Poll

Verhuzien?

JA
0 (0%)
NEE
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: [Lockdown spel] Robinson Crusoe  (gelezen 94685 keer)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #120 Gepost op: 28-03-2020, 10:43:44 »
Ok, klinkt goed. Eens met Shovel, Dam en Bow. ::ok::

Toch ook nog even op Bricks gestemd, dan kan MC als hij dat wil nog een gelijkspel forceren. ;D
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #121 Gepost op: 28-03-2020, 11:12:03 »
Ok, klinkt goed. Eens met Shovel, Dam en Bow. ::ok::

Nee, ik ga wel akkoord, dacht dat het juist handig was om +2 niet-bederfelijk voedsel te krijgen maar als jullie denken dat dat geen probleem wordt, in orde ::ok::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #122 Gepost op: 28-03-2020, 12:36:57 »
Oh ik zie dat ik medicine niet in de opties heb staan trouwens.

Zelf heb ik Dam en drums gestemd. Drums geeft 2 determination maar we krijgen in de moraal fase ook al determination.

Maar het worden de dam, shovel en bow!

Overigens kan je, als je eenmaal kamp hebt ook palissade bouwen met 2 hout of 1 keer. Dus het is niet zo dat we die enkel met bricks kunnen doen bvb.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2020, 12:38:47 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #123 Gepost op: 28-03-2020, 15:55:35 »
Dam, Bow en Shovel are OUT!

Intussen hebben wij met de hond nieuw gebied geëxploreerd in het noord oosten. Het is...

Grasland met nog steeds eten en hout.
En één discovery token, namelijk: a fallen tree, wat zich vertaalt in +1 hout!

Dankzij het grasland, kunnen we nu ook Medicine en Rope maken.

FASE 5 : WEER  - nog geen wolkje aan de lucht

FASE 6 : NACHT
1. We kunnen het kamp ergens heen verhuizen (zo ja, waar?). Kost niets, want we hebben toch geen dak of palissade.
2. We eten de banaan en verliezen dus geen hartjes
3. We hebben shelter en verliezen dus geen hartje
4. Overige bananen moeten afgelegd worden, maar hebben we toch niet.



In afwachting of we verhuizen of niet, ga ik alvast verder. Als we blijven staan kunnen we naar meer velden uitwijken, dus ik dénk dat we willen blijven, maar ik laat het aan jullie!


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #124 Gepost op: 28-03-2020, 16:07:10 »
Ronde 4

Fase 1 - EVENT
Storm
The ocean is in a bad mood today.
Ik moet een STORM token in de WEER fase leggen. Een Storm token betekent dat het zo hard waait dat onze palissade met 1 level zakt. Als e geen palissade hebben, verliezen we een hartje.
Er staat ook een grijs vraagteken op (tot nu toe hadden we enkel symbolen van boeken, die in dit scenario niets betekenen. Er zitten random 6 boek en 6 vraagteken kaarten in het event deck en dit is dus de eerste keer dat het vraagteken komt.) Vraagteken betekent dat ik een vraagteken token in die kleur (grijs (GATHER)) bij de grijze GATHER dobbelstenen moet leggen. Dat betekent dat bij een volgende GATHER actie we de event dobbelsteen niet hoeven te gooien omdat er sowieso een event komt. (maar daarna verdwijnt het token ook).


Fase 2 - MORAAL
-3  |  -2  |  -1  |  0  |  +1  |  +2  |  +2 of +1 hartje
Bij de max krijgen we de keuze tussen 2 Determination of +1 hartje.
Dus willen we 1 hartje omhoog of 2 Determination?

Fase 3 - PRODUCTIE
Of we verhuizen of niet, we hebben sowieso 1 en 1


Ik wacht nog even met de acties tot we weten of we Determination of hartje willen. En of we verhuizen.
En we moeten ook weer beslissen of we 2 hout op de voorraad leggen of niet.


INVENTORY
4 Determination (of +2 indien daarvoor gekozen wordt)
1
4
1 Healing Herbs (als we pot gemaakt hebben, mogen we ook meteen gratis medicijn maken)

HEALTH
[START] <-- <-- <-- <--
(Of terug op START als we voor een extra hartje kiezen)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #125 Gepost op: 28-03-2020, 16:42:38 »
Awesome die omgevallen boom ::bravo::

En je geeft het zo lekker overzichtelijk weer Robbie ::bravo:: (alleen, hebben we niet 2 hout, nu we het kamp hebben gebouwd?)

