Auteur Topic: TWD - I Love Zombies (++)  (gelezen 785 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
TWD - I Love Zombies (++)
« Gepost op: 23-01-2021, 23:24:22 »
I love Zombies
*Groep 1*: D*N, LuchtManiak, Mitchkox, Susdus & Vermoljoen
*Groep 2*: Daisy, de_witte, michael90, monkeysuncle & Ycaris

Ieder speler krijgt een ruimte met verschillende gekleurde vlakken, symbooltjes en "bloeddruppels" (use your imagination, de O's moeten bloeddruppels voorstellen ;) )


Je gaat deze ruimte opvullen met zombielijken! Elke ronde post ik 20 verschillende zombie tegels, die er bvb uit zien als volgt:


Degene die als eerste aan de beurt is, mag één van de tegels kiezen en in zijn ruimte plaatsen volgens enkele regels (zie verderop). Een beetje Tetris spelen dus! Ik ga voor iedere speler een google sheet aanmaken waarin je makkelijk kan aanduiden waar je de tegel legt. Maar als je het zelf liever op een andere manier doet, ook goed.

Daarna is de volgende speler aan de beurt om een tegel te kiezen en te leggen, dan de volgende enzovoort. Je mag ook passen, als er bvb geen enkele tegel echt handig is voor jou. Het gaat zo door tot er geen tegels meer liggen, of tot iedereen gepast heeft.

Dan begint ronde 2 met 20 nieuwe tegels en mag degene die vorige keer als 2e moest beginnen, nu als eerste starten (zo schuift het dus iedere keer op zodat iedereen een keer start en een keer laatst is). Er zijn 5 ronden. En 10 dagen, dus een ronde zou idealiter in 2 dagen gespeeld moeten zijn.

Tegels plaatsen
Tegels leg je volgens de volgende regels:
- Je mag ze draaien en gespiegeld leggen.
- Tegels mogen elkaar niet overlappen.
- Tegels moeten binnen het speelveld liggen. Dat is de buitenste rand (de grote rechthoek). Je mag een tegel wel deels in 2 of meer verschillende kamers leggen.
- Elk vierkantje in je ruimte correspondeert met een vierkantje van de tegel.
- Je allereerste tegel mag je leggen waar je wil, maar elke volgende tegel MOET aansluitend gelegd worden aan een tegel die al in je speelveld ligt.

Pistolen
Er zijn 5 gekleurde pistolen op je speelveld. Als je een tegel van diezelfde kleur op een pistool legt, mag je als bonus meteen een tegel van 1, 2 of 3 vakjes plaatsen. Als je bvb een te kleine ruimte over hebt in een hoekje waar geen zombietegel meer past, kan je die opvullen met zo'n tegel.

Opdracht Puntentelling
Op het einde van het spel worden de punten als volgt geteld:
- Je krijgt -1 punt voor elke bloeddruppel die nog zichtbaar is.
- Je krijgt -5 punten voor elke kamer die je niet hebt opgevuld. Een kamer is een gekleurd vlak op je speelveld. Als er ook maar 1 vakje niet gevuld is van zo'n kamer telt het als niet opgevuld. De witte vakken zijn géén kamer.
- Zombiegroepjes: Je wil zo veel mogelijk zombies van dezelfde kleur groeperen door ze tegen elkaar te leggen. Elke groep van 3 zombies is 8 punten waard. Elke groep van 4 is 11 punten, van 5 15 punten en van 6 20 punten. Als je meer dan 6 hebt, mag er per extra zombietegel die jij hebt liggen 5 punten bijgeteld worden.

Tiebreaker:
Bij een gelijkspel wint degene die de meeste kamers heeft opgevuld. Als dat ook hetzelfde is, delen die spelers de winst.



Zap Puntentelling
De winnaar krijgt 4 punten.
De volgende 3.
Dan 2.
Dan 1.
Dan 0.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2021, 23:45:59 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2021, 00:20:33 »
Zo, ook dat allemaal is gepost en verzonden.

Jullie kunnen dit vrij verder spelen zonder op mij te wachten op iets. Pas als de tegels op zijn of iedereen gepast heeft, hebben jullie mij weer nodig om nieuwe tegels te posten of course.

En als je vragen hebt over het spel of niet weet hoe je in Google Sheets vakjes inkleurt, laat het weten of post het hieronder. ;)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2021, 00:51:47 »
Ik snap het nog niet helemaal, maken die kleuren van de tegels iets uit? ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2021, 00:55:00 »
Volgens mij is dit de (enige) reden dat er kleuren zijn:

Citaat
- Zombiegroepjes: Je wil zo veel mogelijk zombies van dezelfde kleur groeperen door ze tegen elkaar te leggen. Elke groep van 3 zombies is 8 punten waard. Elke groep van 4 is 11 punten, van 5 15 punten en van 6 20 punten. Als je meer dan 6 hebt, mag er per extra zombietegel die jij hebt liggen 5 punten bijgeteld worden.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2021, 00:58:21 »
Jeetje, weer een heel helder moment  ::tandpastasmiley::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2021, 01:08:46 »
Geeft niet joh. Daar heb je mij toch voor  ;)
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2021, 07:36:28 »
Ook de pistolen hebben een kleur.  ::regenboog::
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2021, 12:29:34 »
Wat Ycaris zegt  ::jaja::

Je wil zoveel mogelijk tegels van dezelfde kleur tegen elkaar leggen.

