Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390797 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #960 Gepost op: 24-08-2020, 00:08:39 »
En het is ook enorm frustrerend voor iedereen die wel zijn best doet om zich aan de maatregelen te houden.

(Ging eigenlijk nog over de uitverkoop, maar zie nu net het bericht van Molebuster waar het ook wel van toepassing is.)



Om even verder te gaan waar we op het 'irritant'-topic zijn geeïndigd...

Ik merk dat ik zo langzamerhand ook wel mijn geduld kwijt ben. Sinds ik terug ben in Nederland heb ik slechts een paar vrienden (kort) gezien. De rest zat op ruim 3 uur afstand. Zo nu en dan op bezoek gaat dan niet. Ik heb het tot nu toe vol kunnen houden, maar het begint nu wel echt vervelend te worden. Ik was van plan om rond deze tijd weer eens langs te gaan, introductietijd is altijd leuk om mee te helpen. Maar nu loop ik daar toch vooral in de weg. Veel mensen ontmoeten (waarvan ik nu al weet dat afstand houden lastig wordt) is nu niet verstandig.

Ik zit nu al maanden lang thuis vrijwel niets te doen. Nu kort in Eindhoven, waar ik niemand ken. Ja inmiddels een paar studiegenoten paar uurtjes gezien. Maar die ga ik dus ook al minder zien dan gepland. Verder kan ik ook weinig, normaal zou ik nog wel eens de trein pakken en het land doorreizen, maar dat is nu ook geen slim plan.

Ik kan me voorstellen dat dit nog vervelender is als je in een risicogroep zit. Maar voor mij, die 'hoogstwaarschijnlijk' nouwelijks ziek wordt van het virus, is het lastig om constant gemotiveerd te blijven aan alle maatregelen te blijven voldoen en niet allerlei mensen te ontmoeten.


Tot vandaag was ik altijd nog redelijk positief, maar dat is nu een beetje omgeslagen. Het vooruitzicht om nog maandenlang alleen op mijn kamer te zitten in een stad waar ik bijna niemand ken is niet bepaald fijn.

Echt een goede oplossing is er niet, maar ik vrees dat de komende tijd de sociaal/psychische problemen wel echt een ding gaan worden. Ik kan nog redelijk wat hendelen, maar ik ben vast niet de enige met deze problemen.

Ik ben blij dat ik dan tenminste nog wel wat contacturen in de week heb, ik gezond ben, financieel geen problemen heb. Het kan allemaal nog veel erger. Dat is dan maar mijn lichtpuntje. (En het widm-bonusseizoen natuurlijk ook. En alle komende forumspellen.  :) )
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #961 Gepost op: 24-08-2020, 00:34:34 »
Herkenbaar brtdm. 

Ik speelde voor corona veel bordspellen.  Met vrienden , op een club .

Sinds maart zit Ik binnen en werk ik vanuit thuis. In het begin had ik het moeilijk Om mijn tijd In te plannen tussen werken en ontspannen. Bordspellen zijn echt tijd weg geweest, tot ik via Skype en twitch weer mensen ging benaderen.

Ook speel ik vaker solo een bordspel.
Dus ja het is surrogaat, maar Ik weet Waar voor ik me aan de maatregel houd en door het verder Los te laten is het wat eenvoudiger

Door het zoeken naar Andere invullingen van tijd, Ben ik me minder gaan verzetten en ik merk ( dus puur persoonlijk) dat ik me daar beter bij voel dan bij het boos zijn over de situatie.

Dus probeer te zoeken naar maatregelen waarin je wel vrienden kan ontmoeten ipv vast te zitten In wat er (Tijdelijk ) niet  kan.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #962 Gepost op: 24-08-2020, 00:45:55 »
Dus probeer te zoeken naar maatregelen waarin je wel vrienden kan ontmoeten ipv vast te zitten In wat er (Tijdelijk ) niet  kan.

Dat is sowieso een goede tip.
Ik vond het eerst nog wel eens leuk om wat te bakken, zoals de Georgische Khatchapurri. Maar nu heb ik geen oven...

Maar ik heb ook nog veel te oefenen op Khinkali. Dat kan gewoon in kokend water. En ik wilde mijn kookkunsten sowieso nog wat verbeteren. Nog even wat inspiratie vinden. En eetlust, want dat heb ik ook zelden. (Ja, 's nachts...)

