Auteur Topic: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)  (gelezen 2298 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Gepost op: 30-12-2020, 23:17:57 »
Deze opdracht is gebaseerd op het spel 10 Days in Africa. Ik heb het ingekort en er 8 dagen van gemaakt.
Voor een Nat Geo reportage reizen jullie door Afrika, maar jullie moeten de reisroute nog invullen door kaarten met landen en vervoersmiddelen op een juiste volgorde te leggen tot je een correcte reisroute hebt.

Jullie spelen in 3 groepen waar 4 spelers het tegen elkaar opnemen. Het spel duurt van 6 januari tot en met 14 januari of tot iemand de perfecte 8 dagen route gemaakt heeft. Het spel stopt dan voor die specifieke groep waarin dit is gebeurd. De andere groepen spelen verder tot 14 januari of tot iemand daar de perfecte route heeft.

Voorbereiding
In het spel heeft ieder voor zich 8 plaatsen om een kaart te leggen: dag 1 t/m dag 8 van de route. Je start het spel met een kaart op elke dag. Maar die kaarten mag je zelf opvullen. Je bepaalt dus zelf je startpositie en kan daarmee al een deel van je route aanmaken.
Ik stuur elke speler via pm hun eerste kaart (allemaal via random.org bepaald). Je moet me terug antwoorden of je die kaart op Dag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 of 8 legt. Vanaf dan mag je die kaart niet meer verplaatsen. Vervolgens stuur ik je de volgende kaart en zeg je me weer waar je die kaart plaatst. Hij kan niet meer op een plaats waar je al een kaart hebt liggen. Dit doen we in totaal dus 8 keer, zodat al je 8 dagen ingevuld zijn. Dat is jouw startpositie.
Vervolgens start op 6 januari het spel.


Hoe speel je het spel?
Wanneer je aan de beurt bent, heb je 2 opties:
1) Kies een kaart. Er zijn drie open aflegstapels en 1 gedekte stapel kaarten. Je mag 1 van de drie open kaarten kiezen, of een gedekte kaart. Je post openbaar wat je kiest (welke open kaart of dat je een gedekte kaart trekt) en op welke dag je die kaart plaatst. Je vervangt hiermee de kaart die al op die dag lag. Je post vervolgens ook op welke van de 3 aflegstapels je de kaart die je vervangen hebt legt. Als er een lege aflegstapel is, moet je de kaart daar leggen zodat er altijd 3 aflegstapels zijn.

2) Ruil 2 kaarten in je planning om. Je post openbaar dat je 2 kaarten die je al hebt, gaat wisselen van plaats met elkaar. Je post dus bvb "Ik wissel Dag 5 en Dag 7 met elkaar"

Een route maken
Je route MOET starten en eindigen met een land.
Er zijn 3 manieren om kaarten aan elkaar te linken en zo een route te maken:
1) Te voet: Je kan te voet van één land naar een buurland gaan. Als je twee landen die aan elkaar grenzen dus naast elkaar legt, zijn ze verbonden. Bvb: Dag 1: Libya / Dag 2: Egypt -> In dit voorbeeld heb je 2 dagen correct gevuld, want je wandelt van Libya naar Egypt.
Madagascar is via ferry verbonden met Mozambique en Tanzania en dit geldt dus als te voet (want je gaat te voet de ferry op en weer af). Voor dit spelt grenst Madagascar dus aan die 2 landen en dit wordt aangeduid met een lijntje op de kaart.

2) Met de auto: Met de auto rij je van het ene land naar het andere land met één land ertussen. Je kan dus eigenlijk 2 landen verder rijden. Bvb: Dag 1: Libya / Dag 2: Auto / Dag 3: Kenya -> In dit voorbeeld heb je drie dagen correct gevuld, want je rijdt van Libya, via Sudan naar Kenya

3) Met een vliegtuig: Je kan met een vliegtuig van het ene land naar het andere vliegen, zolang beide landen dezelfde kleur hebben én het vliegtuig ook diezelfde kleur heeft. Bvb: Dag 1: Libya / Dag 2: Groen Vliegtuig / Dag 3: Botswana -> In dit voorbeeld heb je drie dagen correct gevuld, want je vliegt van Libya (groen land) met een groen vliegtuig naar Somalia (ook een groen land)

Kaart en voorbeeld van correcte 8 dagen route


Hieronder vind je een correcte route:



Dag 1: Je start in Ivory Coast
Dag 2: Je rijdt met de auto via bvb Mali of Burkino Faso
Dag 3: Je komt aan in Niger
Dag 4: Je neemt een roze vliegtuig (want Niger is een roze land)
Dag 5: Je landt in Madagascar (een roze land)
Dag 6: Je wandelt naar buurland Tanzania
Dag 7: Je wandelt naar buurland Mozambique
Dag 8: Je wandelt naar buurland South Africa en hier eindigt je route

