Auteur Topic: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)  (gelezen 5695 keer)

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Gepost op: 22-03-2021, 22:47:12 »

Hopelijk morgen meer over deze opdracht. Iets met kaarten en zelfde kleur verzamelen om invloed bij karakters van Game of Thrones uit te voeren en zo punten te verdienen.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2021, 09:21:30 door Robbieazerty »

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2021, 14:26:59 »
Hou jullie vast! Er komen weer veel regels aan. Je wint ook niet zomaar de troon! ;)

Dit spel speelt zich af op volgende kaart:

Door erop te klikken zie je de grote versie.

Je ziet er 12 locaties. Elke locatie ziet er zo uit als hieronder met uitleg erbij wat alles betekent:


Vanavond meer uitleg.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2021, 20:40:32 door Robbieazerty »

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2021, 21:16:38 »
Jullie gaan dus strijden om de macht. En dat doe je door invloed uit te oefenen op de verschillende personages van Game of Thrones die het voor het zeggen hebben in die streek.

In de vorige post zie je een kaart van het koninkrijk. Het is verdeeld over vier regio's (zwart, geel, rood en groen) en per regio zijn er enkele locaties:
Zwart: Winterfell, The Wall & Castle Black
Geel: King's Landing, Casterly Rock, Iron Islands & The Twins
Rood: Dragonstone & The Eyrie
Groen: Highgarden, The Citadel & Sunspear


Per locatie zie je 2 karakters die macht hebben over die locatie.
Dit is een voorbeeld van een locatie:

Hier kan je Cersei (boven) en/of Sansa (onder) beïnvloeden.
Het symbool linksonder het personage geeft aan hoeveel kaarten je van die kleur (in dit voorbeeld geel) moet inleveren om vriendjes te worden met dat karakter. Bij Cersei moet je dus 5 gele kaarten inleveren. Bij Sansa 3. De kleur van de kaarten die je moet inleveren staat in de banner in het midden.
Het symbool rechtsonder bij het personage geeft aan hoeveel macht zij hebben in die regio.

Je moet dus kaarten verzamelen om ze vervolgens in te leveren. Dan word je vriendjes met dat personage en krijg jij macht door hen te beïnvloeden. Er zijn heel veel manieren om punten te verdienen, die ik later uit leg.

Hoe wordt het gespeeld?
Er is een stapel kaarten met daarin:
- 26 gele kaarten
- 21 rode kaarten
- 17 groene kaarten
- 22 zwarte kaarten

Als je aan de beurt bent, voer je de volgende acties uit:
- Trek kaarten
- Speel kaarten

Trek kaarten - Verplichte Actie!
Er liggen telkens drie kleurkaarten open op tafel en er is de gedekte trekstapel. Daarnaast is er ook een stapel Intrige-kaarten.
Als je kaarten trekt mag je:
- 3 kleurkaarten pakken (je kiest zelf welke kaarten. Bvb je pakt de 3 open kaarten zodat je weet wat je pakt. Of je pakt 1 open en 2 gedekte, etc... je mag zelf beslissen welke combinatie van kaarten je pakt), of...
- 1 kleurkaart en 1 Intrige-kaart trekken. (Idem met de kleurkaart, je mag een open of gedekte kaart pakken. De Intrige-kaarten zijn allemaal gedekt)

LET OP! In de eerste beurten is het aantal kaarten dat jullie mogen trekken verschillend om het voordeel van de startspeler ietsje tegen te gaan en het wat eerlijker te maken.
De speelvolgorde die Swifty heeft doorgegeven is als volgt, met daarachter het aantal kaarten dat je mag trekken in je eerste beurt:
1. D*N -> 1 kaart
2. Daisy -> 1 kaart
3. Swifty -> 2 kaarten
4. De_witte -> 2 kaarten

Maar daarna mag iedereen er dus 3 pakken.

Handlimiet
Je mag op het einde van je beurt maximum 12 kleurkaarten en 4 Intrige-kaarten hebben. Overschot moet je afleggen. Tijdens je beurt mag je er wel meer hebben, maar op het einde van je beurt moet je dus afleggen als je er te veel hebt.

