(https://i.ibb.co/PtG3kw5/reface-1643959300764-848.gif)
Mugunghwa kkoci pieot seumnida. Green light, red light. Annemaria koekoek. Een, twee, drie piano.
Hoe jullie het ook willen noemen, jullie gaan het spelen. Maar dan nóg gevaarlijker! Deze opdracht is grotendeels gebaseerd op Robo Rally (https://boardgamegeek.com/boardgame/18/roborally).
DOEL VAN HET SPEL
Over de roze lijn geraken.
HOE WORDT HET GESPEELD
Er worden 10 ronden gespeeld. Elke ronde bestaat uit 2 fasen:
1. Programmeren
2. Activeren
1. Programmeren
Iedereen krijgt een deck met 19 kaarten (5 keer '1 vooruit'; 3 keer '2 vooruit'; 1 keer '3 vooruit'; 3 keer 'links draaien'; 3 keer 'rechts draaien'; 2 keer 'nog een keer'; 1 keer '180° draaien' en 1 keer '1 achteruit'). Deze kaarten worden geschud en je krijgt er 9 op handen. Uit die 9 mag je er 5 neerleggen in volgorde. Dus als je eerst 2 vooruit wil bewegen, daarna links draaien, dan 1 vooruit, 1 vooruit en rechts draaien, moet je je kaarten ook in die volgorde neerleggen. De 4 kaarten die je niet gekozen hebt, gaan in de aflegstapel. Dit moet elke dag voor 21u doorgegeven worden. Als je te laat bent worden al je kaarten afgelegd, nemen we de 5 volgende kaarten en leggen die random neer. Daarna komt fase 2.
2. Activeren
Deze fase wordt door de hosts afgehandeld als volgt:
- Eén voor één worden de eerste kaarten geactiveerd en uitgevoerd volgens speelvolgorde (zie verderop)
- Als alle eerste kaarten zijn afgehandeld, draait de befaamde Squid Game pop zich om en activeert alle obstakels op het veld. (zie verderop)
- Daarna worden alle kaarten die op nummer 2 werden gelegd één voor één afgehandeld volgens de nieuwe speelvolgorde.
- De pop activeert daarna weer alle obstakels. Etc, tot alle 5 kaarten zijn afgehandeld (waarna ze weer de obstakels activeert)
En daarna gaan we weer terug naar fase 1, het programmeren met 9 nieuwe kaarten. Als je stapel leeg is, worden de afgelegde kaarten geschud om weer een nieuwe stapel te vormen.
Speelvolgorde
De volgorde wordt bepaald adhv de Guard die onderaan staat. De speler die het dichtst bij de Guard staat, gaat eerst. Dit wordt geteld door vanaf de Guard vakjes recht omhoog te tellen, tot je bij een rij komt waar iemand staat en dan horizontaal naar die speler te tellen om te zien hoeveel vakjes die van de Guard af staan.
(https://i.ibb.co/kGXkYrb/Rule5.jpg)
In dit voorbeeld mag Frank eerst, want die staat 5 vakjes verwijderd van de Guard. Daarna Lucy, omdat ze 6 vakjes verwijderd staat en als laatste Bjorrn die 7 vakjes verwijderd staat.
Bij een gelijke afstand gaat de speler die het meest links staat eerst en zo met de klok mee.
(https://i.ibb.co/F4ftqR4/Rule6.jpg)
Mitch en Swifty staan even veel vakjes van de Guard vandaan. Omdat Mitch links staat mag hij eerst.
Obstakels
Alle obstakels worden geactiveerd nadat alle spelers de eerste, vervolgens de tweede, etc kaart heeft geactiveerd. Maar jullie zijn ook obstakels voor elkaar! Als jij bvb 3 vooruit wil bewegen, maar er staat iemand in de weg, dan duw je die speler dus ook 3 vooruit! Je kan dus spelers duwen en zelf weggeduwd worden. Maar uiteraard niet door muren heen. In dat geval stopt je beweging als de speler voor jou tegen de muur staat.
