Auteur Topic: De Sleutels van Fort Boyard  (gelezen 40100 keer)

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
De Sleutels van Fort Boyard
« Gepost op: 30-04-2007, 18:23:50 »
Al een tijdje kijk ik naar de Franse versie van het spannendste spel programma uit de tv-geschiedenis, Fort Boyard. Dit kijk ik elke zaterdagavond om 23:35 op TV5 Europe Monde met Nederlandse ondertitels (ook op woensdag 18:30). Toch zie ik liever de Nederlandse versie terug op de buis.

Zal zeker niet slecht zijn, aangezien de meeste programma's (niet alles natuurlijk)erg op elkaar lijken.

Citaat
De kandidaten moesten zoveel mogelijk sleutels zien te verdienen door opdrachten uit te voeren in de cellen van het fort. Als een kandidaat niet binnen de tijd de cel verliet, werd hij of zij opgesloten. Ook konden sleutels verdiend worden door een raadsel op te lossen bij een oude, wijze man (Fouras) in het torentje. Als de vraag fout werd beantwoord, werd de sleutel door het raampje in het water gegooid. De kandidaat kreeg dan de kans om deze sleutel binnen een bepaalde tijd op te duiken. Met behulp van de sleutels kon het eindspel worden gespeeld. In het eindspel moesten de kandidaten door volgelopen gangen zwemmen naar een kooi met een schatkist. Ze mochten zoveel muntstukken uit de schatkist meenemen als ze konden dragen. Ze moesten echter wel op tijd de kooi verlaten, voordat deze dichtging en de tijgers binnenkwamen.

Hier een intro filmpje van de UK versie:
http://www.youtube.com/watch?v=22x7MpCPv4M

Ben ik de enigste die hier erg naar uit zal kijken, of niet? ::trots::
« Laatst bewerkt op: 30-04-2007, 19:44:23 door Macvz »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2007, 18:45:48 »

Ben ik de enigste die hier erg naar uit zal kijken, of niet? ::trots::
Nee, kortgeleden zag ik weer eens een aflevering, waarbij dus twee teams tegen elkaar speelden voor een goed doel.

Ik vind het jammer dat ze van Fouras een pratende mummie hebben gemaakt daar. Die van de Nederlandse variant vond ik veel leuker.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2007, 19:21:52 door Bodejos »

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2007, 18:48:26 »
Fort Boyard heeft misschien wel het beste format ooit. ::ok::

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2007, 18:52:31 »
Fort Boyard heeft misschien wel het beste format ooit. ::ok::

Waarom komt het dan niet terug op tv? Is het te duur? Is het dan niet iets voor een commerciele zender?

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2007, 19:12:58 »
Volgens mij waren er toen ongelukken gebeurd, waardoor het noodgedwongen moest stoppen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2007, 19:21:26 »
Hoezo, hadden de tijgers de deelnemers te grazen genomen? ::rofl:: ::rofl::


Ik weet niet boe recent deze afleveringen zijn, hoor.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2007, 19:28:23 »
Die op de Franse televisie zijn volgens mij redelijk recent, want ze zeggen steeds: deze kamer hebben we sinds 2005 etc.

Maar ze hebben d'r wel wat aan gesleuteld volgens mij. Het hele einde is anders, minder spannend ook. Vroeger moesten ze toch aan het einde pas van die rots springen en dan een eind onder water zwemmen en dan snel die munten verzamelen? Of vergis ik me nu? Dat hele gedoe van 's nachts hebben ze erbij verzonnen, dat vind ik allemaal niet zo interessant..

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2007, 19:36:54 »
Ik vind die puzzels tegen die 'meesters' wel leuk.  ::jaja::

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #8 Gepost op: 30-04-2007, 21:29:29 »
Fort Boyard was inderdaad een geweldig programma! Leuke herinneringen aan, zoals die moddergevechten  ::tandpastasmiley::
Waarom komt het dan niet terug op tv? Is het te duur? Is het dan niet iets voor een commerciele zender?

Het was inderdaad te duur. Het programma wordt opgenomen in een echt ford uit de tijd van Napoleon, voor de Franse kust. Het huren van dit gebouw voor opnamen is vrij prijzig, waarbij er misschien nog onderscheid wordt gemaakt tussen Franse omroepen en buitenlandse productiemaatschappijen.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2007, 21:38:30 »
Die moddergevechten zitten ook in de Franse versie, echt fantastisch om dat weer te zien  ::rofl::

Kan me herinneren dat er vroeger ook meer spanning was met die tijgers, dat er minder tijd zat tussen de kandidaten die onder het hek doorkropen en de tijgers die werden losgelaten, maar misschien kwam dat omdat ik 't als kind gewoon nog spannender vond.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #10 Gepost op: 30-04-2007, 22:50:49 »

 Het huren van dit gebouw voor opnamen is vrij prijzig, waarbij er misschien nog onderscheid wordt gemaakt tussen Franse omroepen en buitenlandse productiemaatschappijen.
Nou, bij mijn weten werd het gebouw gezamenlijk gehuurd voor een bepaalde periode, waardoor er meerdere omroepen hun eigen nationale versie konden opnemen. En waardoor dus de totale huur over meer omroepen werd ''omgeslagen''.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #11 Gepost op: 30-04-2007, 23:04:58 »
Inderdaad een prachtig programma dat van mij zeer zeker terug zou mogen keren. Ik vond juist de proeven in die kamertjes altijd het spannendst. Het bezorgde mij soms een beetje een mysterieuse sfeer omdat de "tegenstanders" van de kandidaten in de proeven nooit iets zeiden. Dat zal wel komen omdat het waarschijnlijk fransen waren en op deze manier de taal geen rol speelden. Maar ook omdat de deelnemers soms niet eens wisten wat ze moesten doen als ze zo'n kamer binnen stapten.