Heb ik daarna weer genoeg schoon te maken. Dat is inmiddels ook bijna een hobby geworden.  ::rofl::

En zo nu en dan nog eens naar de bios, dat is tot nu toe steeds coronaproof gelukt.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #963 Gepost op: 24-08-2020, 00:59:58 »
Heb je wel ruimte voor een oven of een combi magnetron? Als je koken leuk vindt , misschien In jezelf investeren Met een oventje.

Katchapurri ken ik van 24 kitchen, denk dat het Met ishai golan  was. Iets Met kaas en een gebakken broodje . Zag er vooral erg machtig uit, doordat er heel veel beter bij zat.  ::rofl::

Het is in corona tijd zeker belangrijk om iets te Vinden waarin je jezelf kan zijn, want er is inderdaad genoeg wat even niet meer kan helaas.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #964 Gepost op: 24-08-2020, 01:20:37 »
Ik zat er al aan te denken. In Armenië toen ook al direct een oven gekocht. Mooie grote Turkse, die kosten daar niet gek veel, maar werken ontzettend goed. Kon een grote ronde schaal in, perfect voor lekkere grote pizza's.

Maar in Nederland nog niet tegengekomen en bovendien vrij duur. En aangezien ik al lekker veel investeringen heb gedaan de afgelopen weken, nog even niet aan toegekomen. Maar ik denk er nog steeds over na. Ik houdt alleen van vers brood, maar zachtgeworden en daarna nog eens in de oven is net zo goed.

In afwachting van ome DUO wellicht nog maar eens de spaarrekening plunderen onder het mom van 'bezigheden in coronatijd'.
Oh en dan nog een mengkom, mixer, weegschaal en alles wat er bij komt kijken...
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #965 Gepost op: 24-08-2020, 02:41:12 »
Ik merk dat ik het de laatste best lastig vind en irritaties krijg omdat ik het idee heb dat aan beide kanten mensen aan het doorschieten zijn. Aan de ene kant de mensen die niets van alle regels moeten hebben, en zelfs tegen coronamaatregelen gaan demonstreren. Aan de andere kant mensen die super boos en geïrriteerd zijn over elke samenkomst die er plaatsvind en nu overal gevaren in zien.

Ik ben het ook echt wel met Starlight eens over de containment strategie, maar tegelijkertijd heb ik ook niet het idee dat we er veel aan kunnen doen dat de regering voor de andere strategie kiest. En dan voel ik mij schuldig dat ik nu toch dingen ga doen die kwetsbaren op dit moment niet kunnen (dagjes uit, met vrienden afspreken). Maar je kan er ook gewoon niet zoveel aan doen, en ik merk bij mijzelf ook omdat ik de laatste weken gewoon veel alleen ben geweest dat ik het mentaal echt nodig heb ook. 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #966 Gepost op: 24-08-2020, 04:14:35 »
Even tussendoor een tip voor Brtdm: ga eens in de kringloopwinkel  bij Ldh kijken  ::regenboog::
...maar soms even niet :)

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #967 Gepost op: 24-08-2020, 09:40:43 »
Ik vind het zo frappant hoe jullie allemaal snappen hoe naar het is dat je een paar weken niemand kunt zien. Maar jullie niet lijken te snappen dat ik daardoor als risicogroep al MAANDEN, bijna een half jaar, zo goed als niet mn vriend überhaupt heb kunnen AANRAKEN of überhaupt met mensen heb kunnen afspreken. In al die tijd heb ik alleen: mn vriend, moeder, zus en een vriendin gezien. Op afstand. Voor de rest zit in thuis. Binnen. Want buiten heb ik een rolstoel en dan ben je onzichtbaar en houdt niemand afstand. Dus als ik dan op de stoep loop kan ik geen kant op als iemand anders geen afstand houd. Dus dat doe ik maar niet dan.


Dus het spijt me zeer als ik weinig begrip kan opbrengen voor mensen die gewoon tegen de regels in anderen knuffelen en naar feestjes gaan, want daardoor duurt dit allemaal nog langer.

En nu ga ik weer een tijdje niet hier lezen want het triggert me te veel. Hopelijk kunnen we gewoon allemaal corona proof de maatschappij inrichten zodat iedereen vrienden kan blijven zien van een afstandje.


En bovendien: het is als jongere ook kei gevaarlijk. Super veel mensen die nauwelijks klachten hebben krijgen longCOVID. Dit lijkt tot nu toe verdacht veel op ME. Dus als je motivatie nodig hebt om voorzichtig te doen zou ik Unrest maar even kijken op Netflix.


