(https://i.ibb.co/CM9BNmJ/logofeedback.jpg) (https://imgbb.com/)
Welkom in het feedback topic, waar we heel lief laten weten wat we vinden van het spel, welke dingen er goed waren en welke er misschien beter of anders zouden kunnen bij een eventuele volgende editie. Waarom doen we dit? Nou, omdat er soms ook iets mee gedaan wordt! ;D Daarom begin ik de toelichting met...
Feedback vorig seizoen waar iets mee is gedaan
-> Aantal items: Ook vorig seizoen waren er meerdere mensen zeiden dat er teveel items in het spel waren. Ik was het hier zelf ook mee eens. Items zijn leuk en kunnen een klein verschil maken, maar de focus moet blijven op de jacht naar de mol en teveel items kan ervoor zorgen dat mensen die het slechtste zijn in mol zoeken er langer in blijven. Vandaar dat dit seizoen 14 jokers had en 1 vrijstelling, that's it. Acht jokers via de winstjoker twist, twee joker via de hulpmol twist en nog drie losse jokers.
-> Finale vrijstelling: Elk seizoen hiervoor heeft een finalevrijstelling gehad ondanks de afkeer die meerdere mensen hebben hier tegen. Ik ben één van die mensen, dus de finale vrijstelling in dit seizoen ging niet gebeuren.
-> Moltalk: De tip van de vorige keer om Moltalk uit te besteden aan iemand die niet in de organisatie zit (en dus geen voorkennis heeft) is meegenomen. Daarnaast was dit sowieso een optioneel onderdeel gezien vorige editie 4 organisatoren had en ik nu in mijn eentje was, was dit niet een onderdeel waar ik mij bezig wou houden. Maar een onafhankelijke Moltalk dus.
-> Zichtbaarheid/Pm balans opdrachten: Kijkers willen graag zoveel mogelijk zien, wat soms niet kan omdat er achter de schermen van alles gebeurt en dit niet handig is bij sommige opdrachten. Hier heb ik een balans in proberen te vinden. Daarnaast wordt alles uiteindelijk écht bekend gemaakt bij behind the scenes.
-> De geldpot werd beter bijgehouden, ook door de host.
-> Er waren geen jagers/kijkersrollen met teveel informatie. Ook Hidm kreeg van mij pas in Aflevering 2 te horen wie de mol was zodat hij in Aflevering 1 de opdracht kon spelen.
Feedback waar niets mee is gedaan doordat mensen elkaar tegenspraken
-> Moeilijkheidsgraad testen, sommigen willen ze moeilijker, anderen vinden dat je er dan weer teveel tijd mee bezig moet zijn. Dus voor deze editie niets veranderd.
-> Actieopdrachten. Voor de mensen die ze niet kennen, dit zijn opdrachten waar je een formulier voor inlevert en waar de host dan een verhaal van maakt. Je zegt in het formulier welke acties je doet en hoeft verder dus actief niets te doen. Sommige mensen vinden deze opdrachten fijn, anderen vinden de interactieve opdrachten leuker. Ik had ook gewoon teveel inspiratie voor interactieve opdrachten ;).
(https://i.ibb.co/CM9BNmJ/logofeedback.jpg) (https://imgbb.com/)
Veranderingen die ik zelf heb gedaan zonder dat iemand daar om heeft gevraagd ;D
-> De winstjokers: Je wordt beloond als je veel geld verdiend met een joker, hierdoor is het kandidatendilemma weer groter want jokers vs virtueel geld is een vrij makkelijke keuze voor veel kandidaten. Het helpt ook om het aantal items te reduceren. Ik heb hier wel ook de molwapens twist tegenover gezet omdat het anders voor de mol wel erg moeilijk kon worden. Daarnaast ben je beperkter in het gebruiken van alles-of-niets opdrachten omdat je deze niet kan laten meerekenen voor de joker.
-> Selectie in twee delen: Gewoon iets gebruikersvriendelijker. Je vult niet eerst een lijst in van 50 vragen waarna je alsnog wordt afgewezen. Nee, je vult eerst de basis in wat nodig is voor de selectie en wanneer je mee mag de rest van de lijst.
-> Actieve Kijkers: Ook bedacht omdat ik de organisatie alleen deed en af en toe wel wat hulp kon gebruiken en natuurlijk de Food Market opdracht. Kijkers kunnen zich op allerlei manieren inzetten om toch nog mee te spelen met het spel.
-> Geen contact voor het spel: Uiteraard voortgekomen uit de eerste opdracht, maar daarnaast vond ik het ook erg fijn dat het spel echt pas begon toen het begon. Er waren niet al tien bondjes gevormd voordat de eerste opdracht begon en er was naar mijn idee iets meer spanning rond de kandidaten. Iedereen begon gelijk en nieuwe mensen hadden geen informatie achterstand.
-> Level up Visuals: Nog meer dan voorgaande series werden er betere en meer visuals gebruikt. Logo's voor alle opdrachten, verschillende filmpjes, echte groepsfoto's met manga's etc.
-> Ontknoping: Ha die was ik nog vergeten, maar ik heb de ontknoping natuurlijk ook anders aangepakt door er meer een "aflevering" van te maken. Vond ik zelf ook, naast veel werk, wel echt rewarding ::jaja::.
Eigen Feedback punten
Uiteraard zie ik zelf ook dingen waarvan ik denk oooh daar moet ik iets mee volgende keer. Dus hier nog drie feedbackpunten die ik zelf zou meenemen als ik een volgend seizoen zou doen.
