Auteur Topic: 13 Reasons Why  (gelezen 13327 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
13 Reasons Why
« Gepost op: 29-04-2017, 20:13:52 »
Voor wie het niet kent, deze Netflix sensatie gaat over een middelbare scholier, Hannah Baker, die zelfmoord pleegt. Voordat ze dit doet neemt ze 13 geluidsfragmenten op, op tapes. Elke tape is een reden met bijbehorend persoon, waarom ze tot de beslissing is gekomen om zelfmoord te plegen.

Erg heftige serie die veel stof heeft doen opwaaien.

Ik heb zelf het eerste seizoen net uitgezien
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2017, 20:57:36 »
Ik denk dat de serie vooral heel goed is om het gesprek op gang te brengen in scholen enzo, zodat mensen eindelijk beseffen wat hun daden kunnen doen. Ook is het denk ik super belangrijk om te zien dat er zoveel verschillende schakels zijn die Hannah haar besluit hebben laten maken, waardoor ook meteen de moeilijkheid, heftigheid en vreselijke aard van deze problemen naar voren komen.

Wat ik wel mis is in de serie een waarschuwing naar mensen die echt niet goed in hun vel zitten of (op welke manier dan ook) ervaringen hebben rondom zelfmoord. Voor deze mensen raad ik de serie absoluut niet aan (en neem die raad ook maar gewoon van mij aan). ;)
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2017, 22:43:41 »
Mooie maar vooral ook een leuke serie vond ik het. De opbouw, elke aflevering 1 tape, werkt behoorlijk verslavend, waardoor het echt een serie is om te bingewatchen. De zelfmoordscène was erg mooi in beeld gebracht, niet te dramatisch maar wel realistisch. Dat deze serie jongeren tot zelfmoord zou aanzetten omdat het in deze serie ietwat geromatiseerd wordt geloof ik niet zo. Maar goed, ik loop zelf niet met zulke gevoelens rond dus misschien heb ik het wel mis.
🜃

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2017, 23:02:25 »
Even eerst iets voor ik iets over de serie zeg. Zelf herken ik veel in Hannah en hoe ik mij tijdens de puberteit voelde en gedachtes die ik heb gehad. Daarnaast heeft een jeugdvriendin vorig jaar zelfmoord gepleegd. Dus deze serie komt voor mij heel dichtbij.

Ik vind het een hele goede en sterke serie en het is goed dat dit gemaakt is. Ik heb ook echt genoten van het geheel. Ik denk persoonlijk niet dat zelfmoord geromantiseerd wordt in deze serie.

Ik ben het eens met Gupp wat betreft een waarschuwing, maar persoonlijk heb ik geen problemen ondervonden. Kan ook komen omdat ik alles verwerkt heb en nu goed in mijn vel zit.

Anyway het is een prachtige serie en als je het aan denkt te kunnen, zeker kijken.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2017, 23:13:02 »
Ik snap waarom mensen zeggen dat het geromantiseerd wordt met als argument "Als ik zelfmoord pleeg dan zal iedereen spijt hebben van hun acties en hier van leren en over nadenken, ze zullen allemaal boeten".

Maar daarom vond ik het erg krachtig hoe haar ouders ook op de voorgrond werden gezet. Wat echt liet zien hoeveel pijn ze haar ouders (en overigens Clay ook) aandeed met haar zelfmoord en dat er wel hoop is, want er waren mensen die om haar gaven.

Ik twijfelde zelf wel vantevoren of ik het zou gaan kijken of niet, omdat ik op het moment niet zo goed in mijn vel zit. Daarom vond ik het wel fijn om de zelfmoord zelf over te slaan.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2017, 17:05:02 »
Ik had vandaag toevallig een discussie met iemand over serie. Zij vond dat de serie de zelfmoord neerzet alsof het de schuld van anderen is en ze vind dat de zelfmoord Hannah haar eigen schuld is omdat ze er zelf voor koos. Ze vond dat Hannah hulp moest zoeken bij anderen.

Ik vind dat het ook echt de schuld is van de anderen (op Zach na) en de zelfmoord haar enige keuze was. Ze had al hulp gezocht bij die man op school, maar die zei dat ze er over heen moest komen. Dat leidde uiteindelijk tot haar laatste keuze: zelfmoord.

