Auteur Topic: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)  (gelezen 906 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Gepost op: 4-02-2021, 22:57:42 »
Handmaids, wat zou een Zap aflevering zijn zonder een kaartspel? Goddeloos!

Deze opdracht is gebaseerd op Get the Cheese!, maar dan in een Handmaid's jasje.

DOEL VAN HET SPEL
De meeste punten scoren door je kaarten goed te spelen en volgende doelen te halen:
- Jouw Commander jaagt een Guardian van andere spelers weg.
- Jouw Guardians vangen Handmaids van andere spelers.
- Jouw Handmaids pakken het fruit!

Het spel werkt eigenlijk met Honden, katten en muizen (waaronder King Mouse, Big Mouse en gewone muizen).
Ik heb de Hiërarchie van Handmaid's Tale nagebootst, maar het is misschien makkelijker te onthouden met de hond/kat/muis rol erbij:
Commanders (Honden)
-staan boven-
Guardians (Katten)
-staan boven-
Wives (King Mouse)
-staan boven-
Aunts (Big Mouse)
-staan boven-
Handmaids (gewone grijze muis)

KAARTEN
Ieder krijgt in zijn/haar spelerskleur 15 kaarten (9 Handmaids; 2 Aunts; 1 Wife; 2 Guardians en 1 Commander. Deze worden geschud en je krijgt er 3 op handen (dat stuur ik via pm).
Er zijn 15 Fruit kaarten met daarop een getal dat aangeeft hoeveel Handmaids zich daarmee kunnen voeden. Deze worden geschud en ik trek per groep 6 kaarten die ik in jullie groepstopic post.

HOE WERKT HET SPEL
Ieder speelt om beurt. Als je aan de beurt bent, kan je 2 dingen doen: A) 3 nieuwe kaarten trekken OF B) 3 kaarten spelen.
A) 3 kaarten trekken
Je post dat je 3 nieuwe kaarten wil. Dit kan niet als je kaarten op zijn en je hand limiet is 6 kaarten. Dus als je er al 6 hebt, kan je geen kaarten meer bij trekken.

B) 3 Kaarten spelen
Je moet 3 van je kaarten spelen naast het fruit, op volgende manier:
1. Je eerste kaart speel je gedekt naast een fruit naar keuze. Je post dus iets van "KAART 1" naast één van de 6 mogelijke fruitkaarten. (ik geef jullie allemaal spelerskleuren zodat bijgehouden kan worden wie wat waar postte) - Je moet mij dan wel via pm sturen welke kaart je gedekt hebt gelegd.
2. Je tweede kaart moet je open spelen en moet naast het fruit dat onder het vorige fruit ligt waar je je eerste kaart gespeeld hebt.
3. Je derde kaart moet ook open en naast het fruit onder het fruit waar je je 2e kaart hebt gespeeld.

MAAR: Drie kaarten hebben een "face down" symbool (2 Handmaids en 1 Guardian). Deze kaarten moet je sowieso gedekt spelen, ook als je hem als 2e of 3e speelt. Ook hier moet je me even laten weten welke kaart je gedekt hebt gelegd (tenzij je maar één kaart had die gedekt gespeeld MOEST worden, dan weet ik wel welke het was)

Voorbeeld
Dit is het fruit dat er ligt en de eerste speler (rood) heeft al gespeeld:
- 5 fruit:
- 3 fruit:
- 2 fruit:
- 2 fruit: KAART A
- 5 fruit: 1 Handmaid
- 4 fruit: 1 Handmaid

Jij (blauw) bent aan de beurt en speelt je eerste kaart gedekt n aast het 3 fruit. Je 2e kaart moet dan open naast het 2 fruit dat daaronder ligt en je 3e kaart open naast het 2 fruit dat daar dan weer onder ligt, maar laat dat nou net een kaart zijn die je gedekt moet spelen. Dan ziet het er dus als volgt uit:
- 5 fruit:
- 3 fruit: KAART A
- 2 fruit: 1 Aunt
- 2 fruit: KAART A KAART B
- 5 fruit: 1 Handmaid
- 4 fruit: 1 Handmaid

