Auteur Topic: [MO] Feedback-topic  (gelezen 20372 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #40 Gepost op: 17-04-2017, 14:10:33 »
Ik laat de kandidaten discussie even voor wat t is, want daar is inmiddels genoeg over gezegd. Maar aangezien ik zelf om een feedback topic heb gevraagd, vind ik dat ik zelf ook nog even moet reageren.

Opdrachten: helder van opzet, 3 per week + weekopdracht. Éenmalig was t echt teveel, daar is toen goed op ingesprongen. Niet elke opdracht kwam goed uit de verf (dat heb je al tijd wel eens, weet ik uit ervaring) maar het grootste deel wel en daar gaat t om. Er is duidelijk veel voorbereiding in gaan zitten, een land uitzoeken en daar geschikte lokaties vinden. Ik zou daar niets aan wijzigen.

Wel een toevoeging, die al elders werd benoemd: maak een overzicht hoeveel geld er is verdiend en houd die wekelijks bij. Indien er dan iets niet klopt, kan je dat makkeljk corrigeren.

Twists: er zaten goede twists in, maar t waren er wel wat veel. Op een gegeven moment ga je t verwachten, en dan schiet t z'n doel voorbij. Met een paar twists weet niemans wanneer iets komt en zo houd je t spannend.

Rode vrijstelling: kwam niet uit de verf, maar dat kan gebeuren. Vorige keer kwam de sleutel juist wél heel goed uit de verf. Een speciaal item heeft echt wel een toevoeging, laat een tegenslag je niet weerhouden, t niet nogmaals te proberen.

Items: Hier heb ik wel een duidelijke mening over: dat waren er echt teveel. Een joker of een vrijstelling moet iets speciaals zijn. Ik zou hier echt heel erg op minderen.

Hints: er zaten echt een paar goede hints in, maar heb er zelf (op de laatste week na) niet echt naar gezocht.
Dank voor je feedback Daisy. Duidelijk en opbouwend. Qua aantal items, ja helemaal mee eens. Het idee was tot de helft verspreid items en dan geen meer. Op ons crew board hebben we zelf ook wel eens een discussie gehad over het aantal items. Volgens mij was het in de diamantenroof dat er veeeel meer op het spel stond nog, en dat we dat al gereduceerd hebben. We waren ons ervan bewust, maar kan zeker nog beter  ::jaja::  ::ok::

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #41 Gepost op: 17-04-2017, 14:38:57 »
Ik zal vanmiddag/vanavond ook even mijn feedback geven  :)

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #42 Gepost op: 17-04-2017, 14:44:01 »
Ik als kijker heb eigenlijk dezelfde mening: te veel items, maar leuke opdrachten, leuke twists, leuke hints (en ook veel) en een super leuke groep. Ik vond het juist wel leuk dat er een 7-7 verdeling was van mannen en vrouwen. Ik zou volgende keer niet perse kandidaten voortrekken die nog niet mee hebben gedaan, maar wel veel van hen mee laten doen en ook nog een of twee van de oude groep. Net zoals deze keer dus. Bedankt voor dit leuke seizoen, ik heb genoten!
Frankje Lapi

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #43 Gepost op: 17-04-2017, 14:54:20 »
Dat betekent dat je een gevarieerde groep wilt. Je wil mannen, je wil vrouwen. Je wil 'gozertjes', je wil de zogenaamde 'bitches', je wil de denker en de doener, de stille kracht en de spammer, de meestertacticus en de 'yolo'-speler, oud gedienden en newbies. Loting brengt je spel dus in gevaar imo, want als je 12 D*N's hebt is dat een dooddoener.

Spelers kiezen levert een gebalanceerde groep op; maar heeft zoals gemerkt de mogelijkheid tot vermoedens van partijdigheid.
Spelers loten lost de mogelijkheid tot partijdigheid op, maar daar offer je de mogelijkheid tot balanceren voor op.
Dus je hebt of het een, of het ander.

Nieuw plan:
Het combineren van beide plannen om beide voordelen te hebben, zonder de nadelen, via Anoniem Solliciteren 2.0.

