Wat is Zap?
Z4P (spreek uit Zet Vier Pee, of simpelweg Zčp Vier) is de vierde editie van een spel waarbij je gaandeweg naar verschillende programma's zapt en dus in verschillende situaties terecht komt. Zo probeerden kandidaten in de vorige editie de ene week te overleven in een zombie apocalyps a la The Walking Dead, terwijl ze in een andere aflevering hun innerlijke queen moesten vinden in Ru Pauls Drag Race waarna twee afleveringen later volledige onderdanigheid werd gevraagd in Handmaid's Tale.
De opdrachten
Veel opdrachten zullen deels of volledig op bestaande boardgames gebaseerd zijn. Met nu voor het eerst een tweede presentator is de hoeveelheid mogelijke bordspellen flink vergroot. Robbie heeft wel eens opmerkingen gekregen dat z’n spellen ingewikkeld zijn, dus we hebben geprobeerd om in elke aflevering een “simpele” opdracht, een “gemiddelde” opdracht en een “ingewikkelde” opdracht te stoppen. Dit is vooral gebaseerd op de hoeveelheid uitleg, maar soms ook op de scope van de opdracht. Ingewikkelde opdrachten zullen in de topictitel aangeduid worden met +++, gemiddelde met ++ en simpele met +. Zie hieronder bij spelverloop waarom dit van belang is. (tip: bij gelijkspel). Je zult wel elke ronde je moeten verdiepen in een aantal nieuwe regelsets.
Om een voorbeeld van een “gemiddelde” opdracht te geven, posten we alvast een preview van de eerste ++ opdracht. Hier zijn nog geen screenshots en grote voorbeelden toegevoegd, dat willen we wel gaan doen wanneer de volledige uitleg online gaat.
Dit spel is gebaseerd op Karuba (https://boardgamegeek.com/boardgame/183251/karuba), waarin je je best gaat doen om alle 4 jouw avonturiers op tijd bij de juiste tempels te krijgen en punten te verzamelen.
Hoe wordt het spel gespeeld
Een beurt bestaat uit een jungletegel dat gepost wordt. Alle spelers moeten vervolgens beslissen of ze die in hun veld leggen of wegleggen (om zo een avonturier over een pad te laten bewegen).
Jungletegel plaatsen
Een jungletegel mag NIET gedraaid worden en moet dus zo geplaatst worden als het gepost staat. Het mag eender waar op je veld in een vakje geplaatst worden en hoeft dus niet perse aan te sluiten aan een bestaand pad, een tempel of avonturier. Het hoeft zelfs niet perfect aan te sluiten op een reeds bestaand pad van een andere tegel. Als je de jungle zijde van een tegel aansluit aan een pad zijde van een andere tegel, wordt dat een doodlopend pad.
Eens geplaatst, mag je de tegel niet meer verplaatsen.
Jungletegel wegleggen
Je kan je avonturiers laten lopen door een jungletegel af te leggen. Als je dat doet, mag je een avonturier over een gebouwd pad verplaatsen. Hij mag zo veel stappen zetten als het aantal paden op de rand van de tegel die je hebt weggelegd (dus 2, 3 of 4). Elk veld/tegel is 1 stap, maar je mag enkel via paden bewegen. Je mag stappen laten vallen (bvb 3 stappen doen ipv de 4 die je mocht doen). De stappen mogen niet over meerdere avonturiers verdeeld worden. Avonturiers kunnen niet voorbij elkaar of over elkaar heen springen.
Puntentelling
Er zijn twee manieren waarop punten verdiend kunnen worden:
- Diamanten/goud: op de paden liggen soms diamanten of goudklompjes. Door een avonturier op zo'n tegel te laten stoppen, raapt hij zo'n diamant/goudklompje op. Hij moet daar dan wel stoppen. Dus als je 4 stappen mag zetten en binnen 1 stap ligt bvb een goudklompje, zal je moeten beslissen of je er voorbij loopt, of 1 stap zet en stopt om het goudklompje op te rapen (en de overige 3 stappen dus laat vallen). Een diamant is 1 punt waard. Een goudklompje 2 punten.
- Tempels bereiken: Als je een avonturier de tempel van zijn kleur hebt laten bereiken (i.e. de avonturier staat op de tempel, buiten je speelveld) krijg je de hoogste overblijvende schat die nog beschikbaar is. De eerste speler die bvb de rode avonturier naar de rode tempel heeft kunnen brengen, krijgt 5 punten. De volgende speler die de rode avonturier naar de rode tempel brengt, krijgt geen 5 punten meer, want die schat is al ingenomen. De verdeling van de schatten per tempel is: 5, 4, 4, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 1, 1, 1
Einde Spel
Wanneer alle 36 jungle tegels zijn gepost, is het spel gedaan OF wanneer iemand al zijn avonturiers naar de juiste tempel heeft kunnen brengen.
Spelverloop
Elke aflevering zal je ongeveer drie opdrachten krijgen en verdien je Zap-punten (ZP) op basis van hoe goed je het deed in die opdrachten. Degene met de meeste ZP op het einde van de aflevering mag als beloning voor de volgende aflevering de groepen verdelen en/of beslissen wie mag beginnen in de opdrachten. Degene met de minste ZP ligt uit het spel! Aan het begin van elke aflevering worden de scores weer op 0 gezet. Je draagt je gewonnen ZP dus niet mee naar de volgende ronde, want tja je zit dan in een ander programma natuurlijk.
Gelijkspel
Wanneer het aantal ZP binnen een aflevering gelijk is, dan wordt gekeken naar de scores per opdracht, waarbij de +++ opdracht beter scoort dan de ++ en die weer beter dan de + opdracht. Wanneer dat nog steeds gelijk is, worden de scores van alle eerdere afleveringen opgeteld en wordt dat de tie-breaker.
De inschrijvingen zijn gisterenavond gesloten en met vreugde kunnen we meedelen dat iedereen die zich ingeschreven heeft, ook daadwerkelijk mee kan doen! ::bravo:: ::bravo::
Gelieve nog even geheim te houden als jij dat bent. Zoals hierboven gepost, maken we op 5 januari de kandidaten publiekelijk bekend!
(https://i.pinimg.com/originals/be/cc/44/becc4445741cc12a0a9667b8a2dfa183.gif)