Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105430 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #260 Gepost op: 14-01-2013, 21:56:14 »
Ik geloof zeker in een God, ik geloof niet in een hel, wel in een leven na de dood, voor de ziel of zo, anders is alles zo zinloos.
Wel heb ik steeds minder met mijn kerk. Ik ben katholiek (heb mezelf al nooit Rooms genoemd), maar heb nu echt moeite met de richting die de katholieke kerk, ook hier in Nederland, uit gaat.
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #261 Gepost op: 14-01-2013, 21:57:04 »
Niet iedere Christen is Katholiek... Maar ik ben het helemaal met je eens dat deze paus soms nogal twijfelachtige uitspraken doet... Maar ook bij mijn eigen kerk hoor ik soms uitspraken waar ik mijn twijfels aan heb. Maar dat is juist goed! Dan denk je door!
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #262 Gepost op: 14-01-2013, 22:02:47 »
Ja ik zit altijd een beetje in een tweestrijd wat ik ervan moet denken.

Ik denk altijd iedereen mag zelf weten wat ie doet, wat ie gelooft, denkt etc etc. Maar toch denk ik ook waarom zou je bij iets willen horen wat zulke uitspraken doet, zoveel oorlog veroorzaakt en voor normen en waarden staan die niet van deze tijd zijn.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #263 Gepost op: 14-01-2013, 22:08:51 »
Ja ik zit altijd een beetje in een tweestrijd wat ik ervan moet denken.

Ik denk altijd iedereen mag zelf weten wat ie doet, wat ie gelooft, denkt etc etc. Maar toch denk ik ook waarom zou je bij iets willen horen wat zulke uitspraken doet, zoveel oorlog veroorzaakt en voor normen en waarden staan die niet van deze tijd zijn.

Je zegt nu dat godsdienst heel veel oorlog veroorzaakt. Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Er zijn inderdaad plekken waar er oorlog is als gevolg van godsdienstige redenen. Maar, wanneer je binnen europa kijkt zie je iets heel anders. Sinds er over het algemeen een godsdienst wordt aangehangen is dit gebied is er geen oorlog meer geweest en is het relatief rustig. Zo'n lange tijd geen oorlog is toch wel bijzonder hoor, en ik denk dat godsdienst daar toch wel een belangrijke rol in heeft gespeeld. (Of je nou in god geloofd of niet.)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #264 Gepost op: 14-01-2013, 22:13:22 »
Je zegt nu dat godsdienst heel veel oorlog veroorzaakt. Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Er zijn inderdaad plekken waar er oorlog is als gevolg van godsdienstige redenen. Maar, wanneer je binnen europa kijkt zie je iets heel anders. Sinds er over het algemeen een godsdienst wordt aangehangen is dit gebied is er geen oorlog meer geweest en is het relatief rustig. Zo'n lange tijd geen oorlog is toch wel bijzonder hoor, en ik denk dat godsdienst daar toch wel een belangrijke rol in heeft gespeeld. (Of je nou in god geloofd of niet.)
Nou er is vrij dichtbij nog steeds onenigheid: Ierland Katholieken en Protestanten. En in het verleden is er veel oorlog geweest, toen was het geloof er ook al. Nu neemt het aantal gelovigen juist af en is er ook minder oorlog/ onenigheid.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #265 Gepost op: 14-01-2013, 22:16:47 »
Ik zeg ook niet dat het in zijn geheel uitgebannen is, maar er is in een groot gedeelte van europa al lange tijd geen oorlog. Iets waarvan ik denk dat godsdienst daar wel een rol in heeft gespeeld.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #266 Gepost op: 14-01-2013, 22:17:22 »
Meestal gaat oorlog gewoon over macht  ::jaja::

behalve in Israel nu eigenlijk ja, maar zelfs daar gaat het misschien net zoveel over het grondgebied dan over het geloof ;)
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #267 Gepost op: 14-01-2013, 22:18:39 »
Sinds er over het algemeen een godsdienst wordt aangehangen is dit gebied is er geen oorlog meer geweest en is het relatief rustig.
Hoezo, hangen we over het algemeen 1 godsdienst aan dan? Daarnaast loopt het aantal gelovigen in Nederland in ieder geval al jaren terug...

