leek uit haar lichaam te verdwijnen en haar hart ging sneller kloppen. 'Dit was hem,' dacht ze. 'Dit is de man van mijn dromen, de man met wie ik ga trouwen.' Hij pakte haar bij de hand en gewillig volgde ze hem. Hij vroeg haar hoe oud ze was. Zijn accent was vreemd, maar ze antwoordde. 'Allang geen kind meer dus.' Hij knikte en nam haar mee terug naar het weiland waar ze vandaan gekomen was. Ze zag de afdruk van de sneeuwengel en wandelde erheen. Vanuit haar huis klonk lawaai. 'Benjamin!' dacht ze verschrikt. Met een ruk draaide ze zich om en zag hoe de lichamen van Benjamin en haar ouders uit huis gesleept werden. Hulpeloos zocht ze de blik van haar droomman. Maar in plaats van in zijn felblauwe ogen keek ze in de loop van zijn geweer. Toen klonk het schot. De jongedame viel in de afdruk van de sneeuwengel, dat zich meteen vulde met een donkerrode kleur. Van een afstand leek het precies op een hart."

Ik zei niets. Oma veegde een traan weg. "Liefde op het eerste gezicht was het," zuchtte ze. Ze sloot het fotoboek - het boek van haar oudere zus, bleek later. "Dat 'Timber', ik vind het maar niks. Zoek toch gewoon iemand in de kroeg."
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #243 Gepost op: 27-11-2016, 19:59:47 »
Verhaal 5:

Arnold was alleen. Dat was hij altijd al geweest. Op jonge leeftijd verloor hij beide ouders in een auto-ongeluk. Zijn ouders hadden nooit een goede band met de rest van de familie gehad en dus werd hij naar een weeshuis gebracht. Zijn jeugd was zwaar. Heel zwaar. Toen Arnold jongvolwassen was, kwam hij op straat terecht. Hij kwam in aanraking met de verkeerde mensen en verloor al zijn laatste bezittingen. Jarenlang zwierf hij rond door de straten van Amsterdam. Hij 'woonde' op een bankje in het Vondelpark. Dagelijks kwamen er mensen langs die hem vies aankeken. Af en toe was er iemand die hem een broodje aanbood, maar het mooiste gebaar werd op kerstavond 1979 gemaakt. Een vrouw, die hij later leerde kennen als Miranda, liep huilend door het park. De vrouw ging op een bankje iets verderop zitten. Arnold raakte met de vrouw aan de praat. Ze was er eerder die dag achter gekomen dat haar man vreemd was gegaan en nog geen uur later was ze bij hem weggegaan. De twee hadden een lang gesprek op het bankje. De vrouw bood Arnold iets te eten aan. Ze gingen samen naar een restaurant in de buurt. Er ontstond een hechte band tussen de twee. Ze spraken af om iedere twee weken af te spreken bij hetzelfde bankje om vervolgens samen te gaan eten. Arnold was gelukkig. Hij vond iemand met wie hij goed kon praten. Maar het werd meer dan alleen vriendschap. Arnold trok bij de vrouw in en een aantal jaar later trouwden ze. Arnold kreeg een baan aangeboden bij het bedrijf van de vader van Miranda, waarvoor hij in het buitenland moest gaan wonen. Soms zagen ze elkaar maandenlang niet. Maar op één avond zorgde hij dat hij altijd in Nederland was, kerstavond. Dan gingen de twee weer op het bankje zitten om te praten. Dit ging jaren verder, tot kerstavond 1997, Arnold was inmiddels 61. De vrouw kwam niet opdagen. Arnold bleef urenlang wachten op het bankje, maar ze kwam niet. Arnold hoorde van haar vader dat ze met een ander was getrouwd, omdat ze het alleen zijn niet meer aan kon. Nog geen maand later raakte Arnold zijn baan kwijt en een onderkomen had hij ook niet. Hij besloot zijn geld te doneren aan een goed doel en weer op hetzelfde bankje te gaan wonen in het Vondelpark. Zo leefde hij zijn leven uit. Arnold was alleen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #244 Gepost op: 27-11-2016, 20:00:13 »
Verhaal 6:

Lang geleden, op twee Canadese eilanden, probeerden twee stammen een barre winter te overleven. Elke week kwam er een schip langs. Eilandbewoner W., betrad ’s nachts stiekem het schip om de voedselvoorraad te beroven. Met succes, dus de volgende nacht herhaalde hij zijn actie, en ook de derde nacht, maar toen werd hij gesnapt door de kapitein. W. biechtte alles op. De kapitein sprak: “Driemaal is scheepsrecht!” Hij nam W. gevangen, maar daar bleef het niet bij. Als straf zou hij elke week één overlever uitkiezen en als matroos in dienst nemen. Het schip meerde dan aan op een eiland en de bewoners daarvan moesten iemand uit hun midden laten gaan.

En zo geschiedde. De eerste drie slachtoffers van de kapitein waren afkomstig van hetzelfde eiland, namelijk M., G. en Bjorrn. Bjorrn was een stoere, dappere kerel met een zwak voor vrouwen die niet over zich heen lieten praten. Het werk op het schip kon hij goed aan, maar verveelde wel. Bjorrn miste gezelligheid, vrienden, liefde… Met M. en G. ging hij niet veel om. M. was een zuur persoon, omdat hij de domme pech had als eerste door de kapitein te zijn meegenomen, en G. liet nooit iets van zich horen. Bjorrn werkte maar stug door, in de hoop dat de kapitein spoedig een leuker persoon mee zou nemen.

