Auteur Topic: Het creatieve topic  (gelezen 22300 keer)

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het creatieve topic
« Reactie #80 Gepost op: 7-01-2018, 09:53:20 »
Wat een superschattig verhaaltje ::love::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het creatieve topic
« Reactie #81 Gepost op: 7-01-2018, 09:59:04 »
Leuk HDD!!  ::bravo::

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Het creatieve topic
« Reactie #82 Gepost op: 7-01-2018, 14:29:36 »
Prachtig HDD!
Het einde van die eerste en die laatste alinea ook ::love::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Het creatieve topic
« Reactie #83 Gepost op: 7-01-2018, 17:57:38 »
Leuk verhaaltje ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het creatieve topic
« Reactie #84 Gepost op: 7-01-2018, 18:11:26 »
Leuk! ::bravo::

 :) <- smile on my face
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het creatieve topic
« Reactie #85 Gepost op: 9-01-2018, 18:33:15 »
Leuk geschreven, hdd  :)
...maar soms even niet :)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het creatieve topic
« Reactie #86 Gepost op: 13-01-2018, 17:53:39 »
danku danku ::love::
De bedoeling was, dat anderen ook weer wat gingen posten. ::hypocriet:: ;D

Anyway, ik heb weer een schrijfmomentje gedaan. Geen dottig lief fabeltje wat ik eerder weleens schreef ditmaal, helaas ;)
Had een bepaald idee, en eigenlijk twee manieren om het uit te werken. Van beide dacht ik dat ze interessant konden zijn, dus ik heb ze maar beide geschreven :P Daarom wel in 2 delen (past niet in 1 post), en schrijven duurde ook anderhalf uur ipv 1u ;)
Ohja. Zoals eerder eerst dit gewoon 1 keer schrijven en klaar. Heb 't niet teruggelezen, dus delen kunnen onlogisch zijn, of woorden missen.


Versie 1

Ze was begonnen bij z’n vroegste herinnering. Hoe hij ooit met z’n moeder aan de hand langs een bomenrij liep, torenhoge bomen, geen idee waar. Ze las voor over zijn lievelingsbal, over zijn buurmeisje, over Bruno die was aangereden en hoe daarna Mishka kwam. Ze had het over zijn eerste zoen, ongewild maar invloedrijk voor de rest van z’n leven – waar hij desalniettemin nooit iemand over had verteld. En pas jaren later, zijn eerste échte gewilde zoen, die daarentegen bijzonder weinig invloed had gehad – vooral omdat al een week later.. maar goed, anders had hij misschien nooit z’n toekomstige vrouw ontmoet.

Op de gang was alles donker, alle andere bewoners sliepen al – al dan niet geholpen door pillen, en het licht kroop langzaam terug terwijl ze het over zijn puberteit had. Sommige delen werden tactisch weggelaten. Meneer Pieterse herinnerde zich zijn wiskundeleraar, eveneens meneer Pieterse geheten, hoewel ze geen familie waren. Hij had zich voorgenomen om nooit zoals zijn leraar te worden, om ‘m daarna decennialang te vergeten. Tot nu ze hem liet herinneren, en inderdaad, hij was precies zoals zijn wiskundeleraar geworden. Weliswaar met een ander vak, maar verder opmerkelijk vergelijkbaar. Daar in het wiskundelokaal had dan uiteindelijk wel zijn leven tentoon gelegen; met de hoop van zijn jeugd, de klaarblijkelijke saaiheid van z’n docent, en natuurlijk de liefde van z’n leven die toevallig naast hem had gezeten. Hij lachte bij de eenvoud een paar rimpels weg.

Ze hadden zoons gekregen, samen. Dat was niet helemaal de bedoeling geweest, zijn vrouw had toch liefst ook nog wel een dochtertje gekregen. Ze waagden nog een laatste poging na de vierde zoon. De vijfde was weliswaar een dochter, maar kwam te vroeg, en nam haar moeder mee. De jonge vrouw stopte een ogenblik, keek hem aan, en legde een hand op zijn hand. Zijn wereld stopte bij zijn voeteneind, en het was goed zo. Ze sloeg een pagina om, en vertelde over hoe moeilijk hij het had gehad, om te leren zijn zoons op te voeden. Over de worsteling met koken, over de les van de wasmachine, en hoe hij nog jarenlang dezelfde bleekroze onderbroeken zou dragen. Hij hoopte dat hij een goede vader was geweest, maar ze leken wel redelijk op hun voeten terecht te zijn gekomen. Af en toe kwamen ze op bezoek en namen zijn kleinkinderen mee, die het liefst door de gangen van het complex renden. Alleen z’n jongste die was geëmigreerd.. die zou waarschijnlijk volgende week komen, of de week erna, maar dat zou te laat zijn, dacht hij. Ze knikte.