Zo'n lange tijd geen oorlog is toch wel bijzonder hoor, en ik denk dat godsdienst daar toch wel een belangrijke rol in heeft gespeeld. (Of je nou in god geloofd of niet.)
Ik geloof niet dat godsdienst daar iets mee te maken heeft. Dat er geen oorlog in Europa is, is te danken aan de Europese samenwerking en onze economie.
🜃

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #268 Gepost op: 14-01-2013, 22:37:04 »
Niet iedere Christen is Katholiek... Maar ik ben het helemaal met je eens dat deze paus soms nogal twijfelachtige uitspraken doet... Maar ook bij mijn eigen kerk hoor ik soms uitspraken waar ik mijn twijfels aan heb. Maar dat is juist goed! Dan denk je door!

Klopt,ik ben niet katholiek. Heb dus niks met de paus.. En ben het daar ook mee eens.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #269 Gepost op: 14-01-2013, 22:42:15 »
Ik zeg ook niet dat het in zijn geheel uitgebannen is, maar er is in een groot gedeelte van europa al lange tijd geen oorlog. Iets waarvan ik denk dat godsdienst daar wel een rol in heeft gespeeld.
Ik denk idd dat wat Fabian zegt, eerder door de EU komt. Want als het door godsdienst zou komen dan zou het in andere continenten toch ook moeten lukken?

Maar okee misschien veroorzaakt het niet veel oorlog, maar het heeft wel meerdere oorlogen veroorzaakt in het verleden. Maar ik doelde misschien ook niet helemaal op oorlog. Meer op dat mensen bijv. niet goed naast elkaar kunnen leven omdat ze een andere geloofsovertuiging hebben, mensen nog steeds vermoord worden in het kader van geloof.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #270 Gepost op: 14-01-2013, 22:45:17 »
Het is denk ik een samenwerking van factoren, waar bijvoorbeeld economie inderdaad ook een belangrijke factor is. Zulk soort dingen is vaak belangrijk in perspectief te zien. Het kan altijd meewerken in een groter proces met meerdere factoren.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #271 Gepost op: 14-01-2013, 23:22:23 »
Maar okee misschien veroorzaakt het niet veel oorlog, maar het heeft wel meerdere oorlogen veroorzaakt in het verleden. Maar ik doelde misschien ook niet helemaal op oorlog. Meer op dat mensen bijv. niet goed naast elkaar kunnen leven omdat ze een andere geloofsovertuiging hebben, mensen nog steeds vermoord worden in het kader van geloof.
Is het niet eerder zo dat mensen elkaar uitmoorden omdat ze 'anders' zijn dan zijzelf? Kijk maar naar WOII... of al die gangs in Amerika? Er zijn genoeg oorlogen die niet zijn veroorzaakt vanuit het geloof; misschien wel vanuit een overtuiging, maar niet perse vanuit een geloof...
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #272 Gepost op: 14-01-2013, 23:25:07 »
Is het niet eerder zo dat mensen elkaar uitmoorden omdat ze 'anders' zijn dan zijzelf? Kijk maar naar WOII... of al die gangs in Amerika? Er zijn genoeg oorlogen die niet zijn veroorzaakt vanuit het geloof; misschien wel vanuit een overtuiging, maar niet perse vanuit een geloof...
Nee maar dat zeg ik toch ook niet. Natuurlijk zijn er genoeg oorlogen die niet zijn ontstaan uit het geloof, maar er zijn er ook veel dat dat wel zijn.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #273 Gepost op: 14-01-2013, 23:32:02 »
Het gaat vaak mis op de plekken waar 2 geloven elkaar tegenkomen (logisch lijkt mij). Zoals je ziet in het midden oosten. De islamitische landen grenzen daar aan de christelijke. (Terwijl het daar eigenlijk helemaal niet tussen de christenen en de moslims gaat). Ach, ik snap het allemaal niet meer.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #274 Gepost op: 14-01-2013, 23:34:33 »
Ja Israël is niet het goeie voorbeeld, dat is volgens mee ook meer wat Ldh zegt, om de grond. De burgeroorlog van Sudan is een beter voorbeeld. Waarin hele dorpen werden platgebrand omdat de moslims en de christenen het niet eens konden worden.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #275 Gepost op: 14-01-2013, 23:37:14 »
Ja Israël is niet het goeie voorbeeld, dat is volgens mee ook meer wat Ldh zegt, om de grond. De burgeroorlog van Sudan is een beter voorbeeld. Waarin hele dorpen werden platgebrand omdat de moslims en de christenen het niet eens konden worden.