Jouw doel is dus om een soortgelijke correcte route als eerste te maken.
« Laatst bewerkt op: 6-01-2021, 22:00:54 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 1 - 8 Dagen in Afrika
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2020, 23:18:14 »
Kaarten
Er zitten 60 kaarten in het spel:
- Elk van de 40 landen heeft z'n eigen kaart.
- Sommige landen hebben twee kaarten. Deze hebben op de kaart van Afrika een * achter de naam. Het zijn Chad, Mali, Niger, Sudan en de Democratic Republic of the Congo. Deze mogen allebei in je route zitten, zolang ze niet vlak naast elkaar staan. Er moet minstens één kaart tussen.
- 10 vliegtuigen (2 per kleur)
- 5 auto's

Bijkomende uitleg ter verduidelijking
- Een route MOET starten met een land en eindigen met een land.
- Je hoeft niet perse te beginnen plannen aan je route vanaf Dag 1. Soms komt een kaart bvb beter uit in Dag 5 ofzo en heb je bvb de laatste 3 dagen al klaar en moet je dus enkel nog maar aan het begin werken. Je bepaalt dus helemaal zelf waar je telkens je kaart legt.
- Je hoeft niet perse transportkaarten (vliegtuigen of auto's) gebruiken, je kan ook simpelweg 8 dagen van het ene naar het andere land wandelen als dat beter uitkomt.
- Twee transportkaarten naast elkaar zijn een incorrecte verbinding.

Ik stuur misschien morgen de eerste kaart naar iedereen, maar ben vana 13u waarschijnlijk niet meer online.
We gaan dus 8 pm's heen en weer sturen om je startpositie te bepalen. Dit moet liefst gebeurd zijn voordat we starten op 6 januari.


Puntentelling
Als je een volledige route correct gepland krijgt voordat de tijd om is, win je 3 punten!
In dat geval krijgt degene die de tweede langste aaneengesloten route heeft kunnen maken, 2 punten. De volgende 1 en de slechtste 0.

Als niemand een volledige correct route heeft kunnen plannen, winnen de 2 beste planners 2 punten, de 3e 1 punt en de laatste 0.

Bij een gelijkspel, krijgen beide personen de punten. Bvb:
A heeft een volledige route gescoord: die wint 3 punten
B en C hebben elk een route van 7 dagen kunnen vervolledigen: beiden krijgen 2 punten
D is dus laatst en krijgt 0 punten.



Nog vragen? Stel ze hier! :)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2020, 23:25:33 »
ziet er interessant uit  ::bravo::
Wit is ook een kleur!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2020, 23:30:24 »
Voor wie een korte visuelere (Engelstalige) uitleg wil, hier is een how to play video van 10 Days in the USA wat hetzelfde principe is, met uitzondering van een speciale regel voor Hawaï en Alaska die niet in het Afrika spel zit.


Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2020, 23:58:01 »
Dit ziet er leuk uit  ::bravo::

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2020, 00:01:13 »
Ik vind het nu al een leuk spel ::bravo::

Online MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2020, 00:02:10 »
Ja eens met Daisy en Michael90 ::bravo::

Online mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2020, 00:07:17 »
Ja indd, Ziet er super leuk uit ::bravo::
chipsverslaafde <3

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2020, 01:03:23 »
Spannend! Ik kan niet wachten om mijn kaarten te mogen inzien.

Wel nog een vraagje. Stel: ik wil bijvoorbeeld van Sudan naar Libya. Dat kan natuurlijk lopend. Maar mag ik er ook voor kiezen om met de auto via bijvoorbeeld Egypte te gaan? Of móet je lopen als je kán lopen?
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2020, 09:29:47 »
Spannend! Ik kan niet wachten om mijn kaarten te mogen inzien.

Wel nog een vraagje. Stel: ik wil bijvoorbeeld van Sudan naar Libya. Dat kan natuurlijk lopend. Maar mag ik er ook voor kiezen om met de auto via bijvoorbeeld Egypte te gaan? Of móet je lopen als je kán lopen?
Je mag inderdaad ook met de auto  ::jaja::

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2020, 10:46:00 »
Ook dit vind ik een fantastisch leuk spel, zeker nadat ik even de tijd heb gehad om het drie keer goed te lezen ;D

Vraagje: klopt het dat als ik voor het eerst aan de beurt ben op 6 januari dat ik elke dag van mijn route mag veranderen? Dus mijn eerste verandering mag bijv. zijn om voor dag 6 een kaart om te wisselen? Of mag je in ronde 1 iets veranderen aan dag 1, ronde 2 aan dag 2, enz.?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2020, 11:07:10 »
Vraagje: klopt het dat als ik voor het eerst aan de beurt ben op 6 januari dat ik elke dag van mijn route mag veranderen? Dus mijn eerste verandering mag bijv. zijn om voor dag 6 een kaart om te wisselen? Of mag je in ronde 1 iets veranderen aan dag 1, ronde 2 aan dag 2, enz.?
Je bent mogelijk meerdere keren per dag aan de beurt, afhankelijk van hoe snel je medespelers spelen en hoe snel ik de kaarten aan vul. En je mag je getrokken kaart inderdaad wisselen met gelijk welke kaart die je al hebt liggen. Je hoeft dus niet op de eerste dag van het spel je kaart op Dag 1 te wisselen. :) Anders wordt het héél moeilijk.

