Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 104931 keer)

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #60 Gepost op: 1-12-2003, 12:00:02 »
dat zij hetgeen er in de bijbel of koran staat zodanig verdraaien dat het in hun straatje past en ze dat(in sommige gevallen) een argument vinden om de in hun ogen'ongelovigen'te lijf te gaan.
Heel goed gesproken. Als men een oorlog wil beginnen vind men daarvoor toch wel een reden die het rechtvaardigd (in hun ogen). Maar met sommige uitspraken in bijbel en koran etc. maak je het dat soort mensen wel heel gemakkelijk.

algemeen bekruipt mij toch weleens het gevoel: 'waar doe ik het allemaal voor?'
Ook zoiets. Een vraag waar volges mij ook geen antwoord op is. Ja, dat is er wel, maar dat is niet het antwoord dat je wil. Want waar doen we het voor? Je word geboren en leeft (zo goed en zo kwaad als het kan) en dan aan het einde van je leven ga je dood. Dan zul je (in bijna alle gevallen) terugkijken (denkbeeldig dan) en zeggen: sja wat heb ik eraan gehad. Een hele moeilijke vraag dus. Niet over nadenken zeg ik dan. Word je alleen maar depri van.

En dan nog zoiets. Leven na de dood. Bestaat dat? En zo ja, hoe of wat dan? Volgens mij niet! Na je dood is er zegmaar hetzelfde als wat er was (is?) voor je geboorte. Wat weten jullie (en ik) nou nog van het jaar 1920 (ik ga er even voor het gemak vanuit dat iedereen hier jonger is dan 83, t gaat om het idee)wat je echt zelf hebt gezien? (dus niet wat je hebt gehoort en gezien op tv enzo) Precies! niets dus. Dat is eik een zwart gat en volgens mij kom je in datzelfde zwarte gat na je dood. Je denkt niet, je weet niets en er is niets. Alleen (zwarte) leegte!

Reincarneren? Kan iemand mij dan uitleggen hoe dat zou moeten gaan? Kom je dan bij de hemelpoort ofzo en word je gevraagd als wat je terug op aarde zou willen?
« Laatst bewerkt op: 1-12-2003, 12:02:41 door molice »

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #61 Gepost op: 1-12-2003, 12:33:26 »
oke ik ga ook een poging doen  :-\  ;)

ik ben niet gelovig opgevoed, maar vanaf geboorte een gevoel gehad, dat ga ik nu proberen uit te leggen, weet niet of het gaat lukken :)

ik geloof niet in een god, ik geloof wel in een kracht.
ik geloof niet dat alles in mijn leven uitgeschreven staat, en ook niet dat 'god' op mij wacht in de hemel, en dat de hemel het ultime doel is van het leven.
wel geloof ik dat er iets is ( die kracht dus) waar veel in/aan/op zit.

ik denk dat een paar lijnen van leven vast staan, maar dat ik daar zelf mijn keuzes in maak, en zo mijn levens loop beinvloed.
(jeeeeetje mina zeg, begin nu al te zweten :))
kortom, ik heb geen vastgelegd en beschreven geloof, ik noem het spiritueel.

ik geloof dus ook in reincarnatie, dat zou je eigenlijk wel de basis voor mijn geloof kunnen noemen. ik denk dat je in je verschillende levens een bepaalde groei doormaakt (moet doormaken?) ik probeer altijd zo goed mogelijk te leven, dit betekend voor mij dat ik probeer mensen te helpen, te respecteren, en te waarderen. dit lukt de ene keer beter dan de andere keer, maar daar leren we van.

molice vroeg het volgende
Citaat
Reincarneren? Kan iemand mij dan uitleggen hoe dat zou moeten gaan? Kom je dan bij de hemelpoort ofzo en word je gevraagd als wat je terug op aarde zou willen?

het eerste wat ik moet zeggen is dat ik geloof dat lichaam en geest 2 verschillende en losstaande dingen zijn. dus in mijn idee gaat je geest los door van je lichaam. je keert terug als je dat zelf wilt, je kiest je ouders en leeft je leven. nu weet ik bijna zeker dat je gaat vragen hoe ziet het eruit, hoe werkt het, hoe...hoe....hoe....
daar kan ik je ook geen antwoord op geven, ik heb er geen boek over en ben er in dit leven nog niet geweest :)

nog een van molice
Citaat
sja wat heb ik eraan gehad. Een hele moeilijke vraag dus. Niet over nadenken zeg ik dan. Word je alleen maar depri van.
als je het nu eens omdraaid......probeer mensen te helpen, probeer van het leven te houden, dan kun je met een goed gevoel terug kijken....of je nu geloofd in iets of niet

Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #62 Gepost op: 1-12-2003, 12:47:49 »
Citaat van: joki
als je het nu eens omdraaid......probeer mensen te helpen, probeer van het leven te houden, dan kun je met een goed gevoel terug kijken....of je nu geloofd in iets of niet


tja dat doe ik voor mijn gevoel dus al....maar wat is de meerwaarde van geloof dan, als je er niet beter van wordt?
en waarom kunnen sommige wel hun 'lot' aanvaarden en anderen weer niet. ik heb namelijk weleens gelezen dat een groot gedeelte van geloven is "je overgeven". overgeven dat je niet alles in eigen hand zou hebben, overgeven dat je deel uit maakt van een veel groter geheel. maar voor mij klinkt dat allemaal zo zinloos......
ik stel me echt zo voor dat áls er een god is, dat die zo liefdevol en vergevend is dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt of je in 'dit leven' een gelovig persoon was of niet.
daarom mijn volgende vraag: hoe zit het dan met de hel, en satan?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #63 Gepost op: 1-12-2003, 12:51:21 »
Deze discussie is nog niet ten einde. maar dat is niet erg.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik ga zeggen: zo simpel is het niet. Een regelrecht, en onomstreden antwoord op de vraag: bestaat god, is niet te geven. Evenals het tegenovergestelde. Iedereen legt de bijbel uit hoe het hem/haar het beste uitkomt, en houdt daaraan vast. Je kan ook zeggen: ''en heeft daar een houvast aan''. Maar soms ook niet. Ik kijk niemand er raar op aan als hij of zij zegt: ik geloof in god en alles wat daarmee te maken heeft. Maar dan moet die ander mijn opvatting OOK respecteren.