Speel kaarten - Optionele Actie
Deze actie is niet verplicht.
Je mag kleurkaarten afleggen om een vrij personage te claimen. Leg daarvoor het aantal kleurkaarten als aangegeven in het symbool bij dat personage en in de kleur van die locatie af. Je claimt hiermee dat personage.

Als je een personage wil claimen dat al geclaimd werd, heb je Intrige-kaarten nodig om je tegenstander daar weg te werken. Daarvoor moet je ook het juiste aantal kleurkaarten in de juiste kleur spelen (zoals hierboven) én een Intrige-kaart in de kleur van de locatie. (op elke Intrige-kaart staan overigens 2 kleuren).
Als je dit doet verspreid je leugens over de andere speler, waardoor het personage die speler niet meer vertrouwt en in de kerker gegooid wordt. Jij bent nu de nieuwe vertrouwenspersoon van het personage.

Als je in de kerker zit, heb je dus geen invloed meer.

Jokers
Je mag 3 kleurkaarten naar keuze gebruiken als 1 kleurkaart naar jouw keuze. Bvb 2 gele en 1 groene kaart kan je inleveren als zijnde 1 zwarte kaart. (Dus 3 voor 1)
Bij de Intrige-kaarten geldt 2 voor 1.

Na deze twee acties is de volgende aan de beurt. Het spel is gedaan als de kaarten op zijn. Dan worden de punten geteld. En zoals gezegd zijn er veel verschillende manieren om punten te winnen. Die leg ik uit in de volgende post.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2021, 21:34:18 »
Bonuspunten!
Er zijn verschillende manieren om bonuspunten te verdienen.
Locatiebonus
Als je de eerste speler bent die in een bepaalde locatie een personage claimt, krijg je de punten die links in de zeshoek vermeld staan. In het Casterly Rock voorbeeld hierboven dus 4 punten.

Regio bonus
Telkens je een personage claimt, leg ik een van jouw tokens op dat personage.
Als je in élke locatie van een regio minstens één token hebt liggen, win je de regiobonus.
Ook als je token in de kerker zit (doordat iemand je heeft weggespeeld met een Intrige-kaart) gelft het nog als aanwezig token in die regio.
De regiobonus staan in de schildjes. Degene die als eerste een regiobonus speelt krijgt de hoogste punten. De tweede krijgt de andere punten. Per regio kan er dus slechts 2 keer een regiobonus behaald worden. Bvb bij de zwarte regio:

Degene die als eerste in elke locatie van de zwarte regio een token heeft wint 8 punten. De tweede 5.

Personage bonus
Ik weet niet of dit zal lukken omdat wij maar één ronde spelen (het echte spel is 3 ronden) maar moest je er toch in slagen om elk van de 7 personages een keer geclaimed te hebben, krijgt de eerste die dat doet 16 punten. De volgende 12 en de derde 8.


Einde spel punten!
Zoals gezegd is het spel gedaan wanneer de kaarten op zijn. Dan worden ook de volgende punten nog geteld:
Invloed
Ik tel per regio op hoeveel invloed je er uitoefent (dus de symbolen rechtsonder bij elk personage). Enkel tokens die op een personage liggen tellen mee, niet degene die in de kerker zit. Degene met de meeste invloed krijgt de meeste punten voor die regio. Degene met de tweede meeste krijgt het lagere aantal punten van die regio. Bij een gelijkspel gaan de punten naar degene die het personage heeft geclaimd waar de meeste kaarten voor nodig waren om het te claimen.
De punten voor de invloed per regio zijn:
GEEL: 10 & 4
ROOD: 8 & 3
GROEN: 7 en 4
ZWART: 6 & 5

Personages
Telkens je een personage claimt, hou ik dat bij. Op het einde van het spel bekijk ik per personage wie ze hoe vaak geclaimd hebben. Degene die een personage het meest geclaimd heeft, krijgt de punten dat dat personage waard is. Als er twee spelers evenveel geclaimd hebben, worden de punten in 2 gedeeld. Als er met meer dan 2 personen een gelijkspel is voor een personage, krijgt niemand de punten.

Dit zijn de personages met links het aantal kaarten dat ervoor gespeeld moet worden en rechts de punten die ze waard zijn.

