Auteur Topic: NatGeo - Vlinders (+)  (gelezen 838 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
NatGeo - Vlinders (+)
« Gepost op: 31-12-2020, 00:08:04 »
Deze opdracht is gebaseerd op het spel Fluttering Souls.
Je maakt een reportage voor National Geographic over vlinders. Je wil de beste combinatie aan vlinders met je camera vangen om als winnaar uit de bus te komen.

Het spel
Er zijn 21 vlinderkaarten:
- 8 Eighty-eight kaarten
- 6 Blue Morpho kaarten
- 4 Monarch kaarten
- 2 Swallowtail kaarten
- 1 Great Eggfly kaart

Deze kaarten worden in een raster gelegd, bvb:

Het raaster bestaat uit 18 kaarten, waarvan 4 gedekt liggen. Drie kaarten liggen dus sowieso niet in het raster. Eén daarvan is de Great Eggfly, deze wordt aan de persoon gegeven die het spel niet start. De andere 2 kaarten die niet in het spel zitten, zijn geheim.

De startspeler kiest één kaart uit de onderste rij. Je kan enkel een kaart kiezen die volledig zichtbaar is (en dus niet deels door een andere kaart wordt bedekt). De gekozen kaart is voor die speler. Vervolgens is de tegenstander aan de beurt om een kaart te kiezen met dezelfde regel: enkel eentje kiezen die volledig zichtbaar is.
De beurten gaan zo heen en weer tot de kaarten op zijn. Als een gedekte kaart onthuld wordt (dus als er geen kaart meer op ligt) wordt deze omgedraaid, zodat jullie te weten komen welke kaart daar ligt.
Je wil een zo goed mogelijke combinatie aan vlinders hebben om de meeste punten te winnen.


De kaarten en puntentelling
De naam van de vlinder staat bovenaan elke kaart.
Rechtsboven staat een symbool dat aangeeft hoe de puntentelling voor die kaart werkt.
Het aantal vlindersymbooltjes rechtsonder geeft het aantal kaarten van die soort aan (maar let er op dat er 1 of 2 mogelijk niet in het spel zitten, omdat er maar 18 kaarten gebruikt worden)


Eighty-eight
Per 2 Eighty-eight vlinders die je hebt, krijg je 3 punten.


Blue Morpho
Per 3 Blue Morpho kaarten die je hebt, krijg je 4 punten


Monarch
Bij 2 Monarchs krijg je 2 punten.
Bij 3 Monarchs krijg je 5 punten.
Bij 4 Monarchs krijg je 8 punten.


Swallowtail
Voor 1 Swallowtail krijg je 2 punten.
Maar als je 2 Swallowtails hebt, krijg je 0 punten. Je kan ze echter wel allebei inzetten als één jokerkaart voor een andere vlinder. Stel je hebt 3 Monarchs. Dat zou je 5 punten opleveren. Maar als je 2 Swallowtails hebt, kan je deze beiden inzetten als Monarch. In dat geval heb je 4 Monarchs en dus 8 punten.


Great Eggfly
Dit is een speciale kaart. Om tegemoet te komen aan het voordeel dat de beginner van het spel heeft, krijgt degene die NIET begint deze kaart al vanaf de start.
Deze vlinder is geen punten waard, maar kan op 2 manieren gebruikt worden:
- Wanneer je een kaart gekozen hebt, mag je jouw Great Eggfly inzetten om die op de plaats te leggen van de kaart die je net gekozen hebt. Hierdoor voorkom je dat je tegenstander de kaart kan pakken die jij net vrijgespeeld hebt. Je tegenstander kan vervolgens wel die Great Eggfly in hun beurt nemen en later ook spelen om jou te blokkeren.
- Op het einde van het spel is de Great Eggfly de tiebreaker. Bij een gelijkspel, wint degene die de Great Eggfly in hun bezit heeft.