En als je een rode tegel op een rood geweer legt, mag je een bonustegel leggen ter grootte van 1 vakje, 2 vakjes of 3 vakjes. Die van 3 vakjes kunnen 1 rechte lijn zijn of een hoek. Ik ben effe snel tussendoor online dus heb niks grafisch om te laten zien, dus dan maar zo:
[  ][  ][  ]
of
[  ]
[  ][  ]

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2021, 14:10:38 »
Vraagje die voor iedereen handig kan zijn!:


Ik zie 5 kleuren pistool, waarvan er 4 overeen komen met de kleuren van de zombies. Is geel-oranje ook een overlap? Of zie ik de kleuren verkeerd  ;D
Talk less, smile more

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2021, 14:26:27 »
Ja oranje-geel is een match.  ;D

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #10 Gepost op: 25-01-2021, 04:50:33 »


Deze regel snap ik niet.
Gaat het nu om zombies of zombietegels?
Als het om zombies gaat, heb je bij een grote tegel met 6 zombies dus meteen al 20 punten te pakken. Dat lijkt met niet zo waarschijnlijk. Maar als het gaat om tegels, dan snap ik niet waarom er wordt genoemd hoevee punten je krijgt bij groepjes van meer dan 5 . Van elke kleur zijn er namelijk max 5 tegels. En er zijn trouwens ook maar 5 rondes.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2021, 05:00:42 door Ycaris »
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #11 Gepost op: 25-01-2021, 08:02:07 »
Het gaat om de volledige tegel, niet om het aantal hoofdjes.

Er zijn 5 kleuren, maar van elke kleur zijn er zo'n 16 tegels. Dus theoretisch bekijken zou je een aaneenschakeling van 16 tegels van dezelfde kleur kunnen hebben.

Ik denk dat het met 5 spelers moeilijk is om inderdaad meer dan 5 dezelfde kleur tegels aan elkaar te leggen, maar de kans bestaat wel, dus meld ik het aantal punten ervoor ook.



Voor de goede orde nog eens kort wat je eigenlijk wil doen:
Zoveel mogelijk tegels (niet zombiehoofdjes) van dezelfde kleur aan elkaar leggen. Dat is de enige manier om punten te krijgen.

Daarnaast wil je voorkomen dat je punten verliest, want:
- elke niet bedekte bloeddruppel (O) kost 1 punt
- elke niet volledig gevulde kamer kost 5 punten. (kamer = een gekleurd veld in je excel. In totaal zijn er 6. Wit is geen kamer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #12 Gepost op: 25-01-2021, 14:41:24 »
Voor als dit nog niet duidelijk was: je mag andere kleur tegel op een pistool leggen (bvb blauwe tegel op een rood pistool). Dan krijg je gewoon de bonus tegel niet).

Het is dus niet dat er op een rood pistool énkel een rode tegel mag liggen. Nee, alles mag erop.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #13 Gepost op: 26-01-2021, 19:19:19 »

Voor de goede orde nog eens kort wat je eigenlijk wil doen:
Zoveel mogelijk tegels (niet zombiehoofdjes) van dezelfde kleur aan elkaar leggen. Dat is de enige manier om punten te krijgen.
Mocht het niet duidelijk zijn: tegels aan elkaar daarmee bedoel i kdat ze elkaar echt moeten raken. Diagonaal telt helaas niet.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2021, 19:19:37 »
Vraag:
Citaat
Stopt het spel eigenlijk direct wanneer iemand alle kamers gevuld heeft of spelen we gewoon de volledige rondes af? Is namelijk wel handig om te weten indien er aan het einde van een ronde niet echt goede tegels komen te liggen ::ok::

Nee, we blijven doorspelen tot alle rondes gespeeld zijn. :)
Tenzij het bij iedereen dan al lang vol zit en er geen plaats meer is. Dan moet iedereen dat maar zeggen of gewoon passen. :)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #15 Gepost op: 4-02-2021, 12:03:44 »
Tiebreaker:
Bij een gelijkspel wint degene die de meeste kamers heeft opgevuld. Als dat ook hetzelfde is, delen die spelers de winst.

Volgens mij is in de andere groep dus Ycaris 3de geworden en Michael 4de in plaats van beiden 3de ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - I Love Zombies (++)
« Reactie #16 Gepost op: 4-02-2021, 12:04:50 »
Klopt  ::schaam::