Ik begreep haar echt niet. Het is zo moeilijk om uit een depressie te komen, waardoor zelfmoord de enige optie lijkt. Hannah had al naar hulp gezocht, maar dat pakte verkeerd uit.

Het is een goede serie, maar ik zou hem zeker niet kijken als je niet goed in je vel zit.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2017, 23:02:36 door FrankLapidus »
Frankje Lapi

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2017, 22:37:13 »
Wow... toch wel heftig hoor wat ik hier allemaal lees. Ik heb de serie niet gezien, maar heb er wel over gehoord. Ik vind het goed dat er door deze serie over pesten en zelfmoord gepraat wordt, maar ik hoop niet dat er iemand denkt dat zelfmoord nog maar de enige optie is. Ik snap dat iemand op zo'n punt in z'n leven kan zijn dat hij/zij dat gevoel heeft, maar dan hoop ik dat er toch ergens, uit welke hoek dan ook, hulp is om hieruit te komen.

Verder laat ik het hier maar even bij. Het is zo'n gevoelig onderwerp, dat ik bang ben iets verkeerds te typen.  ::hug::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2017, 23:26:08 »
Ik vond het ook een goede serie, en het kwam op mij nog heftiger en indrukwekkender over dan het boek. In het boek spelen de ouders bijvoorbeeld nauwelijks een rol, maar ik vind het goed dat ze dat in de serie wel hebben gedaan. Het enige wat ik persoonlijk minder leuk vond was de rechtszaak.

Verder is er blijkbaar ook een hoop kritiek op de serie inderdaad. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat zelfmoord in de serie geromantiseerd zou worden. Ik vond de zelfmoordscène zelf echt enorm heftig (ik kon ook bijna niet kijken), en naar mijn idee laat de serie juist goed zien dat het niet de enige optie was, dat mensen wel degelijk om haar gaven tijdens haar leven.

Daarnaast vind ik dat het ook goed laat zien waarom Hannah wél dacht dat het haar enige optie was en hoe daden die voor de ene persoon onschuldig kunnen lijken, het leven van de ander kunnen verwoesten. Met de kritiek dat alleen maar anderen de schuld wordt gegeven ben ik het dus helemaal niet eens - het gaat niet om schuld, maar dat alles wat je doet een impact heeft op anderen. Dat kwam naar mijn idee wel duidelijk naar voren in de serie.

En de kritiek waar ik helemaal niet tegen kan is dat Hannah helemaal niet depressief zou zijn, want ze voldoet niet aan het stereotype van depressie. Of dat ze geen zelfmoord pleegde omdat ze depressief was maar omdat ze werd gepest. Last time I checked kan pesten toch echt wel tot depressie leiden :-\\

Overigens is het denk ik ook wel goed om Behind the Reasons te kijken - daar leggen ze uit wat ze met de serie wilden bereiken, waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt, en ze hebben een website en hulplijn geopend voor mensen om erover door te praten.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #8 Gepost op: 1-05-2017, 11:26:57 »
een prachtige serie die op indringende wijze inzicht geeft in de belevingswereld en uiteindelijk de zelfmoord van Hannah. Zeker een serie die uitnodigt tot discussie. Veel behoorlijk heftige onderwerpen komen aan bod. Van drank- en drugsmisbruik tot sex, pesten, sexting, geweld, stalken. En zelfmoord. Dit alles verteld vanuit het perspectief van Hannah.
er was eens......

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #9 Gepost op: 7-05-2017, 19:34:44 »
Het is net twee uur geleden aangekondigd dat er inderdaad een tweede seizoen komt ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Maxwest

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #10 Gepost op: 7-05-2017, 20:14:40 »
Mooi! Wel benieuwd of ze dan een compleet nieuwe setting gaan gebruiken of verder met deze karakters.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #11 Gepost op: 7-05-2017, 20:36:24 »
Mooi! Wel benieuwd of ze dan een compleet nieuwe setting gaan gebruiken of verder met deze karakters.
De exacte quote was: "Their story isn't over. Season 2 of #13ReasonsWhy is coming."

