Auteur Topic: Waar denk je NU aan?  (gelezen 1779898 keer)

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20920 Gepost op: 1-09-2014, 00:01:33 »
Diep respect voor je creativiteit Hdd  ::respect::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20921 Gepost op: 1-09-2014, 07:46:54 »
Geweldig Hdd!  ::bravo::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20922 Gepost op: 1-09-2014, 08:28:47 »
 :)

::rofl:: ::bravo:: geweldig! Nu nog een uitgever vinden en je kan het zo gaan verkopen als kinderboek ::jaja::

 ::rofl::

Vrees dat daarvoor nog wat zou moeten worden geschaafd aan de tekst. En om de paar coupletten natuurlijk een tekening erbij  :P

Begon tegen de tijd dat Pieter daadwerkelijk het bos in gaat duidelijk moe te worden, dus dat is ook wel aan de kwaliteit van de rijm af te lezen. Dus dat zou dan bijvoorbeeld deels moeten worden herschreven ;)

--

Maar was leuk weereens zoiets te schrijven :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20923 Gepost op: 1-09-2014, 08:40:11 »
Ik als caviagek vind het natuurlijk een te gek gedicht!!! ::bravo:: ::ok:: ::bravo::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20924 Gepost op: 1-09-2014, 13:57:53 »
Ik denk nu aan Pietertje.  :D

Zo hier is alvast een tekening, van het net geplukt:



Ik vind het ook een geweldig gedicht.  ::bravo:: Een verhaal verzinnen is al lastig, maar ook nog op rijm is helemaal knap. Ik ben benieuwd of Pieter nog meer avonturen gaat beleven. #dtv ::hypocriet::

Schrijf je altijd op rijm of ook 'gewone' verhalen?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20925 Gepost op: 1-09-2014, 14:54:53 »
Weet je wat het probleem is met Pieter?
Het rijmt niet zo lekker :P
En je ritme gaat al helemaal naar de naam met Pieternelleke ::) Maar die naam vind ik gewoon grappig ;D


Mwah, het verhaal verzinnen is dus niet zo'n werk ;)

Zat alleen te twijfelen tijdens het koken, toen ik er even over nadacht, of ik op rijm ging doen of als normaal verhaal.
Doe hier vrij veel op rijm, maar dat is wellicht meer toeval dan noodzaak.
Of omdat het me op dat moment aardig lijkt.



In dit geval had ik een paar zin-ideeën bedacht, in de uiteindelijke versie:
Aan de rand van het bos woonde het meisje Nel,
in een huisje met een tuintje, een deurtje en een bel.

&
"Dat kan niet", sprak de moeder van Nel:
"Cavia's praten niet". Maar Pieter zei van wel.


En die vond ik wel aardig - dus werd het een dichtseltje.
Anders had het een wat andere vorm en deels inhoud gehad.



Hmmm.. maar het probleem van dichten, is dat het heel makkelijk is - maar veel lastiger om goed te doen.
Liefst heb ik regels die van nature kabbelen, waarbij het ritme en wellicht melodie voortvloeien uit de woorden - zodat de lezer moeiteloos de klemtonen op de juiste woorden in de zin legt.. Het woordelijk equivalent van een middagje zeilen ;) Dit meer in tegenstelling tot wat je soms bij sinterklaasdichtsels tegenkomt, met onbesuisde wendingen. En zins-einden?
Dus in deze tekst bijvoorbeeld is het woord 'chaos' (regel 10) eigenlijk misplaatst: de klemtoon zit op cha-, terwijl je die gezien de zin op -os wilt hebben.
Maar toegegeven, op het eerste gezicht rijmt het. Maar het werkt dus niet.

Of, een uitgebreider voorbeeld.
Eenmaal bij het bos aangekomen twijfelde Pieter sterk,
hier komen was makkelijk - maar nu kwam het grote zoekwerk.

Het eerste deel werkt vrij goed. Na 'aangekomen' moet wellicht een komma. Maar vervolgens krijgt Twijfelde nadruk, zit waarschijnlijk hoog, Pieter is wellicht normaal, en 'Sterk' is duidelijk het einde van een zinsgedeelte, dus de stem gaat omlaag.
Het tweede gedeelte werkt totaal niet. Het woord 'maar' klinkt al vreemd, en dan 'het grote zoekwerk' hotst en botst tegen elk ritme in.



Uhmmm.. Wat wilde ik ook alweer zeggen? ???
Ohja, maar ik zie dus nog wel een dozijn punten die eigenlijk beter hadden gemogen. Maar ach, als vingeroefening.. :)
Misschien is een volgend schrijfsel wel rijmloos ;)
Want ach.. er kan natuurlijk sowieso niemand tippen aan geestelijk vader Dr. Seuss ;D

Ohja!
Dat was het!
Het handigste zou zijn om gewoon in een meter te schrijven. Zoals de Doc bv, als ik even van wiki mag stelen:
    "And today the Great Yertle, that Marvelous he
    Is King of the Mud. That is all he can see."
..maar dat kreeg ik, toen ik er enkele jaren terug naar keek, toch niet lekker onder de knie.

