Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105501 keer)

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #240 Gepost op: 30-03-2005, 16:59:45 »
Het draait om leven en dood, zonder dood is er geen kans op leven. De wereld moet zichzelf door blijven evolueren. Stel je voor dat er niemand meer doet ging, we klagen nu al over overbevolking en vergrijzing. Het klinkt hard; maar de dood is nodig.

En als er geen honger en andere narigheid was, dan was het een perfecte wereld. Best saai als jij het mij vraagt.  :-\\

Inderdaad. Zonder ellende geen vreugde, zonder pijn geen genot.

Na de zondeval weet de mens het onderscheid tussen goed en kwaad. Dat betekent dat er ook zowel goed als kwaad op de wereld moet zijn. Het is aan de mens om daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

De precieze redenen en macht van God kunnen wij ons niet voorstellen. Maar ik denk dan altijd, 'wat als mensen uit de middeleeuwen ons zagen?'. Beeld en geluid uit een kastje. Metalen wagens die uit zichzelf lijken te bewegen. Voor hen zullen dat wonderen zijn. Voor ons, met al onze technologie en kennis, is het logisch. Dat komt omdat wij veel 'machtiger' zijn dan de mensen in de middeleeuwen. God is veel 'machtiger' dan wij. Wat voor ons onverklaarbaar is, is voor God misschien niet meer dan logisch.

Offline Saskia23

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #241 Gepost op: 30-03-2005, 17:05:08 »

En als er geen honger en andere narigheid was, dan was het een perfecte wereld. Best saai als jij het mij vraagt.  :-\\
Citaat

Pardon??? saai???  ::oink::

Geef mij maar een wereld met vrede hoor! (en die komt er ook  ::jaja::)
Look into your imagination. ( Gijs, Yvonne, Jim, Victoria, Sander, Lottie, Roeland, Isabelle, Yvonn en Marc-Marie..Bedankt!)

Offline Sander2602

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #242 Gepost op: 31-03-2005, 23:00:54 »
Ik ben wel rooms katholiek maar geloof niet in god.

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #243 Gepost op: 1-04-2005, 00:07:51 »
(en die komt er ook  ::jaja::)

O ja? Kan je dat toelichten?
Mijn prinsje is chriz!!

Offline ReinierElias

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #244 Gepost op: 1-04-2005, 00:19:55 »
Ik houd mij er nu eigenlijk weinig mee bezig. geloven in God wordt wel erg vaak gelijk gesteld met een vorm bvan religie en daar kan ik moeilijk bij. God (een god/en) moet wel per definitie hoger dan mensen en ons belevingsvermogen staan, hoe kunnen we dan zeggen zo en zo moet je geloven?
Een kerk kan best richting geven aan geloof, maar moet niet denken dat ze het wel weten.

Als ik alleen al kijk naar christendom; daar wordt door christenen verschillend over gedacht en er zijn in de geschiedenis altijd wel geloofswijzigingen geweest. Zelfs in korte tijd, neem nu eens de EO! Vroeger vonden die rock en house duivels, nu gebruiken ze het als begeleidende muziek in programma's.

Zo'n programma als "Zij gelooft, zij niet" is ook niet meer zo dwingend als oude EO.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #245 Gepost op: 14-01-2013, 02:33:48 »
Nee, ik geloof niet in god. Ik heb wel het idee dat er misschien iets is, iets spiritueels, maar dat kan ik niet verklaren dus dan maar niet. En religie heeft tot zover meer oorlog en onrust veroorzaakt dan waar het eigenlijk om zou moeten gaan, en dat is volgens mij liefde hebben voor elkaar en elkaar respecteren.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #246 Gepost op: 14-01-2013, 12:50:38 »
Nee, ik geloof in mezelf en ik denk dat iedereen dat moet doen :)