Beter voorbeeld inderdaad ;)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #276 Gepost op: 14-01-2013, 23:44:59 »
Sinds er over het algemeen een godsdienst wordt aangehangen is dit gebied is er geen oorlog meer geweest en is het relatief rustig.

Dit klopt toch echt niet hoor. Sinds wanneer (welke periode) bedoel je? Veruit het grootste deel van Europa is al sinds de Middeleeuwen christelijk.

Het is relatief rustig in Europa sinds we internationale samenwerkingsverbanden hebben (EGKS, EEG, EG, EU). Sindsdien heeft de religie alleen maar terrein verloren.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2013, 23:51:49 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #277 Gepost op: 15-01-2013, 00:14:37 »
Nee,nog steeds geen geloof in god en ikdenk dat het gewoon toeval is dat we bestaan. Ik stel me daar nauwelijks vragen over. We worden geboren, leven een tijdje en gaan dood. Klaar.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #278 Gepost op: 15-01-2013, 07:54:01 »
Net zoals dat ik denk dat de hemel en leven na de dood gewoon bedacht is door mensen die bang zijn voor de dood en zo eraan proberen te ontsnappen. En ik heb ook zoiets van ik hoop dat er iets is, maar denk het niet. Het is meer wishful thinking.

Het is altijd nu. Als je in het nu leeft, leef je in de oneindigheid. Dan is er geen leven na de dood, maar leef je nu al. Leef je in de toekomst of het verleden, dan leef je eigenlijk niet, omdat die niet bestaan. Alleen het nu bestaat. Dus leef nu is leef altijd. Want het punt nu is oneindig. Maar wellicht ben ik nu erg filosofisch bezig :-)

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #279 Gepost op: 15-01-2013, 08:07:13 »
Je zegt nu dat godsdienst heel veel oorlog veroorzaakt. Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Er zijn inderdaad plekken waar er oorlog is als gevolg van godsdienstige redenen. Maar, wanneer je binnen europa kijkt zie je iets heel anders. Sinds er over het algemeen een godsdienst wordt aangehangen is dit gebied is er geen oorlog meer geweest en is het relatief rustig. Zo'n lange tijd geen oorlog is toch wel bijzonder hoor, en ik denk dat godsdienst daar toch wel een belangrijke rol in heeft gespeeld. (Of je nou in god geloofd of niet.)

Eigenlijk ontstaat oorlog niet door de religie op zich, maar door de angst van de mensen. Mensen zijn bang om dood te gaan. Ze vinden een religie uit die hun een leven na de dood belooft. Maar ze zijn niet helemaal zeker dat het helemaal waar is. Dus ze zoeken bevestiging van anderen. Hoe meer mensen zeggen dat die religie wel klopt, hoe meer bevestiging, hoe minder angst. Maar als mensen zeggen dat wat jij gelooft niet waar is, steekt de angst de kop weer op. Mensen zijn zo bang dat het niet waar is, en ze dus dood zullen gaan, dat ze alle stemmen tot het zwijgen willen brengen die iets anders zeggen. Daarom is het oorlog en daarom reageren mensen zo heftig op bijvoorbeeld een belediging aan het adres van hun God of religie. God, wat het ook is, is niet beledigbaar door een stel kleine wezentjes als wij. Dus als je iets over een religie zegt, zeg je iets ten nadele van een groep mensen, God heeft daar niets mee van doen. Een beetje maf is het wel dat mensen zich dood vechten om te blijven leven......

Europa is al lang niet echt meer religieus. Er waren net meer gevechten toen Europa volledig Christelijk was. In WOI en WOII was praktisch iedereen Christelijk. Ook de Duitsers. Toch zijn ze gaan vechten. Europa is al zeg maar 1700 jaar Christelijk, en net pas de laatste 60 jaar vechten we niet meer, terwijl de kerken leeg stromen.

Dat hier zo lang geen oorlog is, is puur eigenbelang. Ze zorgen dat mensen net genoeg hebben om teveel te verliezen te hebben. Voorheen was het vaak zo dat volkeren begonnen te zwerven wegens slechte omstandigheden en dus werd het vechten om voedsel en dergelijke. Nu heeft iedereen het redelijk, zelfs de arme mensen van nu hebben nog meer dan een gemiddelde mens van 500 jaar geleden. Daarom wordt er hier niet meer zoveel oorlog gevoerd, op dit moment dan toch
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 08:12:41 door Willemtk »