Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Online spellen => Z4p! => Topic gestart door: Robbieazerty op 24-03-2022, 09:18:26

Titel: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 24-03-2022, 09:18:26
(https://i.ibb.co/TbvrkZd/8-AB44970-E491-4-CB1-8-B29-0685-C056-BAC3.gif)

Dit spel is gebaseerd op Evolution: The Beginning (https://boardgamegeek.com/boardgame/201248/evolution-beginning) en jullie gaan hierin dinosaurussen kweken en loslaten in hun biotoop samen met de dinosaurussen van de andere spelers. Uiteraard moeten ze allemaal kunnen eten, maar is er genoeg eten voor iedereen? En kijk uit voor de carnivoren die andere soorten opeten!

Zoals we van Darwin weten is het survival of the fittest. Maak zo sterk mogelijke dinosoorten zodat jouw dino's overeind blijven en punten opleveren.

DOEL
Maak sterke dinosoorten en pas ze aan aan de veranderende omgeving rond hen. Win punten door voedsel te eten en zoveel mogelijk dino's en populatie voor je te hebben liggen.

HOE SPELEN
De startspeler begint en we spelen met de klok rond.
Bjorn heeft deze speelvolgorde bepaald:
Bjorn - Mitch - Brent - Frank

Elke beurt bestaat uit de volgende 4 stappen:
STAP 1 - Verzamelen
STAP 2- Aanpassen
STAP 3 - Eten
STAP 4 - Scoren

In het midden ligt de Watering Hole, een grote vijver waar het leven tiert met planten en water en dat daarom hongerige en dorstige herbivoren aantrekt. Maar dat lokt op zijn beurt uiteraard ook de carnivoren!
(https://i.ibb.co/S3H0sSC/Watering-Hole.jpg) (https://ibb.co/S3H0sSC)

STAP 1 - Verzamelen
1. Twee voedsel van de voorraad wordt in de Watering Hole gelegd.
2. Een kaart wordt met de rug naar boven voor je neer gelegd. Dit representeert een nieuwe soort met een populatie van 1. Je krijgt aan het begin van je beurt telkens een nieuwe soort op deze manier.
3. Je krijgt 3 kaarten van de stapel in je hand.
(https://i.ibb.co/rtd4WYc/VB1.png)

STAP 2 - Aanpassen
Met de kaarten in je hand kan je 4 dingen doen in eender welke volgorde.
1. Nieuwe soort maken: Leg een kaart met de rug naar boven voor je neer. Dit is een nieuwe soort met een populatie van 1. Je mag zo veel nieuwe soorten maken als je wil.
(https://i.ibb.co/L8Y6V8c/VB2.png)

2. Populatie toevoegen: Leg een kaart met de rug naar boven bovenop een andere kaart die er al ligt. Hiermee voeg je 1 populatie toe aan die soort. Je mag zoveel populatie toevoegen als je wil, maar je zal ze op het einde van je beurt wel eten moeten geven! (Een stapel van 3 kaarten is dus bvb één soort met een populatie van 3)
(https://i.ibb.co/SrHv7hQ/VB3.png)

3. Eigenschappen toevoegen: Leg een kaart open boven een soort. Daardoor ken je de eigenschap van de kaart toe aan die soort. Door de eigenschappen verandert jouw soort. Een soort mag niet meer dan 3 eigenschappen hebben en geen dubbele eigenschappen. Zie verderop voor uitleg van de verschillende eigenschappen.
(https://i.ibb.co/dPcs1LN/VB4.png)

4. Kaarten bijhouden: Je mag zoveel kaarten bijhouden voor een volgende beurt als je wil.

Je mag in deze stap ook reeds gelegde eigenschapskaart(en) verwijderen als ze bvb geen dienst meer doen of je wil er een andere leggen maar je zit al aan de limiet van 3.

STAP 3 - Eten
Elke populatie van jouw soorten moet nu 1 voedsel eten, of ze sterft op het einde van je beurt. Elke voedsel is 1 punt waard op het einde van het spel! Je wil dus eigenlijk goede soorten aanmaken die overleven en die eten.
Een soort zit vol als elke populatie ervan één voedsel gegeten heeft. Een soort kan niet meer eten als het vol zit.
Een soort moet blijven eten tot ie vol zit, zolang er nog voedsel beschikbaar is.

Er zijn twee manieren om te eten: uit de Watering Hole of andere soorten opeten (als carnivoor).
- Eten uit de Watering Hole
Neem eten uit de Watering Hole en leg het op de soorten en populatie die jij eten wil geven.
(https://i.ibb.co/d5TndsS/VB5.png)
In dit voorbeeld lag er 2 voedsel in de Watering Hole. Je hebt 2 dinosoorten: eentje met hoorns die kan vliegen, waarvan de populatie 2 is (i.e. er zijn 2 dino's van deze soort) en eentje zonder eigenschappen met een populatie van 1. Je besluit om de 2 dino's van jouw vliegende soort met hoorns elk één voedsel te laten eten. De andere soort sterft uit.

- Andere dino's eten
Een soort met de Carnivoor eigenschap eet niet van de Watering Hole en moet eten door anderen aan te vallen. Dit gaat als volgt:
1. Kies een soort om aan te vallen (mag ook een soort van jezelf zijn). Een Carnivoor kan elke andere soort aanvallen, zolang het dezelfde defensieve eigenschappen heeft als z'n prooi (uit deze 4: nachtdier/hol graven/vliegen/snelheid). Bvb: Een Carnivoor moet nachtdier zijn om een andere soort met de nachtdier eigenschap aan te vallen. Of een Carnivoor moet de Nachtdier én Hol Graven eigenschappen hebben om een soort aan te vallen die ook die beide eigenschappen heeft. Je Carnivoor mag meer eigenschappen hebben dan z'n prooi, zolang het ook alle zelfde eigenschappen als z'n prooi heeft.
2. De populatie van de aangevallen soort wordt met 1 verminderd. Die kaart wordt dus afgelegd. Als dit de laatste populatie van zijn soort was, is deze soort uitgestorven. (zie Uitsterving verderop)
3. Voed de Carnivoor door 2 voedsel uit de voorraad te nemen en eentje op de 2 bovenste populaties van de carnivoor te leggen. Elke aanval levert dus 2 voedsel op. Maar op elke populatie (kaart) kan maar één voedsel liggen, dus overschot wordt terug in de voorraad gelegd.