Op de volgende manier:
- Je maakt een inschrijfformulier waarbij de hoofdzaak 2 aspecten zijn:
1. Je moet een indruk krijgen van iemands spelstrategie,
2. De vragen moeten niet eenvoudig te herleiden zijn naar personen.
Oftewel, vragen als geslacht, geboortedatum, en hobbies dump je direct.
Mocht je die nodig hebben voor het spel, dan doe je dat in een apart formulier nadat de samenstelling compleet is.
Je kunt bv vragen overhouden als kiezen tussen denken vs doen.

- Het inschrijfformulier stuur je naar een tussenpersoon; bijvoorbeeld de dienstdoend AL.
De tussenpersoon leest de formulieren door, en stript er zo-nodig info uit die makkelijk naar een persoon wijst

- De tussenpersoon stuurt de anonieme inschrijfformulieren in 1 batch naar de spelleiding, en geeft de namen pas vrij wanneer de spelleiding een keuze heeft gemaakt.



Zo ver ik kan overzien heeft dit 1 nadeel:
Je moet als spelleiding beter nadenken over welke vragen informatief zijn mbt speelstijl, zonder herleidbaar te worden.
Naja, soit, dat lijkt me een flink kleiner nadeel dan dat zowel loten als uitkiezen heeft.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #44 Gepost op: 17-04-2017, 15:19:15 »
Mooie oplossing HDD ::ok::

jammer dat Mv-Mv het zich persoonlijk aantrekt. Mijn kritiek was op de selectieprocedure van de spelleiders. Die was ondoorzichtig en daardoor kan het lijken  alsof niet iedereen een eerlijke kans heeft gekregen. Daar was mijn feedback op gebaseerd. Dat moet je voorkomen. Dat hij dat persoonlijk maakt is denk ik vooral iets wat hem bij ligt. Fijn dat er mee wordt gedacht door anderen ::ok::
« Laatst bewerkt op: 17-04-2017, 15:21:06 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #45 Gepost op: 17-04-2017, 15:26:50 »
Mooie oplossing HDD ::ok::

jammer dat Mv-Mv het zich persoonlijk aantrekt. Mijn kritiek was op de selectieprocedure van de spelleiders. Die was ondoorzichtig en daardoor kan het lijken  alsof niet iedereen een eerlijke kans heeft gekregen. Daar was mijn feedback op gebaseerd. Dat moet je voorkomen. Dat hij dat persoonlijk maakt is denk ik vooral iets wat hem bij ligt. Fijn dat er mee wordt gedacht door anderen ::ok::
Nee, waar het mij om ging is dat een uitspraak van mij die niet duidelijk was helemaal uit zijn verband getrokken wordt. En dat ik me dat persoonlijk aantrek is niet zo gek toch? Ik ben onderdeel van de spelleiders, LDH en tim reageren toch uit uit henzelf. Dan voelt het alsof we ons moeten verdedigen tegen iets dat niet klopt. Maar goed, dat zal inderdaad vast aan mij liggen dat ik me dat persoonlijk aantrek.

Maar laten we hier maar over ophouden. Genoeg goede input al om weer mee verder te kunnen (door mij of andere mogelijke organisatoren) inderdaad, waarvoor dank  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 17-04-2017, 15:28:35 door MollenvangeR-MV »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #46 Gepost op: 17-04-2017, 15:30:39 »
het ging
a) om de selectieprocedure
b) om het persoonlijk benaderen van mensen dat zoals het er stond bedoeld was om mensen mee te laten doen, en wat later bleek was om te kijken of mensen geïnteresseerd waren.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #47 Gepost op: 17-04-2017, 15:56:12 »
Ik, als één van de 11 afvallers, vond het idee van een opdracht met alle deelnemers wel leuk, maar het lijkt me niet de beste weg. Het gaf mij een gevoel dat ik al meedeed, om daarna keihard eruit gegooid te worden, ik zou liever hebben gehad dat ik te horen kreeg dat ik niet meedeed. Maar ik begrijp jullie idee erachter om de teleurstellingen te verminderen voor bepaalde mensen, maar dit is in ieder geval hoe ik erover denk. Ik denk dat je dit als organisatie moet gaan peilen bij diegene die niet mochten meedoen tijdens de beide Mol Online's, dan kan je zien wat er "beter" werkt.