(https://i.ibb.co/1nGTp1T/Rule1.jpg)
Brent wil hier 3 stappen vooruit, maar Niels staat in de weg. Hij duwt Niels dus 2 vakjes vooruit en kan niet verder, omdat Niels dan tegen een muur staat. Brent zet in dat geval dus maar 2 stappen. Niels is 2 stappen verschoven. De richting waarin hij kijkt blijft wel hetzelfde.
Je kan tegenspelers echter wel in lasers & putten en op draaischijven & transportbanden duwen!
Dit zijn de obstakels in het veld:
- Transportbanden: Als jouw beweging stopt op een transportband, ga je tijdens de activatie van die transportband automatisch 1 vakje in de richting van die pijl. Bij een kwartslag pijl draai je meteen die richting op van zodra je door de transportband op zo'n pijl geduwd wordt. Als je zelf op zo'n pijl gaat staan, draai je daarna niet meer, want de transportband gaat vanaf die draai weer in een rechte lijn verder.
(https://i.ibb.co/R2KbV77/Rule2.jpg)
De onderste rode pijl duwt je naar boven, maar omdat de transportband daar in een bocht gaat, word je ook meteen een kwartslag naar rechts gedraaid. Als je in je volgende beurt nog op die kwartslag pijl staat, wordt je gewoon naar rechts geschoven zonder nog eens een kwartslag te draaien.
- Draaischijven: Als jouw beweging stopt op een draaischijf, draai je een kwart in de richting die aangegeven staat op die schijf.
(https://i.ibb.co/3pvr0Mq/Rule3.jpg)
Als je op de groene stopt, draai je een kwartslag naar rechts. Op de rode naar links.
- Lasers: Alle lasers worden telkens geactiveerd. Als je op dat moment in een laser staat, krijg je zoveel schadekaarten als dat er lasers zijn op dat vak. (zie verderop)
- Putten: Als je in een put valt (zelf gelopen, via een transportband of erin geduwd), krijg je een schadekaart én word je gereboot op het reboot icoon. Als daar al iemand staat wordt die geduwd in de richting waarnaar ie kijkt.
(https://i.ibb.co/k6F8MQT/Rule4.jpg)
Schadekaarten
Schadekaarten loop je op door lasers en putten. Ze vervuilen je kaartendeck waardoor je minder keuze krijgt als ze in je hand van 9 kaarten zitten. Je kan een schadekaart spelen. Dat is ook de enige manier om er van af te geraken. Als je een schadekaart als één van de 5 kaarten in je volgorde legt, wordt op het moment dat die kaart geactiveerd wordt, de bovenste kaart van je trekstapel getrokken en uitgevoerd. Het kan je planning dus goed in de war brengen. Maar daarna mag je de schadekaart wel verwijderen uit je deck.
SPEELVELD
(https://i.ibb.co/cv5n845/SPEELVELD.jpg) (https://ibb.co/W39Jzm9)
(https://i.ibb.co/Xsxd6Nf/reface-1644409808292-39.gif)(https://i.ibb.co/fFsYsP6/reface-1644409641271-914.gif)
SPEELVELD
(https://i.ibb.co/cv5n845/SPEELVELD.jpg) (https://ibb.co/W39Jzm9)
Niels heeft jullie op een rijtje gezet.
De speelvolgorde zoals hierboven in de regels uitgelegd zal voor de eerste ronde dus zijn:
1. Lucy
2. Frank
3. Mitch
4. Brent
5. Niels
6. Bjorrn
7. Swifty
Jullie krijgen allemaal via pm 9 kaartjes toegestuurd en moeten monkeysuncle en mij voor 21u morgenavond laten weten welke 5 kaarten je speelt (en in de juiste volgorde dus ook). Morgen 21u (of waarschijnlijk 22u) wordt alles dan afgehandeld voor de eerste ronde.
ZP Punten
Iedereen die voor de deadline zaterdag 19 februari 21u over de roze lijn is gekomen, krijgt punten! Wie er niet geraakt is, krijgt sowieso 0 punten.
De eerste krijgt 5 punten, dan 4, 3, 3, 2, 2 en 1.