Overigens start ik tegen 6 januari (waarschijnlijk de dag ervoor) een topic voor elke groep. Daarin zal ook de beurtvolgorde staan, maar die kan ik hier ook alvast posten, want dat is op basis van wanneer jullie een tegenstander gekozen hebben of gekozen werden.
Groep 1: D*N -> mrchipie -> Luchtmaniak -> Mitchkox
Groep 2: Michael90 -> Molfreak Arno -> de_witte -> Susdus
Groep 3: Daisy -> Vermoljoen -> monkeysuncle -> Ycaris

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2020, 11:26:01 »
Iedereen zou het eerste kaartje ontvangen moeten hebben (sommigen intussen al wat meer :) ). Als je geen pm hebt ontvangen, laat het me weten.

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #13 Gepost op: 31-12-2020, 11:49:46 »

Uhmm monkey, ik geloof niet dat dat de bedoeling is hoor ::zwaai::

Online monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #14 Gepost op: 31-12-2020, 12:11:15 »
Uhmm monkey, ik geloof niet dat dat de bedoeling is hoor ::zwaai::

Oh ik had
1 Zuid Afrika


2


3 Angola


4


5 Soedan

6 Libië


7


8 Marokko

Mag dat Robbie?
My fall will be for you

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #15 Gepost op: 31-12-2020, 12:38:49 »
Waarom heb ik dit nou net weer gemist  :P

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #16 Gepost op: 31-12-2020, 12:42:13 »
 ::rofl:: monkeysuncle!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #17 Gepost op: 31-12-2020, 12:50:39 »
Waarom doet zuid-soedan niet mee?  ::hypocriet::

Wit is ook een kleur!

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #18 Gepost op: 31-12-2020, 12:55:30 »
Waarom doen Lesotho en Swaziland (twee ministaatjes in Zuid-Afrika) niet mee?  ::hypocriet::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - 8 Dagen in Afrika (++)
« Reactie #19 Gepost op: 31-12-2020, 13:45:16 »
Uit de spelregels:
In the interest of map readability and game-play, several small countries are not labeled or included in the game, although they are outlined on the map. Ferries are shown connecting countries which might not actually be connected by ferry. These are elements of the game and should not be considered accurate representations of Africa at any given time.

De landen die wel bestaan maar niet mee doen in dit spel: Burundi, Djibouti, Equatorial Guinea, Gambia, Guinea-Bissau, Lesotho, Malawi, South Sudan, Swaziland en Western Sahara.

Ik kreeg via pm nog vragen, maar antwoord vragen enkel openlijk, zodat iedereen dezelfde informatie heeft:
Citaat
maakt het als het spel eindigt nog uit op welke dagen je de langste aaneengesloten route hebt (bijvoorbeeld een route van dag 3/tm 8 telt voor 6), of tel je vanaf dag 1?
Er wordt enkel naar je langste aaneengesloten route gekeken. Dus die kan inderdaad van dag 3 t/m 8 zijn.

Citaat
- het is dus niet zo dat je bv bovenaan moet beginnen in Afrika en onderaan eindigen of echt een rondje maken? Je mag bv ook in het noorden blijven?
Nee, je mag gaan en staan waar je wil, als je route maar klopt.

Citaat
- in het filmpje van '10 days in the USA' staat dat de kleur van het vliegtuig maar met één kleur van de landen moet overeenkomen. Is dat dan hier ook of kan je toch alleen maar tussen twee landen met dezelfde kleur vliegen?
Dat is een uitzondering voor Alaska en Hawai in het USA spel, omdat het twee "eilanden" zijn (Alaska niet, maar vanuit USA point of view is de staat niet verbonden met een andere staat) dus die kunnen beiden énkel via vliegtuig bereikt worden en om daaraan tegemoet te komen hebben ze die 2 staten een neutrale kleur gegeven en moet je vliegtuig dus enkel matchen met je begin of eindstaat als je naar/van Alaska of Hawai vliegt.
MAAR dat is dus enkel voor USA. In Afrika MOET het vertrekland, het vliegtuig en het eindland allemaal dezelfde kleur hebben.