Daarnaast staat iedereen vrij om in te geloven waarin hij/zij wilt

Veel ellende komt door extremisten, die je in elke groep wel vind, gelovigeb en ongelovigen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #247 Gepost op: 14-01-2013, 12:59:26 »
Veel ellende komt door extremisten, die je in elke groep wel vind, gelovigeb en ongelovigen
Nou moet ik wel zeggen dat ik van die ongelovige extremisten nooit iets hoor :P. Misschien mis ik dat soort dingen, maar het zijn vaak gelovigen tegen gelovigen. Sowieso heb ik het idee dat de meeste ongelovigen het allemaal geen bal kan schelen waar anderen in geloven.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #248 Gepost op: 14-01-2013, 13:26:11 »
Laat ik het zo zeggen, ik geloof totaal niet dat er een God bestaat zoals in de religies beschreven. Die geven namelijk aan God menselijke eigenschappen. Zo zou God voorkeuren geven aan bepaalde mensen, nood hebben aan jaknikkers, mensen die zich in het slijk wentelen om Hem een plezier te doen en zo hun beloning te ontvangen, of, als het niet goed gedaan hebben fors gestraft worden. God geeft stukken land weg die verdedigd moeten worden omdat men het nu eenmaal van God gehad heeft en diens wet als autoriteit geldt. God kan volgens die geschriften boos en beledigd zijn. Het is ook die reden waarom al die gewapende conflicten zijn, omdat mensen angst hebben om naar de hel te gaan als ze iets "verkeerd" zouden doen, of in ieder geval voor de dood. En men legt God woorden in de mond. Hij heeft het gezegd, en dus moet je daar naar gehoorzamen. Het komt net goed in mijn kraam wat hij gezegd heeft, en dus is dat mooi meegenomen.Volgens de Bijbel mogen waarzeggers en dergelijke niet, en heksen zijn ook waarzeggers dus die verbranden we. Homofielen mag ook niet want dat staat in heilige boeken (die door mensen met een menselijke denkwijzen, en die dus zelf heksen en homofilie verafschuwen).  Regels die opgelegd worden.

Nee, in zoiets geloof ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat er een oneindigheid is. De ruimte is oneindig, de energie is oneindig. Als je daarop mediteert kom je wel er op uit dat heel die oneindigheid leeft. Anders zouden wij ook niet leven. Ik kan het in woorden maar heel moeilijk uitleggen wat ik bedoel. De manier om het iets wat de mensen God noemen tegen te komen, is niet naar de kerk of moskee gaan, niet af gaan op wat anderen al dan niet in Heilige boeken verkondigen. Maar het zelf zoeken door je geest even in rust te laten komen. Dan vind je iets, dat geen voorkeuren heeft.Iets dat geen oordeel heeft. Iets dat geen regels opgeeft. Je vind de oneindigheid. Iets dat ons niet nodig heeft als vriend, maar er gewoon is als je je daar voor open stelt. Dan heb je geen regels nodig, maar door het ervaren ga je vanzelf datgene doen wat nodig is om je omgeving en jezelf vooruit te helpen. Ook omdat je dan de relativiteit inziet van alles wat hier is, ook van jezelf, en je dus minder en minder ervoor wilt vechten. Dan hoef je niet in goed en slecht te geloven, maar dan ken je alleen vergissingen. Liefde kent geen voorwaarden zoals gemeld in de heilige boeken geschreven door mensen. Maar Liefde is neutraal. Daarmee wil ik niet aangeven dat je maar wat moet aandoen en dan zeggen, ja maar liefde bedekt dat wel. Ik heb in mijn omgeving gezien dat je hoe dan ook gevolgen hebt van je vergissingen. Dat is geen straf, maar een les. Maar als je je openstelt voor de neutrale kracht die er is, dan ervaar je die vanzelf wel en geef je uit eigen beweging, zonder angst, je ego stap voor stap op. Dan ga je vanzelf datgene doen waarvan de mensen beweren dat dat goed is. Maar laat dat woord "goed" gewoon vallen, net als het woord slecht. Die woorden zorgen voor verwarring en juist daardoor voor alle lijden die op de wereld ontstaat. Gebruik in plaats van het woord goed, het woord neutraal. Want neutraal betekent eigenlijk zonder gevolg. Als je geen gevolgen meer nalaat, val je dus niemand echt lastig. niet de natuur, niet de dieren, niet de mensen. Zodra je neutraal bent, valt ook de angst voor de dood weg. Helemaal neutraal ben je niet zolang je leeft, maar via mediteren, of in ieder geval wat geestelijke rust nemen, kom je wel een heel eind, en vind je ook vrede.  Wat ook weer een ander woord is voor neutraal, of liefde. Ik ben wel overtuigd dat sommige delen van die zogenaamd heilige boeken ook die waarheid bevatten. Alleen waren mensen toen nog meer bezig met alleen overleven, hadden ze minder tijd om over dingen na te denken en zich geestelijk te ontwikkelen. Dan moesten de dingen anders gezegd worden. Om een voorbeeld te geven, bidden is eigenlijk een ander woord voor even rust nemen. Alleen jammer dat er woorden bij gebruikt moesten worden. Daardoor is je geest nog niet stil en ervaar je nog niet de oneindigheid. 

