Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 987941 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #20 Gepost op: 4-12-2003, 11:40:21 »
Kroatie. Met die valszingende blonde jongedame met die pijpekrullen.

Eh, nee, dat kan ook niet, want die hebben in 2003 nog meegedaan met een inzending die in de middenmoot is beland.

IJSLAND, wellicht?
« Laatst bewerkt op: 4-12-2003, 13:06:18 door bodejosm43 »

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #21 Gepost op: 4-12-2003, 14:18:17 »
ijsland is ook niet goed.
hint: het land ligt buiten de grenzen van europa
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #22 Gepost op: 4-12-2003, 14:22:59 »
Marokko, ik kan me herinneren dat die ooit eens hebben meegedaan, maar dat weet ik niet 100 procent zeker.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #23 Gepost op: 4-12-2003, 14:27:02 »
Marokko, ik kan me herinneren dat die ooit eens hebben meegedaan, maar dat weet ik niet 100 procent zeker.

ik het het verkeerd hebben, maar volgens mij ligt marokko in afrika...  ::)

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #24 Gepost op: 4-12-2003, 14:30:06 »
Helemaal goed!!

Dat was in Den Haag in 1980. Ze werden 18e van de 19 deelnemers met de zangeres Samira Bensaid.
De roddel gaat dat koning Hassan zo boos was dat Marokko zo laag ge-eindigd was, dat hij besloot dat Marokko nooit meer mee mocht doen.

oke, wie stelt de volgende vraag?
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #25 Gepost op: 4-12-2003, 14:31:14 »
Volkomen gelijk, Cora Bora. Maar het issue WAS ook een land dat buiten de Europese grenzen lag.

Israel ligt in Azië, maar toch wordt dat land toegelaten tot de europese platforms, op het gebied van sport, en zoiets als dit. Reden? Een politieke.

Voor Marokko ligt dat uiteraard anders. Maar ik meen me die naam in dit verband te kunnen herinneren.

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #26 Gepost op: 4-12-2003, 14:32:00 »
ik het het verkeerd hebben, maar volgens mij ligt marokko in afrika...  ::)

klopt, het was ook de eerste keer dat een afrikaans land meedeed aan het songfestival. tunesie probeerde het in 1976 ook, maar haakte op het laatste moment af.
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #27 Gepost op: 4-12-2003, 14:38:32 »
klopt, het was ook de eerste keer dat een afrikaans land meedeed aan het songfestival. tunesie probeerde het in 1976 ook, maar haakte op het laatste moment af.
Het leuke is: toch heeft ooit een Tunesische zangeres (Amina??) voor Frankrijk bijna een overwinning binnengehaald. dat was meen ik in 1991, toen Carola en zij met een gelijk aantal punten op de eerste plaats eindigden. Toch won Carola, volgens de spelregels, omdat men na 1969 niet meer dan 1 winnaar wilde hebben. Het aantal keren dat de Douze point werd uitgedeeld, gaf toen de doorslag. Jammer, want het was een mysterieus liedje.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #28 Gepost op: 7-12-2003, 11:42:29 »
Een opzoekvraag, die bestaat uit twee delen:

Hoeveel overwinningen hebben de landen uit de top-drie, SAMEN behaald, vanaf 1956. Met top-drie wordt uiteraard bedoeld: de drie landen met de meeste overwinningen. Welke waren die drie landen?

Een hint: Finland hoort daar niet bij. ::)
« Laatst bewerkt op: 8-12-2003, 11:25:59 door bodejos »

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #29 Gepost op: 8-12-2003, 09:29:30 »
Mm... Volgens mijn opzoekbronnen heeft Ierland het meeste aantal zeges behaald (7 nl.), maar dan heb ik drie landen gelijk op de tweede plaats met 5 zeges, nl. Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Luxemburg (groot land ?). Beetje verwarring dus, maar 7+5+5 geeft dan 17 ?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #30 Gepost op: 8-12-2003, 11:22:39 »
Fout, Luxemburg heeft in 1961, 1972, 1973 en in 1983 gewonnen. Ik kom daarmee op 4 zeges voor Luxemburg.

1961 Jean Claude Pascal, Nous les Amoureux
1972 Vicy Leandros, Apres toi
1973 Annemarie David, Tu te reconnetras
1983 Corinne Hermes, Si la vie est cadeau

Een van de genoemde landen heeft evenmin vijf,  maar ZES overwinningen behaald, waarvan 4 in de eerste 10 edities.

Vergeet de memorabele editie van 1969 niet, toen 4 landen gelijk eindigden, waaronder Lenny Kuhr.