Nouja.
Dit en dat, zus en zo: Zodoende.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20926 Gepost op: 1-09-2014, 18:01:17 »
::rofl::

Ga toch iets leuks doen met dat creatieve brein van je HDD.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20927 Gepost op: 1-09-2014, 20:07:17 »
OT: Misschien kan HDD het hulpje van deze dakdekker worden :)

Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20928 Gepost op: 1-09-2014, 20:18:44 »
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Ik zou echt na anderhalve move-poging van het dak zijn gevallen ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20929 Gepost op: 1-09-2014, 21:33:58 »
Knap dichtwerk ::bravo::. Vond vooral de eerste twee strofen erg grappig. ;D
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20930 Gepost op: 3-09-2014, 19:46:21 »
Hdd ::bravo:: *fanboying*
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20931 Gepost op: 3-09-2014, 19:47:51 »
That's a first ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20932 Gepost op: 3-09-2014, 19:49:41 »
andere topic ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20933 Gepost op: 3-09-2014, 19:59:08 »
Aan wat ik allemaal nog moet doen voor mijn studie deze week :(

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20934 Gepost op: 9-09-2014, 12:17:21 »
Gisteren in de middag met onze jongste in het ziekenhuis gezeten. Hij was tijdens de gymles getackeld door een klasgenoot en flink op zijn hoofd gevallen. Hij had last van hoofdpijn, slecht zicht, praatte verward en had geen gevoel meer in de benen en voeten. We zijn naar de huisarts geweest die ons doorstuurde naar het ziekenhuis.
In eerste instantie leek er op de CT scan niets aan de hand te zijn, maar vanochtend kreeg ik een telefoontje van de neuroloog dat ze bij nader onderzoek toch een verdacht plekje in de hersenen hebben gevonden. Ze willen hem terugzien en een MRI scan voor de zekerheid laten maken. Het kan namelijk ook een oudere plek zijn die hij heeft opgelopen toen hij als kleuter uit zijn bed is gevallen. We hoeven ons geen zorgen te maken maar dat doe je echt wel na zo'n telefoontje. We krijgen bericht wanneer hij terug moet komen.

Overigens is onze bikkel vanochtend gewoon weer naar school gegaan. Hij voelde zich nog niet 100% maar ja de neuroloog had zelf gezegd dat hij mocht doen waar hij zin in had maar dat hij aan de bel moet trekken wanneer het niet meer gaat of wanneer het erger wordt.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20935 Gepost op: 9-09-2014, 12:20:57 »
Gisteren in de middag met onze jongste in het ziekenhuis gezeten. Hij was tijdens de gymles getackeld door een klasgenoot en flink op zijn hoofd gevallen. Hij had last van hoofdpijn, slecht zicht, praatte verward en had geen gevoel meer in de benen en voeten. We zijn naar de huisarts geweest die ons doorstuurde naar het ziekenhuis.
In eerste instantie leek er op de CT scan niets aan de hand te zijn, maar vanochtend kreeg ik een telefoontje van de neuroloog dat ze bij nader onderzoek toch een verdacht plekje in de hersenen hebben gevonden. Ze willen hem terugzien en een MRI scan voor de zekerheid laten maken. Het kan namelijk ook een oudere plek zijn die hij heeft opgelopen toen hij als kleuter uit zijn bed is gevallen. We hoeven ons geen zorgen te maken maar dat doe je echt wel na zo'n telefoontje. We krijgen bericht wanneer hij terug moet komen.

Overigens is onze bikkel vanochtend gewoon weer naar school gegaan. Hij voelde zich nog niet 100% maar ja de neuroloog had zelf gezegd dat hij mocht doen waar hij zin in had maar dat hij aan de bel moet trekken wanneer het niet meer gaat of wanneer het erger wordt.
::hug::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20936 Gepost op: 9-09-2014, 12:25:22 »
Mja, tuurlijk maak je je zorgen :( ::hug::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20937 Gepost op: 9-09-2014, 13:43:31 »
Jeetje, heftig zeg Bakkertje.  ::hug::

Ja, je zorgen maken doe je toch, ook al zeggen ze dat het niet hoeft. Wel fijn dat ze goed uitzoeken wat het plekje dan precies is.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20938 Gepost op: 9-09-2014, 18:44:24 »
Oei, dat is een grote schrik voor jullie! Beterschap in ieder geval! ::hug:: ::hug:: ::hug::
Ich bin ein Bärliner!

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #20939 Gepost op: 9-09-2014, 22:18:02 »
 ::hug:: Bakkertje. je geen zorgen maken is onmogelijk, maar probeer je iig niet te veel zorgen te maken.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?