Auteur Topic: Spelregels & Inschrijven  (gelezen 1574 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Spelregels & Inschrijven
« Gepost op: 2-12-2020, 19:26:26 »

Zap! 3

Wat is Zap?
Zap! is een spel waarbij je gaandeweg naar verschillende programma's zapt en dus in verschillende situaties terecht komt. Zo probeerden kandidaten in de vorige editie bvb de ene week te overleven nadat de Titanic zonk, terwijl ze later hun perfect match moesten vinden in Are You The One? om die prille nieuwe relatie vervolgens meteen op de proef te stellen in Temptation Island.

De opdrachten
Veel opdrachten zullen deels of volledig op bestaande board games gebaseerd zijn. Ik heb wel eens opmerkingen gekregen dat m’n spellen ingewikkeld zijn, dus heb geprobeerd om in elke aflevering een “simpele” opdracht, een “gemiddelde” opdracht en een “ingewikkelde” opdracht te steken. Dit is vooral gebaseerd op de hoeveelheid uitleg die ik erbij moet geven. Ingewikkelde opdrachten zullen in de topictitel aangeduid worden met +++, gemiddelde met ++ en simpele met +. Zie hieronder bij spelverloop waarom dit van belang is. (tip: bij gelijkspel)
Om een voorbeeld van een “ingewikkelde” opdracht te geven, post ik alvast een preview van de eerste opdracht. Dit is namelijk een opdracht die ik eerder al eens gedaan heb:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Spelverloop
Elke week zal je ongeveer drie opdrachten krijgen en verdien je punten op basis van hoe goed je het deed in die opdrachten. Degene met de meeste punten op het einde van de aflevering mag als beloning voor de volgende aflevering de groepen verdelen en/of beslissen wie mag beginnen in de opdrachten. Degene met de minste punten, ligt uit het spel! Elke aflevering worden de scores weer op 0 gezet. Je draagt je gewonnen punten dus niet mee naar de volgende, want tja je zit dan in een ander televisie programma natuurlijk.

Wat met een gelijkspel? Hoewel elke aflevering de scores weer op 0 gezet worden, tel ik de scores van alle afleveringen wel op. Bij een gelijkspel wordt dus gekeken naar het totaal punten van alle vorige afleveringen opgeteld en gaat degene met de minste punten eruit. Als dit ook een gelijkspel is, kijk ik naar de scores van de ingewikkelde opdrachten. Is het nog steeds gelijkspel, dan kijk ik naar de scores van de gemiddelde opdrachten. Daarna naar de simpele opdrachten.

FAQ
Hoe lang duurt het?
Het start op 6 januari (hoewel ik mogelijk eerder al zal vragen om getallen of iets te kiezen voor een rolverdeling van de dieren in de eerste opdracht bvb) en het einde is voorzien eind maart. Ik probeer elke aflevering een strikte tijdslijn aan te houden, maar sommige opdrachten moeten gewoon uitgespeeld worden en zullen dus meer tijd nodig hebben.

Moet ik het tv programma dat we die week spelen gezien hebben om het spel te kunnen spelen?
Nee, het tv-programma zorgt in grote lijnen enkel voor de aankleding/het thema van de opdrachten. Als je het kent, zit je misschien meer in het verhaal of zijn sommige regels misschien sneller te begrijpen, maar het is niet nodig om het tv-programma te kennen om het spel te kunnen spelen.

Kom ik spoilers tegen van programma's die in het spel gebruikt worden?
Waarschijnlijk niet. Zelf probeer ik spoilers te vermijden, al zijn sommige kleine thematische dingen onvermijdelijk. Maar grote spoilers worden vermeden. Ook vraag ik aan de kandidaten om geen spoilers te posten van de bestaande tv-programma's (zoals "Haha ik ben X en die is al lang dood!")

Als je nog vragen hebt over het spel, post ze hieronder.

Inschrijven
Ik wil hetzelfde principe hanteren als D*N bij WIDM Online gedaan heeft. Verschillende personen hebben al aangegeven mee te willen doen en door jullie inschrijvingen niet rechtstreeks naar mij te sturen, kan partijdigheid uitgesloten worden. Je stuurt je inschrijving dus naar wouterv, die ze zonder je naam te vermelden zal doorsturen naar mij.

Vul onderstaande lijst dus in en stuur hem naar wouterv. (Thanks Wouter om hierbij te helpen!  ::bravo:: )
Waarom wil je mee doen aan Zap?:
Heb je al ooit mee gedaan?:
Hoe wil je het spel aanpakken?:
In de trailer zitten alle programma’s waarin je in deze reeks van Zap terecht gaat komen. Welke daarvan kijk je het meest naar uit en waarom?:
Wat voor soort opdrachten in dit soort online spellen vind je leuk?:

Je kan je inschrijven tot en met 25 december. De kandidaten worden tussen kerst en nieuwjaar bekend gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 4-12-2020, 14:07:29 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelregels & Inschrijven
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2020, 14:39:36 »
Ik heb al 3 keer zoveel juryleden als kandidaten. ;D

Dus wie nog twijfelt om als kandidaat mee te doen, schrijf je in! Nog plaats zat momenteel.  ::ok::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelregels & Inschrijven
« Reactie #2 Gepost op: 17-12-2020, 08:30:03 »
Ik kreeg een vraag over tijdsbesteding binnen: hoeveel tijd zal het me kosten en moet ik overdag aanwezig zijn?

Je moet sowieso niet overdag aanwezig te zijn. De meesten onder ons (incl mezelf) hebben werk of school, dus dat is sowieso moeilijk.

Daarnaast ligt het zoals altijd bij dit soort spellen vooral aan jezelf hoeveel tijd je er in wil spelen. Ik denk dat je best dagelijks eens een keer aan logt. Voor sommige opdrachten ga je elke dag een actie moeten doen. Bij andere opdrachten heb je dan weer een deadline waarin je alles moet insturen en kan je dus zelf kiezen wanneer je er tijd aan besteed.

Nog 8 dagen om je inschrijving naar Wouterv te sturen!   ::ok::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelregels & Inschrijven
« Reactie #3 Gepost op: 27-12-2020, 21:41:40 »
Wouterv heeft me de inschrijvingen doorgestuurd en ik heb ze gelezen, gewikt en gewogen. Maar heb net mijn keuze naat Wouter verstuurd. Ik wist dus geen namen, enkel nummers en ben nu in volle verwachting wie er gekozen zijn.

Er waren 16 inschrijvingen, dus helaas moet ik 4 personen teleur stellen... ::sorry::