Het vierde slachtoffer kwam van het andere eiland. Een vrouw dit keer, eentje vol pit. Ze heette Loenev en was niet op haar mondje gevallen. Ze at liever vis dan vlees, omdat ze het niet zo op runderen had, vooral niet op schapen en geiten. Dat kwam goed uit, want het schip vervoerde verse zalmfilet. Loenev moest de kapitein gezelschap houden. Hoe zeer ze ook tegenstribbelde, ze had geen keus. Loenev werd doodongelukkig, hopeloos en depressief. Ze zag het niet meer zitten. Ze had één lichtpuntje: het feit dat ze elke dag zalm mocht eten. Maar op den duur kreeg ze ook daar genoeg van. Het zag er niet goed voor haar uit…

Loenevs droefheid was Bjorrn opgevallen. Loenev was Bjorrn sowieso al opgevallen: hij had een oogje op haar, al vanaf het begin dat zij de boot had betreden. Loenev was een knappe meid – al durfde ze zich niet aan alle vreemden van het schip te laten zien – die wel haar mannetje stond. Tegenover de kapitein was ze echter machteloos. Bjorrn had medelijden en wilde Loenev redden uit haar nood om wat leven in zijn brouwerij te brengen. De kapitein verbleef echter altijd in zijn scheepskamer… Behalve als het schip voor anker lag!

Toen dat het geval was, stapte Bjorrn de kajuit in. Hij bevrijdde Loenev, die spontaan uitkraamde: “wil je met me trouwen?!” Bjorrn wilde niets liever. De twee beleefden een spannende tijd tot plots de kapitein voor hun neus stond. Het koppel vluchtte weg, sprong in een roeiboot en zette het op een peddelen. Dwars door de ijszee, Bjorrns dramatische levenseinde à la Leonardo DiCaprio tegemoet… Loenev werd opgepikt door een helikopter, maar stierf in liefdesverdriet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #245 Gepost op: 27-11-2016, 20:07:04 »
Uitslag:

We hebben deze zes verhalen aan vier kritische oma's laten lezen. Deze hebben allemaal een cijfer gegeven voor het gehele verhaal. Laten we kijken naar jullie uiteindelijke gemiddelde:

Op een zesde plaats met een gemiddeld cijfer van een 6.6 is geeindigd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Op een vijfde plaats met een gemiddeld cijfer van een 7.0 is geeindigd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Op een vierde plaats met een gemiddeld cijfer van een 7.3 is geeindigd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Op een derde plaats met een gemiddeld cijfer van een 7.5 is geeindigd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Nog twee verhalen over. De nummer twee had een gemiddeld cijfer van een 7.7 en de winnaar een gemiddelde van een 8.1. De winnaar van deze opdracht is:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
.


Eilandraad onderweg ;)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #246 Gepost op: 27-11-2016, 20:12:55 »
Dankjewel jury! ::bravo::


Sorry D*N dat ik het niet zo anoniem had gehouden :-[
Keep calm and eat chocolates!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #247 Gepost op: 27-11-2016, 20:19:25 »
Voor dat niet anonieme deel heb ik wel punten aftrek gegeven ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #248 Gepost op: 27-11-2016, 20:32:09 »
Ow dat vond ik totaal niet storend. Ik heb bij één deelnemer skecht puntenaftrek gegeven, omdat ie over het maximum woorden heen ging (slecht 3, maar toch) ::zweep::

(Nu gok ik ik dat de telsoftware in Word nog niet uitgevonden is in Cuba, sorry Hillo)

En twee vond ik wat minder in het 'oma vertelt' thema passen.
Maar alles was nog een voldoende, iedereen heeft goed zijn best gedaan. ::ok::

Gefeliciteerd Swifty ::ok::

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #249 Gepost op: 27-11-2016, 21:37:46 »
Zeker, gefeliciteerd Swifty! Ook mijn favoriet. ::ok::
🜃

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #250 Gepost op: 28-11-2016, 21:05:33 »
Ow dat vond ik totaal niet storend. Ik heb bij één deelnemer skecht puntenaftrek gegeven, omdat ie over het maximum woorden heen ging (slecht 3, maar toch) ::zweep::

(Nu gok ik ik dat de telsoftware in Word nog niet uitgevonden is in Cuba, sorry Hillo)

En twee vond ik wat minder in het 'oma vertelt' thema passen.
Maar alles was nog een voldoende, iedereen heeft goed zijn best gedaan. ::ok::

Gefeliciteerd Swifty ::ok::

Oh ik had D*N gevraagd en die zei dat dat goed was! Hoop niet dat dat de uitslag beïnvloed heeft maar dat zal wel niet denk?
Nieky grab a life vest!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #251 Gepost op: 28-11-2016, 21:21:24 »
 ::ohno::

Gok ik, ik had Swify ook op 1.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 10: Liefde
« Reactie #252 Gepost op: 28-11-2016, 21:39:23 »
Oh ik had D*N gevraagd en die zei dat dat goed was! Hoop niet dat dat de uitslag beïnvloed heeft maar dat zal wel niet denk?
Geen invloed gehad ::ohno::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human