OHJA! Hoe kunnen we Friday z'n verloren hartje teruggeven? ;D
Want hij is onze buddy, dus die willen we niet al te nodeloos riskeren ;)



Ik wacht nog een moment met stemmen.
* Ben in ieder geval tegen kamp verplaatsen.
* Als we inderdaad 2 hout hebben, dan denk ik dat we meteen het dak willen maken, zodat we geen hout in de voorraad kunnen leggen.
* Qua determination/hartje zitten we beide vrij goed. Denk dat we even globaal moeten bedenken wat we willen gaan doen c.q. wat we eerder nodig denken te hebben. Ik neig op dit moment naar determination, omdat het wat flexibeler is.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #126 Gepost op: 28-03-2020, 16:52:27 »
Ik had al gestemd op niet verhuizen en Determination. Hout in de voorraad leggen kan ik niet meer op stemmen. Volgens mij klopt 4 hout wel, want we hebben het kamp met leer gebouwd. Dus twee afleggen kan (lijkt me dan wel een goed idee).
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #127 Gepost op: 28-03-2020, 16:58:44 »
We hebben inderdaad met meer gebouwd.  ::jaja::

En Friday’s pion op de Rest actie leggen geeft hem een hartje terug. :)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #128 Gepost op: 28-03-2020, 17:00:08 »
Ik ben zelf ook meer voor 2 Determination nu omdat we nog hartjes genoeg hebben.

Verhuizen wil ik ook liever niet.

Het dak bouwen nu, is goed voor mij ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #129 Gepost op: 28-03-2020, 17:56:52 »
Dan is er meerderheid voor niet verhuizen en Determination.

Hout in de voorraad ben ik nog niet zeker voer wat jullie willen. :)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #130 Gepost op: 28-03-2020, 19:21:24 »
Volgens mij klopt 4 hout wel, want we hebben het kamp met leer gebouwd.

Ohjaaaaa, compleet vergeten ::ok::

En Friday’s pion op de Rest actie leggen geeft hem een hartje terug. :)

Prima, goed om in het oog te houden. :)

Het dak bouwen nu, is goed voor mij ::jaja::

::ok::

Dus twee [hout] afleggen kan (lijkt me dan wel een goed idee).

Ben ik eigenlijk geen voorstander van.
Hout inleggen is een gratis actie, dus het kan altijd nog. En dat kost weliswaar minimaal nog 4 beurten, maar we hebben er ook nog een stuk of 7.

Dus denk dat een voorraadje aanhouden voorlopig handiger is, mocht er een event komen waardoor we ineens niets kunnen verzamelen ofzo.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #131 Gepost op: 28-03-2020, 20:45:19 »
Hm, ja, voorraadje aanhouden is misschien ook wel handig.

Ik heb volgens mij te snel gestemd (hout afleggen stond er nog niet tussen) en kan dat nu niet meer veranderen. Dus dan stem ik bij deze voor NEE - geen hout op voorraad leggen. Mocht dat niet akkoord zijn, dan mag Robbie loten. ;)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #132 Gepost op: 28-03-2020, 21:25:26 »
Haha, nee hoor het is een samenwerkingsspel. Ik was zelfs nog gewoon op jouw of MC's feedback aan het wachten. Maar nu hebben we sowieso een meerderheid om het niet te doen.

Dus, inventory zie hierboven, maar dan 6 Determination omdat we er 2 bij gepakt hebben.

Fase 4 - Actie! Nu is het aan jullie!
REMEMBER: Als je twee pionnen op éénzelfde actie zet, lukt de actie sowieso. Maar als je ze verspreid kan je meer acties doen. Die kunnen echter mislukken en dan hebben we niks.

