Auteur Topic: [MO] Feedback-topic  (gelezen 20357 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
[MO] Feedback-topic
« Gepost op: 16-04-2017, 23:13:03 »


Stort alle (opbouwende, geen zure) feedback op ons af, zodat een eventueel volgend spel nog beter kan worden. En stel ook hier je vragen aan de spelleiding die betrekking hebben op het spel/jouw feedback.

Al heb ik wel zo'n vermoeden welke punten gefeedbackt gaat worden:
- aantal items (en weekopdrachten)
- twists (hoeveelheid)
- aantal deelnemers
« Laatst bewerkt op: 16-04-2017, 23:14:43 door MollenvangeR-MV »

Offline spechteke

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2017, 23:26:53 »
ik ga het nu kort houden en hier later nog eens een langere post komen zetten.
Over het algemeen zat het spel geweldig in mekaar en ik vond het echt geweldig. Mijn ervaring was super positief en dus ook heel veel complimenten en bedankingen aan de spelleiding.

Als ik nu 1 ding mag zeggen wat ik volgende keer wel zou doen is een topic om het gewonnen geld overzichtelijk bij te houden. Dit zou zeer handig zijn. voor de andere tips ga ik nog eens nadenken, maar ik persoonlijk heb me niet echt aan veel gestoord. ik ben misschien soms rap tevreden, maar dat mag hier zeker wel.

bedankt voor het fantastische seizoen.  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
poule widm '16: 56ste,  '17: 25ste.                  5de plaats in de mol online

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2017, 01:26:57 »
Jullie weten dat ik een kritisch persoon ben en ik heb tijdens het seizoen af en toe al wel laten merken wat ik wel en niet goed vond. Laten we voorop stellen dat ik echt heel erg in het spel zat en ontzettend veel plezier heb beleefd hieraan ::jaja::.

Opdrachten verbeterpunten:
- Ik vond dus persoonlijk de rode vrijstelling opdrachten niet zo geslaagd. En ik denk dat je ook kritisch moet kijken als je zegt dat je hoopt dat er chaos ontstaat en veel mensen gaan praten, wat uiteindelijk niet is gebeurd, dat je doel van de opdracht niet is uitgekomen. Ik heb hier uiteindelijk ook twee opdrachten gewoon uitgezeten en dat lijkt me geen uitgangspunt voor opdrachten, dat deelnemers niet meedoen.

- Veel schoonheidsfoutjes waaronder anagrammen die niet klopte bij ik hou van holland, afstanden van locatie die niet klopte bij rondje om het meer, spelregels die soms later kwamen zoals dat er niet in molboekjes gekeken mocht worden bij het reconstrueren van de groepsfoto's etc.

- Kijk kritisch naar de verhoudingen. In dit geval bij bijvoorbeeld ghostbusters waarbij de ghosts een heel groot voordeel hadden en ook bij diamantenroof waarbij de dieven heel erg weinig kans hadden. Bij diamantenroof is het uiteindelijk goed gekomen voor de dieven.

- Opgesloten in de cel: De dilemma's die jullie gaven waren naar mijn idee gewoon niet logisch. Natuurlijk pak je de vrijstelling als er alleen virtueel geld tegenover staat, waardoor de opdracht dus heel snel was afgelopen. Ook het dilemma daarna was geen logische om een kandidaat terug te kopen met alleen een zwarte vrijstelling (want hoe machtig dat wapen is hmmm valt mee).

- De verlaten tv-studio was voor mij één van de slechtste opdrachten, wat jammer is omdat de afzonderlijke spellen (lingo, wie ben ik etc.) wel super leuk waren. Maar iets inschatten waarbij je niet weet wat je inschat en dan na zoveel moeite het hele bedrag in de min te krijgen was echt niet oké en vergalde voor mij het plezier om voor de pot te gaan heel erg.

Opdrachten pluspunten:
Opdrachten die ik heel erg goed en leuk vond waren: Taxi-opdracht, mandjesopdracht, diner, kabelbaan, op de vlucht, diamantenroof, winkelstraat, waar gaan we heen, flessenpost. Genoeg opdrachten die goed in elkaar zaten wat mij betreft! ::bravo::

Twists:
- De eerste executie twist was goed. Ik vond het zelf weer geen logische keuze maar de praktijk heeft hier gesproken, het was 7-7 dus uiteindelijk was dit voor veel mensen wel degelijk een dilemma. Goeie twist dus!

- Miek terug. Tsja ik vond het een beetje raar dat we eerst Miek en een zwarte vrijstelling terug kunnen krijgen....dan doen we het niet en krijgen we de zwarte vrijstelling alsnog. Dus eigenlijk was het alleen Miek terughalen (en wat virtueel geld) wat voor niemand echt een goed iets was.

