Ondertussen is het alweer een week geleden dat de Mol, de winnares en de verliezend finalist openbaar werden gemaakt. Ik gebruik dan ook dit bericht om onze hosts, Whatthefrank en GerritDeBloempot, nogmaals extra te bedanken voor de voorbereidingen, het vele werk en de enorme inzet de voorbije weken. Ik kijk er algemeen met een fijn gevoel op terug en heb niet het gevoel dat er veel zware of moeilijke momenten waren tijdens het spel. Doorheen het spel heb ik hier en daar wat dingetjes proberen neer te pennen op een soort van feedbacklijstje. Sommige punten zijn doorheen het spel van het lijstje geschrapt en sommige dingen zijn er pas later bijgekomen. Dus ik ga in onderstaande tekst de gefilterde versie van die puntjes proberen te overlopen. Ik zou zeggen, doe er wat mee, want ik weet niet of er nog iemand anders feedback gaat geven!
Laat ik beginnen over de aankleding, de kadering en de lay-out van de opdracht. Daarover wil ik meegeven dat de titels van de opdrachten leuk en origineel bedacht waren. Vaak in de typische WidM-stijl en vaak ook creatief toegepast met de opdrachten. Niet te onderschatten, dus dat hebben jullie goed gedaan! Daarnaast miste ik soms wel wat meer aankleding toen ik het topic openklikte. Ik miste vaak toch wel wat eigen gemaakte plaatjes of zelfs wat eigen gemaakte filmpjes om de opdrachten meer kleur te geven. Vaak werd er ergens een (vrij willekeurige) afbeelding geplaatst van het land of de stad in kwestie, en dat was het een beetje. Enkel bij spelborden (Ingetuind, Inschatten, etc.) was er een soort van zelfgemaakt spelbord. Maar dit was alsnog vrij miniem. Nog miniemer was het spelbord in Zeeslag, ik mis daar dan toch wat creativiteit in. Wat ik ook jammer vond is dat de intro, op één keer na, niet meer up-to-date werd gebracht. En groepsfoto's? Nooit van gehoord. Daar hebben jullie in mijn ogen echt wel wat kansen laten liggen die ik persoonlijk wel belangrijk vind.
Ik had opgeschreven dat ik de vraagtekenjoker veel te lang een mysterie vond zijn. Ik blijf het nog steeds op één of andere manier merkwaardig vinden dat dat er geen soort van twist aan deze vraagtekenjokers was gekoppeld. Daarmee bedoel ik een twist na Opdracht 9.2 Blij Dat Ik Glij. Er werd doorheen het spel ook weinig subtiel naar gehint om ze bij te houden en te koesteren. Dat vond ik achteraf ook wel een klein beetje jammer. Ik had ook de vraag opgeschreven waar de opdrachten bleven met de actieve kijkers en de afvallers. Uiteindelijk vonden er wel een paar opdrachten plaats met actieve kijkers, maar dat voelde vaak wel een soort van "vrijblijvend" aan waar de interactie ook relatief beperkt was. Afvallers hebben zelf ook geen rolletje meer gekregen in een opdracht gekregen. Ze kwamen nog eens aan bod in de laatste aflevering met die quotes en stellingen, maar ik vind het ook altijd nog eens fijn als ze nog eens prominent in de kijker gezet worden. Nu ik dit schrijf herinner ik me dat ze wel een rolletje hadden in Opdracht 8.1 Escape Through The Internet, maar ik had vernomen dat niet iedereen daar even goed en/of tijdig van op de hoogte was? En natuurlijk was die interactie er enkel op Discord en enkel met Sydney en mijzelf. Uiteraard is dit geen dealbreaker ofzo, maar ik geef het alsnog graag mee.