Het is voor mij handig als je je gedekte kaarten de letters A, B, C,... meegeeft, dan kan ik noteren welke kaart wat was.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #1 Gepost op: 4-02-2021, 22:58:15 »
EINDE VAN HET SPEL
Wanneer iedereen al z'n kaarten gespeeld heeft, onthul ik de kaarten per fruitrij, zodat ze overal open komen te liggen. Vervolgens handel ik de rij in deze volgorde af:
1) Commanders (Honden)
Eerst wordt er naar de Commanders gekeken. Als er meerdere Commanders in 1 fruitrij staan, dan begin ik bij de laatste gespeelde Commander eerst (de meeste rechtse in de rij).
Als er een Guardian (Kat) direct voor of na de Commander gespeeld is, wordt de Guardian onmiddellijk verwijderd en krijgt de eigenaar van de Commander kaart die Guardian.
Als er zowel voor als na een Guardian staat, krijgt de eigenaar van de Commander deze allebei.
Als er geen Guardian voor of achter staat, gebeurt er niets. De Commanders blijven in de rij staan.

2) Guardians (Katten)
Ten tweede wordt er naar de overgebleven Guardians gekeken. Ook hier bij meerdere Guardians in de rij, wordt er naar de laatste gespeelde (meest rechtse) Guardian eerst gekeken.
Guardians vangen elke vrouw van andere spelers die tot 3 stappen voor hen (richting het fruit) staan. Dat zijn dus Wives, Aunts en Handmaids (alle muizen). Elke gevangen vrouw gaat naar de eigenaar van de Guardian die hen gevangen heeft.
De Guardian's vangen géén vrouwen die gespeeld zijn door de eigenaar van die Guardian. Stel Rood heeft een Guardian gespeeld en die heeft voor zich een blauwe Handmaid, een rode Handmaid en een blauwe Aunt. Dan worden de blauwe Handmaid en Aunt gevangen. De rode Handmaid blijft staan omdat ze dezelfde kleur is als de Guardian.
MAAR als een Guardian bij het vangen van de vrouwen een Commander tegen komt (in eender welke kleur), stopt de Guardian. Stel Rood heeft een Guardian gespeeld en die heeft voor zich een blauwe Handmaid, een blauwe Commander en een blauwe Aunt. Dan wordt enkel de blauwe Handmaid gevangen en stopt hij naast de Commander, waardoor de derde kaart (de blauwe aunt) veilig blijft.
Alle Guardians verdwijnen daarna uit de rij.

3) Wives (King Mouse)
Als derde wordt er naar de Wives gekeken. Als er meerdere in 1 fruitrij zijn, wordt er weer naar de laatst gespeelde eerst gekeken (de meest rechtse).
Een Wife springt meteen naar de eerste plaats in de rij, vlak naast het fruit.

4) Fruit
Als laatste wordt gekeken welke vrouwen allemaal fruit kunnen eten. Ze eten allemaal in volgorde van links naar rechts (dus dichtst bij het fruit naar verst van het fruit) en er is zo veel fruit als bij het nummer staat. Bvb bij 3 fruit, kunnen er 3 vrouwen van eten.
Elke vrouw die fruit kan eten, scoort punten voor de speler van die kleur. Commanders worden bij het uittellen overgeslagen. Fruit is enkel voor vrouwen!
Elke Aunt die eet, is 2 punten waard!

Voorbeeld
Ik draai alle gespeelde kaarten in deze rij om:
4 fruit: Aunt Commander Aunt Handmaid Guardian Handmaid Commander Guardian Wife

Er wordt eerst naar de Commanders gekeken. Ze jagen elke Guardian van andere spelers weg. Er zijn 2 Commanders, dus ik start rechts. De groene Commander jaagt de blauwe Guardian weg. Groen krijgt dus die Guardian.
De rij ziet er dan als volgt uit:
4 fruit: Aunt Commander Aunt Handmaid Guardian Handmaid Commander Wife