Dus ze gaan met de karakters door zo te zien ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #12 Gepost op: 7-05-2017, 20:59:46 »
Ik ben héél erg benieuwd hoe dat eruit moet gaan zien...
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #13 Gepost op: 7-05-2017, 22:17:38 »
Ik heb er een hard hoofd in. Seizoen 1 was heel sterk, maar ik ben bang dat ze het verhaal met seizoen 2 ofwel gaan uitmelken, of wel gaan verpesten en heel zwak gaan maken...
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #14 Gepost op: 10-05-2017, 21:14:33 »
net aflevering 1 gekeken
en 2
en ben nu met 3 bezig

wauwsie

edit: 4 ook nog gestart maar dan moet ik naar bed

edit: ik wil niet helpen, ik wil kwetsen.
      Wie precies?
      .....

edit: en uit. 

Mooi gemaakt, mooi gespeeld, mooi verhaal.
ik kom nog wel eens terug op de bovenstaande discussie maar vooral een hele mooie serie gemaakt ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 13-05-2017, 00:19:26 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #15 Gepost op: 14-05-2017, 12:51:30 »

Daarnaast vind ik dat het ook goed laat zien waarom Hannah wél dacht dat het haar enige optie was en hoe daden die voor de ene persoon onschuldig kunnen lijken, het leven van de ander kunnen verwoesten. Met de kritiek dat alleen maar anderen de schuld wordt gegeven ben ik het dus helemaal niet eens - het gaat niet om schuld, maar dat alles wat je doet een impact heeft op anderen. Dat kwam naar mijn idee wel duidelijk naar voren in de serie.
Ik denk dat Starlight hier de kern raakt van waarom de serie zo goed is. In de serie wordt het ook benoemd met de Chaos theorie. Een vlinder die beweegt op één plek op aarde kan een orkaan veroorzaken duizenden kilometers verder weg. Alles wat je doet heeft impact op een ander positief of negatief. En heel vaak heb je het niet eens door. Een grappig bedoelde opmerking of gewoon een smiley op een beker bij de Starbucks krijgen alles is met elkaar verbonden.


Overigens is het denk ik ook wel goed om Behind the Reasons te kijken - daar leggen ze uit wat ze met de serie wilden bereiken, waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt, en ze hebben een website en hulplijn geopend voor mensen om erover door te praten.
die kan ik niet op mijn moviebox vinden en dat vind ik wel een soort van jammer.

De zelfmoordscene zelf vind ik nog mooi in beeld gebracht. Ging heel rustig en vond ik niet heel schokkend.

Wat ik niet begreep ook niet met langer nadenken is de rol van Tony. We weten niets van Tony en Hannah samen. Behalve dan dat hij blijkbaar de enige gozer is die niet naar haar billen keek. Geef je zo iemand zo'n taak?

De rol van Clay zijn ouders vond ik erg onrealistisch, na zo'n zelfmoord in het dorp hadden ze veel eerder in gegrepen bij Clay denk ik, maar zo kwam het voor het verhaal wel veel beter uit. Dus dan mag het wel.

Een tweede seizoen met hetzelfde verhaal en en dezelfde hoofdrolspelers lijkt me lastig en niet boeiend. Waar gaan we verder? Ray is vertrokken, Bryce zal aangehouden worden en vrij komen door rijke papa, de bandjes zullen bij de politie terecht komen en de school gaan overgaan tot een grote schadevergoeding, daar kun je toch geen geweldig seizoen mee maken ? Alex zijn gevecht in het ziekenhuis ? ::ohno::  Niet doen is mijn advies.

Kijken is ook mijn advies. Nogmaals mooi verhaal en goed geacteerd door deze jonge acteurs. Ik vond ze echt geloofwaardig. (Alex, Jessica, Clay, Hannah, Ray, Tyler)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2018, 23:26:38 »
Meh, ben nu halverwege, maar seizoen 2 is tot nu toe wel een stuk minder dan seizoen 1... :-\\
🜃

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #17 Gepost op: 21-05-2018, 00:37:37 »
Heel teleurstellend... :(
🜃

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2018, 01:00:14 »
Mixed feelings hier. Ik vond het geen slecht seizoen maar ugh.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: 13 Reasons Why
« Reactie #19 Gepost op: 24-05-2018, 11:07:26 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!