Inhoudelijk over de opdrachten miste ik soms wel wat gelaagdheid en mysterie in de uitwerking van de opdrachten. Maar al te vaak werden dingen helemaal openbaar gemaakt en ik vind WidM toch wel een spel waar hunkeren naar kennis inherent een onderdeel uitmaakt van de spelervaring. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld meteen bij Opdracht 1.0 Ik ga op reis en ik neem mee… Bij die opdracht werden achteraf de groepjes meteen openbaar gemaakt en ik vond dat wel bijzonder. Misschien is dit vrij persoonlijk, maar ik vind dat een online editie ook wat moet weghebben van een echte editie. Mede omdat het daarop gebaseerd is uiteraard. En dan vind ik het raar dat iedereen zomaar alles kan zien en alle informatie krijgt. Ik vind dat je als deelnemer zelf ook op zoek moet gaan naar die informatie. Het spel is een beetje geven en nemen en het is ook goed voor de dynamiek in de groep. Die was nu vaak een beetje zoek omdat iedereen gewoon op eigen houtje 95% van de informatie kon verzamelen. Ik vond de meeste opdrachten ook eigenlijk te rechtlijnig en te eenduidig. Ik miste een heleboel zijweggetjes en onverwachte twists om het spel wat nodige spanning te geven.
Verder ben ik diep teleurgesteld in de rol en taak van de penningmeester. Waarom neem je een penningmeester aan als je die toch geen enkele rol laat spelen in het spel? Ik ben zo'n 80% van het spel penningmeester geweest, maar ik heb er niks mee moeten doen. Sterker, ik heb grondig de pot bijgehouden en ik heb een overzicht gemaakt van wat er in de pot zit. Zie ook helemaal onderaan deze post. Dat verschilt met wat jullie in Ontknoping hebben gepost (28.105 euro) en dat heb ik ook gepost in het WidM-kanaal op Discord. Geen reactie op gekregen, en dat doet dan toch wel mijn wenkbrauwen fronsen. Voor hetzelfde geld heb ik zelf een foutje gemaakt, maar ik had dat dan toch wel graag uitgeklaard gezien. Waar ik het meest in teleurgesteld was, waren eigenlijk de testen. Nu ga ik brutaal een oude wonde openrijten, maar ik denk dat ik in totaal minstens 5 fouten heb gezien bij de antwoorden bij bepaalde testvragen. Dit is niet acceptabel. Zeker als je al eens eerder een foutje hebt gemaakt dat reeds aangekaart werd én als je de luxe hebt om met twee hosts te zijn, dan ga je toch maniakaal je volgende test nakijken? Misschien ben ik extreem analytisch op dat vlak, maar dat heeft er hoe dan ook voor gezorgd dat ik mensen verder ben kunnen afschrijven. Fijn was het echter niet, al kan ik me voorstellen dat het voor jullie zelf nog minder fijn was.
Wat ik erg goed vond is dat er geen (?) opdrachten waren waar er zo'n stomme regel was waardoor je niet mocht gaan opzoeken. Ik vind dat jullie dat erg goed hebben aangepakt, zoals het moet eigenlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat er individueel weinig mogelijkheden waren tot valsspelen, dus hulde daarvoor! Verder ben ik ook onder de indruk dat jullie vaak snel konden reageren op posts, vragen of bij bepaalde opdrachten. Ik heb nooit lang moeten wachten op antwoorden op mijn vragen en in het spel merkte ik wel dat jullie twee als een geoliede machine te werk gingen. Dat moet niet makkelijk geweest zijn, maar ik merkte wel dat dat goed verliep. Achter de schermen waren jullie er steeds om, vanuit mijn ervaring, kandidaten op te vangen en een luisterend oor te bieden. En alhoewel het lijkt alsof ik hierboven een paar knelpunten naar boven heb gebracht kijk ik met een positieve blik terug op dit spel. Ik zou deze editie vooral beschrijven als een gemoedelijke en zachte editie. Nog niet vaak meegemaakt als ik zelf in een spel zit, maar ik heb er wel van genoten.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/1053991473315586077/1102235862156181524/image.png)