Auteur Topic: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview  (gelezen 8231 keer)

Offline martinvisser

  • Forumlid
Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Gepost op: 7-03-2017, 14:30:41 »
Hallo,

Ik ben Mol-fan, en ook journalist voor de Financiële Telegraaf. Komende zaterdag komen wij uiteraard met een mooi verhaal in aanloop naar de finale. Mij leek het leuk om een statisticus/wiskundige te interviewen die trouwe Mol-kijker is en helemaal wiskundig (obv de wekelijkse test) naar de Mol kan toeredeneren. Ik heb dat zelf proberen te doen met mijn vrouw, maar we liepen vast. Welke statisticus/wiskundige weet met "100% zekerheid" wie de Mol is en kan dat ook uitleggen in een interview in de krant?

Ben bij die statisticus/wiskundige? Of weet jij iemand? Mail me dan op mvisser@telegraaf.nl

groet,
Martin Visser

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #1 Gepost op: 7-03-2017, 16:00:30 »
Ben jij die statisticus/wiskundige?

Wiskundige formules gelden niet in 'Wie is de Mol?'. En dat is mijn mening! Je kunt niet uitrekenen wie de Mol is.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 16:11:40 door Avogadro »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #2 Gepost op: 7-03-2017, 16:10:29 »
In de testen wordt geknipt en geplakt dus daar kan je niks wiskundigs uithalen. Daarnaast weet niemand hier 100% zeker wie de mol is. Dat is nou juist het leuke van het spel.

Maar als je een stukje wil schrijven over mooie hints die ogenschijnlijk de mol aanwijzen krijg je denk ik een stuk meer reacties.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #3 Gepost op: 7-03-2017, 17:07:51 »
Ik ben wiskundige (en molfan) en Molpunten lijkt me een aardige statistische benadering.

Dus het zou zomaar kunnen dat je mij zoekt. Maar, hoe wou je dat interview vormgeven? Ik hou niet van telefonische interviews, maar wil best een text-chat (geen voice-chat) aangaan of een mailwisseling.

Overigens onderschrijf ik wat mijn medeforummers zeggen: niemand weet absoluut zeker wie de mol is, maar zo'n staafdiagrammetje met Thomas helemaal bovenaan doet het natuurlijk wel leuk in de krant :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline martinvisser

  • Forumlid
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #4 Gepost op: 7-03-2017, 17:13:50 »
Hallo Erik,

Natuurlijk is het niet zeker, anders zou de lol er af zijn.

Ik heb naar jouw aanpak van Molpunten gekeken. Dat is toch meer gebaseerd op mollenstreken? Ik zou het juist zo leuk vinden als iemand probeert met logisch redeneren obv bijvoorbeeld de tests een mol te voorspellen. Mollenstreken herkennen is uiteindelijk heel subjectief. Natuurlijk is zo'n redenering ook niet sluitend, maar ik denk dat een wiskundige op een andere manier tot zijn conclusie komt dan andere kijkers.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #5 Gepost op: 7-03-2017, 17:24:22 »
Geen enkele redenering is 100% sluitend, want WIDM is een psychologisch spel en gaat om vertrouwen, eerlijk vs. liegen. Dat kun je niet in een formule vatten.

Eigenlijk is Molpunten vooral een opiniepeiling. Ik bekijk wat er gebeurt in het spel (is (redelijk) objectief), en laat mensen stemmen wat verdacht is (is subjectief) en met een formule combineer ik dat. Dat is niet 100% sluitend (bij De Mol Vier 2016 wees die de verkeerde mol aan), maar het werkt vrij aardig.

Maar er zijn zeker ook molloten hier op het forum die de test gebruiken om verdenkingen aan te wijzen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Probleem: de beelden van de test met de muiscursor, zijn waarschijnlijk niet echt. Dus dan werkt deze theorie niet.

In plaats van testvragen kun je afgaan op wat mensen zeggen te verdenken, maar ook daarvan weet je niet of dat allemaal wel klopt. En daar zit je meteen op de hoofdreden dat je met wiskunde alleen de mol niet vindt: het programma is gemonteerd, en je ziet dus alleen de beelden die productie wil dat je ziet. Hoe goed je methode ook is, je data is onvolledig en soms zelfs fout. (Case in point is de zogenaamde verdenking van Jan Kooijman op ineens-iemand-anders-dan-Art in aflevering 2011.5.)

Edit: anders gezegd: iemand de beschikking heeft over de volledige en correcte testresultaten van alle kandidaten in de eerste N afleveringen en verder niets, kan een volledig objectieve kansberekening doen op wie de mol is. Maar alleen productie heeft die gegevens. Kijkers niet.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 17:29:05 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #6 Gepost op: 7-03-2017, 19:51:14 »
Op 'wiskundig' vlak heb ik wel geldtabellen gemaakt met wie ongeveer welk deel van de pot verdiend heeft, maar ik denk dat het economisch gezien wat simpel is?

