Auteur Topic: RPDR - Sleeping Queens (+)  (gelezen 1747 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
RPDR - Sleeping Queens (+)
« Gepost op: 13-01-2021, 21:53:47 »

Twaalf Queens van RuPaul's Drag Race slapen. Het is aan jullie om ze wakker te maken. Dit spel is gebaseerd op het bestaande kaartspel Sleeping Queens. Yep, hou je klaar om weer veel regels te lezen. Deze keer is er gelukkig maar één zo'n opdracht. ;)

Jullie worden in drie groepen verdeeld. Susdus heeft deze ingedeeld. Meer daarover morgen.

Doel van het spel
- Verzamel 5 Queens of 50 punten (in een groep met 3 spelers)
- Verzamel 4 Queens of 40 punten (in een groep van 4 spelers)
- Of in het uitzonderlijke geval dat alle Queens wakker zijn en er nog geen winnaar is, of als de deadline om is, wint degene die op dat moment de meeste punten heeft.

Voorbereiding
Er zijn 12 Queens. Ik leg ze in elke groep in een random volgorde.
Daarnaast zijn er 67 kaarten, die ik schud en verdeel. Via pm stuur ik jullie vijf startkaarten.

Hoe spelen?
Als je aan de beurt bent, kan je 1 van deze acties doen:
- Een kaart spelen en de daarbijhorende actie uitvoeren (zie 'Kaarten en hun acties' hieronder), OF
- Leg 1 of meerder getallenkaarten af. (zie 'Getallenkaarten afleggen' hieronder)

Daarna vul je je hand weer aan tot 5 kaarten.

Kaarten en hun acties:
Er zijn 8 verschillende soorten kaarten, ik zal hier de Drag versies die ik gemaakt heb posten met daarnaast de naam hoe ze in het echte kaartspel heten, just in case je de officiële spelregels wil nalezen:
- 12 verschillende Queens, die al "op tafel" liggen.
- 8 RuPaul kaarten (Kings)
- 4 Jury kaarten (Knights)
- 3 Sashay Away kaarten (Dragons)
- 4 Sleeping Potions
- 3 Scepters (Wands)
- 5 Pit Crew kaarten (Jesters)
- 4  kaarten van de nummers 1 t/m 10 (dus 4 kaarten met 1 erop, 4 met 2 erop, etc)

Hieronder een overzicht van de kaarten en wat ze doen met telkens een voorbeeld erbij hoe ze er uit zien. De naam van de kaart staat er ook altijd op geschreven, dus kan niet missen.

RuPaul
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Door een RuPaul kaart te spelen, mag je één Queen kaart naar keuze pakken. Deze wordt open voor je gelegd, zodat iedereen ziet welke Queen het is en hoeveel punten je dus hebt. Deze Queen is nu "wakker". En zo wil je er dus 4 hebben (of 5 als je in een groep van 3 spelers zit). Mocht je de Rose Queen Sasha Velour gekozen hebben, mag je nóg een extra Queen wakker maken en voor je leggen.

Jury
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Als je een Jury kaart speelt, mag je een wakkere Queen van een andere speler stelen. Je speelt je kaart en je post welke Queen je steelt.

Sashay Away
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Als iemand met een Jury kaart jouw Queen wil stelen en je hebt een Sashay Away kaart, mag je die direct spelen. Hiermee roep je Sashay Away tegen het jurylid, die rechtsomkeer zal maken en geen Queen kan stelen. De Jury kaart en jouw Sashay Away kaart worden afgelegd en jullie krijgen beiden een nieuwe kaart. Dit geldt niet als actie voor degene die de Sashay Away kaart speelt (aangezien het niet in haar beurt was)

Sleeping Potion
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Door een Sleeping Potion te spelen, mag je één van de Queens van een tegenstander terug laten slapen. De Queen wordt bij die speler weggenomen en jij mag kiezen op welke positie je de Queen terug legt.

Scepter
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Als iemand een wakkere Queen van jou in slaap wil brengen en je hebt een scepter kaart, kan je deze spelen om jou te beschermen van de Sleeping Potion. Beide kaarten worden afgelegd en ieder krijgt een nieuwe kaart. Dit geldt niet als actie voor degene die de Scepter kaart speelt (aangezien het niet in haar beurt was)