Dat er gewonden en zelfs een dode zijn gevallen (zoals ook te lezen is op de nederlandse wiki) wist ik niet. :o Dat is natuurlijk heel triest. Maar de proeven zouden toch vast wel zo veilig gemaakt kunnen worden, dat dat niet meer zou hoeven gebeuren lijkt me.
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2007, 23:16:36 »
Het is eigenlijk een adventure game, uitgewerkt in Realtime 3-D. En in die zin zijn tijd ver vooruit (althans, toen het begon in 1989).

In die zin neemt het nog steeds een aparte plaats in, in de televisiegeschiedenis.

Ik kan me niet meer herinneren wie het destijds voor Nederland presenteerde. Er staat me iets van bij van Bas Westerweel, maar ik moet nog maar eens gaan Wiki-en.

(Speciaal voor Lautjuh: ''Wiki-en'' betekent het raadplegen van de info op Wikipedia)

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2007, 23:45:53 »
Dat er gewonden en zelfs een dode zijn gevallen (zoals ook te lezen is op de nederlandse wiki) wist ik niet. :o Dat is natuurlijk heel triest. Maar de proeven zouden toch vast wel zo veilig gemaakt kunnen worden, dat dat niet meer zou hoeven gebeuren lijkt me.

Inderdaad erg wat er dan is gebeurd, vraag ik me toch af waarom zoiets in de franse versie nooit is gebeurt. Toch denk ik dat tegenwoordig het in geheel veiliger is en dat er zo nieuwe afleveringen kunnen worden gemaakt.

Ik las ergens op het web dat het fort door verschillende landen tegelijk word gehuurd en in die piriode voor een aantal landen een serie word gemaakt. Ik denk dat het nog steeds goedkoper is als de gouden kooi...

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2007, 23:49:26 »


Ik kan me niet meer herinneren wie het destijds voor Nederland presenteerde. Er staat me iets van bij van Bas Westerweel, maar ik moet nog maar eens gaan Wiki-en.

(Speciaal voor Lautjuh: ''Wiki-en'' betekent het raadplegen van de info op Wikipedia)

Het eerste jaar werd De Sleutels van Fort Boyard gepresenteerd door Bas Westerweel en Ria Visser; het tweede jaar door Hans Schiffers en Alexandra Potvin, een Vlaamse. Het tweede jaar betrof het een strijd tussen een Nederlands en Vlaams team. Het team met de meeste sleutels mocht het finalespel in de tijgerkooi spelen. Ze werden geassisteerd door twee kleine mensen: Passe-Partout (André Bouchet) en Horloge (Alain Prévost). De oude, wijze man (in de Franse versies Père Fouras, maar in Nederlandse versie "de torenwachter" genoemd) werd gespeeld door Jan Wegter.

 

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #15 Gepost op: 1-05-2007, 09:15:52 »
In de Franse versie praten de tegenstanders ook niet hoor, dat geeft een fijn mysterieus sfeertje eraan. Is die dode gevallen in de nederlandse versie dan? Dat kan ik er niet uithalen op wiki, er staat namelijk dat meerdere landen toen een stop hebben ingevoerd, maar daarna weer zijn begonnen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #16 Gepost op: 1-05-2007, 13:01:37 »
Onwillekeurig moet ik bij de naam Bas Westerweel toch ook terugdenken aan een ander spelprogramma, waarbij het aankwam op improvisatievermogen van de deelnemers. Duel over de grens.

Maar ja, daar is weer een ander topic voor, dat ergens in de kelders van Realitynet onder het stof ligt. ::jaja::

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #17 Gepost op: 1-05-2007, 15:51:17 »
Toch lijkt het me leuk als ze het een keertje herhalen op een van de Digitale TV zenders zoals bijv. Hilversum Best. Denk niet dat de oude uitzendingen nog goed zijn voor de normale televisie. Mischien moeten ze daarvoor maar weer eens een pilot maken! ::jaja::

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #18 Gepost op: 1-05-2007, 21:45:25 »

(Speciaal voor Lautjuh: ''Wiki-en'' betekent het raadplegen van de info op Wikipedia)

uhh? uhh? ja? dat weet ik?  ??? :P

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Sleutels van Fort Boyard
« Reactie #19 Gepost op: 1-05-2007, 22:45:46 »
Dae en ik waren gisteren op bescheiden schaal brain aan het stormen over hoe je het werkwoord Wikipediaen moest vervoegen.

Ik wikipedia, jij wikipediaat, wij hebben gewikipediaad. Maar ik dacht: misschien weet lautjuh hier wel raad mee. De afkorting ''wiki-en'' kwam later in mij op.

Maar even weer ontopic dan: het zou leuk zijn als de Avro het programma weer eens een seizoen zou uitzenden.