Qua testvragen denk ik dat je dit seizoen weinig kunt opsteken, aangezien Thomas (mijn Mol) vrijwel geheel onverdacht is gebleven. Wel opmerkelijk is dat eerste afvaller Vincent op Sanne en Thomas noemde, maar zoals hierboven al genoemd is dat gemonteerd en we hebben in eerdere seizoenen al eerste afvallers gehoord die juist de Mol noemde (o.a. in seizoen 6 & 9). Jeroen noemde toen hij afviel dan weer Sanne en Jochem in zijn top 3.

Wel leuk om te noemen als het om de test gaat is het verbondje tussen Diederik en Thomas bij de laatste test. Ze zaten met z'n tweeën op Sanne, waardoor als de Mol sowieso één van de twee af moest vallen. Ze spraken daarom af dat Diederik meer op Jochem zou spreiden en Thomas meer op Sanne, waardoor ze aan degene die afviel konden afleiden of Sanne of Jochem de was, ervan uitgaande dat ze het allebei niet zijn. Diederik viel af en dat is de reden waarom Thomas zo plotseling nog switchte naar Jochem. (Maar waarschijnlijk is hij zelf gewoon de Mol en viel Diederik af omdat Sanne nog een beetje op hem spreidde.)
...óf niet!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #7 Gepost op: 8-03-2017, 10:04:51 »
Eens met Erik dat de data in WidM veel te onvolledig, en deels incorrect, is om enig statistisch model op te bouwen. Denk dat de beste methode is om semi-subjectieve variabelen te gebruiken, en daar dan gewichten aan moeten hangen obv hoe voorspellend die vorige seizoenen bleken. Soort verkapte regressie.

Iets dergelijks deed G-Root eerder voor het maken van zijn taartdiagrammen, alhoewel ik niet weet of hij z'n gewichten statistisch benaderde of zelf schatte.

Anyway, door op onderstaande post door te klikken kom je bij een topic waar ik hem er kort naar vroeg. De bovenste post in het topic schrijft hij kort over de opzet en het type variabelen die hij mee pakte. Maar volgens mij is hij er sindsdien mee gestopt [hoewel inhoudelijk qua methode hij er vast nog leuke dingen over kan vertellen]



Ik gebruik inderdaad al wegingsfactoren. Vorig jaar heb ik die geschat, en dit jaar heb ik die licht aangepast aan hoe goed de verschillende mol-zoek-criteria vorig jaar werkte.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #8 Gepost op: 8-03-2017, 12:59:35 »
Ben bij die statisticus/wiskundige? Of weet jij iemand? Mail me dan op mvisser@telegraaf.nl

Jammer dat het niet Diederik kan zijn. Hij is dan wel geen wiskundige, maar wel wetenschapper met een analytische geest. En hij heeft inside informatie die tot die 100% zou kunnen leiden. Nu wel.  ::jaja::

Offline martinvisser

  • Forumlid
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #9 Gepost op: 8-03-2017, 13:10:14 »
Diederik was een van mijn meest favoriete kandidaten ooit.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #10 Gepost op: 8-03-2017, 14:34:18 »
Ah, een topic over statistiek  ;D .

Met de tests heb ik me nooit zo bezig gehouden. Wat Erik al aangaf: de weinige info die we daar krijgen is ook nog eens gemanipuleerd.

Iets dergelijks deed G-Root eerder voor het maken van zijn taartdiagrammen [...]
Anyway, door op onderstaande post door te klikken kom je bij een topic waar ik hem er kort naar vroeg.

Leuk om terug te lezen HDD (wel jammer van m'n taalfout in het citaat :-X). Maar mooi om te zien dat de taart vóór aflevering 1 al op de goede Mol zat  ::tandpastasmiley:: .

Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #11 Gepost op: 12-03-2017, 12:11:00 »
Ik ben Mol-fan, en ook journalist voor de Financiële Telegraaf. Komende zaterdag komen wij uiteraard met een mooi verhaal in aanloop naar de finale. Mij leek het leuk om een statisticus/wiskundige te interviewen die trouwe Mol-kijker is en helemaal wiskundig (obv de wekelijkse test) naar de Mol kan toeredeneren. []

Weet iemand of dit artikel er nog is gekomen?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline martinvisser

  • Forumlid
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #12 Gepost op: 12-03-2017, 12:38:51 »
Weet iemand of dit artikel er nog is gekomen?

jazeker. ik de zaterdagkrant staan interviewtjes met oud-deelnemers en met een wiskundige. hij zat goed met Thomas! mijn idee dat je logisch redenerend bij de Mol moest kunnen uitkomen klopte niet helemaal. daarvoor wordt er met de montage te veel gemanipuleerd en we krijgen ook te weinig informatie van de tests.

