Omdat het nog even wachten is op de uitslag, verklap ik alvast de volgende aflevering.
Wat? Weer The Walking Dead? Dat hebben we in de vorige Zap al gehad!
Ja, maar zombies zijn een dankbaar onderwerp om spellen rond te maken. ;D
(https://i.ibb.co/HCNyYW2/reface-1610663369267-280.gif)
Ik vertel hier alvast wat meer over de eerste opdracht, zodat je al kan inlezen als je wil.
Dead of Winter
Deze opdracht is een versimpelde versie van Dead of Winter. Jullie spelen in 2 groepen die niets met elkaar te maken hebben (2 aparte spellen). Binnen je groep zal je moeten samenwerken, maar heb je ook je eigen doelstelling. Je wint enkel punten als je die doelstelling behaalt.
Ieder start met 2 survivors die elk een eigenschap hebben. Alle survivors leven samen in een kolonie en starten daar ook het spel. Daarnaast zijn er 6 andere locaties waar de survivors heen kunnen. Daar liggen items die je kan doorzoeken. De meeste doelstellingen zullen dan ook dingen zijn als 'Als het spel eindigt, moet je 5 medicijnkaarten in handen hebben.' en daarvoor zal je dus items moeten doorzoeken.
Ieder heeft zoveel actiepunten als ie survivors heeft +1. Dus aan de start heeft iedereen 3 actiepunten (want je hebt 2 Survivors, dus 2 + 1 = 3). Je kan Survivors verliezen, waardoor je minder actiepunten hebt, maar je kan ook nieuwe Survivors vinden, waardoor je meer actiepunten hebt.
Elke dag mag je acties doen met je Survivors. Sommige kosten actiepunten, andere zijn gratis (zie volgende post voor acties). Je hoeft niet te wachten tot je aan de beurt bent, maar het is soms wel handig om met anderen af te spreken, aangezien er beperkte plaats is op de locaties waar je naartoe kan gaan. De dag stopt om 22u, dan is een speelronde voorbij en pas ik het spel als volgt aan:
1. Eten
Iedere Survivor die in de kolonie zit, moet eten hebben (de survivors op andere locaties trekken hun plan en vinden daar automatisch eten). Jullie moeten dus zorgen dat er voldoende eten in de kolonie aanwezig is om iedereen te voeden. De eerste keer dat er neit genoeg voedsel is, gebeurt er nog niets, maar telkens je daarna voedsel te kort hebt, sterft er een Survivor.
2. Zombies
Op alle locaties (de kolonie en de 6 andere) verschijnen er zombies afhankelijk van het aantal Survivors dat er op die locatie zijn. In de kolonie komt er één zombie per 2 aanwezige Survivors (naar boven afgerond) en op de andere locaties komt er 1 zombie per aanwezige Survivor. Er zijn beperkte plaatsen om zombies toe te voegen. Als alle plaatsen vol zijn en er moet een zombie toegevoegd worden, betekent het dat de locatie "overrun" is en de zombies binnen dringen. Als dat gebeurt, wordt de Survivor met het laagste getal automatisch gebeten. Deze sterft, verandert in een zombie en valt de volgende Survivor met het laagste getal op die locatie aan. De speler die die Survivor beheert, heeft 2 opties: 1) Kies ervoor om die Survivor te laten sterven. In dat geval wordt de volgende Survivor met laagste getal niet gebeten en stopt het verspreiden van de beet. 2) Een gokje wagen en met de dobbelsteen gooien (dat doe ik voor jou). Het is een 12-zijdige dobbelsteen met 6 lege zijden en 6 zijdne met een symbool. Als er een lege zijde wordt gerold, overleeft de Survivor de aanval en stopt het verspreiden van de beet. Als er een symbool gerold wordt, sterft je Survivor en wordt de volgende Survivor met het laagste getal op die locatie aangevallen.
3. Eindtijd spel instellen
Als er Survivors gestorven zijn, gaat er per Survivor 12 uur tijd af van jullie deadline. Hoe meer Survivors overlijden, hoe minder tijd jullie dus hebben om je doelstelling te bereiken. Jullie starten met 10 dagen (240 uur).
(https://i.ibb.co/wNhFkr5/reface-1610663654195-947.gif)
Acties die actiepunten kosten:
- Barricade plaatsen: door een barricade te plaatsen op een plek waar normaal een zombie zou verschijnen, voorkom je dat er daar een zombie geplaatst wordt. De zombie breekt die barricade wel, maar gaat dan weg. Een 2e zombie zou die plaats dan vervolgens wél innemen.
- Zoeken: Op een locatie buiten de kolonie kan je items zoeken. Ik stuur je dan wat je gevonden hebt en wat je ermee kan doen.
- Aanvallen: Je kan een zombie aanvallen. Deze sterft sowieso, maar ik moet de 12-zijdige dobbelsteen rollen om te kijken hoe hard de zombie heeft terug gevochten. Er zijn 6 lege kanten op de dobbelsteen, die geen gevolg hebben. Er zijn 5 zijden die een wonde opleveren en er is 1 zijde die jouw Survivor instant dood maakt. Je kan ook een Survivor aanvallen (misschien is dit nodig voor sommige doelstellingen). Als je dat doet, krijgt die Survivor een wonde. Bij 3 wonden is de Survivor dood.
Gratis acties:
- Item spelen
- Survivor verplaatsen: elke Survivor mag per ronde (dus per dag) één keer naar een andere locatie verplaatsen. Dan komt ie echter wel buiten en loopt ie kans om zombies tegen te komen, dus ik rol dan de 12-zijdige dobbelsteen weer (zelfde resultaten als hierboven bij het aanvallen van een zombie)
- Voedselkaarten inleveren: hiermee lever je voedsel aan de kolonie. 1 blik eten geeft voeding aan 2 Survivors.
- Items vragen/geven: Je mag aan medespelers vragen om specifieke kaarten. Als jullie allebei een Survivor hebben die op dezelfde locatie staan, mag je items geven/uitwisselen.
Enkele voorbeelden van items:
Benzine: Als je dit inzet terwijl je een Survivor verplaatst, neemt die de auto en hoeft er geen dobbelsteen gerold te worden om te kijken of die Survivor het wel overleefd.
Medicijn: Als je dit inzet, mag je 1 verwonding verwijderen van je survivor.
Geweer: Je kan op zombies schieten en hoeft niet met de 12-zijdige dobbelsteen te gooien om te kijken of je gewond geraakte in het gevecht.
Plattegrond van een locatie: Je weet je weg door het gebouw en mag meerdere items pakken tijdens het zoeken.
Je zal dus moeten samenwerken om de Survivors niet te snel dood te laten gaan, want dan heb je steeds minder tijd om jullie doel te bereiken.
Maar als jij jouw doel al bereikt hebt.... houdt niets je tegen om de tijd sneller te laten gaan. ::hypocriet::
Als de tijd eenmaal om is, winnen degenen die hun doelstelling bereikt hebben.
Ik denk dat i kalles al zo'n beetje gepost hebt wat deze opdracht betreft. Wanneer ik het eigenlijke topic start, zet ik er nog wat afbeeldingen bij voor een overzicht enzo.
Voor wie het spel Dead of Winter kent: dit is dus een versimpelde versie en het volgende doet niet mee:
- Geen saboteur
- Geen Crossroads kaarten
- Geen groeps objective
- Geen crisis
- Geen moraal
- En vast nog wat dingen die ik vergeet en die hier nu anders werken of niet mee doen
Gefeliciteerd D'N, een waardige troonopvolger...
(https://media.giphy.com/media/VJubwGKgfUzjG/giphy.gif)