- Toekomstvragen, ja die hebben mij wat stress bezorgd maar in eerste instantie vind ik het wel een leuke twist. Enige puntje van kritiek is dat ik ze absoluut niet in de finaletest zou doen. Er is een reden waarom we daar ook geen jokers kunnen inzetten omdat het dan puur gaat om wie het meeste weet van de mol. Volgens mij heeft het nu niets uitgemaakt als ik naar de reacties van Wouter en Mollenmania kijk dus dat scheelt. De toekomstvraag over het spoor zat ook apart nog in de halve finale test waardoor het overkwam alsof deze er last minute nog bij bedacht was?

- Rode vrijstelling was ik eerst tegen, daarna vond ik hem wel oké omdat er ook mee gehandeld werd. Dus ja I didnt mind.

- Halve jokers vond ik een goeie toevoeging, daar kan je er ook meer van weggeven omdat het toch halve zijn en je ook geluk moet hebben met ze bij elkaar te matchen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2017, 01:27:10 »
Andere verbeterpunten:
- De weekopdrachten werden slecht bijgehouden, wat jammer was.

- Ik ben zelf niet zo'n fan van de finale vrijstelling. Toen MM hem uiteindelijk had heb ik indd besloten hem niet af te pakken want dat vond ik dan ook weer niet oké, maar gewoon uberhaupt een finale vrijstelling is best heftig.

- Er zaten af en toe fouten in de test. Iets wat me bijvoorbeeld opviel was: Ik weet even niet meer welke aflevering maar er zat een fout in de test omdat je Spechteke niet als antwoord kon geven op één van de vragen. Ik maakte de test op vrijdagmiddag en was dus wsl de eerste die hem maakte en heb dit gelijk aangegeven en niets meer van gehoord. Later in het spel was er vraag waarbij je Swifty niet als antwoord kon invullen, dit merkte uiteraard meerdere op. Toen werd besloten de hele vraag uit de test te schrappen, wat nog meer zekerheid gaf dat Swifty inderdaad de mol was en Specht dus niet.

- Teveel items. Ik heb mij heel lang stilgehouden. In eerste instantie dacht ik bij aanvang van de mandjesopdracht van mijn god wat een items. Maar de opdracht was geweldig en het was één van de eerste opdrachten met items dus oké. Maar daarna volgde bijna elke aflevering weer een opdracht waarbij nog meer items bemachtigd konden worden. Ja ik heb zelf heel erg geprofiteerd van de items, maar het was wel echt teveel. Ik heb volgens mij dit spel 11 jokers, 2 vrijstellingen en 1 zwarte vrijstelling gehad. Das echt veel. Ik zat nog met 4 jokers in de halve finale en ik wist niet wat ik ermee moest ::rofl::.

- De selectie: Wat Lukie4 eigenlijk zegt. Hoe eerlijk dit was weet ik niet. Maar ik had het zeker iets anders aangepakt.

Overige Pluspunten:
- Toevoeging van Moltalk was leuk.

- Weekopdrachten waren stuk voor stuk leuk om te doen ::jaja::

- Jullie hebben een tandje bijgezet in de opmaak, waarvoor props! De filmpjes, plaatjes etc. Super toevoeging!

Ik heb genoten van onze interactie tijdens dit spel en hoop dat jullie dat ook hebben kunnen doen ook al was ik soms nogal uhm direct ;D. Diepe buiging voor jullie, want dit is een heftig spel om te organiseren en jullie hebben het super goed gedaan!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2017, 09:29:54 »
Dank voor de uitgebreide feedback. Ik zal vanavond/morgen erop reageren, want ik vind dat ik als spelleider op ieders feedback moet reageren. ::jaja::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2017, 09:30:25 »
Vragen aan de spelleiders

Hoe zijn jullie tot de selectie van deelnemers gekomen?
Wat vonden jullie achteraf van het idee om iedereen het eerste spel te laten spelen?

Ik zal hier even vanuit mijn zicht kort op reageren. We zijn in eerste instantie van de inschrijfformulieren uitgegaan, en na een eerste schifting hadden we een stuk of wat 'zekere' deelnemers, waarbij de vrouwen inderdaad een 'pre' hadden. Echter, over de laatste 4, 5 plaatsen konden we het niet eens worden... (ik had bijv. jou best als deelnemer gezien dit jaar) en daarom besloten we tot deze extra opdracht. Misschien niet de allerbeste oplossing, maar zo zagen we wel wie er actief waren en wie wat minder. Voor een volgende editie zou ik het in ieder geval zeker niet meer op die manier gaan doen.

Overigens, jullie hebben ons wel erg verrast met zoveel inschrijvingen!