Ik kijk naar de Guardians, die van rechts naar links vrouwen vangen tot en met 3 verder richting het fruit. Er is een groene Guardian. Vrouwen van van zijn eigen kleur vangt ie niet, dus de groene Handmaid blijft liggen. De rode Aunt wordt wel gevangen (de groene speler krijgt die Aunt) en vervolgens botst ie op een Commander en blijft daar staan.
De rij ziet er dan als volgt uit:
4 fruit: Aunt Commander Handmaid Handmaid Commander Wife

Ik kijk naar Wives. Die mogen vooraan in de rij gaan staan.
De rij ziet er dan als volgt uit:
4 fruit: Wife Aunt Commander Handmaid Guardian Handmaid Commander

En vervolgens krijgen de eerste 4 vrouwen van links naar rechts fruit (omdat er 4 fruit ligt). In dit geval dus:
 Wife Aunt Handmaid Handmaid

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #2 Gepost op: 4-02-2021, 22:59:12 »
PUNTENTELLING
Elke Handmaid en Wife is 1 punt waard. (Zowel die van je eigen kleur die fruit gegeten hebben als die van andere spelers die gevangen zijn door jouw Guardian)
Elke Aunt is 2 punten waard. (Zowel die van je eigen kleur die fruit gegeten hebben als die van andere spelers die gevangen zijn door jouw Guardian)
Elke gevangen Guardian van een andere kleur is 3 punten waard

In bovenstaan voorbeeld had:
Groen 7 punten, namelijk:
1 blauwe Guardian (weggejaagd door zijn Commander) = 3 punten
1 Wife en 1 Handmaid die gegeten hebben = 2 punten
1 rode Aunt gevangen met zijn Guardian = 2 punten

Rood 2 punten, namelijk:
1 van zijn Aunts heeft gegeten = 2 punten

Blauw 1 punt, namelijk:
1 van haar Handmaids heeft gegeten = 1 punt

Dit wordt voor elke fruitrij bekeken en degene met de meeste punten is de winnaar.
Bij gelijkspel wint degene met de meeste Wives.
Als het dan nog gelijkspel is, wint degene met de meeste vrouwen algemeen.
Is het dan nog gelijkspel, dan delen ze de winst.

PUNTENTELLING VOOR ZAP
De winnaar krijgt 2 punten, de runner-up 1 en de verliezer 0.


Succes, het is weer veel uitleg!  ::schaam::

Ik start morgen aparte topics. De teams zijn:
1. De_witte, Ycaris & D*N
2. Monkeysuncle, Luchtmaniak & Susdus
3. Michael90, Daisy & Vermoljoen

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #3 Gepost op: 4-02-2021, 23:06:20 »
Wie de uitleg (in het Engels weliswaar) ook wil horen en zien, kan deze Youtube video kijken. Uiteraard worden hier wel de termen Dog, Cat en Mouse gebruikt. En de het fruit ligt in een cirkel, maar wij dat was gedoe om dat hier klaar te spelen. Dus wij doen gewoon zo:

rij 1
rij 2
rij 3
rij 4
rij 5
rij 6

Als je je eerste of tweede kaart bij rij 6 plaats, moet de volgende dus bij rij 1.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #4 Gepost op: 4-02-2021, 23:10:12 »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #5 Gepost op: 4-02-2021, 23:13:26 »
 ::rofl::

Ugh als ik het bedenk denk ik "Oh dit is wel een simpel klein spelletje".
En dan moet ik het zonder interactie op een forum uitleggen en merk ik dat het hel wordt om te begrijpen.  ::rofl::

Ik wil trouwens ook wel gewoon de termen Hond, Kat, King Muis, Grote Muis en Muis gebruiken? Dat maakt het al iets makkelijker te begrijpen, omdat iedereen weet dat honden op katten jagen, katten op muizen, een King altijd vooraan mag en een Grote Muis dubbel zo  groot is als een gewone muis en dus dubbel soveel punten waard is.

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #6 Gepost op: 4-02-2021, 23:18:30 »
Het had even wat tijd nodig, maar ik denk dat ik deze snap :)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #7 Gepost op: 6-02-2021, 15:51:03 »
Under his eye.

