Auteur Topic: Afl 3 - The Walking Dead  (gelezen 1551 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Afl 3 - The Walking Dead
« Gepost op: 20-01-2021, 15:11:05 »
Omdat het nog even wachten is op de uitslag, verklap ik alvast de volgende aflevering.
Wat? Weer The Walking Dead? Dat hebben we in de vorige Zap al gehad!
Ja, maar zombies zijn een dankbaar onderwerp om spellen rond te maken.  ;D


Ik vertel hier alvast wat meer over de eerste opdracht, zodat je al kan inlezen als je wil.

Dead of Winter
Deze opdracht is een versimpelde versie van Dead of Winter. Jullie spelen in 2 groepen die niets met elkaar te maken hebben (2 aparte spellen). Binnen je groep zal je moeten samenwerken, maar heb je ook je eigen doelstelling. Je wint enkel punten als je die doelstelling behaalt.

Ieder start met 2 survivors die elk een eigenschap hebben. Alle survivors leven samen in een kolonie en starten daar ook het spel. Daarnaast zijn er 6 andere locaties waar de survivors heen kunnen. Daar liggen items die je kan doorzoeken. De meeste doelstellingen zullen dan ook dingen zijn als 'Als het spel eindigt, moet je 5 medicijnkaarten in handen hebben.' en daarvoor zal je dus items moeten doorzoeken.

Ieder heeft zoveel actiepunten als ie survivors heeft +1. Dus aan de start heeft iedereen 3 actiepunten (want je hebt 2 Survivors, dus 2 + 1 = 3). Je kan Survivors verliezen, waardoor je minder actiepunten hebt, maar je kan ook nieuwe Survivors vinden, waardoor je meer actiepunten hebt.

Elke dag mag je acties doen met je Survivors. Sommige kosten actiepunten, andere zijn gratis (zie volgende post voor acties). Je hoeft niet te wachten tot je aan de beurt bent, maar het is soms wel handig om met anderen af te spreken, aangezien er beperkte plaats is op de locaties waar je naartoe kan gaan. De dag stopt om 22u, dan is een speelronde voorbij en pas ik het spel als volgt aan:
1. Eten
Iedere Survivor die in de kolonie zit, moet eten hebben (de survivors op andere locaties trekken hun plan en vinden daar automatisch eten). Jullie moeten dus zorgen dat er voldoende eten in de kolonie aanwezig is om iedereen te voeden. De eerste keer dat er neit genoeg voedsel is, gebeurt er nog niets, maar telkens je daarna voedsel te kort hebt, sterft er een Survivor.
2. Zombies
Op alle locaties (de kolonie en de 6 andere) verschijnen er zombies afhankelijk van het aantal Survivors dat er op die locatie zijn. In de kolonie komt er één zombie per 2 aanwezige Survivors (naar boven afgerond) en op de andere locaties komt er 1 zombie per aanwezige Survivor. Er zijn beperkte plaatsen om zombies toe te voegen. Als alle plaatsen vol zijn en er moet een zombie toegevoegd worden, betekent het dat de locatie "overrun" is en de zombies binnen dringen. Als dat gebeurt, wordt de Survivor met het laagste getal automatisch gebeten. Deze sterft, verandert in een zombie en valt de volgende Survivor met het laagste getal op die locatie aan. De speler die die Survivor beheert, heeft 2 opties: 1) Kies ervoor om die Survivor te laten sterven. In dat geval wordt de volgende Survivor met laagste getal niet gebeten en stopt het verspreiden van de beet. 2) Een gokje wagen en met de dobbelsteen gooien (dat doe ik voor jou). Het is een 12-zijdige dobbelsteen met 6 lege zijden en 6 zijdne met een symbool. Als er een lege zijde wordt gerold, overleeft de Survivor de aanval en stopt het verspreiden van de beet. Als er een symbool gerold wordt, sterft je Survivor en wordt de volgende Survivor met het laagste getal op die locatie aangevallen.
3. Eindtijd spel instellen
Als er Survivors gestorven zijn, gaat er per Survivor 12 uur tijd af van jullie deadline. Hoe meer Survivors overlijden, hoe minder tijd jullie dus hebben om je doelstelling te bereiken. Jullie starten met 10 dagen (240 uur).