Voor de rest zal ik later reageren op jullie feedback! Daar moet ik iets meer tijd voor nemen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2017, 10:38:58 »
Citaat
- Miek terug. Tsja ik vond het een beetje raar dat we eerst Miek en een zwarte vrijstelling terug kunnen krijgen....dan doen we het niet en krijgen we de zwarte vrijstelling alsnog. Dus eigenlijk was het alleen Miek terughalen (en wat virtueel geld) wat voor niemand echt een goed iets was.

Voor mij wel  ::hypocriet::.

Wat betreft feedback: het meeste is al gezegd. Moltalk en weekopdrachten vond ik heel erg leuk. Ik vond inderdaad ook wel dat er teveel items waren, en jammer van de schoonheidsfoutjes maar geen drama  :)
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #7 Gepost op: 17-04-2017, 11:27:08 »
In het diepste geheim hebben we daarom afgelopen zomer ook al wat mensen gepolst of ze deelname zagen zitten. Dat is de enige oplossing, zelf een groep samenstellen. Maar dan sluit je mensen uit..
Hier ben ik echt heel erg boos en teleurgesteld over. Dit is niet zomaar even een "dingetje".........
Zijn er door jullie Actieve Leden benaderd?
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #8 Gepost op: 17-04-2017, 11:33:38 »
Hier ben ik echt heel erg boos en teleurgesteld over. Dit is niet zomaar even een "dingetje".........
Zijn er door jullie Actieve Leden benaderd?
Volgens mij wordt dit een beetje verkeerd geïnterpreteerd.. MV heeft in het andere topic al aangegeven dat de mensen die ze benaderd hadden zich gewoon nog moesten aanmelden en niet verzekerd waren van een plekje. Voor zover ik het heb begrepen hebben ze dit vooral gedaan om te peilen of er genoeg animo zou zijn, maar dat kunnen de spelleiders misschien zelf beter toelichten.

Zelf ben ik ook benaderd, maar ik heb van MV begrepen dat ik niet mee had mogen doen als ze het aantal deelnemers niet hadden opgeschroefd van 12 naar 14 vanwege het grote aantal aanmeldingen. Dus het is echt niet zo dat ze allang hadden besloten wie er mee mocht doen en het aanmeldformulier er alleen voor de sier was ofzo, en dat is volgens mij wel hoe jullie het op dit moment interpreteren :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #9 Gepost op: 17-04-2017, 11:33:43 »
Zo geheim was dat toch niet? Ik herinner me nog duidelijk een post van MV in de zomer dat hij daarmee bezig was ::jaja::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2017, 11:36:24 »
Hier ben ik echt heel erg boos en teleurgesteld over. Dit is niet zomaar even een "dingetje".........
Zijn er door jullie Actieve Leden benaderd?

Dit punt moet zeker besproken worden. Is het misschien verstandig om dit even achter de schermen te bespreken? Of liever hier in het topic?
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #11 Gepost op: 17-04-2017, 11:45:15 »
het punt is dat dit een open forum is en niet een vriendengroepje die een spelletje gaat spelen.

Je hebt nu de schijn tegen dat je vriendjes mee laat doen en anderen niet. Die schijn krijg je heel simpel niet meer weg.

Als ik het persoonlijk trek. Ik heb geen pm gekregen. Ik heb me wel ingeschreven, ik heb niet mee mogen doen, maar ik heb de eerste opdracht het meeste geld binnen gehaald en de waldo gevonden. Dat ldh dan schrijft dat ik een twijfelgeval was en net ben afgevallen is dus gewoon pure onzin.

De reden dat ik hier een punt van maak is niet persoonlijk. Ik was er vrij snel overheen dat ik niet mee mocht doen. Het gaat erom dat je achter de schermen mensen benadert en anderen niet. Een grote weeffout (in een verder volgens mij goed spel) die er uit moet en die niet had mogen gebeuren. Er moet een eerlijke selectie zijn. Dus of loten of een spel. Kiezen kan nooit meer.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #12 Gepost op: 17-04-2017, 11:49:35 »
Ik ga er geen oordeel over vellen want ik heb niet meegedaan in een selectieprocedure.
Toch denk ik dat een oplossing redelijk voor de hand ligt, en daar is feedback ook voor. Dus ik zet het hier neer:

Is het geen idee een 'regel' in te voeren dat als je vorig jaar hebt meegedaan je bij een 'overaanmelding' de volgende serie als eerste in aanmerking komt om niet mee te doen?
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #13 Gepost op: 17-04-2017, 11:52:06 »
het punt is dat dit een open forum is en niet een vriendengroepje die een spelletje gaat spelen.

Je hebt nu de schijn tegen dat je vriendjes mee laat doen en anderen niet. Die schijn krijg je heel simpel niet meer weg.