De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #48 Gepost op: 17-04-2017, 16:21:16 »
het ging
a) om de selectieprocedure
b) om het persoonlijk benaderen van mensen dat zoals het er stond bedoeld was om mensen mee te laten doen, en wat later bleek was om te kijken of mensen geïnteresseerd waren.
Ja maar Lukie,
a) MV had in zijn opvolgende reactie al gezegd dat de mensen die benaderd waren niet meer kans hadden dan mensen die dat niet waren (alleen had hij niet door dat jij het verkeerd interpreteerde, waardoor hij zei "ja dat lees je goed". Miscommunicatie, kan gebeuren).
b) LdH heeft hier in het topic ook nog eens uitgelegd waar de selectieprocedure voornamelijk op gebaseerd was.

En daarna pas komt er ineens een reactie hoe boos en teleurgesteld jullie hierover zijn, terwijl toch allang duidelijk had mogen zijn hoe het zat. Dan snap ik wel dat dat enigszins overkomt als een aanval op de spelleiders, en niet als een kritiekpuntje op de openheid mbt de selectieprocedure.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #49 Gepost op: 17-04-2017, 16:34:54 »
het blijft raar om sommige mensen wel te benaderen en anderen niet.

en bij punt b blijft het woord voornamelijk een pijnpunt.

Hoe je het ook went of keert, of je de drie spelleiders nu 100 of 200 procent vertrouwd, er blijft in mijn ogen een zweem van ongelijke kansen hangen.

Maar wat mij betreft ook einde discussie hoor. Ik heb mijn punt gemaakt denk ik.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lan

  • Forumlid
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #50 Gepost op: 17-04-2017, 16:40:16 »
Ik heb zelf op een ander forum regelmatig spellen opgezet, ik vind een selectie maken een prima oplossing (ondanks dat het uiteraard een grove fout is om mij niet te casten  ::hypocriet::). Uiteindelijk wil je dat een spel voor de deelnemers zo leuk mogelijk is, en dan is loting bijvoorbeeld gevaarlijk. Het enige tegenargument is het vriendjespolitiek-deel, maar ik heb op basis van de groep die uiteindelijk gekozen is niet het idee dat dit een rol heeft gespeeld.

Ik vond zelf het eerste spel als soort van pijn-verzachter minder geslaagd. Het komt op mij nu over van leuk, je hebt een rondje voor spek en bonen mee kunnen doen, ga maar weer terug naar je hoek. Ik had het zelf fijner gevonden meteen te horen te krijgen dat ik niet mee zou doen. Nu zit je toch al deels in het spel en dat dat dan wordt afgenomen om een reden die niks met de inhoud van het spel zelf te maken heeft wringt bij mij een beetje.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #51 Gepost op: 17-04-2017, 16:48:01 »
Ik zou in het vervolg gewoon voor het idee van HDD gaan. Dan maak je keuzes zonder enige kans op vriendjespolitiek. Probleem opgelost.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #52 Gepost op: 17-04-2017, 16:49:17 »
het blijft raar om sommige mensen wel te benaderen en anderen niet.

en bij punt b blijft het woord voornamelijk een pijnpunt.

Hoe je het ook went of keert, of je de drie spelleiders nu 100 of 200 procent vertrouwd, er blijft in mijn ogen een zweem van ongelijke kansen hangen.

Maar wat mij betreft ook einde discussie hoor. Ik heb mijn punt gemaakt denk ik.
En toch wil ik hier nog even op reageren. Het is toch niet gek dat je uberhaupt van tevoren polst of er animo is? En iedereen had evenveel kans, gepolst of niet. En juist dat hele punt van jou over die zweem van ongelijke kansen is waarom ik zo fel reageer en waarom ik me dat persoonlijk aantrek. Want het laatste wat wij willen is dat, maar juist iedereen een eerlijke kans geven. Maar goed, hier gaan we niet uit komen ben ik bang  ::ohno::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #53 Gepost op: 17-04-2017, 16:57:49 »
ja het is wel gek als je sommige mensen wel benadert en anderen niet.
Waarom krijg A wel een pm en B niet?
Waarom vraag je niet op het openbare forum of er interesse is? Het is in mijn ogen al oneerlijk dat spelleiders kiezen en juist door ook van te voren nog mensen te benaderen creëer je of je het nu wilt of niet al een zweem van oneerlijkheid.