Als ik een kaart helemaal onderaan begin, moet de tweede dan weer bovenaan beginnen? Of kan dat gewoon niet?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #8 Gepost op: 6-02-2021, 18:06:03 »
Under his eye.

Als ik een kaart helemaal onderaan begin, moet de tweede dan weer bovenaan beginnen? Of kan dat gewoon niet?
Klopt. Helemaal onderaan beginnen, betekent 2e kaart op 1e rij en 3e kaart op 2e rij.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #9 Gepost op: 6-02-2021, 18:25:29 »
Even hier, want is korter: ik heb alle pm's over dit spel ontvangen ivm welke kaarten wat zijn. Dus alles is up to date.  ::ok::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #10 Gepost op: 9-02-2021, 23:09:48 »
Handmaids (gewone grijze muis)[/center]

Missed opportunity, ik had ze gewoon Handmuis moeten noemen!  ::dom::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #11 Gepost op: 14-02-2021, 00:51:41 »
Ok we beginnen hier maar mee, dan is het moeilijkste meteen voorbij.

Ik ga gewoon lekker screenshots van mijn Excels posten, want ik wou het wel allemaal leuk met kleurtjes in deze post doen, maar wat een gedoe! :)

Groep 1 had:


We beginnen met de Commanders die Guardians voor of achter hen pakken. Niemand van jullie Commanders pakte een Guardian.
Daarna de Guardians zelf. Van rechts naar links zouden ze alle vrouwen pakken van een andere kleur, tot 3 richting het fruit.
Ik heb de Guardian in de kleur van de speler gezet en dan naar links bewogen en elke gevangen vrouw in diezelfde kleur gezet. Bij een Vrouw van dezelfde kleur als de Guardian telt die wel mee in de "3 richting het fruit" maar ze wordt niet gepakt:

de_witte:
Rij 4: 2 rode Handmaids en 1 groene Handmaid
Rij 6: 1 rode Handmaid & 1 groene Aunt

Ycaris:
Rij 1: 2 blauwe Handmaids en 1 rode Handmaid
Rij 2: 2 blauwe Handmaids

D*N:
Rij 3: 1 groene en 1 blauwe Handmaid
Rij 6: 1 groen en 1 blauwe Handmaid en 1 groene Aunt

Vervolgens gingen de Wives naar voor en werd er gegeten. Iedereen die eet heb ik in het knalgeel gezet. Overschot ging verloren:


Ik tel de vrouwen die eten op bij de vrouwen die jullie van de andere spelers gevangen hadden:
de_witte:
Rij 1: 1 Handmaid
Rij 2: 1 Wife
Rij 3: 1 Aunt
Rij 4: 2 rode Handmaids en 1 groene Handmaid
Rij 5: 1 Aunt
Rij 6: 1 rode Handmaid & 1 groene Aunt + 1 Handmaid

Ycaris:
Rij 1: 2 blauwe Handmaids en 1 rode Handmaid + 1 Handmaid
Rij 2: 2 blauwe Handmaids + 1 Handmaid
Rij 4: 1 Wife

D*N:
Rij 1: 1 Wife
Rij 3: 1 groene en 1 blauwe Handmaid + 1 Handmaid
Rij 4: 1 Handmaid
Rij 5: 1 Aunt, 1 Handmaid en 1 Aunt
Rij 6: 1 groen en 1 blauwe Handmaid en 1 groene Aunt + 1 Handmaid

Elke Guardian is 3 punten, elke Aunt 2 punten en Wives en Handmaids 1 punt. De score werd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #12 Gepost op: 14-02-2021, 01:11:32 »
Groep 2 had:


We beginnen met de Commanders die Guardians voor of achter hen pakken. Niemand van jullie Commanders pakte een Guardian.