Brienne


Arya


Sansa


Jaime


Cersei


Daenarys


Jon


Alle punten (bonus en eindpunten) worden allemaal opgeteld.
Degene met de meeste punten wint 6 punten.
Degene met de 2e meeste punten wint 3 punten.
Degene met de 3e meeste punten wint 1 punt.
Degene met de minste punten wint 0 punten.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2021, 21:46:18 »
Ik heb alle locaties ook apart in een afbeelding. Als jullie het makkelijker vinden dat ik die hier allemaal post (zijn wel groot) dan let me know. Ik ga proberen op de kaart bij te houden wie welk personage geclaimd heeft etc.

Laat het allemaal lekker bezinken en/of leer spelenderwijs het spel.
Als je de uitleg in een video wil bekijken, hier is Rodney:



D*N is dus als eerste aan de beurt en mag 1 kaart pakken.
Dit zijn de openliggende kleurkaarten:
- 1 groene kaart
- 1 groene kaart
- 1 rode kaart

Je mag dus kiezen of je 1 van die kaarten pakt. Of een gedekte kleurkaart. Of een gedekte Intrige-kaart. (Maar Intrige-kaarten heb je dus enkel nodig om iemand die al een personage geclaimd heeft weg te jagen zodat jij die kan claimen. Aangezien we in het begin van het spel zijn en er nog geen enkel personage geclaimd is, heeft het dus nog niet veel nut om een Intrige-kaart te pakken. ;) )


Succes allemaal en bij vragen: let me know. Het is vast weer veel en overdonderend, dus ik zal het nog eens proberen kort uit te leggen:
- Verzamel kaarten van eenzelfde kleur
- Lever ze in om een personage te claimen (zie aantal en kleur in de locaties) - Let op dat je bij kleurkaarten 3 kaarten kan gebruiken voor eender welke kleur en bij Intrige-kaarten 2 voor eender welke

Dat is het basically. En dan kan je dus punten winnen door allerlei manieren:
- als eerste een personage in een locatie claimen
- als eerste of tweede in alle locaties van een regio een personage geclaimd hebben
- als eerste, tweede of derde alle 7 personages een keer geclaimd hebben
- op het einde van het spel de meeste invloed hebben per regio (symbool rechtsonder bij elk personage)
- op het einde van het spel bepaalde personages meer geclaimd hebben dan je medespelers

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #5 Gepost op: 24-03-2021, 11:53:47 »
We beginnen dus met 0 kaarten op handen begrijp ik?
Keep calm and eat chocolates!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #6 Gepost op: 24-03-2021, 12:02:44 »
Klopt, die rapen jullie in je eerste beurt op. D*N raapt er dus eentje. Dan Daisy 1, Dan Swifty 2, dan de_witte 2 en vanaf dan neemt iedereen er elke beurt 3.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2021, 19:28:37 »
en een intrige kan allen in plaats van 2 kaarten?
Wit is ook een kleur!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2021, 19:52:20 »
en een intrige kan allen in plaats van 2 kaarten?
Nee Intrige kaarten worden enkel gebruikt om een personage te claimen dat iemand anders al geclaimed heeft. Zo stuur je die andere speler weg en heb jij de invloed van het personage.



Dat van die 2 kaarten ging enkel over als je ze gebruikt als joker.
Stel je wil perse Jaime claimen in een groene locatie, maar iemand anders heeft die al geclaimd. Je hebt sowieso 4 groene kaarten nodig om Jaime te claimen, maar omdat er al iemand hem geclaimed heeft, heb je bovendien ook een groene Intrige kaart nodig.

Als je die niet hebt, maar je hebt wel een gele en een rode Intrige, mag je die 2 inleveren instead. 2 Intrige kaarten gelden dus als eender welke kleur Intrige.