Herhaal die stappen tot elke populatie van de Carnivoor gevoed is. Een Carnivoor moet blijven aanvallen tot hij volledig gevoed is. Dit betekent dat je soms je eigen soorten misschien moet aanvallen als er geen andere mogelijkheden meer zijn!

(https://i.ibb.co/Sfqrb5Q/VB6.png)
In dit voorbeeld valt de carnivoor een soort van een tegenstander aan. Die soort had nog geen eigenschappen, dus de carnivoor had geen speciale eigenschappen nodig om hem aan te kunnen vallen. De soort had een populatie van 1. Elke populatie levert 2 voedsel op, dus komt er een voedselfiche op 2 populatie van de carnivoor te liggen. Hiermee zit de carnivoor vol, want er zijn maar 2 dino's (populatie) van zijn soort.

VERHONGERING
Elke populatie (kaart) die op het einde van deze ronde geen voedsel heeft, verhongert! Die kaarten worden afgelegd. Als alle kaarten van een soort zijn afgelegd, sterft de soort uit.
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)
Op bovenstaande populatie werd geen voedselfiche gelegd tijdens het eten. Deze verhongert dus en wordt afgelegd.

UITSTERVING
Als alle populatiekaarten van een soort op zijn, sterft de soort uit. Alle eigenschapskaarten die aan deze soort waren toegekend worden afgelegd en de eigenaar van de soort trekt zoveel nieuwe kaarten van de stapel als hij moest afleggen. Deze kunnen gespeeld worden in hun volgende beurt. Voor afgelegde populatiekaarten worden géén vervangkaarten getrokken.

STAP 4 - Scoren
Elk voedseltoken dat je gekregen hebt gaat in je voedselzak en wordt op het einde van het spel geteld.
Voedsel dat nog in de Watering Hole ligt, blijft liggen en de beurt gaat naar de volgende speler die weer bij stap 1 begint.

EINDE
Als de kaarten op zijn of als de deadline van zaterdag 2 april 20u is gepaseerd, stopt het spel. Iedereen mag wel evenveel beurten spelen, dus spelers die nog aan de beurt zouden zijn, mogen hun beurten nog afmaken (in geval de kaartenstapel leeg was, wordt die opnieuw geschud). En tijd rekken door niets meer te doen is frowned upon. ;)

Vervolgens krijgt iedereen punten voor:
1. Elk voedseltoken in je voedselzakje en op populatiekaarten.
2. Elke kaart die je voor je hebt liggen (Populatiekaarten én Eigenschapskaarten)
3. Elke kaart die hij/zij nog in handen heeft.

Degene met de hoogste score wint 4ZP, de volgende 3, de volgende 2 en de laatste 1.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 24-03-2022, 09:20:34
DE KAARTEN
Hieronder worden alle kaarten uitgelegd. Let er op dat je per soort maximum 3 kaarten kan toekennen (opengedraaid). Leg je ze met de rug naar boven als populatie, dan is er geen limiet.
Eeteigenschappen
(https://i.ibb.co/gmj7sdH/Lange-nek.jpg)
Als jouw soort een lange nek heeft, kan hij aan het hoge gebladerte dat boven de Watering Hole groeit. Voordat er gegeten wordt krijgt deze soort 3 voedsel uit de voorraad. Daardoor blijft er nog voedsel in de Watering Hole voor je andere soorten.
Let op: Elke dino/populatie in jouw soort kan één voedsel eten. Dus als je één populatie hebt met een lange nek, krijgt die ook maar 1 voedsel, want de overige 2 voedsel kan je nergens kwijt.

(https://i.ibb.co/grF5P9B/Aaseter.jpg)
Een soort met deze eigenschap profiteert van carnivoren door de restanten op te eten. Telkens een carnivoor aanvalt (maakt niet of het je eigen carnivoor is of van iemand anders) krijgt een populatie van een soort met de aaseter eigenschap 1 voedsel.


Populatie eigenschappen
(https://i.ibb.co/wyvHhsS/Vetweefsel.jpg)
Een soort dat deze eigenschap heeft mag op elk populatiekaartje 2 voedsel leggen. Dit moet niet, maar het mag.

(https://i.ibb.co/KF4rR4m/Vruchtbaar.jpg)
De soort met deze eigenschap krijgt gratis een populatie erbij voordat je aan de beurt bent en kaarten trekt.


Verdedigingseigenschappen
(https://i.ibb.co/6WbqzrN/Hoorns.jpg)
Een soort met Hoorns kan zich verdedigen. Het voorkomt niet dat een carnivoor een populatie van deze soort kan opeten, maar bij de aanval bezeer je de carnivoorsoort wel stevig, waardoor de carnivoor óók een populatie verliest. Hij verliest die voordat het eten van de aanval wordt verdeeld. (Dus stel dat een carnivoor met 2 populatie een soort met hoorns aanvalt. Normaal gezien krijgt een carnivoor per aanval 2 voedsel. Maar omdat hier zijn populatie 2 is en hij er eentje verliest door de hoorns van zijn slachtoffer, krijgt de carnivoor er nog maar 1 omdat er nog maar 1 populatie over is)

De volgende vier kaarten zijn eigenschappen waarmee soorten zich kunnen aanpassen om aan carnivoren te ontsnappen. Maar carnivoren kunnen zich daar uiteraard ook weer aan aanpassen door dezelfde eigenschap te krijgen.
(https://i.ibb.co/7kg4sFQ/Hol-graven.jpg)(https://i.ibb.co/KbCLtwd/Nachtdier.jpg)(https://i.ibb.co/wJ2QRkN/Snelheid.jpg)(https://i.ibb.co/MPsWGf1/Vliegen.jpg)
Voor al deze kaarten telt dus dat je soort niet aangevallen kan worden door een carnivoor als die carnivoor ook niet dezelfde eigenschappen heeft. Een vliegende soort kan niet door een niet-vliegende carnivoor aangevallen worden bvb. Of een nachtdier dat holen graaft om zich in te verstoppen, kan niet aangevallen worden door een carnivoor die wel holen graaft, maar geen nachtdier is.