De opties (die nadien ook in deze volgorde uitgevoerd worden, dus je kan niet zeggen "We halen eerst hout en bouwen dan een kamp." helaas) :

1. THREAT - De kaart van vorige ronde ligt hier nog (Rest). Door er 1 pion op te zetten, gaat de kaart weg en krijgen we 1 Determination . Als we er niets mee doen, verliezen we 1 Determination token.
Daarnaast ligt er nu een tweede kaart bij (Strengthening the camp). Als we hier met 1 pion en 1 hout of de shovel ( ::schaam:: ) heen gaan, gaat de kaart weg en krijgen we 1 Determination . Als we er deze ronde niets mee doen, gat ie naar links. Als we er in de volgende ronde ook niets mee doen, dan gaat onze palissade -1 achteruit. Als we geen palissade hebben om -1 af te halen, verliezen we een hartje.

2. HUNT - Er is nog steeds niets om op te jagen. Er kunnen dieren in de stapel toegevoegd worden door te exploren. We MOETEN hier altijd 2 pionnen inzetten.

3. BUILD - Er valt vanalles te bouwen:
- Dak of palissade bouwen. Kost: 2 hout of 1 leer
- een wapen: kost 1 hout. Telkens we hieraan bouwen wordt dit 1 level sterker.
- een item: Momenteel kunnen we deze bouwen:
Sling - kost één leer of 1 hout en ons wapen gaat dan naar level 2
Pot - Hiermee kunnen we 's nachts 1 banaan inruilen om een hartje te krijgen. Kost niks.
Bricks - Palissade level gaat 1 omhoog
Drums - Kost 1 leer. Hiermee krijgen we elke moraal ronde 2 Determination extra.
Map - Hiermee krijgen we voorgoed 1 EXPLORE pion die we altijd kunnen inzetten (omdat de map ons makkelijker helpt exploren)
Touw - Kunen we andere dingen mee maken
Sack - Kost 1 leer. Kunnen we per ronde 1 keer een extra resource van het gatheren meenemen.
Medicine - Kan van pas komen bij events.

4. GATHER - We kunnen op een tegel naast ons hout of banaan halen.

5. EXPLORE - We kunnen nieuw terrein verkennen. Ofwel O, ZO, ZW of NW.

6. ARRANGE CAMP - We kunnen het kamp opruimen. Per pion die we hier inzetten krijgen we 2 Determination en gaan we 1 moraal omhoog.

7. REST - 1 pion is hier genoeg. We gaan rusten en genezen zo 1 hartje.

En we mogen dus ook elk moment Determination tokens inzetten om één van onze special actions uit te voeren. Elke special action kan per keer maar één keer gedaan worden. Kost enkel Determination, er hoeft geen pion op gezet te worden. De special actions vind je hier boven de rode tekst.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2020, 21:46:12 door Robbieazerty »

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #133 Gepost op: 28-03-2020, 21:38:07 »
Heb even niet zoveel tijd & energie voor een uitgebreid doordacht plan, maar paar globale dingen die ik bedacht:

* Volgens mij geldt dit niet meer: PLUS door het event hebben wij maar 1 pion (maar nog wel Friday en 2 honden)

* Theat vind ik wederom niet boeiend. Kost 1 actie + 1 hout. Als we het negeren (en we bouwen nog geen palissade) kost het 1 hartje. Dat kunnen we vermoedelijk wel een keer fixen, desnoods door een Rest-actie. Dan kost 't ook een actie, maar besparen we hout.

* Denk dat we sowieso een dak willen bouwen, want morgen hebben we weer weer.

* Wat willen we verder? Kunnen iets bouwen. Helaas geen sack meer, maar wapen of pot of map zijn ook allemaal nuttig. Kunnen ook exploren. Of zelfs (friday bouwen + dobbelen) & (exploren + hond) & (gatheren + dobbelen), hoewel gatheren momenteel niet essentieel is wellicht. Indien we dubbel-bouwen, kan Friday het beste alleen, aangezien hij kan dobbelen.

* Misschien dubbelbouwen met dak + map, zodat we vervolgens vol kunnen exploren, gebergte ontdekken, hatchet bouwen? Beetje omslachtig, maar misschien wel krachtig.

...okee, dat zijn alsnog vrij veel opmerkingen. Dit spel is veel te leuk. :-X
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #134 Gepost op: 28-03-2020, 21:48:00 »
Ik zal het spel meenemen als we elkaar ooit nog in het echt kunnen zien. :)

En klopt, we hebben beide pionnen terug. Kwam door copy paste.  :-X

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #135 Gepost op: 28-03-2020, 22:33:20 »
De map lijkt me ook iets handig ::jaja:: in het dak kan ik me ook vinden ::ok::
2024: wie is de Mol?