Ze vertelde door en door, veel goede dingen, sommige slechte. Toch was het goed om ook die aan te stippen, dat hielp om ze los te kunnen laten. Het had geen zin om grieven te behouden, dus hij vergaf. De kamer was donker, haar stem vloeide uit de verte, en alleen zijn gezicht was nog verlicht. Hij leek jonger, rustiger, en gelukkiger – gereed toen zij dat ook was. Hij glimlachte, knikte, en het licht ging uit.

Terwijl ze door de gang naar de poort liep, zag ze bij de receptie de nieuwe stagiaire haar met grote  ogen aankijken. Mevrouw Hoekstra niet. Die had de formaliteiten al geregeld, en keek strak naar haar toetsenbord terwijl ze de familie sprak: “..geheel onverwacht, maar vredig, ingeslapen.”
Zoals altijd.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het creatieve topic
« Reactie #87 Gepost op: 13-01-2018, 17:53:54 »
Versie 2

Ze was een uur voor middernacht binnengekomen, toen alle bewoners rustig hoorden te slapen, behalve meneer Pieterse, die zijn slaappillen weigerde. Terwijl ze naast zijn bed plaats nam, fluisterde ze dat alles goed zou komen. Dat wist ze omdat ze alles wist, zo vertelde ze, en ze begon  uit een dik boek voor te lezen over zijn vroegste herinnering. Meneer Pieterse leek zijn verbazing nauwelijks blijken, maar wachtte rustig af wat ze nog meer wist te vertellen. Ze bleek veel, heel veel, te weten, en dat stelde hem op een bepaalde manier gerust. Misschien droomde hij, dacht hij, en dan was het een fijne droom. En als het echt was, ach, dan was het ook weleens fijn dat mensen zoveel aandacht voor je hadden.

Ze vertelde hem over zijn basisschool, en hij vulde aan. Terwijl ze vertelde over zijn pestkoppen, kon hij het niet laten om te benadrukken dat beide uiteindelijk in de gevangenis terecht waren gekomen. Hij voelde dat een last van hem af viel toen hij dat deelde, maar dat was logisch, zei ze: het was rechtvaardig dat ze daar uiteindelijk terecht kwamen, uiteindelijk overwint het recht altijd, en hij mocht daar best tevreden over zijn. En eigenlijk, vond hij, was dat ook zo: de goede zaak had overwonnen, en hij vroeg zich af waarom hij ooit had geworsteld met zijn blijdschap om hun celstraf. Ze knikte bemoedigend, en noteerde iets in het boek waar ze uit voor had gelezen.

Naarmate ze meer over zijn leven vertelde, bezag hij meer dingen in een ander licht. Zoals die keer toen hij zeven was, met die man in de bosjes. Het had diepe groeven in zijn herinnering achter gelaten, en eigenlijk had hij er iemand over moeten vertellen. Die man had moeten branden, maar hij was te jong en te zwak geweest, en had er over gezwegen. Net als met zijn vrouw, suggereerde de ze, opkijkend uit het boek. En natuurlijk: wat voor onrechtvaardigheid was het geweest dat juist zij zou komen te overlijden. Het dochtertje, nou dat gebeurt soms, dat kan je wel eens hebben, maar zijn vrouw.. Maar goed, het was natuurlijk wel zijn vrouw geweest die zelf dat dochtertje had gewild. Ze hadden al zonen zat, maar dat was niet genoeg geweest, nee, ze zouden hoe dan ook een dochtertje krijgen. Ja, en dan gaat ze dood, en moet hij ineens het hele huishouden, en de opvoeding, en alles er op en er aan maar in goede banen leiden. Geen wonder dat z’n jongste was geëmigreerd.

De vrouw naast hem gebaarde en moedigde aan, een pen schreef inmiddels geestdriftig in het boek. Gelukkig begreep ze hem: ze wist niet alleen alles, ze begreep ook alles! Eindelijk kon hij al deze gedachten eens met iemand delen, en waarom had hij al die jaren gedacht dat het zomaar prima was? Er was hem groot onrecht aangedaan, en pas nu zag hij het allemaal onder ogen. Mensen waren hier voor verantwoordelijk geweest, en mensen zouden hier voor betalen. Hij kolkte van woede, en schreeuwde het uit. Eindelijk zou die brave meneer Pieterse zijn Rechtvaardigheid krijgen.

Ze knikte, graaide naar iets dat blijkbaar vlak voor z’n ogen hing, en gaf een rukje. Een klein bolletje, gevuld met kolkend rode vlammetjes, vormde zich in haar hand, terwijl het levenloze lichaam van meneer Pieterse ineen zakte. Ze liet het bolletje op het boek vloeien, dat het gewillig op zoog, en stond op, liep door het raam naar buiten, en verdween.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het creatieve topic
« Reactie #88 Gepost op: 13-01-2018, 19:52:58 »
Oh.
Wacht.