Carnivoor
(https://i.ibb.co/hgW9LcN/Carnivoor.jpg)
Met deze kaart maak je van jouw soort een carnivoor.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 24-03-2022, 09:41:51
Dus, Bjorn is aan de beurt.


Stap 1:
- 2 voedsel in de Watering Hole:
(https://i.ibb.co/n88j90q/Watering-Hole1.jpg)
- Een kaart met rug naar boven wordt voor Bjorn gelegd. Dit is nu dus Bjorn's eerste soort met een populatie van 1 (want er ligt maar 1 kaart van)
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)
- Bjorn krijgt 3 kaarten, die ik nu naar hem pm.


Nu mag Bjorn beslissen wat hij met zijn kaarten doet. Een nieuwe soort maken? Een populatie toevoegen aan zijn bestaande soort? Eigenschappen toekennen aan zijn bestaande soort? Of een combinatie van dat alles? Of niets?
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 24-03-2022, 17:14:46
Voor de zekerheid en volledigheid:

Een carnivoor kan dus anderen aanvallen. Maar als die andere de eigenschap nachtdier, hol graven, vliegen en/of snelheid heeft, dan MOET de carnivoor ook diezelfde eigenschap(pen) hebben.

Dit geldt niet voor de overige eigenschappen. Een carnivoor kan dus wel een soort aanvallen die vetweefsel en een lange nek heeft, zonder dat de carnivoor daarvoor zelf ook vetweefsel en een lange nek heeft. Dik zijn en een lange nek hebben beschermt je niet van een vleeseter. :)

Wat voorbeelden:
Carnivoor heeft de eigenschappen nachtdier, snelheid en vetweefsel.
Slachtoffer heeft ook die eigenschappen en een lange nek.
-> De carnivoor mag deze aanvallen. En 2 voedsel op elk van z'n populatiekaarten leggen.

Carnivoor heeft geen eigenschappen.
Slachtoffer heeft de eigenschappen vruchtbaar en aaseter.
-> De carnivoor mag deze aanvallen. Vruchtbaar en aaseter weerhoudt een carnivoor niet.

Carnivoor heeft de eigenschappen nachtdier, snelheid en vetweefsel.
Slachtoffer heeft de eigenschappen nachtdier, snelheid en hol graven.
-> De carnivoor kan NIET aanvallen, want hij ontbreekt de defensieve eigenschap 'hol graven'.

Carnivoor heeft geen eigenschappen.
Slachtoffer heeft enkel de eigenschappen carnivoor.
-> De carnivoor kan aanvallen. Hij kan dus ook mede carnivoren opeten.

Carnivoor heeft de eigenschap vliegen.
Slachtoffer heeft de eigenschap vliegen en hoorns.
-> De carnivoor mag aanvallen, maar verliest wel een populatie door de hoorns van het slachtoffer.



Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 25-03-2022, 19:00:21
Sorry guys!

Ik heb eindelijk kunnen bijlezen.
Ik leg "nachtdier" en "hol graven" bij m'n soort. Dan gebruik ik kaart 3 om een extra populatie bij m'n soort te leggen.

Dus ik heb 2 populatie, en pak dus 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 25-03-2022, 19:55:50
Bjorn's eerste dinosoort:
(https://i.ibb.co/hXDddLd/Bjorn-s1.png)
Een nachtdier dat holen graaft en hij heeft er 2 van

Er komt weer 2 voedsel in de Watering Hole.
Mitch krijgt een eerste soort:
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)

En ik heb z'n 3 kaarten gestuurd.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 26-03-2022, 12:44:28
Ik leg "aaseter" en "hol graven" bij m'n soort. Dan gebruik ik kaart 3 om een extra populatie bij m'n soort te leggen.

Dus ik heb 2 populatie, en pak dus 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 26-03-2022, 13:03:54
(https://i.ibb.co/XW1Y8b1/Mitch-s1.png)

Er komt weer 2 voedsel in de Watering Hole.
Brent krijgt een eerste soort:
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)

En ik heb z'n 3 kaarten gestuurd.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 27-03-2022, 12:43:44
Ik kreeg een vraag: kan je een soort twee keer dezelfde eigenschap geven? Bvb Vruchtbaar zodat er telkens twee populatie bijkomt of hoorns zodat als een carnivoor aanvalt die twee populatie verliest.

Nee dat kan niet.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 27-03-2022, 13:24:54
Ik leg "hoorns" bij m'n soort. Dan gebruik ik kaart 3 om een extra populatie bij m'n soort te leggen.

Dus ik heb 2 populatie, en pak dus 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 27-03-2022, 14:40:15
(https://media.giphy.com/media/u1k1kpDZSw5sA/giphy.gif)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 27-03-2022, 15:54:17
Oh ja ik zal ook m'n beurt maar even posten. Ik wil graag ''Nachtdier'' en ''Hoorns'' bij mijn soort leggen. De derde kaart wil ik gebruiken om een extra populatie erbij te leggen.

Dan heb ik dus 2 populatie en pak ik 2 voedsel van de Watering hole om mijn soort te voeden!  ::jaja::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 27-03-2022, 19:25:08
Dan hebben we een rondje gehad en is Bjorn weer aan de beurt.