Pit Crew
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Met de Pit Crew kan je lekker gokken. Als je een Pit Crew kaart speelt, draai ik de bovenste kaart van de trekstapel open. Is het een kaart met een speciale power (RuPaul, Jury, Sashay Away, Sleeping Potion, Scepter of Pit Crew) dan mag je deze op handen nemen. Is het een kaart met een getal, dan tel ik het aantal spelers vooruit dat het getal aangeeft en de speler waar ik dan uit kom mag meteen een Queen wakker maken en voor zich leggen. Dus bvb in een groep met Speler A, B, C en D speelt A een Pit Crew kaart. Ze trekt getal 5. Ik begin dan bij de speler te tellen die die kaart getrokken heeft tot ik op 5 zit. In dit geval: 1=A, 2=B, 3=C, 4=D, 5=A. Na dus 5 vooruit te tellen kom ik bij speler A terecht. Die mag een Queen wakker maken en voor zich leggen.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2021, 23:24:39 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2021, 21:54:03 »
Getallenkaarten afleggen:
Naast bovenstaande kaarten die allemaal een power hebben, heb je ook getallenkaarten (4 keer 1 t/m 10, zie enkele voorbeelden in de spoiler tag).
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Deze kaarten hebben geen powers. Je kan ze alleen maar afleggen. Dat kan op 3 manieren:
- Leg 1 kaart af en trek 1 nieuwe.
- Leg twee dezelfde getallen af en trek 2 nieuwe kaarten.
- Leg drie of meer kaarten af die samen een som vormen en trek evenveel kaarten als je hebt afgelegd. Bvb: je kan 2,3 en 5 afleggen, want 2 + 3 = 5. Of je kan bvb 2, 3, 4 en 9 afleggen, want 2 + 3 + 4 = 9. Je moet wel melden welke som je kan maken wanneer je ze aflegt, zodat we het kunnen controleren.


Speciale Queen kaarten
Drie Queens  zijn speciaal:
The Rose Queen Sasha Velour
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ze is maar 5 punten waard, maar als je Sasha Velour uit het midden zou kiezen (dus niet als je haar steelt bij een medespeler) mag je meteen nog een andere Queen uit het midden wakker maken.

Sharon Needles & Alaska Thunderf*ck
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Sharon & Alaska zijn exen van elkaar en willen dus niet bij elkaar zijn. Je kan deze Queens dus niet tegelijk voor je hebben liggen. Als je Sharon bvb al hebt en je maakt Alaska wakker uit het midden, dan moet je Alaska meteen terug leggen.

Einde van het spel
Het spel eindigt zodra iemand 5 Queens of 50 punten heeft (in 3 spelers groep) of 4 Queens of 40 punten (in 4 spelers groep). De punten zijn de punten die op de Queen kaarten staan. Dus niet de getallenkaarten!
De deadline is vrijdag 22 januari om 20u. Mochten de spellen tegen dan nog niet gespeeld zijn. Dan wint in elke groep degene met de meeste punten. Maar je mag niet opzettelijk stoppen met spelen als je voor staat met punten!

Zap puntentelling
In de groep met 4 spelers krijgt de winnaar 3 punten, de runner-up 2, de derde 1 punt en de verliezer 0 punten.
MAAR... in de groep van 3 spelers krijgt de winnaar 3 punten, de runner-up 2 punten en de verliezer 1 punt. Hier heeft iedereen dus sowieso punten. Susdus had dus een groot voordeel om de groepen in te mogen delen (en was hiervan op de hoogte). Ze heeft zichzelf uiteraard in groep 3 ingedeeld. Maar hoe is de rest verdeeld? Dat post ik morgen, zodat jullie eerst deze regels kunnen overlopen en vragen stellen indien nodig.

Veel succes!
« Laatst bewerkt op: 14-01-2021, 20:11:35 door Robbieazerty »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2021, 22:15:02 »
Hoe gaat het met de spelbeurten?

Stel ik ben speler C en speler A speelt bijv. een Sleeping Potion kaart tegen mij, ik neem aan dat speler B moet wachten op mij, dat ik kan aangeven of ik een Scepter kaart kan spelen of niet?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2021, 22:28:17 »
Hoe gaat het met de spelbeurten?

Stel ik ben speler C en speler A speelt bijv. een Sleeping Potion kaart tegen mij, ik neem aan dat speler B moet wachten op mij, dat ik kan aangeven of ik een Scepter kaart kan spelen of niet?
Klopt! Telkens er een kaart gespeeld wordt waarbij iemand iets bij een medespeler kan doen, moet er gewacht worden of die medespeler daartegen een kaart kan/wil spelen.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2021, 22:45:17 »
Citaat
Het spel eindigt zodra iemand 5 Queens of 50 punten heeft (in 3 spelers groep) of 4 Queens en 40 punten (in 4 spelers groep)

Bij de groep van 3 is het of of en bij de groepen van 4 en en, klopt dat?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2021, 23:18:21 »
@Robbie

In de spelregels zie ik dat de Jester bij zichzelf begint te tellen, maar dat Pit Crew bij zijn medespeler begint te tellen.
Is dat bewust zo veranderd?
Wit is ook een kleur!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2021, 23:23:07 »
Bij de groep van 3 is het of of en bij de groepen van 4 en en, klopt dat?
Nee, moet beiden of of zijn, thanks for spotting it, ik ga het aanpassen.

