Auteur Topic: NatGeo - Voedselketen (+++)  (gelezen 2840 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
NatGeo - Voedselketen (+++)
« Gepost op: 30-12-2020, 22:07:12 »
Deze opdracht start 6 januari, wanneer je je rol toegestuurd krijgt (die jullie aan jezelf en elkaar gegeven hebben via de gekozen nummers).

Ik post hierbij eerst de uitleg van het spel en daarna in een volgende post de verschillende dieren die in het spel zitten en die jij dus kan worden. Moesten er vragen zijn, kunnen die hier nog gesteld worden voordat we echt van start gaan.

Voedselketen
De rollen/dieren waar jullie mee gaan spelen zijn opgedeeld in de volgende voedselketen:

Koning leeuw staat bovenaan de voedselketen. Net daaronder bevindt zich de krokodil, gevolgd door de adelaar en de hyena. De onderste dieren (eend, hert, kameleon, konijn, rat, slang, otter en kraai) staan op de bodem van de voedselketen.

Elk dier heeft verschillende kenmerken:
Een rangvolgorde in de voedselketen
Een habitat
Een voorwaarde waarmee je wint
Een voorwaarde waarmee je verliest
Daarnaast hebben de hyena en alle dieren op de bodem van de voedselketen ook nog een extra'tje.

Deze kenmerken worden in de volgende post geplaatst, zodat iedereen alle kenmerken van alle dieren weet.

Enkel jij weet welk dier je bent. Je mag uiteraard overleggen met medekandidaten, maar wees voorzichtig: misschien is het niet altijd slim om je identiteit te verraden!
Voordat het spel start, mag je via pm één kandidaat kiezen wiens dier je wil zien. Stuur me diens naam ten laatste op 5 januari via pm. Op 6 januari, terwijl ik je jouw rol stuur, laat ik dan ook de rol weten van de persoon die jij hebt gekozen.

Het spel wordt vervolgens in vier ronden gespeeld en één ronde bestaat uit:
1) Kies via pm een habitat waar je heen gaat: de lucht, het veld, het bos of de rivier.
Let op: Elk dier heeft een eigen habitat. Wanneer je een ronde buiten je habitat bent gegaan, MOET je in de volgende ronde terug naar je eigen habitat! Hierdoor kan je eventueel al deduceren welk dier anderen mogelijk kunnen zijn.
Nadat iedereen een habitat heeft gekozen, post ik wie waar zit. Ik post jullie nicknames, geen rollen.


2) Aanvallen! Nadat ik gepost heb wie in welk gebied zit, mag je een andere speler aanvallen. Dat doe je door via PM naar mij én alle andere spelers in hetzelfde gebied te sturen wie je aanvalt. Op deze manier weten dus enkel de spelers in hetzelfde habitat wie wie heeft aangevallen. Het wordt enkel openbaar gepost wie gestorven is, maar niet door wie die aangevallen is. Spelers mogen daar onderling wel over praten, maar je weet natuurlijk niet wie te vertrouwen is.
Als het aangevallen dier lager in rang is dan jij, is het een succesvolle aanval en wordt het dier opgegeten. Dat dier/die speler ligt dan uit het spel.
Maar let op! Als het dier dat jij aanvalt hoger in rang is dan jou, dan sterf je zelf!
En als je een dier met dezelfde rang aanvalt, gebeurt er niets. Dus voor dieren op de bodem van de keten heeft het geen nut om aan te vallen, want ofwel sterf je, ofwel gebeurt er niets.

3) We spelen 4 ronden. Daarna worden de win- en verliesvoorwaarden van de dieren bekeken. Sommige dieren kunnen zelfs als ze dood zijn nog wel winnen. Iedere winnaar krijgt 2 punten.

De Dieren





« Laatst bewerkt op: 30-12-2020, 23:19:30 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 1 - Voedselketen (+++)
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2020, 22:07:35 »
Spel schema::
Vóór 5 januari: PM mij het volgende:
- Wiens rol wil je zien?
- Als je een dier bent dat een extra rol mag zien: wiens rol wil je nog zien?
- Als je de Kameleon zou zijn: als welk dier vermom je je? (anderen krijgen dan dat dier te zien ipv je echte rol)

6 januari - START RONDE 1
Ik stuur je jouw rol én de rol(len) van de speler(s) die je gekozen hebt.
Je pm't mij naar welk gebied je gaat.

7 januari
Ik post wie waar zit.
Als je een roofdier bent, pm je naar mij en alle spelers in hetzelfde gebied wie je aanvalt.

8 januari - START RONDE 2
Ik post wie gestorven is.
Je pm't mij naar welk gebied je gaat.

9 januari
Ik post wie waar zit.
Als je een roofdier bent, pm je naar mij en alle spelers in hetzelfde gebied wie je aanvalt.