Laat ik nog even een korte toelichting schrijven. Want het lijkt misschien alsof het 2 zijdes van hetzelfde verhaal is, en dat zou verwarrend zijn. Dat is niet zo, ze staan los van elkaar.


Paar dagen terug maakte ik een leesfout, ergens, en begreep iets te lezen dat iemand een ander persoon had dood gelezen. Ofzo.
Dat leek me een interessant concept, een soort palliatieve verpleegkundige die mensen begeleid in hun sterven - en dan is de connectie met hun levensverhaal (vergelijkbaar met dat het leven voor je ogen flitst) een logische.
Daarna dacht ik om daar een ietwat bovennatuurlijk personage van te maken, die het sterven begeleid, en samen het leven doornemen - en wanneer dat is gedaan, dat de persoon het leven laat.
Maar toen stond ik voor de keuze om dat bovennatuurlijke personage in feite 'goed' te maken, via rustig begeleiden - dat mensen vrede krijgen met hun leven en keuzes zodat ze in rust kunnen los laten, of meer een 'kwaadaardig' personage, die wellicht de ziel van de persoon wil stelen of iets dergelijks.
En beide opties liet ik in een apart verhaal los op hetzelfde personage: Meneer Pieterse. Om te kijken wat voor effect zo'n verschil maakt :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het creatieve topic
« Reactie #89 Gepost op: 14-01-2018, 10:27:17 »
Ik vind vooral de eerste erg mooi geschreven. ::bravo::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Het creatieve topic
« Reactie #90 Gepost op: 14-01-2018, 11:45:47 »
Ik vind vooral de eerste erg mooi geschreven. ::bravo::
Ja, ik ook. Prachtig weer, HDD! En mooie inspiratie.
In die eerste zitten ook een paar heel mooie zinnen die er voor mij uitspringen:
...het licht kroop langzaam terug terwijl ze het over zijn puberteit had...
...Zijn wereld stopte bij zijn voeteneind...
en dan later:
...ze leken wel redelijk op hun voeten terecht te zijn gekomen...

 ::love:: ::bravo::

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Het creatieve topic
« Reactie #91 Gepost op: 14-01-2018, 11:48:03 »
weer mooi geschreven HDD  ::bravo::
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het creatieve topic
« Reactie #92 Gepost op: 14-01-2018, 12:01:50 »
Thanks guys ::love::

Ik vind vooral de eerste erg mooi geschreven. ::bravo::

De eerste wilde ik ook vooral als een.. warme liefdevolle terugblik. Als een mooi afscheid, waarna het ook goed was het dat nu over was.

De tweede.. niet ;D Boze, verongelijkte mensen zijn soms ook lekker om te schrijven, als variatie ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Het creatieve topic
« Reactie #93 Gepost op: 14-01-2018, 17:17:31 »
De bedoeling was, dat anderen ook weer wat gingen posten. ::hypocriet:: ;D
Okee ;D


M'n stem is herstellende, maar das juist een moment dat ik veel ermee bezig ben om hem weer goed te krijgen. Vooral veel lage nummers in het begin:


Toch een beetje trots op het dingentje vanaf 3.08-3.11 ::hypocriet::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Het creatieve topic
« Reactie #94 Gepost op: 14-01-2018, 17:38:00 »
Klinkt mooi den  ::ok:: :)
deelnemer WIDMO 18 :)

Online Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het creatieve topic
« Reactie #95 Gepost op: 14-01-2018, 21:30:47 »
Mooi Dennis  ::bravo::
So like a boat on the ocean I'll rock with the waves

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het creatieve topic
« Reactie #96 Gepost op: 14-01-2018, 22:36:34 »
Nice D*N. ::ok::

Dat dingetje ga ik je never nooit nadoen.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Het creatieve topic
« Reactie #97 Gepost op: 14-01-2018, 23:35:43 »
Mijn kunstwerken van keramiek gemaakt voordat de kleine meid werd geboren
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het creatieve topic
« Reactie #98 Gepost op: 15-01-2018, 11:05:13 »
Tof! :D ::bravo::

Ben je van plan om 't binnenkort weer op te pakken? :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Het creatieve topic
« Reactie #99 Gepost op: 15-01-2018, 18:30:19 »
ja ik ben van plan om het in februari weer op te pakken  :)

Ik heb het weer opgepakt vanavond

« Laatst bewerkt op: 17-01-2018, 22:36:00 door Molduck »
deelnemer WIDMO 18 :)