Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 86428 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #80 Gepost op: 4-03-2010, 01:58:29 »
Zoals aangegeven: in Zuid Limburg is het zo dat studenten die van Veolialijnen gebruik maken, nu dus voor hoge kosten komen te staan, omdat de reis die voorheen met hun studentenkaart gemaakt kon worden, nu ineens betaald moet worden. Terug bij AF, dus.

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #81 Gepost op: 4-03-2010, 02:14:48 »
Zo zou het dus moeten werken. Maar als je uitgecheckt denkt te hebben (groen lampje plus tekst hebt gekregen), zou het goed moeten zijn. Maar die apparatuur kan ook haperen, zodat ie niet de juiste informatie aan de reiziger geeft.

Ah ik snap je. Volgens mij kan je op internet wel terugzien waar je precies gereisd hebt maar weet ik ook niet zeker.
The sun came up and reality set in.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #82 Gepost op: 4-03-2010, 09:34:06 »
ok. Ik ben dus al sinds januari niet meer met het ov geweest.
Met de fandag kan ik het mee maken. Onee, we gaan met de auto :D, onee was niet zo handig met parkeren. Daar moeten we nog even over nadenken dan.

Weten jullie trouwens hoe het werkt als je met korting rijd? Want mijn zus had haar ov niet opgehaald dus haar tijdelijke ding stond nog op die kaart. Maar ze had er geld op gezet zodat ze gewoon kon reizen. Maar bij de trein ging hij klagen. Blijkbaar kon je niet een abonnement en geld op je pas hebben staan. MAar dat is dan toch raar als je met korting rijd?

In de tram enzo kun je op saldo reizen maar in de trein moet je n kortingskaartje kopen
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #83 Gepost op: 4-03-2010, 09:58:19 »
In de trein moet je nu inderdaad nog een kortingkaartje kopen. Maar volgens mij is het de bedoeling dat die kaartjes uiteindelijk helemaal verdwijnen, anders heeft het invoeren van die chipkaart geen enkele nut. Dan is het alleen maar ingewikkelder geworden: een deel van de mensen reist met de nieuwe kaart, een deel met de oude kaartjes.
Ik vraag me af hoe het straks precies werkt als de oude kaartjes helemaal verdwijnen. Kun je dan bijvoorbeeld nog wel korting krijgen als je meereist met iemand anders die een kortingkaart heeft? Dat begrijpt zo'n incheckpoortje natuurlijk niet.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #84 Gepost op: 4-03-2010, 10:25:51 »
In de trein moet je nu inderdaad nog een kortingkaartje kopen. Maar volgens mij is het de bedoeling dat die kaartjes uiteindelijk helemaal verdwijnen, anders heeft het invoeren van die chipkaart geen enkele nut. Dan is het alleen maar ingewikkelder geworden: een deel van de mensen reist met de nieuwe kaart, een deel met de oude kaartjes.
Ik vraag me af hoe het straks precies werkt als de oude kaartjes helemaal verdwijnen. Kun je dan bijvoorbeeld nog wel korting krijgen als je meereist met iemand anders die een kortingkaart heeft? Dat begrijpt zo'n incheckpoortje natuurlijk niet.

dat laatste vroeg ik me dus ook af... Nu moet je als je mee reist gwn een kortingskaartje kopen... Miss dat ze dat helemaal gaan afschaffen.. maar dat hoop ik toch niet!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #85 Gepost op: 4-03-2010, 23:02:07 »

Update: donderdag 4 mrt 2010, 22:37

In Amsterdam zijn 2 oplaadautomaten voor de OV-chipkaart geskimd. Dat heeft het vervoerbedrijf GVB bekendgemaakt. De skimapparatuur werd ontdekt tijdens onderhoudswerkzaamheden. Het GVB wil niet zeggen waar de automaten staan.

Criminelen kunnen met skimapparatuur de gegevens van pasjes aflezen. Daarmee kunnen ze de rekeningen van pashouders plunderen.

Uit voorzorg controleert het GVB alle oplaadautomaten op skimapparatuur. De NS plaatste vorig jaar opzetstukken op de kaartjesautomaten om skimmen tegen te gaan. Of het GVB dat ook gaat doen is niet bekend.

