Voorbeschouwing Olympisch handbaltoernooi vrouwenDeelnemende landen vrouwen:
Poule A: Noorwegen, Roemenië, Montenegro, Brazilië, Spanje, Angola
Poule B: Nederland, Rusland, Zweden, Frankrijk, Argentinië, Zuid-Korea
De vrouwen beginnen op zaterdag 6 augustus aan hun toernooi en zullen de finale spelen op zondag 21 augustus. Uiteraard kijkt heel Nederland naar ons vrouwenteam, maar door hun sterke prestaties de laatste tijd zijn alle teams er op uit om onze meiden (en ook de Noorse vrouwen) een hak te zetten.
Ook hier zijn een aantal zeer sterke landen niet aanwezig.
De drie grootste afwezige namen zijn misschien wel Denemarken, Polen en Hongarije. Wij Nederlanders missen ze niet in ieder geval

Ik begin met groep A. En wat heb ik een medelijden met de bondscoach van Angola

Zij zijn ingedeeld met de regerend Olympisch- en wereldkampioen (Noorwegen), het thuisland (Brazilië, tevens wereldkampioen van 2013), de nummer 3 van het afgelopen WK (Roemenië), het land dat Denemarken uitschakelde (Montenegro) en de verliezend finalist van het laatste EK (Spanje). Betekent wel dat Angola zonder druk kan gaan spelen en daardoor toch een gevaarlijke tegenstander is voor alle landen. Even niet opletten en je verliest punten.
Een sterke poule als deze betekent ook dat alle landen in alle wedstrijden volle bak moeten gaan. Niemand wil als vierde eindigen in de poule, omdat dan mogelijk onze Hollandse meiden wachten. Deze poule is een loterij, waarbij Noorwegen wel het land is dat men wil kloppen. Ik vermoed dat de Noorsen "gewoon" eerste zullen worden in de poule, maar met name Roemenië en Montenegro hebben Team Norway recent al aan het wankelen gebracht.
Misschien is het wel Brazilië dat de Noorsen kan verslaan. Ze zijn de wereldkampioen van 2013 maar speelden een teleurstellend WK in 2015 (uitgeschakeld in 8e finale door Roemenië). Bij de dames zal het thuisvoordeel echter een extra kracht voor dit team zijn: ik vermoed dat de Braziliaansen tot grote hoogten kunnen stijgen.
Angola zal laatste worden in de poule en Noorwegen waarschijnlijk eerste, maar daartussen?
1. Noorwegen
2. Brazilië
3. Roemenië
4. Montenegro
5. Spanje
6. Angola
Poule B dan. Onze meiden zijn als groepshoofd aangesteld, ze worden als sterkste land in deze poule gezien. Zeker als je naar poule A kijkt mogen wij in onze handen knijpen. Gelukkig zullen onze meiden waken voor onderschatting, omdat met name Angstgegner Zweden in deze poule zit.
Zweden is voor Nederland een gelijkwaardige maar wel vervelende tegenstander. Op het WK vorig jaar werd het 30-30, terwijl onlangs in een oefentoernooi in Eindhoven nog met 1 goal verschil werd verloren. De Franse dames zullen op revanche uit zijn, omdat zij recent al twee keer verloren van onze meiden (waaronder een kwartfinale op het WK). Een extra motivatie dus voor de Françaises.
Verder wachten ook de Russinnen in deze poule. Die liggen ons goed. Het is even afwachten nog of zij mee mogen doen, maar persoonlijk hoop ik het wel. Te meer omdat de eerste reserve de plek van Rusland in zal nemen als zij uitgesloten worden... en die eerste reserve is waarschijnlijk Denemarken. Zit je ook niet op te wachten natuurlijk
Over Zuid-Korea en Argentinië kan ik kort zijn: zij zijn de minder sterken in deze poule. Daarbij schat ik de Koreaansen iets hoger in, zij hebben in het verleden al eens medailles behaald op grote toernooien. Met name Argentinië zal als kanonnenvoer dienen vrees ik.
Mijn voorspelling voor deze poule, er van uit gaande dat Rusland gewoon mee doet:
1. Nederland
2. Zweden
3. Frankrijk
4. Rusland
5. Zuid-Korea
6. Argentinië
Ik vrees dat Nederland wel een goed toernooi zal spelen, maar geen kampioen zal worden. Zij verliezen denk ik in de halve finale van Brazilië en vervolgens de strijd om het brons van Roemenië. Voor de finale voorspel ik een zinderende strijd tussen Brazilië en Noorwegen, waarbij Noorwegen na een verlenging toch zal gaan winnen dankzij een in topvorm verkerende cirkelspeelster Heidi Løke .
Veel kijkplezier!