Het is alleen zo: ik heb het te vaak meegemaakt dat iemand die rotsvast in god gelooft, zegt: Jij mist iets in je leven. Maar als je dan door gaat vragen, wat MIS ik dan in mijn leven, komt het antwoord van die persoon heel aarzelend uit zijn/haar mond, ze weten zelf dan niet goed te omschrijven WAT ik dan mis. Wat voor de een een vanzelfsprekendheid is, hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.

Zodra een gelovige mij een eenduidig antwoord kan geven op de vragen die ik eerder in dit topic heb gesteld, ik stelde ze overigens niet aan 1 persoon in het bijzonder, zeg ik: hee, daar zit wat in. Zolang mij niet duidelijk is wat de toegevoegde waarde van geloven is aan mijn leven, houd ik het bij mijn eigen mening: ik leef mijn leven zo goed als mogelijk, ik zal misschien weleens verkeerde keuzes maken, maar mij bijvoorbeeld niet inlaten met lichamelijk geweld, diefstal, of andere dingen, waarvan iedereen weet dat je je zo niet hoort te gedragen. Daar heb ik god als leidraad niet voor nodig. Ik richt mijn leven zo in, omdat ik dat ZELF zo wil, en nadrukkelijk niet omdat de een of andere religie mij dat opdraagt.

En wat krijg ik dan van een gelovige te horen: ooit is voor die houding de basis gelegd, toen je nog gelovig was. Ja, en DAAR vallen mijn schoenen dan van uit. NEE, dus, ik wil het ZELF zo!

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen: iedereen die hier in het topic aangeeft gelovig te zijn, moet zich door deze uitspraken niet aangevallen voelen. Het is geen besmettelijke ziekte, gelovig zijn. Maar het geloof afwijzen, is dat evenmin. Het is maar net hoe je je leven wil inrichten. Laat iedereen daar dus vrij in, zorg dat je vredig naast elkaar kunt leven. Vlieg elkaar niet in de haren, omdat je buurman/-vrouw niet in god/allah gelooft, of juist wel.

De wereld is van iedereen, in een ander verband heb ik dat al eens gezegd. Overal ter wereld zie je, hoe een handjevol fanaten de rest opzweept om te hoop te lopen tegen andersdenkenden, andersgelovigen, of zoals sommigen dat noemen ''niet-gelovigen''.

Ben ik als mens minder waard, omdat ik een EIGEN mening heb, en mijn mening niet laat bepalen door wat meneer pastoor, de dominee of de imam mij voorhoudt? Ik ben van mening, dat het geen verschil zou moeten maken, of je ergens in gelooft, of dat je niet gelooft. Zolang je je opvatting maar voor jezelf kunt verantwoorden, en niet in de knoop komt met je geweten.
« Laatst bewerkt op: 1-12-2003, 12:54:14 door bodejosm43 »

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #64 Gepost op: 1-12-2003, 14:02:02 »
tja dat doe ik voor mijn gevoel dus al....maar wat is de meerwaarde van geloof dan, als je er niet beter van wordt?

tja ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe en beleef coor.
als ik iets voor een ander kan betekenen dan voel ik mij gewoon beter in mn vel. ik verwacht er neits voor terug, van niemand. ik denk wel dat het mij helpt te groeien (spiritueel dan).
hoe wil jij er beter van worden dan?? ik bedoel een rijk en goed gevoel is toch geweldig, wat wil een mens nog meer :)

Citaat
waarom kunnen sommige wel hun 'lot' aanvaarden en anderen weer niet. ik heb namelijk weleens gelezen dat een groot gedeelte van geloven is "je overgeven". overgeven dat je niet alles in eigen hand zou hebben, overgeven dat je deel uit maakt van een veel groter geheel. maar voor mij klinkt dat allemaal zo zinloos......

ik denk dat je alleen je 'lot' kunt aanvaarden, als je geloofd dat het er is :) ik bedoel als je niet van binnen voelt dat dat er is......dan kun je je nooit eraan over geven.
maar goed van dat overgeven dat heb ik niet zo hoor. ik geloof echt niet dat alles vast staat namelijk. de grote lijnen wel, maar je kunt zelf alles ervan maken wat je wilt.

waarom vind je het zinloos klinken dat je een onderdeel zou zijn van iets groters??
vind je het wel een zinvol idee dat dood dood is? ik bedoel over en klaar weg ermee? dat vind ik pas een zinloos idee  :-\

Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #65 Gepost op: 1-12-2003, 14:06:34 »
Citaat
hoe wil jij er beter van worden dan?? ik bedoel een rijk en goed gevoel is toch geweldig, wat wil een mens nog meer
nee ik bedoelde een 'beter persoon'....maar dat kun je idd ook zijn als 'niet-gelover'.

Citaat
vind je het wel een zinvol idee dat dood dood is? ik bedoel over en klaar weg ermee? dat vind ik pas een zinloos idee
nee vind ik net zo zinloos, maar wel een stuk duidelijker. ik heb een paar keer 'dood' meegemaakt en dan geloof je niet zo meer in de romantisering van de dood....  :-\

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #66 Gepost op: 1-12-2003, 14:10:35 »
nee ik bedoelde een 'beter persoon'....maar dat kun je idd ook zijn als 'niet-gelover'.
ah bedoelde je het zo, ja idd ik vind dat je een heel goed en gelukkgi persoon kan zijn als je nergens in geloofd. ik geloof niet dat een gelover extra recht heeft op een gelukkig leven ;)

Citaat
nee vind ik net zo zinloos, maar wel een stuk duidelijker. ik heb een paar keer 'dood' meegemaakt en dan geloof je niet zo meer in de romantisering van de dood....  :-\
ik romantiseer ook helemaal niets hoor, de dood veranderd er niets door. alleen wat er na de laatste adem, dat verhaal hoeft niet perse te zijn dat dan alles over en uit is.
ik vind dat namelijk totaal ongeloofwaardig (maargoed dat kan ook aan mij liggen ;))
Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #67 Gepost op: 1-12-2003, 14:39:06 »
jeetje maapie....wat een wijze woorden allemaal van zo'n klein meissie..  ::ok:: écht hoor, jij bent er op je 13e beter uit dan ik op mijn 33e. ik hoop dat je het zo kunt houden!

En hoe denken jullie eigenlijk over engelen? en over mensen die engelen hebben gezien? Ik geloof ze, en het zijn er te veel om te zeggen dat ze allemaal gek zijn.



mijn dochtertje zag altijd een engeltje (denken we althans) toen ze heel klein was. ze noemde 'm TITI. toen ze een jaar of 3 werd was het opeens weg...

Citaat
En Henny Huisman?
dies gek!  ;) ;D

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #68 Gepost op: 1-12-2003, 19:03:38 »
Wat leuk om dat te lezen, Cora. Ondanks het feit dat ook ik hier uitgebreid mijn standpunt naar voren heb gebracht, heb ook ik grote bewondering voor degenen die zo vol overgave toch ervoor uit durven te komen dat zij geloven als iets vanzelfsprekends zien.

Bij een volwassene ligt het voor de hand, dat die helder kan uitleggen waarom die wel of niet gelovig is. Maar die 13-jarige dames hier, die zo helder hun standpunt kenbaar maken: daar heb ik dan toch ook weer bewondering voor. Op JULLIE leeftijd kon ik dat echt niet, hoor!!

Bovendien: het wordt nou niet bepaald als stoer ervaren als een dertienjarige ervoor uitkomt gelovig te zijn. De interesse op die leeftijd ligt toch meer op het gebied van pokemon, gamecube, en noem maar op. Maar geloof uitdragen? Jekkes.......

Zo wordt er althans door veel mensen tegenaan gekeken. Hoewel het dus mijn mening niet is, kan ik dit dus wel waarderen dat iemand dit op die leeftijd zo durft.

maapie

  • Gast
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #69 Gepost op: 1-12-2003, 19:40:53 »
jeetje maapie....wat een wijze woorden allemaal van zo'n klein meissie..  ::ok:: écht hoor, jij bent er op je 13e beter uit dan ik op mijn 33e. ik hoop dat je het zo kunt houden!

Wat leuk om dat te lezen, Cora. Ondanks het feit dat ook ik hier uitgebreid mijn standpunt naar voren heb gebracht, heb ook ik grote bewondering voor degenen die zo vol overgave toch ervoor uit durven te komen dat zij geloven als iets vanzelfsprekends zien.

Bij een volwassene ligt het voor de hand, dat die helder kan uitleggen waarom die wel of niet gelovig is. Maar die 13-jarige dames hier, die zo helder hun standpunt kenbaar maken: daar heb ik dan toch ook weer bewondering voor. Op JULLIE leeftijd kon ik dat echt niet, hoor!!

Bovendien: het wordt nou niet bepaald als stoer ervaren als een dertienjarige ervoor uitkomt gelovig te zijn. De interesse op die leeftijd ligt toch meer op het gebied van pokemon, gamecube, en noem maar op. Maar geloof uitdragen? Jekkes.......

Zo wordt er althans door veel mensen tegenaan gekeken. Hoewel het dus mijn mening niet is, kan ik dit dus wel waarderen dat iemand dit op die leeftijd zo durft.


Heej wat een leuke reacties allemaal  :) echt lief van jullie  :-* :)

Meestal durf ik er goed voor uit te komen dat ik geloof, maar soms durf ik het ook niet heel goed te zeggen. Dan denk ik maar  zoiets van: wat maakt het nou uit of je wel of niet gelooft, ze moeten het toch zelf weten?  :) ( niet persoonlijk bedoeld voor de niet - gelovers)

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #70 Gepost op: 1-12-2003, 20:08:23 »
Het is heel moeilijk uit te leggen, omdat iedereen die er een mening heeft, niet deskundig is, immers niemand heeft hierin de waarheid in pacht. Botweg gezegd: 'Het is gissen naar de waarheid'. Ik denk dat het ook niet dat geloven uitgaan van het verstand, maar van het gevoel wat het allemaal nog veel complexer maakt.

Zelf geloof ik wel, iets wat de laatste tijd er versterkt is. Ik weet dat het heel bezopen is, maar soms voel ik dat er zo enorm aan me getrokken wordt. Dat is heel moeilijk, soms kan ik wel janken. Ik ben niet zo heel vaak in de kerk, maar als 'k er ben, dan kan ik soms wel janken. Heel idioot. Dat is ook iets wat ik niet zo makkelijk kan vertellen. Maar dit is toch internet lekker anoniem  :P

Maar het blijft heel lastig, ik heb voor mezelf heel veel bewijzen gezien. (Een stukje in een bijbels dagboek geschreven in 1983 op 11 september die de gebeurtenis 18 jaar later voorspelde, een foto van een voet van een figuur in de wolken, heel duidelijk (een engel?) gemaakt door een kennis dus niet gemanipuleerd, verhalen van BDE-ervaringen, nog veel meer dingen die heel persoonlijk zijn). Maar iemand uit Zimbabwe hoort nooit van Jezus, of zelfs iemand zonder gelovige opvoeding heeft toch een anderstand. Gotcha zou hier een mooi voorbeeld van kunnen maken 'Ongelijke kansen'. Ik denk ook niet dat een ongelovige per definitie in een soort van hel komt, als je een goed mens kom je echt wel in een soort van hemel. Immers niemand is echt een slecht mens. Elk babietje is onschuldig, maar wordt in z'n leven gevormd tot een slecht mens.

Er zijn ook Christenen (waardoor ook het voordeel ontstaat over Christenen) die zich (let wel, in mijn ogen) de verkeerde kant oprichten. Dit mag niet en dat mag niet of de hel wacht je. Hierdoor raken ze in zo'n strak regime dat ze niet genieten van het leven. Het kostbare leven dat God ze gegeven heeft, verprutsen ze op die manier.  ;) De 10 geboden zijn (als ze goed worden nageleefd) een hele goede richtlijn die ervoor zorgt dat mensen elkaar respecteren en zou voor een betere wereld kunnen zorgen.

Dat van al die oorlogen etc., weliswaar gebeurt het in de naam van god, maar maakt dat God tot een klootzak. Ik kan ook wel iemand vermoorden in de naam van Bodejosm43, wie is er dan de klootzak: ik of Bodejosm? Het is erg simpel om de daden van mensen af te schuiven op God. Bij heel veel dingen wordt gezegd: 'Er is geen God', maar bij een oorlog is het gelijk 'ach en wee, dat God dit kan laten gebeuren.'

Ik denk echt dat God niet zo is, het is meer een goede vriend die je helpt in bange tijden, dat is ook waarom ik denk dat veel mensen zich schamen voor God. God is er voor de zielepoten die altijd gepest worden en alleen maar ellende hebben en die een schouder nodig hebben. Maar dat hoeft toch niet? Ik heb eerlijk gezegd bijna geen problemen, ik ben heel erg gelukkig.

2 weken terug was er een documentaire over Bijna-dood-ervaringen. De verhalen daarvan kent iedereen wel denk ik. De wetenschappers probeerden het fenoneem te ontkrachtigen met allerlei wetenschappelijke verklaringen. Maar er was 1 geval waarbij het zeker was (de rest kon verklaard worden, maar dat was ook niet bewezen dat het zo was) dat de patient volledig hersendood was en toen een bde-ervaring had. Oftewel je leeft verder naar de dood! Dit bedoel ik niet als: 'Zie je wel', maar het is toch een prachtig idee dat er iets is na de dood.

En zelfs, zelfs als die kans er is dat het allemaal niet waar is, dan vind ik het geweldig dat er vroeger iemand heeft rongelopen die een geniaal verhaal heeft geschreven 'de Tora' waar jaren later nog 3 hele godsdiensten (Christendom, Jodendom, Islam) op gebaseerd zijn en de hele wereld bezighouden. (Ja, de hele wereld wie viert er nu niet Kerstfeest? (Christmis, the mis of Christ)  ;)

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #71 Gepost op: 1-12-2003, 20:27:23 »
Pff.. tis iets langer geworden dan gedacht. Maar ook ff voor alle duidelijk.. dit is mijn mening. En ik zeg niet dat ik gelijk heb ofzow.. maar nja.. :P

  • Kun je geloven zonder naar de kerk te gaan?
Ja vind ik wel.. Je kan voor jezelf geloven zonder daarvoor naar de kerk te hoeven gaan. Maar het geeft wel iets 'extra's' vind ik om naar de kerk te gaan.

  • Voor de mensen die naar de kerk gaan: Waarom ga je naar de kerk?
Waarom.. omdat ik ermee opgevoed ben. Niet dat ik het niet wil ofzow.. maar anders was ik op deze leeftijd iig niet naar de kerk gegaan ofzow. Maar vind het wel belangrijk om naar de kerk te gaan, tis gwn 'mooi' met al die gelovigen daar enzow.. al was het alleen al het mensgerichte, meeleven met gemeenteleden én ook andere mensen. Alleen de kerk waar ik (lees: mn ouders) nu bijzit vind ik niet zo geweldig,, ik mis dr gwn wat.. :-/ Btje saai enzow.. maar er zijn ook wel echt mooie diensten.

  • Stel dat het verhaal over het bestaan van God waar is, is dan alles wat in de kerk gezegd wordt ook waar?
Neej.. heus niet alles is precies waar wat er in de kerk word gezegd. Maar grotendeels wel.

  • Wat is de Bijbel eigenlijk? Zijn dat echt Gods woorden, of is het door een paar lui geschreven die zeiden door God geïnspireerd te zijn, maar de boel eigenlijk gewoon belazerden en zelf wat verzonnen hebben (hoe goed bedoeld dan ook)? Ik kan immers ook een verhaal schrijven en zeggen dat ik door God ben geïnspireerd.
De Bijbel is voor mij gwn het boek over God en Jezus waar Gods woorden ook in staan. En het is geschreven door de mensen die in die tijd leefden en het evangelie (Nieuwe Testament dus) verder wouden verkondigen door de verhalen over Jezus op te schrijven. En ik geloof absoluut niet dat het door mensen geschreven is die de boel hebben belazerd. En er zijn ook wel 'echte' bewijzen die overeenkomen wat er in de Bijbel staat. Er is een Jezus van Nazaret gekruisigd door de Romeinen, daar kan je niet omheen. Want de Romeinen hielden wel bij wie ze allemaal kruisigden enzow.. en ook een ene Jezus van Nazaret. (dat is dus opgeschreven door niet christenen) Wat je zelf van Jezus als Jezus die de zoon van God is denkt.. is ieders eigen mening. En zo zijn er wel meer 'wetenschappelijke' bewijzen. Die ik nu zo niet weet...

Waarom geloven veel volwassen wel in God en wat de kerk zegt, maar niet in Sinterklaas en wat het Sinterklaasjournaal meldt?
Pff... :P Omdat God of Sinterklaas wel ff wat anders is. God is voor velen de Schepper van de wereld en Sinterklaas is gewoon een 'kindervriend' die zo even aan alle kinderen cadeautjes zou geven. Niet te vergelijken.. :-/

  • Stel God bestaat: eehhh, ja wat dan...? Wat kan ik ermee? Ik zie hem niet, ik kan niet met hem praten dus wat heb ik eraan? Of moet ik het ter kennisgeving aannemen en verder gaan met waar ik was gebleven?
Je kunt wel met hem praten via gebed.. oftie antwoord geeft? Niet in woorden waarschijnlijk maar als gelovige kun je enorm veel aan gebed oftewel 'praten met God' hebben. Het geeft je rust enzow. En zie je hem niet..? of wil je hem niet zien? Je kunt hem ook niet als 'tastbaar' persoon zien oid.. maar wel in dingen die mensen doen of in gebeurtenissen. Dan kan je als gelovige zeggen: ja.. dat is God! of "daar zie ik Gods werk".

  • Muzieksmaak is persoonlijk, maar ik denk dat veel mensen het met mij eens zijn dat er in de kerk oersaaie liedjes gezongen worden. Waarom geen liedjes die wel leuk zijn? Waarom eik zingen in de kerk? Veel mensen kunnen niet eens zingen.
Waarom? In de kerk worden niet alleen maar 'oersaaie' (psalmen en gezangen) liedjes gezongen die overigens lang niet allemaal saai zijn en veel ongelovigen vinden die liederen per definitie saai omdat ze toch niet in God geloven dus waarom zouden ze saaie liedjes gaan zingen over een verzonnen wezen dat mijn 'herder' zou zijn? Neej logisch dat ze die liederen saai vinden, maar voor sommige gelovigen hebben zulke 'saaie' psalmen of gezangen ernorm veel inhoudt en zijn het hele mooi liederen. En in veel evangelische gemeenten worden er ook veel opwekkingsliederen gezongen die niet zo saai zijn en oke.. naar mijn mening toch ook mooier en zeker aansprekender zijn voor de 'buitenwereld'. Zingen geeft een gevoel van samenhorigheid en het zijn liederen om God te prijzen.
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #72 Gepost op: 1-12-2003, 20:29:17 »
  • Kan ik zelf een geloof oprichten? (geen kerk, maar een geloof: met een eigen god, een eigen boek, eigen regels waaraan mijn gelovigen zich moeten houden etc.)
Als je dat zou willen? Vast wel.. maar waarom zou je in vredesnaam een geloof willen oprichten terwijl je weet dat die God die je hebt verzonnen niet bestaat?

  • Ben je een beter iemand als je gelooft?
Neej.. ik voel me iig niet beter dan iemand die niet gelooft.

Meestal durf ik er goed voor uit te komen dat ik geloof, maar soms durf ik het ook niet heel goed te zeggen.
Ik heb ook zoiets van.. uh... tis idd niet echt stoer om in God ofzo te geloven. En ik kom er wel voor uit als het me gevraagd word maar niet dat ik er zelf over begin of er mee te koop loop dat ik geloof ofzow.. :P Dr zit ook een jongen bij ons in de klas en die gelooft dus ook en die gelooft echt alles wat er in de Bijbel staat. En daar komt ie echt voor uit en daarmee kan je best leuke discussie's hebben over God enzow. Vind het echt knap dat hij er zo voor uitkomt. Hij kent ook de hele bijbel zo'n btje uit zn hoofd geloof ik.. :-/ Ben het lang niet altijd met hem eens.. maar toch.. je staat toch ergens voor als puber die meest met hele andere dingen bezig zijn. (ben ik ook wel o.a. maargoewd. :P)
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #73 Gepost op: 1-12-2003, 20:57:33 »
Chriz, net als de mening van ieder ander hier, doet ook JOUW mening hier ter zake.

Toch zijn er wat kanttekeningen van mijn kant. Waarom wordt god gezien als 1 persoon, als 1 opperwezen? Ik bekijk de zaken anders. Mijn opvatting richt zich op religies, godsdiensten. Uit naam van god of uit naam van een godsdienst/religie iemand of een groep mensen van het leven beroven of vervolgen, is te allen tijde FOUT. Je vermoordt geen mensen, omdat die een andere opvatting hebben dan jezelf. Dit is onder geen enkele omstandigheid goed te praten.

Jij zegt iets over een bijbeltekst, een stuk uit een bijbeldagboek van 11 september 1983, waarin beschreven staat dat er 18 jaar later op die 11e september iets ergs zou gebeuren. We weten allemaal over welke erge gebeurtenis dit gaat. Maar waarom is daar dan nooit iets mee gedaan? Waarom komt dit soort voorspellingen altijd pas achteraf? Je schreef zelf ergens in een topic, niet met zoveel woorden hoor, maar daar kwam het wel op neer, dat je dit soort achteraf-voorspellingen niet zo kon waarderen. Toevallig ging het daar ook voor een deel over 11 september 2001.

Ik heb een tekst van internet afgehaald, enkele dagen nadat de kranten vol stonden met de nostradamus-voorspellingen. In die tekst van nostradamus stond zogenaamd, dat de WTC-ramp exact voorspeld werd (tijdstip, breedtegraad, noem maar op). Ik word hier zo verschrikkelijk verdrietig van als ik zoiets lees. Want WAAROM doet men hier dan niets mee? Nostradamus-voorspellingen duiken altijd op, vlak NA een grote ramp, NOOIT eens een keer als waarschuwing vlak daarvoor, zodat er maatregelen kunnen worden genomen om de "voorspelde" ramp te voorkomen.

De paus hoorde NA de aanslag op zijn leven in 1981, dat er jaren daarvoor iemand was, die die aanslag had "voorspeld". Ja, zo lust ik er NOG wel een paar.

Maar ik had het over de zogenaamde nostradamus-voorspellingen. Enkele dagen na publicatie van die zogenaamde voorspellingen, stonden er artikelen op internet, waarin aangetoond werd dat het allemaal fake was, simpel knip- en plakwerk van een grapjas. De schrijvers van dat laatste artikel lieten ook duidelijk zien, waar die 4 regels (het was een kwatrijn) vandaan geplukt waren. Inderdaad uit geschriften van Nostradamus, maar uit 4 volstrekt verschillende gedeeltes. En NU kom ik op hetgeen ik hiermee wil zeggen: grapjassen plukken wat zinssneden uit bestaande teksten bij elkaar, zetten die op internet, en een ''voorspelling'' is geboren. Succes verzekerd, want miljoenen mensen over de hele wereld trapten erin.

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #74 Gepost op: 1-12-2003, 21:58:04 »
LET OP!De antwoorden zijn mijn mening, en dus niet bewezen ofzo he! 
Maar ook ff voor alle duidelijk.. dit is mijn mening. En ik zeg niet dat ik gelijk heb ofzow.. maar nja.. :P

Idem. Ik antwoord een beetje vanuit mijn (christelijk) geloof...  ;)

nou molice... daar heb je inderdaad een punt

kinderen wordt op die manier hun eigen keus ontnomen, klopt

Alsof iemand die gelovig opgevoed wordt later op later leeftijd niet meer voor zichzelf kan nadenken oid? (Intimidaties/hersenspoelingen ed bij sektes niet meegerekend)
Dat is natuurlijk onzin.

Doe je het dan niet alsnog helemaal fout? Je hebt idd wel gelijk maar is een christelijke school dan de oplossing?? Ik denk van niet. Word daar verteld wat het Boeddhisme inhoud dan? Dan weet je kind alleen maar wat het christendom is en verder ook niet echt.

Hoezo, oplossing? Het is toch logisch dat wanneer ouders geloven dat ze hun kind dat ook willen meegeven? Het geloof is toch niet iets van een keuze uit verschillende muziekinstrumenten waar je kind uit wil laten kiezen ('Ik vind de trompet het mooist') ...
Ik ben zelf iig heel blij en dankbaar voor de christelijke opvoeding van mijn ouders, ik weet niet of ik zonder die opvoeding het geloof had/zou willen aannemen... :-\

Ik geloof wel in God. Waarom? Kwestie van gevoel,, en ja ik ben en word nog steeds.. :P christelijk opgevoed. Ik ga ook regelmatig naar de kerk.. maar vind 't wel moeilijk om echt 100% te geloven. En als je mensen ziet die geloven die echt zo'n 'rust' uitstralen en ook niet bang voor de dood zijn.. dat zou ik ook wel willen..

Heb ik net zo. Ik heb helemaal geen sterk geloof, en ik heb ook echt bewondering voor die mensen die echt supersterk in hun geloof staan.

Helaas (en ik weet dat veel mensen het hier vast niet mee eens zijn) heeft geloof voor een hoop gesodemieter in de wereld gezorgd. Tussen katholieken en protestanten, tussen islamieten en christenen, en al die joden die zijn vermoord in de tweede wereld oorlog... Al sinds eeuwen, en ook zeker op dit moment worden er complete oorlogen gevoerd om geloof. Hoe kun je als je in god gelooft, ook geloven dat hij mensen dit soort dingen aandoet? Als hij bestaat, waarom heeft hij dan in godsnaam (heel toepasselijk :P) al die miljoenen mensen laten doodgaan? Wat hebben die onschuldige mensen en zelfs jonge kinderen verkeerd gedaan om dat te verdienen?
Je kan erop wachten tot iemand zegt: God heeft de mens vrije wil gegeven. Waardoor het voor mensen mogelijk is keuzes te maken, helaas ook foute.
God's wegen zijn ondoorgrondelijk is ook een mooie. ;)
Maar waarom worden mensen die die foute keuze nooit gemaakt hebben daar dan ook slachtoffer van? Hoe kan god ons beschermen als we alles uiteindelijk toch beslissen door met onze vrije wil onze eigen keuzes te maken?
Natuurlijk weet ik ook niet waarom God dat allemaal toelaat, maar ik weet wel dat de dood niet erg hoeft te zijn als je gelooft dat je hierna een veel beter leven hebt. (is geen poging om de dood te romantiseren) Iets anders wat je nog kan zeggen: Je mag je vragen om God's bescherming, maar nergens in de bijbel wordt zorgeloos leventje gegarandeerd als je geloofd of niet.

We vragen alleen een wat duidelijkere beargumentering voor het bestaan van God, omdat we zelf wel een hoop goede argumenten kunnen geven waarom hij niet bestaat.

Er is gewoon geen aanwijsbaar 'bewijs' van hier en hier en zo en zo dus God bestaat. Dan zou dit topic ook niet bestaan.
Maar mag ik het ook eens omdraaien? Waarom 'geloof' jij/jullie in een oerknal oid? En in de onverklaarde stap van dode materie naar levende materie? Want daar heb ik nog nooit een wetenschapper over gehoord hoe dat zit...
Daar is toch net zo min een aanwijsbaar 'bewijs' voor? Een discussie hierover is vrij onmogelijk, maar ik wil maar aangeven dat eik niet geloven net zo 'raar' is als geloven.

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #75 Gepost op: 1-12-2003, 21:58:26 »
Kun je geloven zonder naar de kerk te gaan?
Imo kan dat zeker, het woord kerk komt trouwens niet voor in de bijbel. Er is wel een oproep in de bijbel om elkaar als geloofgenoten op te zoeken en te vergaderen en natuurlijk is het naar de kerk gaan daar een vb. van. Maar ik zie bv. het elkaar hier op het forum 'spreken' ook als een soort van 'vergadering' of samenkomst. (en ik zou het forum geen kerk willen noemen.. ;D )
In het verleden en nu mss nog steeds vind ik heeft 'de kerk' veel te veel centraal gestaan en wordt daardoor verward met 'geloof' en dat is jammer.
Citaat
Voor de mensen die naar de kerk gaan: Waarom ga je naar de kerk?
Het samenkomen, het zien van geloofsgenoten, god prijzen...

Citaat
Stel dat het verhaal over het bestaan van God waar is, is dan alles wat in de kerk gezegd wordt ook waar?
Nee.
Citaat
Wat is de Bijbel eigenlijk? Zijn dat echt Gods woorden, of is het door een paar lui geschreven die zeiden door God geïnspireerd te zijn, maar de boel eigenlijk gewoon belazerden en zelf wat verzonnen hebben (hoe goed bedoeld dan ook)? Ik kan immers ook een verhaal schrijven en zeggen dat ik door God ben geïnspireerd.
Dat je gelooft wat er in de bijbel staat is een onderdeel van mijn geloof, dus geloof je ook dat idd de bijbelgeschriften door God geinspireerd zijn. Verder vind ik het heel bijzonder dat een boek met zoveel verschillende schrijvers het al die jaren heeft overleeft en nu nog steeds er is. Dat is toch bijzonder?
Citaat
Waarom geloven veel volwassen wel in God en wat de kerk zegt, maar niet in Sinterklaas en wat het Sinterklaasjournaal meldt?
Zucht. Ik geloof ook in Sinterklaas... ::)

Citaat
Stel God bestaat: eehhh, ja wat dan...? Wat kan ik ermee? Ik zie hem niet, ik kan niet met hem praten dus wat heb ik eraan? Of moet ik het ter kennisgeving aannemen en verder gaan met waar ik was gebleven?
Ik geloof dat God tot je spreekt via de bijbel en als je de bijbel leest kun je daar een bepaalde levenstijl uit halen (ook al breng ikzelf daar mss niet zoveel van terecht) dus dat is niet iets van 'verder gaan met waar je was gebleven.'
Citaat
Muzieksmaak is persoonlijk, maar ik denk dat veel mensen het met mij eens zijn dat er in de kerk oersaaie liedjes gezongen worden. Waarom geen liedjes die wel leuk zijn? Waarom eik zingen in de kerk? Veel mensen kunnen niet eens zingen.
Over wat voor liederen gezongen worden ed, wordt denk ik binnen elke kerkgemeenschap wel gedoe, maar dat soort dingen vind ik veel minder belangrijk dan de kern van het (christelijke) geloof. Iedereen kan op zijn eigen manier God prijzen...

Citaat
Kan ik zelf een geloof oprichten? (geen kerk, maar een geloof: met een eigen god, een eigen boek, eigen regels waaraan mijn gelovigen zich moeten houden etc.)
Wat allemaal niet kan Malcolm, probeer het eens zou ik zeggen... ;)

Citaat
Ben je een beter iemand als je gelooft?
Zijn gelovigen ubermenschen? Dacht het dus even niet he? Al heb ik bij sommigen wel eens dat idee, zo goed en aardig en vriendelijk en altijd klaarstaan voor iemand ze zijn, maar die mensen heb je ook onder niet-gelovigen dus nee...

is ook onzin bertha, maar er werd (en wordt) in oorlogen en conflicten wel veel gebruik gemaakt van het feit dat mensen gelovig zijn. als je niet bang bent voor de dood en het hiernamaals is het natuurlijk makkelijker om te sterven voor volk en vaderland.
Maar is dat dan de schuld van de bijbel/koran od. of van de leider die zonodig god en allah en de bijbel voor z'n karretje wil spannen?

Citaat
das dus een absolute nee, en waarschijnlijk de grootste fabel van de 20e eeuw. fundamenteel verschilt de koran maar heel weinig van de bijbel, en heeft precies dezelfde normen en waarden.
ok. Zullen we trouwens de koran in de boekenclub gaan lezen?  ::ok:: ;)

Ehm, ik ben nu halverwege oid met het lezen van de reacties en er zijn alweer mega-reacties geweest, maar dit gooi ik er even tussendoor...  :)

Leuk zeg, weer eens lekker veel quoten...  ::ok::

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #76 Gepost op: 1-12-2003, 22:05:16 »
je het nu eens omdraaid......probeer mensen te helpen, probeer van het leven te houden, dan kun je met een goed gevoel terug kijken....of je nu geloofd in iets of niet
Klopt helemaal! Maar bekijk het eens als een groter geheel, groter dan jij en alle mensen die jou kennen en jij kent (met alle respect nogsteeds) Volgens mij heb je dan uiteindelijk nog niks bereikt (en dat kan je ook niet, dat kan niemand) Ja tuurlijk, je houdt er een fijn gevoel aan over en dat is ook heel wat waard! (wow, t gaat zowaar al over de zin van t leven)

mijn dochtertje zag altijd een engeltje (denken we althans) toen ze heel klein was. ze noemde 'm TITI. toen ze een jaar of 3 werd was het opeens weg... dies gek!  ;) ;D

Ik denk dan weer dat daar een perfect logische verklaring voor is. (begon je kindje niet net een beetje te expirimenteren met praaten maar wist het niet hoe dingen genoemd weren? dan verzin je toch een naam.)

Bij ons in de klas zat er ook een meisje die iedereen probeerde mee te trekken naar haar kerk en haar ja, hoe moet ik het zeggen, jeugdgroep van de kerk zeg maar.

Iedereen (ook ik) had toen echt zoiets van: ja dahag...
Ze vroeg gewoon zo van: Ga je zondag mee naar de kerk.. dat vind ik toch wel een beetje ver gaan. Ik vind het ook wel heel knap van haar, dat ze dat durft.
t arme kind heeft zich doodverveelt...  ;)



Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #77 Gepost op: 1-12-2003, 22:20:40 »
Maar mag ik het ook eens omdraaien? Waarom 'geloof' jij/jullie in een oerknal oid? En in de onverklaarde stap van dode materie naar levende materie? Want daar heb ik nog nooit een wetenschapper over gehoord hoe dat zit...
Dat geloof ik ook helemaal niet! Net zoals dat ik niet geloof dat er ergens een god zit. Ik geloof nergens in en sommige dingen zijn (nog) niet verklaarbaar en zullen dat mss ook wel nooit worden. Daar maken ze dan hele intressante topics over. ;)

Ik geloof dat God tot je spreekt via de bijbel en als je de bijbel leest kun je daar een bepaalde levenstijl uit halen (ook al breng ikzelf daar mss niet zoveel van terecht) dus dat is niet iets van 'verder gaan met waar je was gebleven.'

Hoe kan dat nou? De bijbel (en soortgelijke boeken etc.) kan op tig manieren worden opgevat. Dat zie je wel, de een neemt het heel letterlijk en de ander doet er minder mee. Maar je kan dan door middel van zoiets 'vaags' toch niet iemand leren kennen? Lijkt mij dan...

Nog een intressante kwestie:
Bijbel (en andere soortgelijke boeken etc.) zijn volgens mij correct me if i'm wrong nogalleens in strijd met de wet (in nl of be ofzo). Wat telt dan zwaarder voor jullie?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #78 Gepost op: 1-12-2003, 22:37:54 »
Jawel, en dan heb ik hier ook nog een vraag.

We hebben vrijheid van godsdienst, en vrijheid van meningsuiting. Ik ben van mening dat vrijheid van meningsuiting op een hoger plan dient te staan dan vrijheid van godsdienst. Andersom kan namelijk niet, in mijn ogen, want als vrijheid van meningsuiting op een lager plan zou staan dan die vrijheid van godsdienst, beknot je het recht van een aantal mensen. vrijheid van meningsuiting is namelijk veelzijdiger dan vrijheid van godsdienst.

Vrijheid van godsdienst zou een onderdeel moeten zijn van de vrijheid van meningsuiting. Probeer het eens andersom te beredeneren, je komt er niet uit.
Maar mag ik het ook eens omdraaien? Waarom 'geloof' jij/jullie in een oerknal oid? En in de onverklaarde stap van dode materie naar levende materie? Want daar heb ik nog nooit een wetenschapper over gehoord hoe dat zit...
Daar is toch net zo min een aanwijsbaar 'bewijs' voor? Een discussie hierover is vrij onmogelijk, maar ik wil maar aangeven dat eik niet geloven net zo 'raar' is als geloven.
Dit heb ik in andere bewoordingen eerder in dit topic beschreven. Probeer eens te beredeneren wat er was VOOR de oerknal, probeer eens te beredeneren wat er zich BUITEN het heelal bevindt. Je redeneert jezelf wezenloos, je komt er niet uit. Maar om dan te gaan stellen, ik zeg niet dat JIJ dat doet, dat het antwoord in het geloof in god te vinden is, dat is me net een brug te ver, ofwel: te kort door de bocht. Weet je het antwoord niet, schrijf maar aan god toe. Lekker makkelijk. Zo werkt het bij mij niet.

Niet dat het bij mij plotseling zo gekomen is, ik ben niet van vandaag op morgen van katholiek in, geef het beestje maar een naam, humanist of realist veranderd. Dat is heel geleidelijk gegaan. En ook aan de hand van voorvallen in mijn omgeving, zaken waarbij mij letterlijk de schoenen uitvielen.
« Laatst bewerkt op: 1-12-2003, 22:48:51 door bodejosm43 »

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #79 Gepost op: 1-12-2003, 23:53:55 »
We hebben vrijheid van godsdienst, en vrijheid van meningsuiting. Ik ben van mening dat vrijheid van meningsuiting op een hoger plan dient te staan dan vrijheid van godsdienst. Andersom kan namelijk niet, in mijn ogen, want als vrijheid van meningsuiting op een lager plan zou staan dan die vrijheid van godsdienst, beknot je het recht van een aantal mensen. vrijheid van meningsuiting is namelijk veelzijdiger dan vrijheid van godsdienst.
Vrijheid van meningsuiting is zowiezo iets geks. Je hebt namelijk vrijheid van meningsuiting maar je mag bv niet discrimineren. Dat gaat al tegen elkaar in. Toch moet de overheid/regering dat in regels en wetten samenvatten. Hopeloos dus.

Niet dat het bij mij plotseling zo gekomen is, ik ben niet van vandaag op morgen van katholiek in, geef het beestje maar een naam, humanist of realist veranderd.

Heidene?  :P :-X ;)