10 januari - START RONDE 3
Ik post wie gestorven is.
Je pm't mij naar welk gebied je gaat.

11 januari
Ik post wie waar zit.
Als je een roofdier bent, pm je naar mij en alle spelers in hetzelfde gebied wie je aanvalt.

12 januari - START RONDE 4
Ik post wie gestorven is.
Je pm't mij naar welk gebied je gaat.

13 januari
Ik post wie waar zit.
Als je een roofdier bent, pm je naar mij en alle spelers in hetzelfde gebied wie je aanvalt.
Als dit op tijd gedaan wordt, post ik diezelfde avond de uitslag van deze opdracht.


Als er vragen zijn over deze opdracht, stel ze in dit topic!

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 1 - Voedselketen (+++)
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2020, 22:57:24 »
Als de hyena in ronde 1 niet aanvalt en wordt opgegeten, of in ronde 1 aanvalt maar sterft door bv de slang, kan de hyena dan ook tegelijkertijd met de leeuw verliezen?

EDIT voor vraag 2

Moet de kraai een persoon kiezen vóór of nádat hij de rolinformatie gehad heeft?
« Laatst bewerkt op: 30-12-2020, 23:01:43 door monkeysuncle »
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 1 - Voedselketen (+++)
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2020, 23:23:05 »
Als de hyena in ronde 1 niet aanvalt en wordt opgegeten, of in ronde 1 aanvalt maar sterft door bv de slang, kan de hyena dan ook tegelijkertijd met de leeuw verliezen?
Klopt, het aanvallen is misschien niet goed omschreven. Het komt er eigenlijk op neer dat de hyena 1 keer inde 4 ronden moet eten. Als hij sterft voordat hij dat doel heeft uit kunnen voeren, vberliest ie sowieso, zelfs als de leeuw ook verliest.

Citaat
Moet de kraai een persoon kiezen vóór of nádat hij de rolinformatie gehad heeft?
De kraai moet mij op 6 januari een naam doorgeven en kan die dag dus al volop mensen op het rooster leggen om info in te winnen.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 1 - Voedselketen (+++)
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2020, 23:35:11 »
Klopt, het aanvallen is misschien niet goed omschreven. Het komt er eigenlijk op neer dat de hyena 1 keer inde 4 ronden moet eten. Als hij sterft voordat hij dat doel heeft uit kunnen voeren, vberliest ie sowieso, zelfs als de leeuw ook verliest.
De kraai moet mij op 6 januari een naam doorgeven en kan die dag dus al volop mensen op het rooster leggen om info in te winnen.

Ok vervolgvraag dan: als de hyena eet maar dezelfde dag gegeten wordt, heeft-ie dan wel gegeten?

En op een rijtje: de hyena, kraai en rat zijn de enigen die ook dood kunnen winnen? Of geldt dat ook voor bv de adelaar die twee keer succesvol eet en dan sterft?
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 1 - Voedselketen (+++)
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2020, 00:15:49 »
Ok vervolgvraag dan: als de hyena eet maar dezelfde dag gegeten wordt, heeft-ie dan wel gegeten?

En op een rijtje: de hyena, kraai en rat zijn de enigen die ook dood kunnen winnen? Of geldt dat ook voor bv de adelaar die twee keer succesvol eet en dan sterft?
Als de hyena eet/aanvalt voordat ie zelf aangevallen wordt, heeft ie 1 keer kunnen eten en z'n doel bereikt en kan ie dus nog winnen als de leeuw verliest.

Kunnen winnen als ze dood zijn:
Krokodil & Adelaar: Als ze de eerste drie ronden hebben kunnen eten en de laatste ronde aangevallen worden en sterven, winnen ze nog wel, want ze hebben hun doel bereikt.
Hyena: zie hierboven
Rat: Zolang de leeuw maar wint, wint de rat ook, zelfs als ie dood is.
Kraai: Zolang de speler die de kraai gekozen heeft inderdaad wint, wint de kraai ook, dead or alive.

De rest moet 4 ronden overleven en de slang kan niet dood.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2020, 00:54:46 »
Ik heb dit altijd al eens willen spelen ::hyper::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #7 Gepost op: 2-01-2021, 14:01:38 »
Keuzes ingestuurd, ben benieuwd wat mijn target(s) zijn....
My fall will be for you

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #8 Gepost op: 2-01-2021, 14:45:33 »
Wat voor keuzes kunnen we al insturen dan? Eerst moeten we toch onze rol weten?
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #9 Gepost op: 2-01-2021, 14:50:16 »
Spel schema::
Vóór 5 januari: PM mij het volgende:
- Wiens rol wil je zien?
- Als je een dier bent dat een extra rol mag zien: wiens rol wil je nog zien?
- Als je de Kameleon zou zijn: als welk dier vermom je je? (anderen krijgen dan dat dier te zien ipv je echte rol)