Bron: teletekst
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #86 Gepost op: 10-03-2010, 11:56:36 »
En dan zeggen ze nog dat het veiliger is, reizen met de chipkaart...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tunnelkijkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #87 Gepost op: 10-03-2010, 22:28:02 »
volgens mij duurt het minimaal nog 5 jaar voordat de grootste problemen van dit systeem zijn verbeterd. Misschien gaan we weer terug naar kaartjes tegen die tijd. Met het stemmen hebben we ook weer het potlood gepakt, dus ik heb nog hoop.

Overigens heb ik vandaag mijn chipkaart kunnen opladen  ::tandpastasmiley::
Laat de zomer beginnen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #88 Gepost op: 10-03-2010, 22:44:50 »
Na enkele keren uitstel van de deadline, is het op 16 maart echt gedaan. Wie dan nog niet beschikt over een opgeladen chipkaart, wordt onverbiddellijk een proces verbaal aangesmeerd.

Ik zeg met opzet ''aangesmeerd'', omdat de reizigers aan die hele problematiek niets kunnen doen, terwijl de schuld van het niet (tijdig) kunnen opladen maar voor een heel klein deel aan laksheid te wijten is.

Overigens is Veolia nu toch overstag gegaan, studenten kunnen nu ineens wel reizen met hun OV-chipkaart, terwijl dat daar eerst niet kon (pas in mei, ofzo).


Juridisch kunnen ze het echter niet verantwoorden, want Nederland is Nederland, en een student kan er niets aan doen, dat ie van het ene boerengat naar het anderer boerengat moet reizen met een onwillige vervoerder.


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #89 Gepost op: 11-03-2010, 17:53:59 »
Hier in twente kun je met Syntus 'helaas' nog niet met de chipkaart reizen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #90 Gepost op: 8-08-2010, 09:52:22 »
Ik heb een vraag over de OV-chipkaart. Ik heb sinds een paar weken een persoonlijke OV chipkaart met automatisch opwaarderen. Vervolgens heb ik het automatisch opwaarderen netjes geactiveerd bij de NS balie op het station. En toe nu toe ben ik een 3x met de bus gegaan, geen problemen.

Nu moet ik over een paar weken een keer met de trein. Nu zei iemand gisteren tegen me dat je eerst reizen op saldo aan moet vragen. ??? Ik kan er niks over vinden. Moet ik nu nog iets op die kaart laten zetten, of is het bij mij al goed?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #91 Gepost op: 8-08-2010, 10:54:57 »
Moeilijk te zeggen. Eerste ingeving is, dat het niet uit zou moeten maken. Er is weliswaar een andere tariefsstelling op het spoor dan op de bus (een kilometer via het spoor kost in principe meer dan een kilometer via de bus), maar dat verschil zou herkend moeten worden door de plek waar de poortjes staan.

Beetje lastig uit te leggen, maar wanneer je incheckt bij de trein, check je vervolgens ook UIT bij de trein. Die twee handelingen samen zouden voldoende moeten zijn voor het systeem, om de afgelegde kilometers als ''treinkilometers'' af te boeken. Evenzo voor de bus/tram/metro.

Ik weet niet of het zo is hoor, maar als het klopt wat die persoon zei over dat apart activeren, zou dit weleens de reden kunnen zijn, omdat een treinrit doorgaans veel meer kost dan een busrit, en erop vertrouwd moet kunnen worden dat de reis ook betaald wordt.

Aan de andere kant: ik zou via de bus/tram of metro toch zeker ook op saldo moeten kunnen reizen.


Ik kom straks in de buurt van een info-punt van de NS, ik was eigenlijk ook van plan om een OV-kaart aan te schaffen.

Maar in Maastricht doet zich het merkwaardige feit voor, dat ik voor een rit naar bijvoorbeeld Heerlen of Aken beter een dagkaart kan nemen, omdat reizen met de OV-kaart op die twee trajecten behoorlijk wat duurder zijn. Dus ik vraag me af of het wel zinvol is voor mij om die investering te doen.