(En mocht je je aangevallen voelen ( ::) ) zolang je je aan de regels houdt (En het liefst nog iets strenger dan dat aangezien de regels niet voor het uitroeien van het virus zorgen) gaat dit dus niet over jou.)
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #968 Gepost op: 24-08-2020, 12:45:29 »
@Erik Leppen ik snap dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar dat is misschien ook juist zo pijnlijk. Dat mensen dit behandelen als één of andere theoretische ethische discussie, en er gewoonweg geen rekening mee houden dat de risicogroepen wiens leven je zit te bediscussiëren je ook kunnen horen.

Dus nee, volgens mij zijn we het er niet helemaal mee eens dat dingen bespreekbaar moeten blijven. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat dit een slecht idee is. Ik zou niemand moeten hoeven vertellen dat risicogroepen niet dood moeten. Ik zou niemand van mijn menselijkheid en waarde moeten hoeven overtuigen.

En daarnaast is mijn punt ook vooral dat dit helemaal geen trolleyprobleem is. Het is niet óf een paar doden, óf de economie naar de knoppen en psychische problemen. Als we er vanuit gaan dat iedereen die een uitnodiging voor de griepprik krijgt een risicogroep is, gaat dat om 6 miljoen mensen. Als je die ofwel gewoon dood wil laten gaan ofwel wil opsluiten, heeft dat ook rampzalige gevolgen voor de economie. Mensen vergeten de hele tijd dat risicogroepen óók bijdragen aan de economie. We hebben ook levens, banen, we kopen dingen.

De enige manier om én zieken en doden te voorkomen én de economie te redden én psychische problemen te voorkomen is het virus zoveel mogelijk in te dammen en ervoor te zorgen dat de samenleving zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. Zodat zowel "gezonde" mensen als risicogroepen af en toe gewoon vrienden en familie kunnen zien vanaf een afstandje of met mondkapjes, in plaats van dat de risicogroepen maar alles moeten opofferen zodat anderen maar zo min mogelijk merken van het coronavirus.

En ik snap ook echt wel de reacties hierboven van brtdm en D*N dat het moeilijk is om weinig mensen te kunnen zien. Maar juist daarom is het zo belangrijk om je dan wel aan de regels te houden en afstand te houden (en misschien zelfs gewoon uit jezelf mondkapjes te gaan dragen waar dat moeilijker is, en bijv. 1 tot 2 weken tussen afspraken in plannen zodat je niet in korte tijd een hoop mensen aansteekt mocht je toch ergens besmet zijn). Zolang je dat doet, kun je best af en toe mensen zien. En dan kunnen wij dat als risicogroepen tenminste ook ::ok::

Maar als ik het zo eens bezie, dan zijn we het volgens mij redelijk ééns dat de huidige vorm van lockdown niet de beste aanpak is (maar om verschillende redenen). Maar gegeven de situatie nú, waarbij het aantal positieve tests toeneemt, maar het aantal ziekenhuisopnames volgens het rivm laag ligt (vergeleken bij maart/april), hoe kan containment nú werken?
Dat weet ik niet, ik ben uiteraard geen expert. Ik heb alleen in de loop der tijd veel zitten lezen over wat anderen hierover zeggen. Misschien dat binnen een containmentstrategie een lokale lockdown in de Randstad nodig is. Maar misschien dat op dit moment ook alleen mondkapjes en betere handhaving genoeg zijn om de cijfers weer te laten dalen. Het belangrijkste lijkt me dat het testbeleid op orde is en dat mensen die ziek zijn daadwerkelijk in quarantaine gaan. En misschien zou het helpen als er meer aandacht kwam voor long-covid zodat "gezonde" mensen zich meer zouden realiseren dat het virus ook voor hen heel gevaarlijk kan zijn.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #969 Gepost op: 24-08-2020, 13:08:20 »


En ik snap ook echt wel de reacties hierboven van brtdm en D*N dat het moeilijk is om weinig mensen te kunnen zien. Maar juist daarom is het zo belangrijk om je dan wel aan de regels te houden en afstand te houden (en misschien zelfs gewoon uit jezelf mondkapjes te gaan dragen waar dat moeilijker is, en bijv. 1 tot 2 weken tussen afspraken in plannen zodat je niet in korte tijd een hoop mensen aansteekt mocht je toch ergens besmet zijn). Zolang je dat doet, kun je best af en toe mensen zien. En dan kunnen wij dat als risicogroepen tenminste ook ::ok::

En dat vind ik dus het frustrerende. Zelf doe ik mijn best om afstand te houden en niet allerlei mensen te ontmoeten en ondertussen zie je iedereen op straat zich gedragen alsof er niets aan de hand is. En dan word je raar aangekeken als je niet naar familie of vrienden gaat, omdat je daarvoor net contact hebt gehad met veel nieuwe mensen.

