Auteur Topic: Onderwijs staking  (gelezen 3401 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Onderwijs staking
« Gepost op: 26-06-2017, 17:06:52 »
PRIMAIR ONDERWIJS VERDIENT MEER!

Willen we kinderen goed onderwijs blijven bieden, dan moet er NU geïnvesteerd worden in het primair onderwijs (PO). Een te hoge werkdruk gecombineerd met een oneerlijk salaris zorgt voor hoog ziekteverzuim, veel uitval van leerkrachten en een onaantrekkelijk perspectief voor studenten. Een fiks lerarentekort dient zich aan en zal voor flinke problemen gaan zorgen als we nu niets doen.

PO in actie is een groep van ruim 37.000 leerkrachten uit het primair onderwijs die een noodkreet laat horen: heb je hart voor onderwijs, maak je dan nu hard voor onderwijs! PO in actie doet een oproep aan de PO-Raad, vakbonden en politici met een hart voor onderwijs. Gezamenlijke actie is nodig; het is nu echt de hoogste tijd voor actie. Niets doen is geen optie. Om de problemen aan te pakken eist PO in actie het volgende:

– ZORG VOOR EEN EERLIJK SALARIS.

Het salaris van een leerkracht in het PO ligt ruim onder dat van leraren in het voortgezet onderwijs (VO). Dit terwijl de opleidingseisen en het werk- en denkniveau identiek zijn. PO in actie eist dezelfde beloning als tweedegraads leraren.

PO in actie eist dat het volledige salarishuis dat nu van kracht is, wordt vervangen door het salarishuis van het VO en dat leerkrachten PO worden overgezet aan de hand van hun huidige schaal en periodiek.

– ZORG VOOR MINDER WERKDRUK

Het ziekteverzuim in het PO is hoog en nog steeds stijgende. Het aantal burn-outs is nergens zo hoog als in het basisonderwijs. De hoge werkdruk is voelbaar bij een te groot deel van de leerkrachten en dit zal alleen maar groeien als we geen actie ondernemen.

PO in actie eist de volgende maatregelen: Meer helpende handen in de school door het faciliteren van onderwijsondersteunend personeel, meer tijd om lessen voor te bereiden, minder administratieve lasten en kleinere klassen.


-----
En daarom wordt er dus gestaakt morgen.
We beginnen met een uurtje :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Onderwijs staking
« Reactie #1 Gepost op: 26-06-2017, 17:42:27 »
 ::ok:: Succes morgen!
Hopelijk krijgen jullie voor mekaar dat jullie eisen ingewilligd gaan worden! Die zijn niet meer dan redelijk.
Ich bin ein Bärliner!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Onderwijs staking
« Reactie #2 Gepost op: 26-06-2017, 17:59:51 »
Ik hoop dat t goed werkt! Succes! ::ok::

omdat onderwijzers van nature niet willen staken omdat dat overlast meebrengt en ze zich verantwoordelijk voelen voor de kinderen.

Maar dat is net het punt van een staking, toch? Om overlast te veroorzaken om je punt bij te zetten :P

Plus, als je het van tevoren goed aankondigt is de overlast toch beperkt ^^?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Onderwijs staking
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2017, 18:18:57 »
Succes morgen. Al heeft Sander Dekker al gezegd dat het loon van een basisschooldocent niet omhoog gaat.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Onderwijs staking
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2017, 19:07:39 »
Heel veel succes morgen!! ::ok:: ::ok::

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Onderwijs staking
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2017, 19:32:11 »
even een vraag.. ik las in een ander topic dat er maar weinig docenten lid zijn van een vakbond.. Waarom is dat eigenlijk??
er was eens......

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Onderwijs staking
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2017, 19:43:55 »
Ik denk dat niet aan het onderwijs ligt, lid zijn van een vakbond loopt sws terug. Van al mijn collega's is er één lid van een vakbond.

Hoewel er veel sectoren zijn met hoge werkdruk en lage lonen (*kuch* reiswezen *kuch*), is het onderwijs toch één vd belangrijkste sectoren; goed onderwijs voor alle kinderen - het gaat om de toekomst van ons land. En de leraren moeten dat wel kunnen geven. Het les geven moet weer centraal staan en wat ik dan in het nieuws hoor - zijn allemaal randzaken.

Hopelijk levert t wat op. ::ok::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Onderwijs staking
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2017, 19:52:39 »
Dit zijn de laatste gegevens die ik kon vinden:
Eind maart 2016 waren 1,7 miljoen mensen aangesloten bij een vakbond, 17 duizend minder dan in 2015.
---
lief dat mensen mij succes wensen. Ik hoef niets te doen en zoals Tristan al zei: de minister en staatssecretaris heeft geen geld voor ons. Dus het zal morgen vooral een actie voor de buitenwereld zijn die op korte termijn niets zal opleveren.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Onderwijs staking
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2017, 20:27:28 »
Sander Dekker moet gewoon weg

Het is te schandalig voor woorden dat mensen in het PO minder verdienen dan tweedegraders in het VO. Inderdaad allebei vergelijkbare opleidingen. De een meer op vakinhoud gericht, de ander (nog) meer op pedagogiek.

Met zo'n reactie van Sander zou ik gewoon wat langer gaan staken. Met een uurtje bereik je media-aandacht, meer niet  ;)
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Onderwijs staking
« Reactie #9 Gepost op: 27-06-2017, 00:52:41 »
Ik heb getekend ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Onderwijs staking
« Reactie #10 Gepost op: 27-06-2017, 10:23:17 »
Sander Dekker moet gewoon weg
Eens, Sander Dekker is zo'n typisch mannetje die lekker met alle winden meewaait, lekker meelacht, maar zichzelf ondertussen totaal voor joker zet en in mijn ogen totaal ongeschikt is voor zijn functie. Hij heeft geen feeling met wat er werkelijk speelt, en creeërt eerder meer problemen dan oplossingen. Die hoeft voor mij in een volgend kabinet niet terug te komen. Laat nou eens keer iemand die echt verstand van zaken heeft op zo'n belangrijke positie komen... en zo zijn/of waren er wel meer die een vinkje van ongeschikt bij hun naam kunnen krijgen.

Zomaar even wat blunders van de beste man:
- 'Een 3 is voldoende' Dan wil je wel heel graag je zin doordrijven... ???

- 8 x 17 uitrekenen op de goede manier, en dan wel een fout antwoord geven  ???

- Verantwoordelijk voor media, kijkt nauwelijks tv... Ok, ik snap dat je daar niet altijd tijd voor hebt en niet alles kunt zien, maar je moet wel weten waar je het over hebt...

Ok niet helemaal on-topic deze post, maar bedoel te onderbouwen waarom ik vind dat Sander Dekker wat mij betreft weg mag.

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Onderwijs staking
« Reactie #11 Gepost op: 27-06-2017, 16:31:46 »
Ik heb de petitie ook getekend. En ben het eens met MV. Sander hoeft niet terug te keren.

Hopelijk komt er snel een goede oplossing waar jullie recht op hebben.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela