Auteur Topic: Zelf "De MOL" doen  (gelezen 10763 keer)

Offline macphisto

  • Forumlid
Zelf "De MOL" doen
« Gepost op: 12-05-2004, 22:11:38 »
Een paar vrienden en ik kwamen op het idee zelf een keer een WIDM te organiseren voor een stel (6) vrienden van ons. Volgens ons heb je geen exotische lokaties of Angela "Brr Wat Is Het Koud In Cananda" Groothuizen nodig. De kracht van WIDM zijn de spannende spellen, de keuze die de kandidaten moeten maken over het spelen voor eigen- of groepsbelang en natuurlijk de MOL.

De dag die wij organiseerden speelde zich in de omgeving van Nijmegen af. Met iedere opdracht viel een klein bedragje te winnen. Heel veel tijd ging zitten in het bedenken van opdrachten en vooral het maken van draaiboeken: wie moet waar wanneer met welke auto zijn en wat doen? Daarnaast hebben we onder onze vrienden een MOL uitgezocht, benaderd en instructies gegeven. Het was in de weken wel spannend dat niemand van ons of de MOL zich niet zou verspreken.

De opdrachten die we bedacht hadden waren als volgt:

1. AUTO-OPDRACHT: de kandidaten worden in twee auto's verdeeld; elke auto heeft een organisator als chauffeur om onveilig rijgedrag te voorkomen. Bij het beginpunt krijgen de kandidaten van de ene auto een vraag die ene hint geeft over de route en de ander over het volgende tussenpunt. Een voorbeeld is: routevraag is een taalvraag waarbij het antwoord "klinkers" is. Dit duidt dan op een klinkerweg. De eindpuntvraag levert "bibliotheek". Uiteindelijk wordt dan via een klinkerweg naar een bibliotheek gereden. Kandidaten kunnen telefonisch overleggen of stoppen en "in real life" overleggen. Het was een heel spannende opdracht. De MOL deed een paar voorzichtige pogingen tot mollen en uiteindelijk kwamen de teams een paar minuten voor de eindtijd op het eindpunt.

#: Tussentijdse opdracht: de kandidaten krijgen ieder een klein geldbedrag, dat ze zelf mogen houden of in de groepspot mogen stoppen. Als meer dan de helft van de kandidaten het bedrag in de pot stopt, verdubbelen wij dit. Mede dankzij de MOL gebeurt dit niet.

2: GPS-OPDRACHT: de kandidaten worden in twee teams verdeeld en op twee plaatsen bij een bos gedropt. Beide teams moeten binnen anderhalf uur lopend een eindpunt bereiken, waarvan ze niet weten waar het is. Het ene team heeft een GPS-ontvanger, waarin het eindpunt ingeprogrammeerd is. Het andere team heeft een blinde kaart, waarop alleen het startpunt van het GPS-team(!) aangekruist staat; niet hun eigen startpunt of het eindpunt. Zij zijn dus afhankelijk van telefonisch contact met het GPS-team om uit te vogelen waar ze heen moeten. De MOL zat in dit team, omdat 'ie hier de beste MOL-kansen had. Een leuke opdracht. Helaas bleek de tijd die ervoor stond erg ruim, waardoor de MOL eigenlijk weinig kansen had de opdracht te saboteren.

#STEMRONDE: meningen zijn nog sterk verdeeld over de MOL. Een aantal hebben het goed, een aantal niet. Twee kandidaten vallen af en krijgen een alternatief programma voorgeschoteld (we wilden niet iemand alleen laten afvallen).

#3: ZOEK HET CENTRALE PUNT. E1n kandidaat wordt op een centraal punt in een dorp neergezet met een kaart. De andere kandidaten staan verspreid over het dorp, zonder te weten waar het centrale punt is. De persoon op het centrale punt heeft een kaart en moet via de telefoon de andere kandidaten binnen een kwartier bij hem zien te krijgen. Een ideale MOL-gelegenheid: de MOL is op dat moment alleen en moet het alleen geloofwaardig doen overkomen dat 'ie het niet kon vinden. Helaas was er wat verwarring over de precieze eindtijd en de MOL kwam ("doodmoe van het rennen" ;) ) binnenrennen op precies de eindtijd. Er ontstond hierdoor de discussie over of hij wel of niet op tijd was. Uiteindelijk besloten wij van niet, waardoor de MOL zich wel erg verdacht maakte.

#STEMRONDE: hierdoor stemden de drie overgebleven kandidaten (excl. MOL) ook op de goede MOL. E1n afvaller: er zijn dus nu nog maar twee kandidaten en 1 MOL.

#4: een kort spel, waarbij iedere kandidaat een afvaller als gids krijgen en een stuk gaan lopen. De gids stelt hen bij ieder kruispunt een vraag, waarbij het goede antwoord in de richting van het eindpunt leidt en het verkeerde antwoord natuurlijk niet. Helaas bleek dit spel wel erg makkelijk, waardoor de MOL niet meer kon mollen.

#STEMRONDE: de 2 kandidaten bleven bij hun keuze en stemden beiden op de goede MOL. E1n won er dus. De bekendmaking van de MOL deden we door een videofilmpje te tonen dat opgenomen was tijdens opdracht #3.

Al met al was het een heel leuke dag met spannende opdrachten. Het MOL-element kwam door een paar foutjes (te makkelijke opdrachten en het gedoe bij opdracht 3) niet zo heel goed uit de verf. Bovendien viel MOL-gedrag snel op, omdat iedereen elkaar goed kende. Er komt zeker een vervolg; dan met een wat gevarieerder kandidatenveld, moeilijker opdrachten en hopelijk ook wat langer, een heel weekend ofzo.

Het organiseren hiervan is echt een aanrader! Leuk voor zowel organisatie als kandidaten. Woestijnvis, bedankt voor de inspiratie... ;)

Offline runnytrack

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • if you want breakfast in bed..sleep in the kitchen
Re: Zelf "De MOL" doen
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2004, 14:51:12 »
Dit idee hebben wij (een groep die nog van .nl komt) drie jaar geleden al opgepakt ;D en wij hadden net als jullie geen vere bestemmingen en Angela nodig. Dit jaar word het voor de 3e keer georganiseerd en ik kan wel zeggen dat de organisatie bijna klaar is.
Maar wij houden de opdrachten toch wel ff iets simpeler hoor  ;) Maar het gaat om het idee toch??
Ik hoop dat jullie het gezellig hebben gehad en ik hoop dat wij het dit jaar op 25 sept. gezellig hebben. ::ok::
ill be back.....

Offline Eck

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Zelf "De MOL" doen
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2004, 22:34:41 »
Cool als jullie het een keer in zuid-holland doen of i nde buurt van. dan zou ik graag meedoen:) groetjes Eck