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2021, 15:11:59 »

Acties die actiepunten kosten:
- Barricade plaatsen: door een barricade te plaatsen op een plek waar normaal een zombie zou verschijnen, voorkom je dat er daar een zombie geplaatst wordt. De zombie breekt die barricade wel, maar gaat dan weg. Een 2e zombie zou die plaats dan vervolgens wél innemen.
- Zoeken: Op een locatie buiten de kolonie kan je items zoeken. Ik stuur je dan wat je gevonden hebt en wat je ermee kan doen.
- Aanvallen: Je kan een zombie aanvallen. Deze sterft sowieso, maar ik moet de 12-zijdige dobbelsteen rollen om te kijken hoe hard de zombie heeft terug gevochten. Er zijn 6 lege kanten op de dobbelsteen, die geen gevolg hebben. Er zijn 5 zijden die een wonde opleveren en er is 1 zijde die jouw Survivor instant dood maakt. Je kan ook een Survivor aanvallen (misschien is dit nodig voor sommige doelstellingen). Als je dat doet, krijgt die Survivor een wonde. Bij 3 wonden is de Survivor dood.

Gratis acties:
- Item spelen
- Survivor verplaatsen: elke Survivor mag per ronde (dus per dag) één keer naar een andere locatie verplaatsen. Dan komt ie echter wel buiten en loopt ie kans om zombies tegen te komen, dus ik rol dan de 12-zijdige dobbelsteen weer (zelfde resultaten als hierboven bij het aanvallen van een zombie)
- Voedselkaarten inleveren: hiermee lever je voedsel aan de kolonie. 1 blik eten geeft voeding aan 2 Survivors.
- Items vragen/geven: Je mag aan medespelers vragen om specifieke kaarten. Als jullie allebei een Survivor hebben die op dezelfde locatie staan, mag je items geven/uitwisselen.

Enkele voorbeelden van items:
Benzine: Als je dit inzet terwijl je een Survivor verplaatst, neemt die de auto en hoeft er geen dobbelsteen gerold te worden om te kijken of die Survivor het wel overleefd.
Medicijn: Als je dit inzet, mag je 1 verwonding verwijderen van je survivor.
Geweer: Je kan op zombies schieten en hoeft niet met de 12-zijdige dobbelsteen te gooien om te kijken of je gewond geraakte in het gevecht.
Plattegrond van een locatie: Je weet je weg door het gebouw en mag meerdere items pakken tijdens het zoeken.

Je zal dus moeten samenwerken om de Survivors niet te snel dood te laten gaan, want dan heb je steeds minder tijd om jullie doel te bereiken.
Maar als jij jouw doel al bereikt hebt.... houdt niets je tegen om de tijd sneller te laten gaan.  ::hypocriet::

Als de tijd eenmaal om is, winnen degenen die hun doelstelling bereikt hebben.

Ik denk dat i kalles al zo'n beetje gepost hebt wat deze opdracht betreft. Wanneer ik het eigenlijke topic start, zet ik er nog wat afbeeldingen bij voor een overzicht enzo.


Voor wie het spel Dead of Winter kent: dit is dus een versimpelde versie en het volgende doet niet mee:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2021, 15:31:04 »
Neem aan dat dit het 1 ster spel is?  ;)
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2021, 18:39:10 »
Uiteraard  ;D

Haha tja wat doe ik jullie ook aan... de andere opdracht is gebaseerd op Isle of Cats.  :-X

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2021, 18:56:15 »
Ken ik (nog) niet maar wel veel goeds over gehoord.

De pun is natuurlijk verschrikkelijk  ::)
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2021, 19:02:35 »
Maar katten zijn leuk  ::love::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2021, 19:15:57 »
Een opdracht met minder uitleg (niet gebaseerd op Isle of Cats) is:

Triggerfinger:
Team rood en team blauw nemen het tegen elkaar op.
Iedereen krijgt 10 kogels.