Momenteel heeft iedereen dit voor zich liggen:
Mitch:
(https://i.ibb.co/XW1Y8b1/Mitch-s1.png)

Brent:
(https://i.ibb.co/p4DKXgc/Brent-s1.png)

Frank:
(https://i.ibb.co/m8Bcf2W/Frank-s1.png)



En Bjorn heeft:
(https://i.ibb.co/hXDddLd/Bjorn-s1.png)

Daar komt nu een nieuwe soort bij:
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)

En 2 voedsel in de Watering Hole.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 28-03-2022, 09:54:51
Ik plaats lange nek bij m'n soort met 2 populatie. Deze soort heeft nu 2 populatie en dankzij de lange nek eet die zometeen 3 voedsel uit de voorraad. (De laatste gaat dus verloren)

Dan leg ik Vetweefsel af als nieuwe populatie bij mijn nieuwste soort.

Tot slot leg ik Vliegen bij mijn nieuwe soort. En voed ik de soort 2 voedsel want hij heeft 2 populatie. De Watering well is nu dus leeg.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 28-03-2022, 10:07:24
Dat levert dus 4 voedsel op en deze soorten heb je nu:
(https://i.ibb.co/GtGCMsj/Bjorn-s1.png)
(https://i.ibb.co/511Gstq/Bjorn-s2.png)

Dan is Mitch!
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 28-03-2022, 14:22:29
Ik start een nieuwe soort met kaart 3.

Ik start een nieuwe soort met kaart 1 en leg daar de carnivoor bij. Die valt gelijk mijn eigen soort van kaart 3 aan ::bravo::

Dus dan eet ik met de carnivoor en mijn eerste soort door de aaseter kaart en 1 uit de watering hole ::bravo::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 28-03-2022, 15:13:39
OK, dus op een gegeven moment had mitch drie soorten:
1. Zijn oorspronkelijke aaseter, hol graven met 2 populatie:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
2. Een nieuwe soort met 1 populatie
3. Een nieuwe soort met 1 populatie en eigenschap carnivoor.

Zijn carnivoor (3) at zijn nieuwe soort (2) op en kreeg daar 2 eten voor. omdat de carnivoor maar 1 populatie heeft, krijgt ie dus maar 1 voedsel en gaat het ovrige verloren.
Zijn aaseter (1) profiteert van de aanval en krijgt ook eten.
Vervolgens eet de 2e populatie van die aaseter 1 voedsel uit de Watering Hole.

Ik maak vanavond thuis wel de afbeelding voor de nieuwe soort.



Dan is Brent aan de beurt. Hij krijgt een nieuwe soort:
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)

En ik stuur hem nu zijn 3 kaarten.


Er ligt nu dus 3 voedsel in de watering hole, omdat er nog eentje lag van Mitch en er nu 2 bij komen.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 28-03-2022, 17:00:21
Ik voeg "Lange nek" en "Aaseter" toe aan mijn eerste soort. Daarnaast gebruik ik de twee overige kaarten om de populatie van die soort te verhogen tot 4.

Door lange nek krijgt deze soort eerst 3 voedsel + 1 voedsel uit de watering hole. De overige soort krijgt 1 voedsel uit de watering hole.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 28-03-2022, 20:25:37
Ik start een nieuwe soort met kaart 3.

Ik start een nieuwe soort met kaart 1 en leg daar de carnivoor bij. Die valt gelijk mijn eigen soort van kaart 3 aan ::bravo::

Dus dan eet ik met de carnivoor en mijn eerste soort door de aaseter kaart en 1 uit de watering hole ::bravo::
Aan de start van je beurt krijg je ook telkens een nieuwe soort (met 1 populatie). Dus eigenlijk is dit gebeurd in Mitch's beurt:
1e soort = aaseter & hol graven van vorige beurt (2 populatie)
2e soort = nieuwe soort aan begin van je beurt (1 populatie)
3e soort = kaart 3 die hij als nieuwe soort neer legt (1 populatie)
4e soort = kaart 1 als nieuwe soort en eigenschap carnivoor eraan (1 populatie)

Soort 4 eet dus soort 3 op en krijgt daarvoor één voedsel (normaal 2 maar er is maar 1 populatie, dus slechts 1 voedsel).
Soort 1 krijgt door de aaseter eigenschap 1 voedsel uit de voorraad.
Vervolgens gaat uit de Watering Hole 1 voedsel naar de 2e populatie van de aaseter en 1 voedsel naar soort 2.

Er ligt dus nog 1 voedsel in de Watering Hole voor Brent.

Mitch heeft nu dus:
1.(https://i.ibb.co/XW1Y8b1/Mitch-s1.png)

2.(https://i.ibb.co/M8PcS43/Mitch-s2.png)

3.(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)



Brent!
Krijgt een nieuwe soort:
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)

2 voedsel bij in de Watering Hole (dus in totaal nu 3).

(https://i.ibb.co/xzhbbT5/Brent-s1.png)

En inderdaad die krijgt 3 voedsel door de lange nek + 1 uit de Watering Hole en de andere soort ook 1 uit de Watering Hole.

Dan blijft er eentje liggen in de Watering Hole. En gaan we naar Frank!



Frank!
Krijgt een nieuwe soort:
(https://i.ibb.co/LJGQp9k/specie.jpg)

2 voedsel bij in de Watering Hole (dus in totaal nu 3).

En ik stuur nu de kaarten!
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 28-03-2022, 20:31:48
Dus voor een volledig overzicht:

Bjorn:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns
Soort 2 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 29-03-2022, 17:42:52
Ik wil kaart 1 gebruiken om een populatie toe te voegen aan mijn tweede soort. Ook wil ik "vliegen" toevoegen aan mijn eerste soort. Als het goed is heb ik dan 2 populatie bij de 1e en eentje bij de 2e, die alledrie van voedsel worden voorzien. Mijn laatste kaart hou ik graag nog even op zak  ::jaja::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 29-03-2022, 19:34:07
Ik weet niet zeker of dat klopt Frank.
Volgens het overzicht van Robbie in de post hiervoor had jij al 1 soort met 2 populatie en 1 soort met 1 populatie.
Je hebt na jouw actie dan 2 soorten met beide 2 populatie, die je volgens mij niet allemaal kan voeden.