Er is dus teveel menselijke mening in die boeken terecht gekomen en daardoor is God als te menselijk beschreven met teveel menselijke eigenschappen. En God,niet die van de Bijbel of Koran, die is niet menselijk. Die heeft geen vorm zoals er beweerd word in die boeken. Die is neutraal en oordeelt niet. Dat doe je als mens alleen maar zelf. Er is een oneindige kracht. Daar kan niemand omheen. Er is sowieso oneindigheid. Daar kan helemaal niemand omheen. Maar de God zoals omschreven in de boeken, die bestaat niet. Alleen in onze angstige geest.Maar ja, alles wat in onze geest is, is ook een vorm van realiteit :-)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #249 Gepost op: 14-01-2013, 13:33:01 »
Hoewel ik het midden stuk heb overgeslagen ( phoe wat een tekst :o) ben ik het daar wel mee eens ::jaja::. Geloof kan ook iets heel moois zijn als de boodschap het liefhebben is. Het lelijke zit hem in die menselijke eigenschappen die mensen erbij bedacht hebben, wat jij zegt dus ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #250 Gepost op: 14-01-2013, 19:13:46 »
Zoals bekend moge zijn: ja, ik geloof in God. En waarom? Dat is een hele lastige vraag... Zie het als een gevoel, dat er meer tussen hemel en aarde is... En dat gevoel zegt mij dat God voor mij werkelijk is.

Maar, zoals Tdietz zegt, ik geloof ook zeer zeker in mijzelf, dat is ook zeer belangrijk in het leven.

Tot slot: iedereen is vrij om zelf te geloven of niet te geloven in God. Gelovigen zouden anderen nooit moeten opleggen om ook te gaan geloven, want dan ben je in mijn ogen niet goed bezig... De extremisten, die je helaas in alle reliegies (en zelfs onder atheïsten)vindt geven alleen maar een slecht beeld aan die verschillende groepen....
Ich bin ein Bärliner!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #251 Gepost op: 14-01-2013, 20:39:39 »
Nee, ook ik geloof niet in God als een persoon. Wat ik denk is dat een god of een godsdienst iets is wat is het hoofd van de mensen leeft. Zolang die gedachte wordt nagestreefd zal er dus een soort van god bestaan. Ik denk dat het voor sommige mensen een manier om hun leven op de juiste manier te leven en situaties waar zij niet goed raad mee weten, of dingen die zij zelf niet kunt verklaren aan op te hangen. Ik zie het dus meer een soort van levensbeschouwing. Voor sommige mensen brengt het een soort doel of richting in het leven (lastig om uit te leggen wat ik daarmee bedoel). De bijbel (of de boeken die je hebt in andere godsdiensten) zie ik dan ook niet als iets wat je letterlijk moet volgen, maar iets wat je als leidraad kunt gebruiken. Mensen die alles letterlijk doen zoals in de bijbel staat vind ik dan ook erg kortzichtig. Je moet ook altijd je eigen gedachten en redeneringen blijven gebruiken. Anders wordt alles wel erg gemakkelijk.

Mijn eigen overtuiging pas alleen niet binnen deze gedachten. Ik ben daar denk ik te nuchter (en te veel bioloog) voor. Godsdienst is denk ik belangrijk voor de mensheid, maar hoeft niet voor elke persoon op zich belangrijk te zijn.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #252 Gepost op: 14-01-2013, 20:43:47 »
Net zoals dat ik denk dat de hemel en leven na de dood gewoon bedacht is door mensen die bang zijn voor de dood en zo eraan proberen te ontsnappen. En ik heb ook zoiets van ik hoop dat er iets is, maar denk het niet. Het is meer wishful thinking.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #253 Gepost op: 14-01-2013, 20:47:30 »
Ik ben net als Elise teveel bioloog :P

Ik geloof in positieve liefdevolle gedachtes die in elk mens zitten. Ik denk dat wanneer je voor jezelf goede daden verricht in de samenleving er automatisch een beloning komt omdat het jezelf een goed gevoel geeft ;). En dat die beloning niet komt door naar de kerk te gaan en de Bijbel ( of welk ander boek dan ook ) te lezen
You'll never walk alone