We spelen 5 rondes, maar dat kan korter zijn, want het team dat als eerst 3 keer wint, is het winnende team.
Elke ronde duurt 24u.
In een ronde mag je beslissen hoeveel zombies je schiet door mij te pm’en hoeveel kogels je gebruikt.
Jullie mogen dit onderling met je team bespreken, maar je mag ook met leden van het andere team praten/overleggen. Maar of die te vertrouwen zijn...

Let op: je krijgt nooit kogels erbij. De 10 kogels die je gekregen hebt, zijn de kogels waarmee je het deze hele opdracht moet stellen.
De ronde eindigt wanneer alle spelers me hebben gepm’d hoeveel kogels ze schieten. We gaan er even vanuit dat elk schot ook raak is en een zombie killt. Het team dat de meeste zombies heeft neergeschoten (dus de meeste kogels heeft ingezet), wint die ronde! Bij gelijkspel krijgen beide teams een punt.

Aan het einde van een ronde wordt enkel bekend gemaakt welk team gewonnen heeft en hoeveel kogels het verliezende team ingezet had. Het is dus nooit bekend hoeveel het winnende team heeft ingezet.

Het team dat als eerste 3 keer wint, is de winnaar.
In het uitzonderlijke geval dat beide teams tegelijk 3 punten halen (als de eerste 3 ronden gelijkspel waren en beide teams dus punten kregen) wordt er verder gespeeld tot één team wint.

Het aantal punten dat je krijgt zijn het aantal kogels dat je op het einde van het spel nog over hebt. Je wil dus kogels inzetten om het andere team te verslaan, maar je wilt er ook niet te veel in zetten, omdat elke kogel op het einde een punt waard is. Maar ja, als je team verliest krijg je helemaal niets!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2021, 08:12:43 »
I love Zombies
Ook dit spel spelen jullie in 2 aparte groepen van 5, los van elkaar.

Ieder speler krijgt een ruimte met verschillende gekleurde vlakken, symbooltjes en "bloeddruppels" (use your imagination, de O's moeten bloeddruppels voorstellen ;) )


Je gaat deze ruimte opvullen met zombielijken! Elke ronde post ik 20 verschillende zombie tegels, die er bvb uit zien als volgt:


Degene die als eerste aan de beurt is, mag één van de tegels kiezen en in zijn ruimte plaatsen volgens enkele regels (zie verderop). Een beetje Tetris spelen dus! Ik ga voor iedere speler een google sheet aanmaken waarin je makkelijk kan aanduiden waar je de tegel legt. Maar als je het zelf liever op een andere manier doet, ook goed.

Daarna is de volgende speler aan de beurt om een tegel te kiezen en te leggen, dan de volgende enzovoort. Je mag ook passen, als er bvb geen enkele tegel echt handig is voor jou. Het gaat zo door tot er geen tegels meer liggen, of tot iedereen gepast heeft.

Dan begint ronde 2 met 20 nieuwe tegels en mag degene die vorige keer als 2e moest beginnen, nu als eerste starten (zo schuift het dus iedere keer op zodat iedereen een keer start en een keer laatst is). Er zijn 5 ronden. En 10 dagen, dus een ronde zou idealiter in 2 dagen gespeeld moeten zijn.

Tegels plaatsen
Tegels leg je volgens de volgende regels:
- Je mag ze draaien en gespiegeld leggen.
- Tegels mogen elkaar niet overlappen.
- Tegels moeten binnen het speelveld liggen. Dat is de buitenste rand (de grote rechthoek). Je mag een tegel wel deels in 2 of meer verschillende kamers leggen.
- Elk vierkantje in je ruimte correspondeert met een vierkantje van de tegel.
- Je allereerste tegel mag je leggen waar je wil, maar elke volgende tegel MOET aansluitend gelegd worden aan een tegel die al in je speelveld ligt.

Pistolen
Er zijn 5 gekleurde pistolen op je speelveld. Als je een tegel van diezelfde kleur op een pistool legt, mag je als bonus meteen een tegel van 1, 2 of 3 vakjes plaatsen. Als je bvb een te kleine ruimte over hebt in een hoekje waar geen zombietegel meer past, kan je die opvullen met zo'n tegel.