Maar ik weet niet zeker of het klopt, ik dacht dit:


Bjorn:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (2 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 29-03-2022, 19:57:39
Yap inderdaad ik heb ook even nagekeken.

Je begint je beurt altijd met een nieuwe soort met 1 populatie. Door er nog een populatie bij te leggen heb je dus 2 populatie.
Met de 2 populatie die je eerste soort al had, heb je er dus samen 4. Daarvan zou er dan 1 dood gaan want er is maar drie voedsel.

Ik gok dus dat je liever twee kaarten gewoon bij houdt?
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 29-03-2022, 20:27:06
Oh sorry, verkeerd gelezen. Dan wil ik inderdaad 2 kaarten op zak houden!  ;D
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 29-03-2022, 20:55:35
Dan ziet het er nu zo uit:

Bjorn:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie)
_______________________________________________________________________________ ______

Ik krijg weer gratis een soort 3 met 1 populatie.
Ik leg hol graven omgedraaid neer als extra populatie bij soort 1, deze heeft nu 3 populatie.
Dan leg ik aaseter omgedraaid neer als extra populatie bij soort 3, deze heeft nu 2 populatie.
Dan leg ik carnivoor als eigenschap neer bij soort 3.

Dankzij lange nek krijgt soort 1: 3 voedsel.
Dankzij de watering hole krijgt soort 2: 2 voedsel.
En soort 3 is een carnivoor met 2 populatie te voeden, dus hij eet Mitch zijn carnivoor op. Die sterft helaas... Maar daarvoor krijgt mijn carnivoor 2 voedsel.

En dan ziet het er nu zo uit:

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie)



Was dit volgens de regels correct Robbie?
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 29-03-2022, 21:02:33
Yes perfect! Dan komt er weer 2 voedsel in de WH. Mitch krijgt een nieuwe soort. Soort 3 (nu zijn carnivoor dood is).

Ik stuur hem zijn kaarten.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 29-03-2022, 21:10:03
Mitch soort 2 en Brent soort 1 zijn aaseters en krijgen door Bjorn’s aanvallende carnivoor 1 eten. Dat eten blijft op je kaart liggen tot het einde van jouw eigen beurt.

Mitch soort 1 hoeft dus nog maar 1 te eten.
Brent soort 1 nog maar 3.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 30-03-2022, 07:38:02
Nog even een nieuw overzichtje met de nieuwe soort van Mitch's nieuwe beurt erbij en het voedsel voor de aaseters.

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven -> Heeft in de vorige beurt 1 voedsel gekregen door de carnivoor aanval. Hoeft nu in Mitch's beurt dus nog maar 1 voedsel te hebben (tenzij hij er meer populatie bij legt)
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor
Soort 4 (1 populatie)

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Heeft in de vorige beurt 1 voedsel gekregen door de carnivoor aanval. Die blijft liggen tot het einde van Brent's beurt.
Soort 2 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie)

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Mitch heeft een vervangende kaart gekregen doordat ie een eigenschapskaart is verloren geraakt door de aanval. En drie nieuwe kaarten voor zijn nieuwe beurt. En 2 voedsel in de WH.


Ik ben vandaag vanaf 11:30 de hele dag weg. Daarom stuur ik nu alvast jullie kaarten, dan kunnen jullie doorspelen indien mogelijk.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 30-03-2022, 10:14:50
Ik leg snelheid bij soort 1 en vruchtbaar, vliegen en hol graven bij soort 2.

Soort 1 en soort 2 eten bij de WH.

RIP SOORT 4 ::ohno::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 30-03-2022, 10:36:55
Dan is Brent aan de beurt. 2 voedsel in de WH en 1 nieuwe soort voor Brent. Plus 3 nieuwe kaarten die ik vanmorgen al gestuurd heb.

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Heeft in de vorige beurt 1 voedsel gekregen door de carnivoor aanval. Die blijft liggen tot het einde van Brent's beurt.
Soort 2 (1 populatie)
Soort 3 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie)

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor
Soort 4 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 30-03-2022, 23:22:48
Ik besluit om bij soort 2 de eigenschapskaart "vruchtbaar" te leggen en daar hou ik het bij. Met lange nek voed ik de populatie van soort 1 volledig. Soorten 2 en 3 worden gevoed met het voedsel in de WH.

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie)

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 30-03-2022, 23:48:02
Ik ga nu even iets posten maar corrigeer me aub vooral als het verkeerd is. Ik heb het idee dat ik nu het spel iets beter begrijp maar dat idee heb ik vaker gehad de afgelopen weken!  ::tandpastasmiley::

Bij mij komt er nu een kaart bij voor soort 3 met 1 populatie. Van mijn vorige hand heb ik nog 2 kaarten over, 1 daarvan wil ik omgedraaid bij mijn soort 2 leggen zodat ik daar 2 populatie heb. De andere kaart is ''Aaseter'' en wil ik graag bij mijn soort 2 leggen. De nieuwe populatie van soort 2 en de populatie van soort 3 eten hun voedsel van de Watering Hole. Van mijn nieuwe hand wil ik ''Vliegen'' graag bij mijn soort 2 leggen, de andere 2 kaarten hou ik op zak. Als het goed is ben ik dan bij en ziet het er zo uit:

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (1 populatie)

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

Maar als dit verkeerd is (en daar ga ik stiekem wel vanuit) dan zie ik jullie berichten morgen wel weer tegemoet  ::)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 31-03-2022, 09:49:05
Je kan de nieuwe populatie van soort 2 en de populatie van soort 3 laten eten, maar dat wil wel zeggen dat je oorspronkelijke populatie van soort 2 en alle populatie van soort 1 niets eet en uitsterft. Dus ik weet niet of je daar zin in hebt? :)