ik heb zelf Thomas eigenlijk helemaal niet verdacht. tot een gesprek tussen Jochem en Sanne die samen redeneerden dat het Thomas wel moest zijn. gek genoeg heeft Jochem zich daar niet naar gedragen.

ik was helemaal overtuigd door de redenering van Diederik. hij zat samen met Thomas op Sanne. en zoals hij al verwachtte viel een van deze twee af voor de finale. dit zou voor Thomas een bevestiging moeten zijn dat hij en Diederik goed zaten op Sanne. maar hij ging juist switchen naar Jochem. dat zou een slimme kandidaat niet hebben gedaan.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #13 Gepost op: 12-03-2017, 12:39:03 »
martin even een pb sturen :D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #14 Gepost op: 12-03-2017, 14:26:42 »
martin even een pb sturen :D

Wat bedoel je? Om hem te vragen het stukje te delen?

ik de zaterdagkrant staan interviewtjes met oud-deelnemers en met een wiskundige. hij zat goed met Thomas! []

Ik heb het artikeltje gekocht op Blendl. Dan krijgen Martin en de Telegraaf er keurig hun 15 cent voor  :P .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #15 Gepost op: 12-03-2017, 14:46:02 »
martin even een pb sturen :D
mijn stukje was geschreven voordat ik Martin zijn berichtje had gezien, dus was mijn tip aan jou om het aan hem te vragen ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #16 Gepost op: 12-03-2017, 15:05:09 »
Ik ben overigens wel benieuwd of je een programma kunt maken (artificial intelligence) die de mol kan voorspellen op bv basis van de beelden, of welke verdenkenen er worden geuit. Opdracht etc. Het kost me wat te veel tijd om dat zelf in elkaar te zetten maar dat blijft wel een droom van mij :P

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #17 Gepost op: 12-03-2017, 18:32:32 »
ik was helemaal overtuigd door de redenering van Diederik. hij zat samen met Thomas op Sanne. en zoals hij al verwachtte viel een van deze twee af voor de finale. dit zou voor Thomas een bevestiging moeten zijn dat hij en Diederik goed zaten op Sanne. maar hij ging juist switchen naar Jochem. dat zou een slimme kandidaat niet hebben gedaan.

Maar goed, even inhoudelijk: Als Diederik en Thomas samen op Sanne zaten en Sanne was de Mol geweest, dan had geen van hen beiden af moeten vallen. Het feit dat Diederik afviel, had dan voor Thomas dus een indicatie moeten zijn dat ze niet goed zaten met Sanne. En zo heeft hij zich ook gedragen, want hij switchte naar Jochem. Dus hij deed precies wat je van een slimme kandidaat zou verwachten!
« Laatst bewerkt op: 12-03-2017, 19:08:49 door Lukie4, Reden: persoonlijke opmerkingen /aanvallen mogen in pm »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline martinvisser

  • Forumlid
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #18 Gepost op: 12-03-2017, 19:28:29 »
Maar goed, even inhoudelijk: Als Diederik en Thomas samen op Sanne zaten en Sanne was de Mol geweest, dan had geen van hen beiden af moeten vallen. Het feit dat Diederik afviel, had dan voor Thomas dus een indicatie moeten zijn dat ze niet goed zaten met Sanne. En zo heeft hij zich ook gedragen, want hij switchte naar Jochem. Dus hij deed precies wat je van een slimme kandidaat zou verwachten!

Nu met hoofdletters en punten :-)

Je ziet over het hoofd dat Jochem een vrijstelling had. En als Sanne de mol was, dan moest Diederik of Thomas wel afvallen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Statisticus/wiskundige gezocht voor een interview
« Reactie #19 Gepost op: 12-03-2017, 21:24:07 »
Je ziet over het hoofd dat Jochem een vrijstelling had. En als Sanne de mol was, dan moest Diederik of Thomas wel afvallen.

Dat klopt weliswaar, maar op zich zou het afvallen van Diederik of Thomas nog niet bewijzen dat Sanne de Mol was. Immers had Jochem ook de Mol kunnen zijn.
Jochem zou dan zelfs ongeacht zijn vrijstelling in het spel blijven. En Sanne had op Jochem kunnen zitten, dat wisten Diederik en Thomas immers niet.
Dan zou Sanne erin zijn gebleven omdat ze op Jochem zat, Jochem omdat hij de Mol was en een van de twee heren omdat die toevallig net één vraag beter had
beantwoord dan de andere, ook al zaten ze op de verkeerde. Dus het afvallen van een van deze heren was op zich géén bewijs dat ze goed zaten op Sanne.
M.a.w.: de redenering van Diederik was allerminst waterdicht!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!