En bij kleurkaarten gelden 3 kleuren dus als eender welke kleur. In m'n Jaime-voorbeeld hierboven heb je bvb 4 groene kaarten nodig. Maar hè helaas je hebt maar 3 groene, 2 zwarte en 1 rode. Je mag die 2 zwarte en 1 rode (dus om het even welke 3 kaarten) inleveren als 1 groene en dan heb je samen met je andere 3 groene dus in totaal 4 groene (je bent alleen 6 kaarten kwijt ipv 4).
(eigenlijk zoals bij Wingspan waar je 2 voedsel mag inzetten als eender welk voedsel)

Je mag dat omwisselen wel enkel doen als je het ook meteen gebruikt om een personage te claimen. Dus niet even 3 kaarten inwisselen voor een andere kleur en dan passen.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2021, 19:58:09 »
Ow... ik bedoelde eigenlijk bij het kaarten pakken  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2021, 20:03:09 »
Als je een Intrige kaart wil pakken, dan mag je daarbij enkel nog maar één kleurkaart pakken.  ::jaja::

Trek kaarten - Verplichte Actie!
Er liggen telkens drie kleurkaarten open op tafel en er is de gedekte trekstapel. Daarnaast is er ook een stapel Intrige-kaarten.
Als je kaarten trekt mag je:
- 3 kleurkaarten pakken (je kiest zelf welke kaarten. Bvb je pakt de 3 open kaarten zodat je weet wat je pakt. Of je pakt 1 open en 2 gedekte, etc... je mag zelf beslissen welke combinatie van kaarten je pakt), of...
- 1 kleurkaart en 1 Intrige-kaart trekken. (Idem met de kleurkaart, je mag een open of gedekte kaart pakken. De Intrige-kaarten zijn allemaal gedekt)

Dus óf 3 kleurkaarten óf 1 kleur & 1 Intrige.


Maar nogmaals: ik zie niet in waarom je in het begin al Intrige kaarten zou nemen, want die heb je niet nodig als het personage dat jij wil nog niet door een ander geclaimed is. Dus als je Intrige pakt, kan je minder kleurkaarten pakken en het zijn net die kleurkaarten die je in het begin nodig hebt.
Misschien heb jezelfs géén Intrige nodig in het hele spel. In het echt komen die ook pas veel later (2e of 3e ronde) te pas. Of helemaal op eht einde van de eerste ronde. Maar ja, het ligt nu wel wat anders omdat er punten aan vast hangen voor Zap.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++)
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2021, 09:16:58 »
D*N is dus als eerste aan de beurt en mag 1 kaart pakken.
Dit zijn de openliggende kleurkaarten:
- 1 groene kaart
- 1 groene kaart
- 1 rode kaart
We zijn intussen anderhalve dag verder, dus ik vrees dat er stilletjes aan wel begonnen moet worden. Ik ga dan ook een tijdslimiet instellen van voorlopig 12 uur. (klok staat stil tussen middernacht en 6u 's morgens)

D*N, je hebt dus tot 21:15 om één kaart te kiezen.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Expeditie Robinson, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2021, 14:50:25 »
Sorry ik snap er nog helemaal niets van ::rofl::, bij het filmpje ben ik ook ergens halverwege play cards alles weer kwijt
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2021, 14:58:04 »
Weet je welk deel je niet snapt? Of dat ook niet?

Het spel zelf is:
1. Verzamel kaarten.
2. Lever kaarten in om iemand te claimen en zo punten te verdienen.

En welke kaarten moet je inleveren om iemand te claimen? Nou, neem dit voorbeeld:

Welke kaarten zijn hier nodig? Dit is een gele locatie (zie gele banner in het midden). Dus je moet hier gele kaarten inleveren.
Hoeveel kaarten moet ik inleveren? Dat staat links bij de foto van elke persoon. 5 voor Cersei (de bovenste) of 3 voor Sansa (de onderste). -> En voordat iemand het gaat vragen: NEE je mag ze niet allebei tegelijk claimen. Je mag één personage per beurt claimen)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Expeditie Robinson, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2021, 15:01:59 »
En wat is er met de invloed en de kerker?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #15 Gepost op: 25-03-2021, 15:11:42 »
En hoe scoor je punten?
1. Als je de allereerste speler bent die een personage in een locatie claimt, krijg je de punten die in die zeshoek staat. Bij het bovenste voorbeeld dus 4.
2. Als je als eerste in alle locaties van een bepaalde kleur iemand geclaimed hebt, krijg je daar ook punten voor. Als tweede ook, maar dan krijg je minder punten dan degene die dat als eerste deed.
3. Als je als eerste alle 7 verschillende personages geclaimed hebt, krijg je punten. Als tweede ook, maar minder. Als derde ook, maar nog minder.
4. Einde spel: per regio (gekleurd gebeid (geel, rood, groen of zwart)) wordt alle invloed opgeteld. In bovenstaan voorbeeld heb je met Cersei 2 invloed en met Sansa 1. Degene met de meeste invloed in een regio wint punten. Tweede ook, maar minder.
5. Einde spel: ik kijk hoe vaak je welke personages geclaimed hebt. Als jij bepaalde personages het meest geclaimed hebt, krijg je daar ook punten voor.