Motivatie blijven vinden is zo ingewikkeld.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #970 Gepost op: 24-08-2020, 14:27:35 »
En dat vind ik dus het frustrerende. Zelf doe ik mijn best om afstand te houden en niet allerlei mensen te ontmoeten en ondertussen zie je iedereen op straat zich gedragen alsof er niets aan de hand is. En dan word je raar aangekeken als je niet naar familie of vrienden gaat, omdat je daarvoor net contact hebt gehad met veel nieuwe mensen.

Motivatie blijven vinden is zo ingewikkeld.
Ja, snap ik. Voor mij is de motivatie makkelijker (hoewel nog steeds moeilijk): ik heb nu de keuze tussen een jaartje thuis zitten en daarna verder kunnen met mijn leven, of een risico op corona met een grote kans dat ik er zover op achteruit ga dat ik de rest van mijn leven thuis zit (of als het heel erg misgaat zelfs doodgaan). Gezonde mensen lopen dat risico natuurlijk ook in een lagere mate, maar ik denk dat het voor veel van hen erg ver weg voelt. Niet alleen omdat ze een lager risico hebben, maar ook omdat ze het zich denk ik niet echt realiseren dat ze ziek kunnen worden. Als chronisch zieke weet je al dat ziekte je zomaar kan treffen. Veel gezonde mensen denken toch nog ergens dat ziekte een soort karma is en dat het je niet zal overkomen als je maar gezond leeft en positief denkt.

Qua motivatie denk ik dat het misschien kan helpen om je te realiseren dat juist door je aan de regels te houden het allemaal sneller voorbij is. Juist door je vrijheid wat in te perken heeft iedereen zoveel mogelijk vrijheid als mogelijk is in een pandemie. En daarnaast is het tijdelijk. Er zijn een aantal veelbelovende vaccins in ontwikkeling en momenteel verwachten ze dat komend voorjaar het eerste vaccin in Nederland beschikbaar is. De wetenschap dat het tijdelijk is helpt vaak ook beter om het vol te houden dan onzekerheid.

En daarnaast zijn er heel veel chronisch zieken die ook zonder lockdown soms wekenlang hun huis niet uit kunnen of regelmatig uitjes moeten overslaan, en al veel afhankelijk zijn van digitale contacten. Zij hebben al veel coping tips daarvoor en er zijn tijdens de pandemie meerdere artikelen over geschreven. Misschien dat het kan helpen om die eens op te zoeken en van hen te leren ::jaja::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #971 Gepost op: 24-08-2020, 16:09:55 »
ik kijk naar Anderen en zie dat er minder en minder mensen zich kunnen schikken naar de maatregelen. Zelf heb ik ook wel een verhoogd risico als ik corona zou krijgen, maar dat is voor mij niet de hoofd reden dat ik me wel schik In thuis werken, geen spellenclub, mijn vriendin maar amper kunnen zien. De hoofdreden is voor mij: het gevoel wat Ik zou hebben als door mijn wens om mijn vriendin te kunnen Knuffelen, mijn Vader komt te overlijden.

Voor wie denkt niet ziek te worden door corona, zijn er inmiddels heel wat levensverhalen online te Vinden van gezonde mensen die gesloopt zijn door corona.
Of voor wie echt denkt mij kan niks gebeuren, goh dat dachten er waarschijnlijk een paar van de ruim 800.000 doden vast ook.


Dus ik ontneem niemand de mogelijkheid om op vakantie te gaan, naar de Kroeg etc, maar vraag die mensen wel om bewust te blijven voor de tijd waarin we nu zitten.en dat we met respect omgaan Met elkaar en hopen dat deze tijd weer snel voorbij ma* gaan.