@Robbie

In de spelregels zie ik dat de Jester bij zichzelf begint te tellen, maar dat Pit Crew bij zijn medespeler begint te tellen.
Is dat bewust zo veranderd?
Oeps daar heb ik overheen gelezen dan. Ook dit pas ik dan aan. De makers zullen de gameplay beter getest hebben dan ik. :)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2021, 09:13:07 »
Om te anticiperen: als je bij het afleggen van de getallenkaarten de som wil gebruiken, moet die som één van de kaarten zijn. Bvb 2 + 3 = 5 -> Dan mag je de 2, 3 en 5 afleggen en is 5 de som.

Je mag dus bvb niet 1, 1, 2 en 2 afleggen door de som 1 + 2 = 1 + 2 te gebruiken.


De kaarten zijn overigens verstuurd. Als je geen pm hebt ontvangen, let me know.

Jullie mogen dus beginnen spelen.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2021, 09:15:51 door Robbieazerty »

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2021, 11:50:13 »
Om te anticiperen: als je bij het afleggen van de getallenkaarten de som wil gebruiken, moet die som één van de kaarten zijn. Bvb 2 + 3 = 5 -> Dan mag je de 2, 3 en 5 afleggen en is 5 de som.

Je mag dus bvb niet 1, 1, 2 en 2 afleggen door de som 1 + 2 = 1 + 2 te gebruiken.


De kaarten zijn overigens verstuurd. Als je geen pm hebt ontvangen, let me know.

Jullie mogen dus beginnen spelen.

Ter controle: de som moet dus altijd op 0 uitkomen?

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2021, 12:14:58 »
Ter controle: de som moet dus altijd op 0 uitkomen?
Nee de som komt toch uit op 5 als je 2 en 3 bij elkaar optelt?

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2021, 12:16:18 »
Nee de som komt toch uit op 5 als je 2 en 3 bij elkaar optelt?

Oh zo, dan snap ik hem. Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Thanks Michael!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2021, 12:39:53 »
Hoe zit het met het aanvullen van je hand. Stel iemand speelt een poison kaart tegen mij en ik blokkeer dat met een scepter kaart? Krijg ik daar dan direct een nieuwe kaart voor, zodat ik weer 5 kaarten he ? Of pas als mijn beurt weer geweest is?

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #12 Gepost op: 14-01-2021, 14:42:20 »
Er staat dat je direct een nieuwe krijgt
My fall will be for you

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2021, 14:44:49 »
Vraag:

Geeft RobPaul aan wanneer de stapel leeg is en opnieuw geschud wordt? of moeten we dat zelf bijhouden?
Wit is ook een kleur!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #14 Gepost op: 14-01-2021, 14:55:09 »
Er staat dat je direct een nieuwe krijgt

Zucht ::schaam::

En ik was zo trots op mezelf dat ik het spel in 1x snapte ::rofl:: ::schaam::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #15 Gepost op: 14-01-2021, 16:53:39 »
Ik snap de opdracht héél goed!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #16 Gepost op: 14-01-2021, 17:06:59 »
Vraag:

Geeft RobPaul aan wanneer de stapel leeg is en opnieuw geschud wordt? of moeten we dat zelf bijhouden?
Als de stapel leeg is, laat ik het weten.  ::jaja::

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #17 Gepost op: 14-01-2021, 17:38:17 »
Checkvraag: als je drie dezelfden hebt, mag je die dan ook tegelijkertijd afleggen?
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #18 Gepost op: 14-01-2021, 17:46:40 »
Checkvraag: als je drie dezelfden hebt, mag je die dan ook tegelijkertijd afleggen?
Nee, de regels zegt enkel een paar.

Ik heb voor de zekerheid ook nog eens een how to play gekeken en daar zeggen ze ook een paar.

Voor wie het niet snapt, hier is een kind van acht ofzo die het uitlegt  ::hypocriet::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: RPDR - Sleeping Queens (+)
« Reactie #19 Gepost op: 16-01-2021, 14:31:39 »
Dit had ik gepost in de andere groep:
Ik hoop dat alles ok is met Ycaris, maar om het spel gaande te houden ga ik de regel instellen dat als iemand 12 uur niets gespeeld heeft, de volgende verder mag spelen.

Die 12u tellen echter niet door tussen middernacht en 7u ‘s morgens.

Dus Daisy mag verder spelen en hopelijk horen we snel iets van Ycaris.


Dus als degene voor je na 12u (tijd stopt tussen middernacht en 7u 's morgens) nog niet gespeeld heeft, mag jij verder doen.