Als ik naar Aken of Heerlen wil, betaal ik voor een dagkaart 7 euro. Koop ik een treinkaartje naar Heerlen, dan kost me een retour alleen al 9,20. Daar komen nog respectievelijk 6 (als ik alleen de stad in ga) of 10 strippen a 50 cent bij (als ik bij vrienden in een buitenwijk op bezoek ga).
« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 11:00:28 door Bodejos »

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #92 Gepost op: 8-08-2010, 10:59:39 »
Ik heb een vraag over de OV-chipkaart. Ik heb sinds een paar weken een persoonlijke OV chipkaart met automatisch opwaarderen. Vervolgens heb ik het automatisch opwaarderen netjes geactiveerd bij de NS balie op het station. En toe nu toe ben ik een 3x met de bus gegaan, geen problemen.

Nu moet ik over een paar weken een keer met de trein. Nu zei iemand gisteren tegen me dat je eerst reizen op saldo aan moet vragen. ??? Ik kan er niks over vinden. Moet ik nu nog iets op die kaart laten zetten, of is het bij mij al goed?

Er zal toch vast wel een helpdesk zijn die je morgen even kunt bellen?
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #93 Gepost op: 8-08-2010, 11:01:52 »
Misschien heb ik straks het antwoord al, ik moet straks daar in de buurt zijn, zoals aangegeven.



Overigens kwam ik in Maastricht erachter dat Veolia fouten heeft in de halte-aanduiding. Dwaastoo weet vast wat ik bedoel (al weet ik niet of jij vaak met de bus gaat).

Er zijn in Maastricht een paar punten die ''fout'' benoemd zijn. Ik hoorde dat van passagiers, maar je ziet het ook als je in de bus zit.

Wanneer je vanaf het station naar het Oranjeplein reist, zijn dat twee haltes. Wat zegt het systeem echter? Je komt aan op het Koningsplein. Nu grenzen die pleinen wel aan elkaar, maar om met de bus van het station op het Koningsplein te komen, moet je minimaal een half uur in de bus zitten. Nu maakt het bij het zonesysteem niet uit, hoe dat wordt afgerekend, maar wel als je per halte betaalt.

Aan de andere kant van Maastricht doet zich hetzelfde voor bij de benaming Capitoolhof/Aventijnhof. Daar is het verschil echter minder groot, omdat beide haltes vlakbij de eindhalte liggen.

Stel nou, je rekent per halte 5 cent af (ik weet niet hoeveel het exact is), dan reken je je per rit via genoemde routes bijna een euro teveel af. Nu val ik echt niet over die 5 cent, maar als het iedere dag een euro per rit is, tel uit je verlies. Vergeet niet dat sommige Maastichtse buslijnen ook de gemeentegrenzen (zelfs de landsgrenzen) passeren.


« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 11:12:50 door Bodejos »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #94 Gepost op: 8-08-2010, 11:20:26 »
Ik heb een vraag over de OV-chipkaart. Ik heb sinds een paar weken een persoonlijke OV chipkaart met automatisch opwaarderen. Vervolgens heb ik het automatisch opwaarderen netjes geactiveerd bij de NS balie op het station. En toe nu toe ben ik een 3x met de bus gegaan, geen problemen.

Nu moet ik over een paar weken een keer met de trein. Nu zei iemand gisteren tegen me dat je eerst reizen op saldo aan moet vragen. ??? Ik kan er niks over vinden. Moet ik nu nog iets op die kaart laten zetten, of is het bij mij al goed?

Staat gewoon op de site van de NS hoor. Kijk maar eens hier Kan je gedeeltelijk online doen en zou binnen een uurtje geregeld moeten zijn.

Citaat
Ik heb een OV-chipkaart gekocht
U wilt reizen op saldo?
Dat kan! Het enige dat u hoeft te doen is:

1.Reizen op saldo aanvragen. Dat kan  nu direct en is gratis. Hierna even wachten tot de aanvraag verwerkt is. Dit duurt doorgaans minder dan een uur. U ontvangt hierover bericht per e-mail.
2.Uw aanvraag activeren bij een NS-kaartautomaat.
3.Saldo laden en u kunt reizen en betalen met uw OV-chipkaart
Dat betekent dat u geen losse kaartjes meer hoeft te kopen, maar betaalt met het bedrag (saldo) dat u op uw OV-chipkaart heeft gestort.