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #254 Gepost op: 14-01-2013, 20:49:42 »
Ik ben net als Elise teveel bioloog :P

Ik geloof in positieve liefdevolle gedachtes die in elk mens zitten. Ik denk dat wanneer je voor jezelf goede daden verricht in de samenleving er automatisch een beloning komt omdat het jezelf een goed gevoel geeft ;). En dat die beloning niet komt door naar de kerk te gaan en de Bijbel ( of welk ander boek dan ook ) te lezen

Precies, uiteindelijk moet het allemaal zelf doen.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Online LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #255 Gepost op: 14-01-2013, 21:02:20 »
En dat die beloning niet komt door naar de kerk te gaan en de Bijbel ( of welk ander boek dan ook ) te lezen
Ik zie het op dat gezicht wel wat als jullie. Of je al dan niet in de hemel komt hangt zeker niet vanaf of je in je leven veel naar de kerk bent gegaan, of niet, en of je veel in de Bijbel hebt gelezen of niet. Het heeft er veel meer mee te maken hoe je je leven hebt geleefd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #256 Gepost op: 14-01-2013, 21:09:14 »
Ik geloof dan weer niet iets als een hemel. Als je dood bent, dan ben je gewoon dood. Ik bedenk me dan altijd maar dat dat net zo is als voordat je geboren werd. Das was niet vervelend, dus dan zal het ook wel niet zo erg zijn als je dood bent XD
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #257 Gepost op: 14-01-2013, 21:10:05 »
Ik ben zoals sommige hier misschien wel weten wel gelovig,Christen.En praktiseer dit ook duidelijk.Doe bepaalde dingen wel,en bepaalde dingen juist ook weer niet. Heb afgelopen pinksteren belijdenis van mijn geloof gedaan. Een beetje te vergelijkbaar met het vormsel in de katholieke kerk.,alleen hoeft dit bij de protestanten niet op een vaste leeftijd te worden gedaan en is het altijd je eigen keuze.

Mijn visie op geloven en niet naar een kerk gaan of een bijbel lezen: Ik denk zeker dat je kan geloven zonder naar een kerk te gaan of in een bijbel te lezen,God kan namelijk overal werken. Maar nu kom ik weer even met een vergelijking: Stel je hebt verkering met iemand,dan wil je graag bij die ander zijn,kijk je daar naar uit. Zo zie ik dit ook met naar de kerk gaan: Ik wil naar Gods huis om daar met medechristenen samen te zijn en meer te leren,daar kijk ik elke week weer naar uit.

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #258 Gepost op: 14-01-2013, 21:47:58 »
Tot zo`n anderhalf jaar geleden zou ik met volle overtuiging 'ja' op deze vraag hebben beantwoord. Ik had nooit getwijfeld, ben altijd omringd geweest door andere christenen en dacht altijd: deze mensen zullen het toch niet allemaal bij het verkeerde eind hebben? Maar Jantjes worden groot en verlaten het nest. Ontmoeten andere mensen, lezen andere visies. Uiteindelijk voor mezelf bepaald dat ik niet zou weten waarom ik in een god zou geloven. Ik zou er echt bewijs voor willen hebben en kan niets met 'het gevoel dat het er gewoon is'.

Maar ik heb geen afkeer tegen het geloof/het christendom. Een belangrijk deel van mijn leven werd er door gevormd en ik draag er zeker goede herinneringen aan. Ik betrap mezelf er bijvoorbeeld wel eens op een lied van de kerk te neuriën. Een vriend van me vindt zo`n beetje alle gelovigen in het algemeen dom. Ik probeer hem dat genuanceerder te laten zien.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #259 Gepost op: 14-01-2013, 21:51:13 »
Ik zeg ook niet dat geloven alleen maar de bijbel lezen en naar de kerk gaan is hoor, wat Pjotr zegt vind ik heel mooi klinken, ik kan het zelf alleen niet ;).

Heb ook nooit iets tegen gelovigen of katholieken gehad hoor, maar na een aantal uitspraken van de paus kan ik die man gewoon niet meer serieus nemen. En dat wordt toch als leider van de kerk gezien..

Nogmaals, ik heb niks tegen die katholieken en waarschijnlijk zijn ze het lang niet allemaal eens met de paus. Maar ik vind zulke uitspraken nogal vergaand, en ik vind dat ik in dat geval ook mijn mening mag geven dat ik dat onzin vind ;)
You'll never walk alone