Ben ik het niet mee eens, dat we mensen hebben benaderd was meer ter inventarisatie dan echt mee te laten tellen. De woordkeuze 'in het diepste geheim', was misschien niet goed, maat dat is omdat dit Wie is de mol is.

We hebben 12 "nieuwe" (lees: die niet meededen in 2015) mensen mee laten doen t.o.v de vorige serie, waaronder wat mensen die in 2015 niet meededen (Lama, RoyL), die toen zijn afgevallen. Dat we Wouter e Starlight hebben toegevoegd, is omdat we ook 2 mensen van de oude garde erbij wilden hebben (een fanatiekeling en verliezend halve finalist). Als bv. Bubbles zich ook had aangemeld, dan was het misschien wel Bubbles geworden ipv Starlight. Maar niet omdat ik toevallig een erg goede band heb met Starlight dat ze ineens mee mocht doen of zo.

Iedereen heeft een eerlijke kans gehad op deelname, waarbij de inschrijfformulieren de rode draad vormden. Het enige dat je zou kunnen zeggen is dat we vrouwen voorrang hebben gegeven, maar dat is omdat we juist een evenwichtige groep wilden hebben en het bij meer spellen voorkomt dat er gebrek is aan vrouwelijke deelnemers.

Ik voel me nu eerlijk gezegd een beetje beschuldigd van vriendjespolitiek of wat dan ook. Als we Starlight en Wouter niet hadden toegevoegd, was er dus exact een groep van 12 andere mensen geweest t.o.v 2015. Al snap ik dat jullie het open karkater van het forum willen "verdedigen", wat ook terecht is.

Maar goed, dit motiveert me niet echt om nog een serie te maken eigenlijk. Als anderen het beter kunnen, succes ermee, dat selectere kun je toch nooit goed doen kennelijk  :-\\ :-\\ Sorry voor mijn felle reactie, ik sta echt open voor kritiek om gave spel nog beter te makn, want de feedback van 2015 hebben we ook meegenomen, maar dit voelt een beetje als een persoonlijke aanval en van een mug een olifant maken als ik eerlijk ben.
« Laatst bewerkt op: 17-04-2017, 12:02:42 door MollenvangeR-MV »

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #14 Gepost op: 17-04-2017, 11:55:05 »
Ik ben het ook helemaal eens met Starlight. Ik heb nooit me bevoordeeld gevoeld ten opzichte van de rest. Ik zie er geen kwaad in eigenlijk

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #15 Gepost op: 17-04-2017, 12:01:40 »
Ik snap de kritiek hierop ook niet. Het feit dat sommige mensen eerder hun inschrijfformulier hebben moeten inleveren betekent niet dat die mensen voorrang krijgen op deelname. Dus ik snap het probleem niet  ???
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #16 Gepost op: 17-04-2017, 12:04:39 »
Is het geen idee een 'regel' in te voeren dat als je vorig jaar hebt meegedaan je bij een 'overaanmelding' de volgende serie als eerste in aanmerking komt om niet mee te doen?
Vind ik wel een goede suggestie Niek  ::ok::

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #17 Gepost op: 17-04-2017, 12:06:45 »
Ik denk dat het punt gewoon is, dat er mensen benaderd zijn. En dat dit als oneerlijk gezien wordt.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #18 Gepost op: 17-04-2017, 12:08:34 »
Sowieso zijn er ook een aantal mensen die zich op het laatste moment pas hebben aangemeld, en die zijn ook door de selectie heen gekomen. Ik snap dan niet helemaal hoe het de schijn heeft van vriendjespolitiek.
 
Naar mijn idee was de groep een prima mix van 'bekende' en 'onbekende' deelnemers, waarbij degenen die vorig seizoen niet mee mochten doen allemaal een nieuwe kans hebben gekregen. Dan zou je evt. nog kunnen zeggen dat die kandidaten een streepje voor hadden, maar dat lijkt me juist wel zo eerlijk ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [MO] Feedback-topic
« Reactie #19 Gepost op: 17-04-2017, 12:20:22 »
Nou ja Mv schrijft zelf 'dat is de enige oplossing, zelf de groep samenstellen'
Dan is het toch logisch dat mensen dat interpreteren als vriendjespolitiek? Hij zal het vast niet zo bedoeld hebben maar dat staat er nou eenmaal wel...

Verder vond ik het een heel tof spel! Heb al in moltalk wat over de rode vrijstelling en halve jokers gezegd en ben het eens met Dennis over het aantal items (hoewel de mandjesopdracht ook 1/4 vrijstellingen had enzo dus dat was wel weer fijn). Maar over het algemeen goede opdrachten, veel diversiteit, leuke dynamische groep en goede spelleiding (meestal :P )
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!