Eerst meer weten over reizen op saldo?
Lees meer over het aanvragen, activeren en laden van saldo op uw OV-chipkaart.

NS abonnement op uw OV-chipkaart.


Wilt u een abonnement van NS op uw OV-chipkaart die u kocht bij een andere vervoerder? Dat kan nog niet. In de toekomst zal dit wel mogelijk worden. Meer weten over de abonnementen van NS? Lees meer
« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 11:22:55 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #95 Gepost op: 8-08-2010, 11:25:46 »
Zoals ik begrijp, is het activeren van een kaart, ''op saldo'', voldoende? Met andere woorden, zodra je bankrekening voldoende saldo heeft, is het goed?

Edit: klopt niet helemaal wat ik dacht, je moet wel opladen, dus.

Maar dan vraag ik me af wat dat andere systeem inhoudt.

« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 11:27:49 door Bodejos »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #96 Gepost op: 8-08-2010, 11:50:13 »
Staat gewoon op de site van de NS hoor. Kijk maar eens hier Kan je gedeeltelijk online doen en zou binnen een uurtje geregeld moeten zijn.


Die had ik ook gelezen, maar ik heb al automatisch saldo op m'n kaart staan, omdat ik een automatische opwaardeerfunctie erop heb zitten (dat betekent dat als je saldo te laag wordt, er automatisch geld bij gestort wordt, zodat je nooit tekort hebt), zou je toch zeggen dat het voor al het OV geldt (het heet immers niet voor niets OV chipkaart, en niet bus-chipkaart).

Ik ga morgen wel even met de helpdesk bellen.


Ik heb het toch maar aangevraagd, volgens mij. Om het te activeren moet ik toch weer langs de NS balie, dan kan ik direct bij de NS Balie vragen hoe het allemaal werkt, want ik vind het toch maar vaag.

Edit: Ik snap de reden al denk ik. De check-in poortjes kunnen natuurlijk niet zien of ik in de 1e of 2e klas gezet heb, als ik in en uit-check.  ;D
« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 11:58:07 door Daisy »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #97 Gepost op: 8-08-2010, 12:04:59 »
Dat je er automatisch saldo op hebt laten zetten, heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken.

Je moet je kaart laten registeren bij de NS en daarna activeren via de kaartautomaat. Het gaat er dus om dat jouw kaart bekend is bij het systeem van de NS. Vervolgens kan je er saldo op laden of als je er al voldoende saldo op hebt, kan je ermee reizen.

Dat maakt er uit op.

Ik heb zelf een kortingskaart van de NS. Als ik die als OV-chipkaart wil gebruiken, moet ik dezelfde stappen volgen.
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #98 Gepost op: 8-08-2010, 12:07:21 »
Edit: Ik snap de reden al denk ik. De check-in poortjes kunnen natuurlijk niet zien of ik in de 1e of 2e klas gezet heb, als ik in en uit-check.  ;D

Mmm, da's inderdaad ook een goede. ;D Wat nou als je soms eerste en soms tweede klas reist? Heb je dan 2 OV-chipkaarten nodig?
Geniet nooit met mate...

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #99 Gepost op: 8-08-2010, 12:14:51 »
Mmm, da's inderdaad ook een goede. ;D Wat nou als je soms eerste en soms tweede klas reist? Heb je dan 2 OV-chipkaarten nodig?

Op termijn wel denk ik. Of je moet nu losse overgangskaartjes kopen. Ik kreeg van de week een boekje van de NS met allemaal kortingsbonnen, waaronder een stel overgangskaartjes. Heb ik aan m'n vader gegeven, die moet deze maand nog een aantal keren met de trein en ik niet. ;D

Ik heb de bevestiging overigens al binnen. ::ok::

Het klopt toch dat de NS de enige is waarvoor ik me extra hoef te registreren? Bus, tram en metro niet omdat die maar 1 klasse vervoer hebben (en dus geen afwijkende tarieven, tenzij je er een abbonement op je kaart hebt staan).
« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 12:21:09 door Daisy »