Elke populatie moet op het einde van je beurt eten, anders sterft ie. Er is maar 2 voedsel in de Watering Hole, dus je zal andere manieren moeten vinden om te eten. Je kan dan bvb een lange nek leggen, die krijgt automatisch 3 voedsel. Of je kan van je soort(en) carnivoor maken en een andere soort van een andere speler opeten (of van jezelf, maar dan eet je je eigen punten op).
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 31-03-2022, 12:38:30
Ik wil Aaseter aan mijn soort 2 hangen. De andere Aaseter gebruik ik om een populatie aan mijn soort 3 te voegen. Ik wil aan diezelfde Soort 3 een Carnivoor hangen. Hiermee val ik Bjorn zijn soort 3 aan. Dan zijn mijn soort 2 en 3 van voedsel voorzien. Soort 1 pakt voedsel uit de watering hole. Ik heb dan nog 2 kaarten over. Zo beter?  ;D
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 31-03-2022, 12:43:11
Nou ja zeg!  :P
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 31-03-2022, 12:45:34
Haha ja voor jou is dat beter. Je mocht ook de helft van je populatie laten uitsterven van mij, maar dat kwam niet zo goed uit qua punten voor jou. :)

Voor het overzicht wil dat zeggen:

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie) - Aaseter
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Frank's carnivoor aanval
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Frank's carnivoor aanval
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)



Dan hebben we 3 rondes gespeeld en stel ik voor dat we nog 2 rondes proberen te vervolledigen om op tijd klaar te zijn voor de finale.

Bjorn is aan de beurt, krijgt een nieuwe soort, 2 voedsel in de Watering Hole en hij heeft nu dus:
Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen
Soort 3 (1 populatie) - Carnivoor
Soort 4 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 31-03-2022, 13:15:12
Ik leg 1 carnivoor dicht neer als populatie voor soort 3 (de carnivoor dus). Dan leg ik "Vetweefsel" bij de carnivoor, wat betekent dat hij 2 voedsel mag eten per populatie. In totaal 4 dus. Tot slot leg ik "Aaseter" bij mijn soort 2.

Soort 1 krijgt 3 voedsel uit de voorraad dankzij zijn lange nek.

Soort 3 (de carnivoor) die heeft honger, dus die eet Franks carnivoor soort op, die verliest 2 populatie en sterft uit. Mijn soort 3 levert dat 4 voedsel op.

Soort 2 heeft dankzij die aanval 1 voedsel gekregen als aaseter.

Dus uit de Watering hole pak ik 1 voedsel voor soort 2 z'n 2e populatie. En 1 voedsel voor soort 4.

Dan is als het goed is iedereen gevoed en de Watering hole leeg.

Voor het overzicht wil dat zeggen:

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie) - Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Bjorns carnivoor aanval
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Frank's en Bjorn's carnivoor aanval
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Frank's en Bjorn's carnivoor aanval
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)

Volgens mij gaat dit allemaal legaal en kunnen we doorspelen maar corrigeer me vooral als ik een regel over het hoofd gezien heb / verkeerd interpreteer.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 31-03-2022, 14:15:45
Ik leg 'vetweefsel', 'hol graven' en 'hoorns' bij soort 3.

Soort 2 pakt 1 voedsel uit de WH en soort 3 ook.

Iedereen gegeten, iedereen blij ::bravo::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 31-03-2022, 14:43:51
Volgens mij gaat dit allemaal legaal en kunnen we doorspelen maar corrigeer me vooral als ik een regel over het hoofd gezien heb / verkeerd interpreteer.

Yes helemaal legaal, maar je aaseter krijgt per aanval één voedsel. Je carnivoor valt 2 keer aan (populatie 1 en populatie 2 van Frank's Carnivoor), dus krijgt je aaseter 2 voedsel.

In dat geval blijft er dus 1 voedsel in de Watering Hole liggen voor Mitch. Mitch als je het dan nog ietsje anders wil aanpakken, let us know. :)

(ik denk dat Bjorn niet perse iets anders of beters kon)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 31-03-2022, 14:46:38
Yes helemaal legaal, maar je aaseter krijgt per aanval één voedsel. Je carnivoor valt 2 keer aan (populatie 1 en populatie 2 van Frank's Carnivoor), dus krijgt je aaseter 2 voedsel.

In dat geval blijft er dus 1 voedsel in de Watering Hole liggen voor Mitch. Mitch als je het dan nog ietsje anders wil aanpakken, let us know. :)

(ik denk dat Bjorn niet perse iets anders of beters kon)

Ja dan pak ik extra voedsel uit de WH met het vetweefsel ::rofl::

EDIT: Nee wacht. Ik doe het anders
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 31-03-2022, 14:48:44
Ik maak van 'hol graven' een extra populatie bij soort 2
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 31-03-2022, 15:00:09
Het wil dus zeggen:

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie) - Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Bjorns carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval gaat verloren
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Frank's en Bjorn's carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval gaat verloren
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Krijgt al 3 voedsel vanwege Frank's aanval en Bjorn's 2 aanvallen
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)



Mitch is dus aan de beurt en heeft een vruchtbaar beest, die nu dus een populatie erbij krijgt. En ook een nieuwe soort.

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Frank's en Bjorn's carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval gaat verloren
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 31-03-2022, 15:02:46
Ik maak van 'hol graven' een extra populatie bij soort 2
Je was waarschijnlijk de vruchtbaar eigenschap van je soort 2 vergeten. Daar kreeg je al een extra populatie van. Dus als je daar nog een populatie bij legt, ga je die niet kunnen voeden.


Haha sorry guys, dit spel is makkelijker aan een tafel met de kaarten voor je neus. :)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 31-03-2022, 15:03:35
Hahhaa, hier is het soms een beetje confusing idd  ;D.

Maar het is wel echt een toffe!
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 31-03-2022, 15:27:39
Je was waarschijnlijk de vruchtbaar eigenschap van je soort 2 vergeten. Daar kreeg je al een extra populatie van. Dus als je daar nog een populatie bij legt, ga je die niet kunnen voeden.


Haha sorry guys, dit spel is makkelijker aan een tafel met de kaarten voor je neus. :)

Maar als ik dan dit doe:
Ik leg 'vetweefsel', 'hol graven' en 'hoorns' bij soort 3.