Er wordt één ronde gespeeld en dan worden de scores geteld. De winnaar krijgt 1 punt. Misschien niet veel, maar het kan nét dat beslissende punt zijn waarmee je in het spel blijft...

1 punt : monkeysuncle, de_witte, Michael90 & mrchipie
0 punten: Daisy, LuchtManiak, D*N & Molfreak Arno

« Laatst bewerkt op: 7-01-2021, 19:39:49 door Robbieazerty »

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2020, 01:06:17 »
Stel de speler met de Great Eggfly in het bezit pakt een kaart waardoor er een omgekeerde kaart vrij komt te liggen, maar plaats de Great Eggfly terug zodat deze omgekeerde kaart niet kan worden gepakt. Blijft deze dan omgekeerd liggen of wordt de kaart al omgedraaid voordat de Great Eggfly kan worden gelegd?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2020, 09:30:55 »
Hij wordt al wel omgedraaid, maar vervolgens geblokkeerd door die Great Eggfly.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2020, 10:00:11 »
Maar het besluit om de Eggfly te spelen, kan je dat ook nog doen na het omdraaien of is dat simultaan?
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2020, 10:11:52 »
Kan je na het omdraaien nog doen.

Ik stel voor dat de bezitter van de Great Eggfly telkens duidelijk post of ie hem in zet of niet. Ook nadat een gedekte kaart is open gedraaid en als dat door de Great Eggfly bezitter is, moet die dus nadat ik bekend gemaakt heb welke kaart het is nog zeggen of ie hem in zet.

Offline Freak123

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is wat het lijkt definieert mij wel
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2020, 10:13:35 »
 En dit is de makkelijke opdracht? Yo, ik ben nu al kansloos   ::rofl::

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2020, 10:38:30 »
Super toffe opdracht! Wat vraagjes:

- Klopt het dat als ik 2 Swallowtailkaarten heb dat ik er 1 kan gebruiken om de 2 punten die horen bij de Swallowtailkaart te incasseren, en dat ik de tweede kaart als joker gebruik om een andere serie te gebruiken? Of moet ik ze dan verplicht allebei als joker inzetten?

- Kan de Great Eggflykaart opnieuw gebruikt worden? Dus als speler A deze op tafel legt om een kaart te blocken, dan kan speler B deze kaart oppakken om later in het spel opnieuw te gebruiken om een kaart te blokkeren.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2020, 11:08:33 »
- Klopt het dat als ik 2 Swallowtailkaarten heb dat ik er 1 kan gebruiken om de 2 punten die horen bij de Swallowtailkaart te incasseren, en dat ik de tweede kaart als joker gebruik om een andere serie te gebruiken? Of moet ik ze dan verplicht allebei als joker inzetten?
Als je beide Swallowtails hebt, krijg je geen punten en moet je ze allebei gebruiken als 1 joker kaart.

Citaat
- Kan de Great Eggflykaart opnieuw gebruikt worden? Dus als speler A deze op tafel legt om een kaart te blocken, dan kan speler B deze kaart oppakken om later in het spel opnieuw te gebruiken om een kaart te blokkeren.
Correct!

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2020, 11:47:32 »
En dit is de makkelijke opdracht? Yo, ik ben nu al kansloos   ::rofl::
Aaah, ik heb al gewonnen, ik snap de opdracht heel goed! ::hypocriet::
chipsverslaafde <3

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2020, 11:48:01 »
twee swallowtails zijn 1 joker? of 2 jokers?
Wit is ook een kleur!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2020, 12:06:17 »
twee swallowtails zijn 1 joker? of 2 jokers?

Twee Swallowtails = 1 joker

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2020, 13:38:33 »
Welke speler begint er? De uitdager of de uitgedaagde?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: NatGeo - Vlinders (+)
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2020, 13:48:35 »
De uitdage, dus: D*N, mrchipie, Luchtmaniak, Mitchkox, Daisy en Vermoljoen. Maar dat post ik ook nog in de topics die voor elk duel apart gestart worden.