In China worden bepaalde beroepsgroeprn volgens media al gevaccineerd.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #972 Gepost op: 24-08-2020, 16:30:03 »
Ik heb ondertussen wel even mooie mondkapjes ontworpen. (met een beetje 'hulp' van een bepaald programma)
Wat vinden jullie ervan? Ik heb er ook een in het blauw. Ze komen deze week binnen.


Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #973 Gepost op: 24-08-2020, 17:10:51 »
Citaat
Of voor wie echt denkt mij kan niks gebeuren, goh dat dachten er waarschijnlijk een paar van de ruim 800.000 doden vast ook.

Ik vind dit zo’n rotstatement. Natuurlijk kan er iets gebeuren, maar er kan altijd iets gebeuren. Je kan ook aangereden worden door een vrachtwagen, maar dat idee zorgt ook niet dat ineens niemand meer op straat gaat lopen. De kans dat je als gezonde twintiger in het ziekenhuis of op de IC terechtkomt met Corona is écht niet groot.

Neemt niet weg dat je je aan de regels moet houden ten behoeve van de maatschappij, natuurlijk. Ik had vandaag ook weer mijn awesome nieuwe Hufflepuff mondmasker op in de supermarkt ::ok::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #974 Gepost op: 24-08-2020, 18:38:11 »
Ik vind dit zo’n rotstatement. Natuurlijk kan er iets gebeuren, maar er kan altijd iets gebeuren. Je kan ook aangereden worden door een vrachtwagen, maar dat idee zorgt ook niet dat ineens niemand meer op straat gaat lopen. De kans dat je als gezonde twintiger in het ziekenhuis of op de IC terechtkomt met Corona is écht niet groot.

Neemt niet weg dat je je aan de regels moet houden ten behoeve van de maatschappij, natuurlijk. Ik had vandaag ook weer mijn awesome nieuwe Hufflepuff mondmasker op in de supermarkt ::ok::

Je zal als gezonde 20'er inderdaad wellicht minder snel opgenomen worden in een ziekenhuis of op de IC belanden, maar er zijn wel heel veel 20'ers die Corona krijgen en ineens van gezond in ziek zijn belanden en nu maanden verder nog niet hersteld zijn.
Lees te vaak dat mensen zich blind staren op ziekenhuis en IC. Maar deze groep is zoveel groter (langdurige covid)

Ben het wel eens dat je idd ook idd voor een wagen kunt lopen of dat je zomaar iets anders kunt krijgen.

Voor wat betreft de andere discussie snap ik de reacties ook, alleen even niet de energie om er dieper op in te gaan.

En voor wat betreft het moeilijker gaan vinden om niemand te zien. Dat is het ook. Mens is over het algemeen sociaal en wil andere mensen om zich heen hebben.
Denk dat in deze periode de groep chronisch zieken en mensen die al alleen waren het iets makkelijker hebben omdat die al een proces hebben gehad met afscheid nemen van en al andere manieren hebben gevonden met omgaan met jezelf vermaken en andere patronen hebben

Wat ik erg merk is dat mensen moeite hebben patronen los te laten en niet verder meer kunnen kijken dan wat hun patroon was en dus ook niet open staan voor een verandering en alleen maar terug willen naar het oude normaal omdat ze daarin vast zitten.

En het is ook moeilijk om patronen los te laten. Zelf al jaren mee bezig  ::rofl:: en lukt nog niet altijd.

Wellicht wat tips voor mensen die van natuur houden. Online zijn heel veel wandelingen te vinden die gefilmd zijn. Zo wandel ik vaak door de natuur vanaf mijn bank. Webcams van bijvoorbeeld Texel zijn hier favoriet en kan ik toch even zeehonden zien.
Zo heb je ook rollercoaster filmpjes. Heb alle achtbanen van pretparken zo gehad.

Wat ik wel juist fijn vindt om hier te lezen is dat er mensen zijn die wel rekening houden met een ander en afstand willen houden en rekening houden met.  ::bravo::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #975 Gepost op: 25-08-2020, 14:49:19 »
Ohja, voor wie denkt: dat containmentverhaal klinkt leuk, maar wat kan ik er aan doen dat de overheid dat niet doet? Nou, deze petitie tekenen! Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat zo'n petitie helpt, maar als we onze stem niet laten horen verandert er sowieso niets. Dus het is altijd een poging waard :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #976 Gepost op: 25-08-2020, 15:02:11 »
Maar je kunt toch wel mensen zien? Niet aanraken inderdaad, je moet afstand houden, je kunt niet zomaar knuffelen als kwetsbare of met een kwetsbare dierbare. Maar jezelf opsluiten en echt niemand zien, dat is geestelijk veel te zwaar, en volgens mij onnodig. Met iemand afspreken, buiten, in de tuin of in het park, en daarbij afstand houden, dat is niet verkeerd, ook niet als kwetsbare persoon. Je loopt daarmee geen extra risico.