Puntentelling
Op het einde van het spel worden de punten als volgt geteld:
- Je krijgt -1 punt voor elke bloeddruppel die nog zichtbaar is.
- Je krijgt -5 punten voor elke kamer die je niet hebt opgevuld. Een kamer is een gekleurd vlak op je speelveld. Als er ook maar 1 vakje niet gevuld is van zo'n kamer telt het als niet opgevuld. De witte vakken zijn géén kamer.
- Zombiegroepjes: Je wil zo veel mogelijk zombies van dezelfde kleur groeperen door ze tegen elkaar te leggen. Elke groep van 3 zombies is 8 punten waard. Elke groep van 4 is 11 punten, van 5 15 punten en van 6 20 punten. Als je meer dan 6 hebt, mag er per extra zombietegel die jij hebt liggen 5 punten bijgeteld worden.

Tiebreaker:
Bij een gelijkspel wint degene die de meeste kamers heeft opgevuld. Als dat ook hetzelfde is, delen die spelers de winst.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2021, 09:23:20 »
Zijn het drie keer dezelfde twee groepen? Of drie verschillende groepen?
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2021, 09:26:51 »
De groepsindeling wordt gedaan door de winnaar van Drag Race. Als die telkens dezelfde groepen wil maken, dan kan dat.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2021, 09:34:24 »
 ::ok::
My fall will be for you

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2021, 12:10:33 »
Bij I love Zombies, krijgen we allemaal dezelfde indeling qua ruimte, of verschilt dat per persoon?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #12 Gepost op: 21-01-2021, 13:50:39 »
Allemaal dezelfde  ::jaja::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2021, 02:40:44 »
Hoe is de puntenverdeling voor de afleveringsranking bij de spellen?

Bij de eerste is dus gewoon of jij je opdracht haalt of niet? Maar hoeveel punten krijg je als je het haalt?
Bij de tweede is het denk voor het hele winnende team het aantal kogels wat je over hebt?
En bij de derde, hoeveel punten zijn daar te verdienen?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2021, 10:00:40 »
Dat wordt gepost zodra ik de groepverdeling binnen heb en de aparte topics kan starten. ;)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #15 Gepost op: 23-01-2021, 13:34:51 »
bij I love Zombies

zijn de Zombiegroepjes het aantal hoofdjes per kleur die aan elkaar liggen of het aantal tegels die aan elkaar liggen?
Wit is ook een kleur!

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2021, 14:06:29 »
Dat wordt gepost zodra ik de groepverdeling binnen heb en de aparte topics kan starten. ;)
Voor wie aan het wachten is: ik heb eerst even wat offline dingen te doen vandaag. Daarna ga ik rustig alle opdrachten lezen om vervolgens (hoogstwaarschijnlijk) weer random iets te doen  ;D  maar net voor- of na WIDM moet lukken!
Talk less, smile more

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #17 Gepost op: 23-01-2021, 15:03:41 »
bij I love Zombies

zijn de Zombiegroepjes het aantal hoofdjes per kleur die aan elkaar liggen of het aantal tegels die aan elkaar liggen?
Aantal tegels. Ja is misschien verwarrend met al die aparte hoofdjes, maar mijn photoshop skills zijn niet zo goed (plus het zijn er 50 ofzo).

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #18 Gepost op: 2-02-2021, 07:49:31 »
Het is inderdaad wel duidelijk, maar we laten groep 2 hun zombies nog afwerken, omdat het voor de puntentelling bij een later eventueel gelijkspel uit kan maken.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Afl 3 - The Walking Dead
« Reactie #19 Gepost op: 2-02-2021, 09:23:53 »
Het is inderdaad wel duidelijk, maar we laten groep 2 hun zombies nog afwerken, omdat het voor de puntentelling bij een later eventueel gelijkspel uit kan maken.

Ja, dat spel moet afgemaakt worden (net als de meeste van mijn tegenstanders >:D). Maar wilde alvast mijn berichtje posten voordat alle uitleg online kwam van aflevering 4 ::rofl::