En daar is mijn feedback op gebaseerd. Ik zeg nergens dat jullie oneerlijk zijn geweest.

En nee wij komen er niet uit ;)

 
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #54 Gepost op: 17-04-2017, 17:11:35 »
Misschien omdat er mensen zijn die niet vaak in het spellenforum kijken en dus kans lopen om de inschrijving te missen? Dat zou een reden zijn waarom je de ene wel een PM stuurt en de ander niet.

Anderzijds lopen spellen op het forum altijd goed,dus of het nu heel erg nodig is om te kijken of er interesse is kun je je afvragen.


Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #55 Gepost op: 17-04-2017, 17:17:33 »
Laat ik eens een suggestie doen.

1. Je maakt een verkorte inschrijflijst waarin je vraagt naar de essentiële dingen; Naam, Geslacht, Leeftijd, waarom ze mee willen doen en of ze de mol willen zijn.
2. Je maakt enkele "selectieopdrachten" waarin elke inschrijver mee mag doen, daardoor krijg je een goed zicht van hoe iemand zich in het spel gedraagt, want het noteren van jouw eigen gedrag is vaak lastiger dan je denkt.
Deze selectieopdrachten worden dan over een week / 2 weken tijd gezet, zodat iedereen de tijd heeft om mee te kunnen doen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Hierbij is wel de "regel", de eerste selectieopdracht draait om jezelf laten zien, hierbij vallen dus meteen alle inactieven af, vrijwel iedereen die goed meedoet aan deze opdracht gaat door naar opdracht 2.
In opdracht 2 wordt de groepsdynamiek getest en wordt er gekeken naar hoe jij dus functioneert in de groep en kijkt men alvast naar een mogelijke mol. Ook hier kunnen dus inactieven afvallen.
Zo heb je al een wat kleiner groepje over, van deze groep vraag je een volledige informatielijst en een "mollicitatie." Je hebt dan namelijk bijna alle kandidaten al geselecteerd en zoekt dan pas naar een mol, want je zoekt geen mol tussen mogelijke niet-kandidaten.
Zie dit als een soort middenweg tussen de manier waarop het deze serie gedaan is en bij de vorige; meteen rood scherm.
3. Dit moet apart staan van de echte serie, er is geen mol, je doet niet mee aan de mol, je doet mee aan de selectieronde van de mol. Denk aan WIDM Junior's selectieweekend.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
5. Na het selecteren van de kandidaten selecteer je de Mol. Dan kan het spel beginnen.
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #56 Gepost op: 17-04-2017, 17:21:05 »
En t allerbelangrijkste is denk ik wel dat er van te voren duidelijkheid bestaat over hoe er geselecteerd wordt
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #57 Gepost op: 17-04-2017, 17:21:23 »
en bij punt b blijft het woord voornamelijk een pijnpunt.
Als je alle berichten bij elkaar optelt, is het volgens mij vrij duidelijk hoe de selectie is gegaan: op basis van de inschrijvingsformulieren, waarbij mensen die nog niet eerder hadden meegedaan en vrouwen (gezien de gelijke verdeling) een voordeel hadden, en de treinopdracht nog wat laatste knopen heeft doorgehakt. Er zijn daar vast genoeg verbeteringen mogelijk, ik vind het idee van anonieme formulieren bijv. best een goed idee. Maar ik vind het jammer dat er meteen beschuldigingen worden gedaan van vriendjespolitiek, terwijl toch duidelijk is dat er genoeg newbies en late aanmeldingen door de selecties zijn gekomen.

Ik denk overigens ook niet dat het van te voren benaderen de meest slimme methode was om te peilen of er genoeg animo was, maar uiteindelijk heeft het geen enkel verschil gemaakt voor de kandidatengroep, dus maakt het volgens mij helemaal niet uit en wordt er nu van een mug een olifant gemaakt.

Maar goed, ik zal ook wel ophouden met discussiëren ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #58 Gepost op: 17-04-2017, 17:22:22 »
Mooie suggestie Meezter  ::ok::
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #59 Gepost op: 17-04-2017, 17:24:01 »
Mooie suggestie Meezter  ::ok::
Dit :)  ::ok:: zeker het overwegen waard.