Ja, ik erger me ook aan mensen die allemaal veel te makkelijk doen. Maar het vaccin gaat er niet sneller of minder snel komen, ook als mensen dat niet doen. Dus wat iemand hier schreef, dat het daardoor alleen maar langer gaat duren, dat is niet waar. We kunnen het virus niet uitroeien, dat is nooit een doel geweest omdat het simpelweg onmogelijk is. Het doel is zorg kunnen bieden aan wie dat nodig heeft. Het doel is dus zo min mogelijk ziekenhuisopnames. En daar slagen we als land best goed in.

Ik vind het eigenlijk wel aardig gaan zoals het nu gaat: minder beperkingen zolang het kan, meer beperkingen als het nodig is omdat het aantal ziekenhuisopnames weer stijgt.

Je heel erg ergeren aan mensen die willens en wetens een risico lopen zit vooral jezelf in de weg. Je houden aan te strenge regels zit ook jezelf in de weg.

Ik wil echt niets bagatelliseren, maar ik gun iedereen een leven, sociale contacten. En juist als je een kwetsbaar persoon bent weten je dierbaren dat ze afstand moeten houden als je ze ziet. Ze kijken niet raar op van een bezoekje in de tuin, op anderhalve meter afstand, zonder knuffel of kus. Waarom ontzeg je jezelf dat, terwijl je het geestelijk gewoon ook nodig hebt?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #977 Gepost op: 25-08-2020, 15:25:53 »
Swifty, met alle respect, maar doen alsof we ons "onnodig" strenge regels opleggen komt nogal bagatelliserend en kleinerend over. Sommige mensen (bijv. met een niet-werkend immuunsysteem) kunnen echt niemand zien, in ieder geval onder de huidige maatregelen, omdat er een enorme kans is dat ze doodgaan.

Zelf heb ik zoals eerder gezegd maar een licht verhoogd risico, dus ik zie nog wel mensen, maar heel beperkt. Ik woon bij mijn ouders, dus die zie ik inderdaad. Maar ik rijd geen auto en kan nu niet met het OV, dus om ergens heen te gaan ben ik afhankelijk van mijn moeder die me gelukkig af en toe naar HDD brengt. Maar verder ga ik nergens heen, omdat juist vrijwel niemand afstand houdt. En zelfs als ze wel afstand van mij zouden houden, doen ze dat vaak niet van anderen. Zoals al eerder gezegd: ik ontzeg me dit zelf juist omdat, als ik corona krijg, de kans groot is dat ik zover achteruit ga dat ik aan huis gebonden raak en helemaal nog zelden de deur uit kan. Dan zie ik nu liever een jaar bijna niemand dan straks de rest van m'n leven niet meer. Contact met anderen kan gelukkig ook digitaal.

Ja, ik erger me ook aan mensen die allemaal veel te makkelijk doen. Maar het vaccin gaat er niet sneller of minder snel komen, ook als mensen dat niet doen. Dus wat iemand hier schreef, dat het daardoor alleen maar langer gaat duren, dat is niet waar. We kunnen het virus niet uitroeien, dat is nooit een doel geweest omdat het simpelweg onmogelijk is. Het doel is zorg kunnen bieden aan wie dat nodig heeft. Het doel is dus zo min mogelijk ziekenhuisopnames. En daar slagen we als land best goed in.
Ja, dat is inderdaad het doel van Nederland. Maar dat is een doel waarbij heel veel onnodige zieken en doden vallen, en waarbij je de samenleving ontoegankelijk maakt voor risicogroepen. Een doel waarbij je uiteindelijk weer in een langdurige lockdown terecht komt waardoor de economie er alsnog aangaat. Dat is nou juist waar de petitie voor is: voor een ander beleid. Bij containment kun je inderdaad ook niet het virus uitroeien, maar wel zo laag mogelijk houden dat de samenleving relatief open kan zijn voor iedereen, ook voor risicogroepen. Juist zodat we ook gewoon sociale contacten kunnen hebben. Het vaccin gaat er inderdaad niet sneller komen als mensen zich aan de regels houden, maar wél een situatie waarin het land zo open kan zijn als mogelijk is, zonder dat daarvoor mensenlevens opgeofferd hoeven te worden. Lees anders gewoon eens de website van de petitie zou ik zeggen, daar staat het goed uitgelegd.