« Laatst bewerkt op: 8-12-2003, 11:24:18 door bodejos »

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #31 Gepost op: 8-12-2003, 11:31:09 »
Volgens mijn bronnen (weet niet of die 100 pct. betrouwbaar zijn, maar soit), heeft Luxemburg 5 keer gewonnen.

France Gall won in 1965 met Poupée de cire, poupée de son nl. voor Luxemburg en blijkbaar niet voor Frankrijk.

Ofwel slaat men de bal helemaal mis op de site waar ik keek (kan ook, hoor !)
« Laatst bewerkt op: 8-12-2003, 11:45:14 door lebon simon »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #32 Gepost op: 8-12-2003, 11:39:30 »
Klopt helemaal, jouw bronnen zijn correct. Ik heb ook eens op een andere site gezocht, en ook daar staat Luxemburg.

Nou ja, ik had dus Ierland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk hier staan. Dan kom je op 18 uit. Maar jouw antwoord klopt, dus aan Hasselt de eer voor de volgende vraag.

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #33 Gepost op: 10-12-2003, 09:06:04 »
Over een Belgische inzending dan. Misschien weten jullie wel dat de Vlaamse en Waalse openbare TV-omroepen om beurt een afvaardiging sturen. De betere resultaten werden steeds door ons Waalse vrienden behaald (voordeel van de Franse taal?). Hoe dan ook, de Vlamingen wilden in 1977 absoluut een topresultaat neerzetten, liefst een overwinning. Er werd dus een preselectie georganiseerd waar drie van de populairste Vlaamse popbands van dat ogenblik aan deelnamen. Uiteindelijk werd Dream Express laureaat en behaalde deze formatie in Londen een niet onverdienstelijke 7de plaats. De vraag is echter nu welke twee andere Belgische popbands in de preselecties zaten en dus NIET uitverkoren werden om Belgie te vertegenwoordigen op het Songfestival. Bijkomende tip: de 2 bands die we zoeken hadden ook in Nederland allebei reeds top 40-hits op hun palmares.

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #34 Gepost op: 10-12-2003, 20:59:47 »
ook ik kan iets opzoeken ;D
ik had nog nooit van de bands gehoord (top 40 hits in Nederland???)maar het zijn de bands Trinity & Two Man Sound

Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #35 Gepost op: 10-12-2003, 21:12:52 »
Trinity, dat klopt, dat was met Sophie. Maar die andere band heb ik nog nooit van gehoord.

De meest gedenkwaardige inzending, waar ik het over had, dat was niet in 1982, maar 1983: Pas de deux, met Rendez vous, maar dat was de vraag niet.........

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #36 Gepost op: 11-12-2003, 09:24:29 »
Daantje17 heeft het helemaal goed !  ::ok::

En Jos ook 'n beetje, want Trinity was idd het groepje van zangeres Sofie in de midseventies. In 1976 hadden ze een top 10 hit in Nederland met 002.345.709 - That's my number.

Two Man Sound was een formatie rond 2 bekende figuren in de Belgische popmuziek, nl. Sylvain Vanholme en Lou Deprijck. Met de Zuidamerikaanse klanken van Copacabana haalden ze in '72 een eerste keer de Nederlandse Top 40, maar hun grootste hit hadden ze in 1986 met Disco Samba.

Ondertussen komen de preselecties voor het Songfestival 2004 bij ons er nu gauw aan. Hierover weldra meer.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #37 Gepost op: 11-12-2003, 13:13:40 »
Als Barbara Dex nu maar geen juten zak aantrekt, dit keer. Haalt ze misschien de eerste plaats bij de voorverkiezing.

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #38 Gepost op: 11-12-2003, 13:19:11 »
Eigenlijk had ik meer op Nicole & Hugo gehoopt, als ik eerlijk mag zijn !  ;) :D

Da's weer wat anders dan het JUNIOR songfestival !  :D

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2004, 18:47:40 »
Hier kan je stemmen voor de Songfestival top 100...

http://www.songfestival.nl/

De voorlopige top 10 ziet er als volgt uit:

1  Mocedades - Eres tu
2  Ruth Jacott - Vrede
3  ABBA - Waterloo
4  Edsilia Rombley - Hemel en aarde
5  Esther Hart - One more night
6  Alice & Battiato - I treni di Tozeur
7  Teach-In - Ding-a-dong
8  Vicky Leandros - Après toi
9  Danijela - Neka mi ne svane
10 Umberto Tozzi & Raf - Gente di mare