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #136 Gepost op: 28-03-2020, 22:38:21 »
Ja, ik zou eigenlijk ook morgen verder, maar:

- Threat vind ik eigenlijk ook te duur.
- Dak bouwen eens.

- Wat we nog meer gaan doen, weet ik nog niet (voorkeur voor Map bouwen dus, zoals het nu staat).

- Er komt wel een storm aan, die ons sowieso(?) een hartje kost.
- Plus een Threat die ons een hartje gaat kosten.
- Maar we hebben nog wel steeds onze koekjes en flessen met rum. Misschien moeten we daar ook eens wat van in gaan zetten.

Nu echt morgen verder. ::zwaai::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #137 Gepost op: 29-03-2020, 12:19:59 »
Ok, verder. ;D

Aan niet bederfelijk voedsel hebben we volgens mij nog 2 koekjes en 1 boterham. Als we dan voor dak + map gaan, ben ik er misschien wel voor dat Wij de map proberen te bouwen. Kunnen we niet rerollen, maar als we een hartje verliezen, kunnen we dat met Grandma's recipe (1 voedsel + 2 Determination voor 2 hartjes) komende nacht wel herstellen. Aan de andere kant... met Friday is de slagingskans hoger. Die moet morgen dan misschien wel even rusten als hij nog een hartje verliest, maar als we een extra pion hebben om te exploren, is dat misschien niet erg. Dus ja, pick one. ;D

Ik zat nog even naar Hout te kijken. We hebben nog 14 hout nodig voor de brandstapel en we willen rond dag 7 de pallisade bouwen (2 hout). We hebben 2 hout in voorraad, dus nog 14 hout nodig. Acht daarvan krijgen we nog in de nachtfase. We zullen dus 6 hout op een andere manier moeten verkrijgen. Snel de Bergen ontdekken en een Hatchet bouwen, zou dan wel heel fijn zijn.

Scenario's
1.
Vandaag: dak bouwen + map proberen te bouwen (1x zekerheid, 1x dobbelen).
Morgen: O en ZO exploren (2x zekerheid) + eventueel 3e actie (dobbelen). Als daar geen Bergen tussen zitten, kamp verplaatsen naar West en vanaf daar de overige vier tegels exploren.

2.
Vandaag: dak bouwen en exploren (O of ZO) (2x zekerheid).
Morgen: map bouwen en exploren (O of ZO) (2x zekerheid). Als daar geen Bergen tussen zitten, kamp verplaatsen naar West en vanaf daar de overige vier tegels exploren.

Als we de Bergen wél snel ontdekken, wordt exploren (en daarmee de Map) inderdaad wel een stuk minder interessant.

Dus dan gaat mijn voorkeur misschien toch wel weer uit naar de tweede optie. :)
- We ontdekken de Bergen niet -> morgen Map bouwen + exploren
- We ontdekken de Bergen -> morgen Hatchet bouwen + iets anders bouwen (wapen/vuur?) of gatheren.

Nou ja, lang verhaal. Schiet er maar gaten in (zo hou ik bijvoorbeeld geen rekening met een eventuele Threat waar we wél wat mee zouden moeten). ::tandpastasmiley::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #138 Gepost op: 29-03-2020, 12:59:50 »
Ik kan me in beide voorstellen vinden ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #139 Gepost op: 29-03-2020, 14:57:59 »
Ok, verder. ;D

Aan niet bederfelijk voedsel hebben we volgens mij nog 2 koekjes en 1 boterham. Als we dan voor dak + map gaan, ben ik er misschien wel voor dat Wij de map proberen te bouwen. Kunnen we niet rerollen, maar als we een hartje verliezen, kunnen we dat met Grandma's recipe (1 voedsel + 2 Determination voor 2 hartjes) komende nacht wel herstellen. Aan de andere kant... met Friday is de slagingskans hoger. Die moet morgen dan misschien wel even rusten als hij nog een hartje verliest, maar als we een extra pion hebben om te exploren, is dat misschien niet erg. Dus ja, pick one. ;D
Heb even gekeken voor de duidelijkheid: Grandma's recipe moet met een bederfelijk voedsel (i.e. banaan).

Just FYI.