Ik vind het eigenlijk wel aardig gaan zoals het nu gaat: minder beperkingen zolang het kan, meer beperkingen als het nodig is omdat het aantal ziekenhuisopnames weer stijgt.
En risicogroepen, degenen die we zogenaamd moeten "beschermen" met het beleid, roepen al maanden dat het helemaal niet aardig gaat. Dat zou je wel iets moeten vertellen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #978 Gepost op: 25-08-2020, 15:49:36 »
Nou ja het is ook niet alsof risicogroepen de wijsheid in pacht hebben natuurlijk. Ik zeg niet dat je daarom geen recht van spreken hebt natuurlijk maar het is ook niet zo dat als risicogroepen iets heel hard roepen het dan ineens de enige waarheid is, toch? Ik begrijp Swifty wel, en ik begrijp jullie ook heel goed. Maar ik vind ook dat we vertrouwen moeten kunnen hebben in de expertise van de adviseurs van onze overheid. En heel bot gezegd, Nederland heeft nu eenmaal democratisch gekozen voor de VVD, dus het is niet gek dat de overheid er een VVD strategie op na houdt... Een petitie gaat daar niets aan veranderen. Dan zou er een referendum moeten komen en ik denk echt niet dat je daar een meerderheid op gaat halen, mensen zijn nu eenmaal egoïstisch :(
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #979 Gepost op: 25-08-2020, 16:15:57 »
Starlight, ik begrijp je heus, en ik vind het ook stom dat je niet met het OV kunt omdat mensen zich niet volgens de regels gedragen. En het is irritant dat je dus afhankelijk bent van anderen.
Ik ben er alleen van overtuigd dat jij geen corona oploopt van het ontmoeten van anderen in een tuin, of zelfs binnenshuis, zeker met goede luchtreiniging, als je minstens anderhalve meter afstand houdt. Ook al houdt die ander geen afstand van anderen.




Ja, dat is inderdaad het doel van Nederland. Maar dat is een doel waarbij heel veel onnodige zieken en doden vallen, en waarbij je de samenleving ontoegankelijk maakt voor risicogroepen. Een doel waarbij je uiteindelijk weer in een langdurige lockdown terecht komt waardoor de economie er alsnog aangaat.


Nee. Dat is niet het doel van Nederland. Het beleid is niet gericht op het niet-beschermen van de zwakkeren. Het beleid is absoluut niet 'het is niet zo erg als zwakkeren dood gaan, want als samenleving worden we dan sterker'.


Citaat
Dat is nou juist waar de petitie voor is: voor een ander beleid. Bij containment kun je inderdaad ook niet het virus uitroeien, maar wel zo laag mogelijk houden dat de samenleving relatief open kan zijn voor iedereen, ook voor risicogroepen. Juist zodat we ook gewoon sociale contacten kunnen hebben.

Ik heb de site van de petitie gelezen. Maar ik ben het niet eens met wat daar staat. Het huidige beleid komt veel meer overeen met het containmentbeleid dan met wat in die petitie gecontroleerde verspreiding wordt genoemd.

Die gecontroleerde verspreiding is niet het doel van het beleid in Nederland en ook nooit het doel geweest.  Wat ik in mijn vorige post schreef komt niet overeen met 'gecontroleerde verspreiding'.

Het doel is zorg mogelijk houden. Alle zorg, niet alleen corona-zorg. Je moet de zorg zo min mogelijk belasten, zodat ook andere behandelingen door kunnen gaan. Behandelingen die in maart-mei stil lagen maar nu echt weer gedaan moeten worden.
En de zorg belast je zo min mogelijk met corona door het aantal besmettingen te beperken. Wat nu gebeurt, met de mogelijkheid tot testen voor iedereen met klachten. Met contact-onderzoek (en dat is waarom mensen zich dus



In de basis bedoelen wij hetzelfde Starlight. Ik verwoord het alleen op een manier die jou blijkbaar tegen de haren in strijkt. Maar wat jij wilt is volgens mij wel wat er nu gebeurt, waar het beleid zich op richt. En wat ik dus ook best aardig de goede kant op vind gaan.
Keep calm and eat chocolates!