Dan heb ik alle voedsel uit de WH te pakken toch? 2 voor soort 2 en 1 voor soort 3?
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 31-03-2022, 15:38:45
Yes!

Dus dan is het nu:

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie) - Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Bjorns carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval gaat verloren
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Frank's en Bjorn's carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval gaat verloren
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie) - Vetweefsel, Hol Graven, Hoorns

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Krijgt al 3 voedsel vanwege Frank's aanval en Bjorn's 2 aanvallen
Soort 2 (1 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)



Dan is Brent. Die krijgt ook een axtra populatie bij zijn vruchtbaar dier en een nieuwe soort en 2 voedsel in de WH.

Brent:
Soort 1 (4 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Heeft al 3 voedsel vanwege Frank's aanval en Bjorn's 2 aanvallen
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar
Soort 3 (1 populatie)
Soort 4 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 31-03-2022, 21:34:56
Bij soort 2 voeg ik de eigenschap "Carnivoor" en "Hol graven" toe. Mijn drie overige kaarten gebruik ik om de populatie van soort 1 aan te vullen tot 7 populatie.

Soort 2 valt Soort 4 van Bjorn aan waardoor deze soort uitsterft. Soort 1 krijgt hierdoor een extra voedsel omwille van aaseter. Met lange nek wordt het voedsel voor soort 1 aangevuld. Soorten 3 en 4 eten uit de WH zodat iedereen lekker gegeten heeft en de WH leeg is.

Dit zou dan het overzicht moeten zijn:

Brent:
Soort 1 (7 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Carnivoor & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie)
Soort 4 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie) - Aaseter -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Bjorns en Brents carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval gaat verloren

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Brents carnivoor aanval.
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Brents carnivoor aanval.
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie) - Vetweefsel, Hol Graven, Hoorns
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 31-03-2022, 21:55:25
Mijn aaseter krijgt dan ook food  :)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 31-03-2022, 21:58:52
Scherp! Aangepast!
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: monkeysuncle op 31-03-2022, 23:16:42
Bjorns aaseter krijgt maar 1 voedsel, geen twee.

Heb Frank z'n kaarten gestuurd.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 31-03-2022, 23:26:09
ALLES GAAT MIS
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: monkeysuncle op 31-03-2022, 23:26:56
Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie) - Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Bjorns carnivoor aanval. Het 2e voedsel van Bjorn's aanval en het voedsel van de aanval van Brent gaan verloren
Soort 3 (1 populatie)

Er liggen weer 2 nieuwe voedseltjes in de WH
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 31-03-2022, 23:50:57
Ik wil Carnivoor leggen bij mijn 2e soort. Dan wil ik ''Vliegen'' andersom leggen bij mijn 2e soort zodat er een tweede populatie bij komt. Mijn soort 2 valt dan mijn soort 3 aan. Deze sterft uit en mijn 2e populatie is van voedsel voorzien. Ook wil ik ''Lange nek'' leggen bij mijn 2e soort. Mijn 1e soort pakt 2 voedsel van de Watering Hole. Ik heb dan nog 3 kaarten op zak. Klopt dat zo?  ::)

Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (2 populatie) - Aaseter, Carnivoor, Lange nek
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: monkeysuncle op 1-04-2022, 10:17:05
Het klopt helemaal. Je soort 2 heeft een enorm overschot aan voedsel gekregen (3 vanwege lange nek, 3 vanwege aaseten  en 2 vanwege carnivoor),  De aaseters krijgen ook voedsel vanwege Franks aanval op z'n eigen vlees. Maar soort 1 kan daar niet bij dus die snaait alles uit de WH.

We beginnen de laatste ronde met Bjorn. Die krijgt een nieuwe soort en 2 voedsel in de WH.

De status:

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Brents en Franks carnivoor aanval.
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Brents en Franks carnivoor aanval.
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie) - Vetweefsel, Hol Graven, Hoorns

Brent:
Soort 1 (7 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Krijgt al 1 voedsel vanwege Franks carnivoor aanval.
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Carnivoor & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie)
Soort 4 (1 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (2 populatie) - Aaseter, Carnivoor, Lange nek
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 1-04-2022, 11:48:29
Dankje monkeysuncle om het fort recht te houden terwijl ik lag te drinken en vreten!  ::bravo::

En wow een paar nice beurten gespeeld hier!
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Bjorrn op 1-04-2022, 13:02:36
Oke ik heb 3 kaarten: Vetweefsel, Lange Nek, en Hoorns.

Ik leg lange nek dicht neer als extra populatie bij soort 3. En ik leg vetweefsel dicht neer als populatie bij soort 3.

Hoorns leg ik neer als eigenschap bij soort 3.

Soort 1 krijgt weer 3 voedsel uit de voorraad van lange nek.
Soort 4 pakt 1 voedsel uit de Watering hole.
Soort 2 is al verzadigd met 2 voedsel door voorgaande aanvallen.
Soort 3 mag basically nu 4x aanvallen en zo 8 voedsel krijgen. Dus dat wordt smullen. Hij eet soort 3 en 4 van Brent op dus die sterven uit. En hij eet beide populaties van soort 2 van Frank op, dus die sterft ook uit.

De status:

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Brents en Franks carnivoor aanval.
Soort 3 (4 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel, Hoorns
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Brents en Franks carnivoor aanval. 4 voedsel van de aanvallen van Bjorn's carnivoor gaan verloren.
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie) - Vetweefsel, Hol Graven, Hoorns

Brent:
Soort 1 (7 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter -> Krijgt al 5 voedsel vanwege Franks carnivoor aanval, en de 4 aanvallen van Bjorn's carnivoor.
Soort 2 (2 populatie) - Vruchtbaar, Carnivoor & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie)
Soort 4 (1 populatie)


Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (2 populatie) - Aaseter, Carnivoor, Lange nek

Dan is nu Mitch  :)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 1-04-2022, 13:14:10
Nice!

