Welkom in het paleis van de Koning van Tweestrijd. Vandaag gaan jullie je inleven in de verschillende mensen die hier wonen, op bezoek komen of de orde komen verstoren. Er zijn twee belangrijke kamers in dit paleis: de troonzaal en de kelder. Er is alleen een probleem, want er is een Bommenwerper het paleis binnengedrongen. Helaas weet niemand wie van de mensen in het paleis loyaal is aan de Bommenwerper en wie aan de Koning. Aan jullie de taak om hierachter te komen voor de bom afgaat!
Er zijn drie rondes. Iedereen wordt aan het begin van het spel verdeeld over de twee kamers. Ik maak voor elke kamer een pm-groep aan. Het is absoluut verboden om over deze opdracht te communiceren met mensen in de andere kamer! Je mag wel buiten de pm-groep om (privé) contact hebben met mensen in jouw kamer, maar voeg mij dan wel toe aan de pm.
In elke kamer wordt allereerst een Leider gekozen. Dit gebeurt heel ondemocratisch, namelijk de eerste persoon die door een andere speler aangewezen wordt als Leider, wordt Leider. Je wijst iemand aan door in de pm-groep te zeggen dat je iemand tot Leider verklaart. De Leider moet aan het eind van elke ronde één gijzelaar aanwijzen die naar de andere kamer verplaatst wordt. De Leider kan zelf nooit de gijzelaar zijn. In welke kamer je het spel eindigt, bepaalt (meestal) of je wel of niet wint. Zie personages.
Er zijn twee manieren om van Leider te wisselen.
1. De Leider kiest er zelf voor om zijn leiderschap op te geven (bijvoorbeeld om een gijzelaar te kunnen zijn) door in de pm-groep te zeggen dat hij het leiderschap doorgeeft aan een specifieke andere speler. Deze speler mag accepteren of weigeren. Als hij weigert, gebeurt er niets. Als hij accepteert, wordt hij de nieuwe Leider en mag hij het leiderschap tijdens die ronde niet teruggeven aan de ouder Leider.
2. De groep wil een nieuwe Leider. Dit kun je initiëren door te zeggen dat je een stemming opent en op wie je stemt. Dit mag ook jezelf zijn. Als vervolgens een meerderheid van de spelers in de kamer op een en dezelfde persoon stemmen, wordt die persoon de nieuwe Leider.
De eerste ronde begint zodra ik alle personages heb uitgedeeld en de groeps-pms heb aangemaakt. Deze ronde loopt tot dinsdag 19:00 uur. De tweede ronde begint zodra beide Leiders in hun kamer gezegd hebben wie de gijzelaar wordt en ik de groeps-pms hierop heb aangepast. Deze ronde loopt tot donderdag 12:00 uur. De laatste ronde loopt tot vrijdag 10:00 uur. Na de laatste ronde mag niemand meer overleggen over deze opdracht. De personages worden bekendgemaakt als de gijzelaars verplaatst zijn en eventuele gokken naar mij gepm’d zijn (zie personages).
Er zijn verschillende personages, die elk op hun eigen manier kunnen winnen. Een van de personages blijft over, maar jullie weten niet welke. Als je wint, verdien je €100. Je kunt je identiteit onthullen aan je kamergenoten op drie verschillende manieren.
1. Je onthult je identiteit privé aan één of twee kamergenoten. Vergeet niet mij toe te voegen aan de pm-conversatie! Je kamergenoten zijn niet verplicht om hun identiteit ook te onthullen.
2. Je onthult je identiteit aan iedereen in de kamer.
3. Je spreekt af met een kamergenoot om allebei je identiteit te onthullen. Als je dit doet, moet je je daar hoe dan ook aan houden. Je onthult dan dus allebei je identiteit aan elkaar. Dit noemen we identiteit delen.
N.B. Je mag niet een deel van je identiteit onthullen. Je mag bijvoorbeeld niet alleen maar zeggen dat je loyaal bent aan de koning of aan de bommenwerper zonder erbij te zeggen wat je precieze personage is.
N.B.2 Liegen en bedriegen is toegestaan, maar bij het onthullen van je personage moet je eerlijk zijn. Zie het als het laten zien van je karakterkaart. Natuurlijk mag je ook gewoon zeggen wie je bent zonder je kaart te laten zien, maar dan noem je het geen onthullen of delen. Dan mag je wel liegen.