LuchtManiak's Commander ving een Blauwe Guardian.
Daarna de Guardians zelf. Van rechts naar links zouden ze alle vrouwen pakken van een andere kleur, tot 3 richting het fruit.
Ik heb de Guardian in de kleur van de speler gezet en dan naar links bewogen en elke gevangen vrouw in diezelfde kleur gezet. Bij een Vrouw van dezelfde kleur als de Guardian telt die wel mee in de "3 richting het fruit" maar ze wordt niet gepakt:

monkeysuncle:
Rij 3: 1 rode Handmaid en 1 groene Handmaid

LuchtManiak - 1 Blauwe Guardian:
Rij 3: 2 blauwe Handmaids
Rij 5: 2 rode Handmaids

Susdus:
Rij 5: 1 groene Handmaid en 1 blauwe Wife
Rij 6: 1 groene Aunt en 1 blauwe Aunt

Vervolgens gingen de Wives naar voor en werd er gegeten. Iedereen die eet heb ik in het knalgeel gezet. Overschot ging verloren:


Ik tel de vrouwen die eten op bij de vrouwen die jullie van de andere spelers gevangen hadden:
monkeysuncle:
Rij 1: 2 Handmaids
Rij 2: 1 Handmaid
Rij 3: 1 rode Handmaid en 1 groene Handmaid
Rij 4: 1 Handmaid
Rij 6: 1 Handmaid

LuchtManiak - 1 Blauwe Guardian:
Rij 1: 1 Handmaid
Rij 2: 1 Wife en 1 Handmaid
Rij 3: 2 blauwe Handmaids
Rij 4: 2 Handmaids
Rij 5: 2 rode Handmaids + 1 Handmaid
Rij 6: 1 Handmaid en 1 Aunt

Susdus:
Rij 1: 1 Wife
Rij 4: 1 Aunt
Rij 5: 1 groene Handmaid en 1 blauwe Wife
Rij 6: 1 groene Aunt en 1 blauwe Aunt + 2 Handmaids

Elke Guardian is 3 punten, elke Aunt 2 punten en Wives en Handmaids 1 punt. De score werd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handmaid's Tale - Blessed be the Fruit (+)
« Reactie #13 Gepost op: 14-02-2021, 01:33:05 »
Groep 3 had:


We beginnen met de Commanders die Guardians voor of achter hen pakken. Niemand van jullie Commanders pakte een Guardian.

Daisy's Commander ving een Rode Guardian.
Daarna de Guardians zelf. Van rechts naar links zouden ze alle vrouwen pakken van een andere kleur, tot 3 richting het fruit.
Ik heb de Guardian in de kleur van de speler gezet en dan naar links bewogen en elke gevangen vrouw in diezelfde kleur gezet. Bij een Vrouw van dezelfde kleur als de Guardian telt die wel mee in de "3 richting het fruit" maar ze wordt niet gepakt:

Michael90:
Rij 2: 1 groene Handmaid
Rij 5: 2 groene Handmaids en 1 rode Handmaid

Daisy - 1 Rode Guardian:
Rij 5: 1 rode Handmaids
Rij 6: 2 blauwe Aunts

Vermoljoen:
Rij 2: 1 blauwe Handmaid

Vervolgens gingen de Wives naar voor en werd er gegeten. Iedereen die eet heb ik in het knalgeel gezet. Overschot ging verloren:


Ik tel de vrouwen die eten op bij de vrouwen die jullie van de andere spelers gevangen hadden:
Michael90:
Rij 1: 2 Handmaids
Rij 2: 1 groene Handmaid + 1 Handmaid
Rij 3: 1 Handmaid
Rij 4: 1 Handmaid
Rij 5: 2 groene Handmaids en 1 rode Handmaid + 1 Handmaid
Rij 6: 1 Wife en 1 Handmaid

Daisy - 1 Rode Guardian:
Rij 1: 1 Wife & 1 Aunt
Rij 3: 1 Handmaid
Rij 4: 1 Aunt
Rij 5: 1 rode Handmaid + 1 Handmaid
Rij 6: 2 blauwe Aunts + 2 Handmaids

Vermoljoen:
Rij 2: 1 blauwe Handmaid + 1 Handmaid
Rij 3: 1 Handmaid
Rij 4: 1 Wife en 2 Handmaids
Rij 6: 1 Handmaid

Elke Guardian is 3 punten, elke Aunt 2 punten en Wives en Handmaids 1 punt. De score werd:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)