Dan krijgt Frank eerst 3 vervangende kaarten wegens de 3 eigenschapskaarten die aan zijn soort hingen.

En dan stuur ik Mitch z'n 3 kaarten ook.
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 1-04-2022, 13:16:24
Dus, voor Mitch:
Soort 2 krijgt een populatie erbij vanwege de vruchtbaarheid.
Er komt een nieuwe soort bij, soort 4, met 1 populatie.
En er lag nog 1 voedsel in de WH en daar komen er 2 bij, dus nu 3!

Mitch:
Soort 1 (2 populatie) - Aaseter, Hol Graven Snelheid -> Krijgt al 2 voedsel vanwege Brents en Franks carnivoor aanval. 4 voedsel van de aanvallen van Bjorn's carnivoor gaan verloren.
Soort 2 (3 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie) - Vetweefsel, Hol Graven, Hoorns
Soort 4 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: MitchK op 1-04-2022, 13:33:27
Soort 2 pakt al het eten.

Soort 3 en 4 verhongeren helaas ::ohno::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Brent op 1-04-2022, 14:31:33
Een soort 3 wordt voor me neergelegd en mijn soort 2 krijgt een extra populatie omwille van vruchtbaar.

Ik leg "lange nek" dicht neer onder soort 1 waardoor de populatie stijgt tot 8. Vervolgens vervang ik vruchtbaar van soort 2 door "snelheid". Bij soort 3 leg ik mijn overige kaart dicht neer en voeg ik een extra populatie toe.

Soort 1 heeft al 5 voedsel door aaseter, daar komt nog 3 voedsel bij door lange nek. Soort 2 valt eerst soort 4 van Bjorn aan waardoor deze 2 voedsel krijgt. Vervolgens wordt soort 1 van Mitch ook aangevallen. Hierbij gaat 1 voedsel dus verloren. Tot slot neemt soort 3 het voedsel uit de WH zodat deze leeg is.

Huidige status:

Brent:
Soort 1 (8 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (3 populatie) - Snelheid, Carnivoor & Hol Graven
Soort 3 (2 populatie)

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (4 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel, Hoorns
Soort 4 (1 populatie)

Mitch:
Soort 1 (1 populatie) - Aaseter, Hol Graven & Snelheid
Soort 2 (3 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

 ::zwaai::
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: monkeysuncle op 1-04-2022, 15:52:28
Helemaal correct.

Frank mag als laatste. Sterker nog, dit is de allerlaatste Z4P actie van een deelnemer, buiten de ongetwijfeld fantastische slotbiechten  ;D

Frank krijgt een tweede soort met 1 populatie en er ligt twee voedsel in de WH. Aaseter is niet meer relevant aangezien Bjorn en Mitch niet meer aan de beurt komen.

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (1 populatie)

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (2 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (4 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel, Hoorns

Mitch:
Soort 1 (1 populatie) - Aaseter, Hol Graven & Snelheid
Soort 2 (3 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

Brent:
Soort 1 (8 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (3 populatie) - Snelheid, Carnivoor & Hol Graven
Soort 3 (2 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Whatthefrank op 1-04-2022, 17:27:47
Mijn soort 1 pakt 2 voedsel uit de Watering Hole, met die soort ga ik niks meer doen.

Bij mijn soort 2 wil ik Carnivoor, Vliegen en Vetweefsel leggen. Ook wil ik nog een Carnivoor kaart afleggen om hier een tweede populatie aan toe te voegen. Met deze soort val ik de tweede soort van Bjorn aan. Mijn soort 2 is dan van voedsel voorzien en Bjorn zijn tweede soort verliest 1 populatie. Echter heb ik vanwege mijn Vetweefsel de gelegenheid om nog een keer aan te vallen voor 2 extra voedsel. Ik doe dit wederom bij Bjorn zijn tweede soort. Deze sterft dan uit en mijn soort 2 is voorzien.

Ik leg Vruchtbaar af om een derde soort met een populatie van 1 te maken. Met het afleggen van Nachtdier leg ik hier een tweede populatie bij. Ik leg Carnivoor, Nachtdier en Snelheid bij deze soort 3 als eigenschap. Met deze soort val ik Brent zijn derde soort aan. Deze verliest een populatie en mijn soort is van voedsel voorzien.

ALS HET GOED IS, HEBBEN WE DAN DIT:

Frank:
Soort 1 (2 populatie) - Nachtdier, Hoorns, Vliegen
Soort 2 (2 populatie) - Carnivoor, Vliegen, Vetweefsel
Soort 3 (2 populatie) - Carnivoor, Nachtdier, Snelheid

Bjorn:
Soort 1 (3 populatie) - Nachtdier, Hol Graven & Lange Nek
Soort 2 (0 populatie) - Vliegen, Aaseter
Soort 3 (4 populatie) - Carnivoor, Vetweefsel, Hoorns

Mitch:
Soort 1 (1 populatie) - Aaseter, Hol Graven & Snelheid
Soort 2 (3 populatie) - Vruchtbaar, Vliegen & Hol Graven

Brent:
Soort 1 (8 populatie) - Hoorns, Lange Nek & Aaseter
Soort 2 (3 populatie) - Snelheid, Carnivoor & Hol Graven
Soort 3 (1 populatie)
Titel: Re: FINALE - Evolution ++
Bericht door: Robbieazerty op 1-04-2022, 17:41:09
De teerlingen zijn geworpen en de dino's gemaakt en opgegeten! Op één kaart na is dit hele spel alsnog uitgespeeld!  ::ok::

Alle voedsel dat aaseters met voorbije aanvallen hebben gekregen, telt nog mee. Ook het voedsel dat op Bjorn's aaseter lag die uitgemoord werd door Frank telt nog mee. Bovendien krijgt Bjorn nog 2 kaarten ter vervanging van de 2 eigenschapskaarten die aan zijn uitgemoord soort toegekend waren.

Dan ga ik voedsel, kaarten op tafel en kaarten in de hand tellen om de ZP te berekenen. Om die morgen dan met jullie te delen. :)