Dit doe je allemaal voor je je rol krijgt
My fall will be for you

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #10 Gepost op: 2-01-2021, 15:57:41 »
Weer eens niet goed gelezen  ::schaam::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #11 Gepost op: 2-01-2021, 16:00:03 »
Weer eens niet goed gelezen  ::schaam::

Ik wil wel een lijstje voor je maken, was de vorige keer ook succesvol  ;)
My fall will be for you

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #12 Gepost op: 2-01-2021, 18:18:54 »
 ::rofl::
ik moet toegeven dat ik je liever als medestander had dan nu als tegenstander.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #13 Gepost op: 3-01-2021, 12:52:50 »
Oh dat was mij ook al ontgaan oeps ::schaam::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #14 Gepost op: 3-01-2021, 13:01:43 »
::rofl::
ik moet toegeven dat ik je liever als medestander had dan nu als tegenstander.

Insgelijks  ::love::
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #15 Gepost op: 6-01-2021, 00:18:59 »
Alle rollen zijn verdeeld! Als je geen pm van me ontvangen hebt, laat het me weten. ;)

Jullie moeten vandaag (6 januari) naar mij in pm sturen naar welk gebied jullie gaan. Wie niets stuurt gaat automatisch naar de habitat van het dier dat je bent. Let op, als je deze ronde niet naar je eigen habitat gaat, moet je volgende ronde wel verplicht naar jouw habitat.


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #16 Gepost op: 6-01-2021, 11:51:17 »
Vraag:
Citaat
Iedereen die de slang aanvalt gaat zelf dood. Maar betekent dat ook dat de slang zelf iedereen kan vermoorden? Dus bijv dat de leeuw of de krokodil sterft als die door de slang aangevallen wordt?

Antwoord:
Nee de slang kan in principe niet aanvallen. Volgens de regels kan een dier enkel iemand vermoorden als ie een dier aanvalt dat lager in rang staat. Er is geen dier dat lager staat dan de slang, dus de slang kan niet aanvallen.


En nog een vraag:
Citaat
Stel er zitten 2 roofdieren op dezelfde locatie. Als een roofdier in lagere rang een ander roofdier in hogere rang aanvalt, wat dan? (bvb de hyena valt de krokodil aan) Heeft het roofdier in hogere rang dan automatisch gegeten?

Antwoord:
Dan is de aanval van de hyena mislukt en sterft hij.
Dit betekent echter NIET dat de krokodil hiermee automatisch gegeten heeft. Hij moet zijn eigen prooi aanvallen.


En een daaropvolgende vraag:
Citaat
Wat qua timing in aanvallen? Stel we zitten met 4 op 1 locatie. Twee daarvan zijn roofdieren (A en B). Als roofdier A prooi C aanvalt, weet roofdier B dat A ook een roofdier is en gaat ie automatisch op D.

Antwoord:
Dat klopt. Je zal dus zelf moeten zien wanneer je aanvalt. Wacht je echter te lang, dan kan al het prooi al opgegeten zijn en heb je zelf als roofdier mogelijk niets meer over om aan te vallen. ;)




Als je je habitat per pm gestuurd hebt, zal ik altijd antwoorden, zodat je zeker bent dat ik het ontvangen heb (aangezien er soms pm's mysterieus verdwijnen).

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #17 Gepost op: 6-01-2021, 17:32:41 »
Nog een vraag:
Citaat
Als een roofider (bvb Leeuw) een ander roofdier aanvalt (bvb Hyena), kan dat tweede roofdier dan ook nog iemand aanvallen of ie ie dan al dood?

Antwoord:
Nee, in dit voorbeeld zou de Hyena niet meer kunnen aanvallen. De timing van aanvallen zou dus wel eens heel belangrijk kunnen zijn.


Nog een vraag:
Citaat
Wanneer wordt gepost wie waar zit, dwz vanaf hoe laat kunnen roofdieren aanvallen?

Antwoord: Ik probeer het op 7 januari te posten, wat waarschijnlijk iets na middernacht straks dus is. Vanaf het gepost is, kan er aangevallen worden (via PM naar alle leden die op diezelfde locatie zitten)

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #18 Gepost op: 6-01-2021, 17:35:37 »
(aangezien er soms pm's mysterieus verdwijnen).

Wie heeft Robbie's pm's in zijn vlindernetje zitten?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Voedselketen (+++)
« Reactie #19 Gepost op: 6-01-2021, 21:27:07 »
Ik moet van 4 3 2 spelers nog een locatie doorkrijgen. Als je geen " ::ok::" van mij als antwoord hebt gekregen, heb ik je pm niet ontvangen.

Jullie hebben tot middernacht. Als je niet op tijd bent, ga je automatisch naar je eigen habitat.
« Laatst bewerkt op: 6-01-2021, 22:46:08 door Robbieazerty »