-> Testen anders vormgeven: Ik was eigenlijk ook een beetje annoyed dat halverwege veel mensen op de goede mol kwamen alleen maar omdat er heel veel werd gedeeld en er gewoon vragen werden geteld bij de testen. Ik denk dat als je de test ergens moet maken waarbij je de test niet terug kan zoeken dit minder gaat zijn, dus daar zou ik wel iets in willen veranderen.
-> Kamerindelingen: Ja hier had ik 0 over nagedacht, compleet vergeten dat het een ding is. Wel leuk voor een volgende keer om iets mee te doen.
-> Extra organisator: Twee mensen is denk ik toch het perfecte aantal. Ik miste soms wel even die extra paar ogen, want zeg nou zelf, ik kan niet 3 maanden lang on top of everything zitten.
Ik ben verder vrij content, vooral over de opdrachten, wat ik toch wel het belangrijkste vond. Nu is het aan jullie om je mening te geven ::vergroot::.
Ik zie dat je heel veel dingen al zelf hebt benoemd die ik me had bedacht in de vorm van feedback. Ik weet niet wat er in de vorige edities al als standaard is ingevoerd, dus vergeef me als ik iets noem dat al jaren terug is besproken.
Tops
-Een schema, helemaal prima. Ik heb me nooit opgejaagd gevoeld door tijddruk. Er was ook zat tijd om die test in te vullen. Weliswaar was volgens mij altijd de laatste.
-Genoeg hints, goed verwerkt.
-De ontknoping als een aflevering organiseren. Al die insides zijn geweldig om te lezen. En zo'n aftiteling werkt ook goed mee aan het groepsgevoel.
-SpacyColours mag nooit meer meedoen als kandidaat, maar moet voor altijd MolTalk blijven organiseren.
Tips
-Een paar dingen die me niet lekker zaten waren die openbare polls. Misschien dat dat elders gedaan kan worden. Het kan namelijk sterk helpen, al denk ik niet dat dat is voorgevallen, dat een kandidaat in het spel hierdoor bij de juiste Mol terecht komt. Maar als het wordt gedaan, zorg dan ook dat het bijblijft en niet dat we hierom moeten vragen. Ik leg hier dan ook de schuld bij Meezter. Maar er waren zat mensen die die polls konden bijwerken.
-Ook die afvallerspm. Ik weet niet of dat zo'n strak plan is. Nou heeft geen van de afvallers iets losgelaten, wat dat betreft is iedereen hier gelukkig professioneel genoeg, maar het maakt wel dat de Mol voor hen geen verrassing meer was na ronde 6 ongeveer. Ik snap dat de afvallers zich op een of andere manier nog wel betrokken willen voelen bij het spel, maar misschien dat ze hiervoor extra kunnen biechten of dat er een kandidatenbegeleider is die niet weet wie de Mol is en individueel met ze kan klankborden.
-Ja, de moeilijkheidsgraad. Ikzelf ben wel echt van de moeilijke testvragen (vraag maar aan Lodewijk en Brent), maar ik snap dat dat niveau te frustrerend kan zijn. Toch denk ik dat het wel een niveautje hoger kan. Iets minder voorspelbaar, gezien elke test een vraag had over de stoelindeling bijvoorbeeld. De vragen hoeven niet per se moeilijker, maar hoeven ook niet zo voor de hand te liggen. En dit zeg ik ook vooral omdat ik heel erg was geanticipeerd op moeilijkere vragen.
-De locaties zijn benoemd en daarmee vind ik dat de reis in zijn geheel is geslaagd. Omdat WidM niet alleen amusement maar ook educatief kan zijn. De locatie kan daarin dan iets meer verbeeld worden.
(https://i.imgur.com/CUsMTOh.png)
-De kamerindeling kwam pas laat naar voren. Wellicht daar een apart topic van maken. Er bestaat natuurlijk een algemeen spamtopic voor deelnemers en kijkers, maar misschien een speciaal 'hoteltopic' voor de deelnemers, die bijvoorbeeld opengaat als er geen opdrachten te spelen zijn.
En dan wat kleine ideetjes uit mijn editie.
-Het is heel licht aangeraakt, maar afvallersquotes zijn altijd wel een leuk aandenken. Sommige kandidaten doen er meer moeite voor om leuk over te komen dan anderen, maar uiteindelijk ziet iedereen zichzelf als de hoofdpersoon in het spel. Hier een voorbeeldje:
(https://i.imgur.com/9MtFsQc.png)
-Het idee van een globaal verdict is erg leuk, zoals in WidM 2006 en 2007 werd gedaan. Zelf zou ik dan gaan voor de complete negatieve kijk en inderdaad drie grote molacties noemen, want iedereen doet in een spel wel eens iets raars.
-Een hint die leidt tot de ontknoping. Dit moet eigenlijk niet in ieder seizoen voorkomen, maar als de toekomstige organisatoren het origineel kunnen houden is het prima. Het is gewoon zo dat hints (in mijn beleving) niet snel worden gezien. Dus eigenlijk kan je van alles bedenken, de kandidaten gaan het niet vinden. In dit geval vond ik bijvoorbeeld de 'Robindtc - 4' hint erg sterk. Zo heb je dus een ontknoping die zichzelf eigenlijk al aankondigt.
En deze komt van Brent's editie:
-In die finale hadden de afvallers wat input middels verhaaltjes. In deze editie waren dat hun citaten, maar dat wel indirecte input. Ik denk hierbij dus eigenlijk aan iets als flessenpost uit 2007. Een privéberichtje naar ieder van de drie finalisten en die kunnen dus gaan over succeswensen. Dat gaat uiteraard via de organisator, dus extra hulp van de afvallers is dan niet mogelijk.