En wat is er met de invloed en de kerker?
Oeps ik was bovenstaande al aan het typen toen je dit postte. De invloed is dus op het einde van het spel, ik heb het even in vetgedrukt gezet. Nummertje 4 hierboven.

De kerker: als jij bvb Cersei geclaimed hebt, dan kunnen andere spelers die alleen nog maar claimen als ze én ook 5 gele kaarten hebben én een gele intrige kaart. De Intrige kaarten zijn dus nodig om iemand die al door een andere is geclaimed weg te spelen.
Stel jij claimt dus Cersei. Daisy speelt 5 gele kaarten en een gele Intrige. Daarmee stoot ze jouw pion weg van Cersei en komt je pion in de kerker terecht. Dat doet eigenlijk geen kwaad, het geeft gewoon aan dat je de invloed van Cersei niet meer hebt, maar dat je ze wel ooit geclaimed gehad hebt. Dat wordt dus enkel gebruikt voor nummer 2 hierboven. Als je pion in de kerker staat geeft het aan dat je daar wel eens iemand geclaimed hebt.
Er zijn 4 gele locaties. Stel dat jij op 3 ervan je pion bij een personage hebt staan omdat je die geclaimd hebt en bij een vierde hád je iemand geclaimed maar werd je er door een Intrige kaart af gespeeld en ligt je pion in de kerker. Dan win je alsnog punten voor nummer 2 omdat je als eerste in elke locatie iemand geclaimed gehad hebt. Zelfs al ligt je pion in de kerker, je had daar al wel eens iemand geclaimed voordat ie in de kerker terecht kwam.


Mja dat kerker ding is een beetje apart. Het doet eigenlijk niks speciaals en geeft enkel weer dat je er geweest bent, maar geen invloed meer hebt op die locatie en is dus enkel voor puntje 2 hierboven.

Naarmate jullie gaan spelen zet ik jullie pionnen (waarvan er 40 ofzo in het spel zitten per speler) op de map en wordt het misschien duidelijker.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Expeditie Robinson, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #16 Gepost op: 25-03-2021, 15:16:43 »
Oké dan pak ik nu de rode kaart. Moet ik dan verder nog iets doen? Of kan ik dan nog iets?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #17 Gepost op: 25-03-2021, 16:16:03 »
Oké dan pak ik nu de rode kaart. Moet ik dan verder nog iets doen? Of kan ik dan nog iets?
Omdat dit je allereerste beurt is mag je nu verder niets.

Maar al je beurten hierna mag je na het trekken van kaarten beslissen of je een personage wil claimen. Moest je in je volgende beurt bvb toevallig 3 rode kaarten pakken, dan heb je er 4 in totaal en zou je al een personage van 4 rode kaarten kunnen claimen (weet even niet vanbuiten of die er is). Of je kan beslissen om te sparen voor een personage dat meer punten waard is.

Maar in het begin wil je denk ik gewoon zo snel mogelijk een aantal personages claimen zodat je de punten van die locatie kan pakken (als iemand eenmaal een personage heeft geclaimed zijn die punten op die locatie weg).


Daisy mag dus 1 kaart kiezen uit. Dit zijn de openliggende kleurkaarten:
- 1 groene kaart
- 1 groene kaart
- 1 groene kaart

Dus ofwel een groene, of een blinde van de stapel.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #18 Gepost op: 25-03-2021, 17:52:19 »
Doe er maar eentje van de blinde stapel ::jaja::

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: GoT - Macht (+++) (D*N-Daisy-Swifty-de_witte)
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2021, 18:36:16 »
Ik wil graag van de open groene kaarten de linker 2
Keep calm and eat chocolates!