Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390789 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2040 Gepost op: 19-11-2021, 10:13:13 »
Ik baseer me op overzichtjes als deze:


Dat er bij jouw school wel online onderwijs wordt geregeld lijkt een uitzondering, ik hoor verder eigenlijk vooral dat dat niet meer geregeld is (vanuit mensen die zich hiermee bezighouden en daar data over hebben, niet in m'n eigen omgeving).

En idealiter wil je natuurlijk juist voorkomen dat die besmettingen er überhaupt komen en dan de hele klas weer in quarantaine moet ;) Want als de helft van de basisscholen minstens 1 klas thuis hebben zitten (wat nu zo is) dan gaat er toch iets niet goed. Ik heb het dus vooral over dat er geen maatregelen zijn om dat te voorkomen, niet maatregelen die worden getroffen als er al covid is.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2041 Gepost op: 19-11-2021, 10:44:59 »
Huh wat raar. Over maskers en afstand klopt het allemaal wel, maar ik ken via mijn klas op de pabo toch best een aantal basisscholen en er zijn overal zeker wel vaste groepen, ze mogen bij ons nu ook niet meer door elkaar, en testen wordt zeker niet ontmoedigd. Maar ik weet niet welk deel daarvan overheid is en welk deel scholen zelf beslissen en daar lijkt dit lijstje over te gaan (en over VO ook natuurlijk en dat weet ik allemaal niet precies). Online onderwijs wordt op de basisscholen die ik ken ook gewoon voorzien. Maar misschien gaan jouw bronnen daarover meer over VO? Het is daar denk ik al lastiger, bij ons staat gewoon de hele dag een laptop in de klas met een Google Meeting aan.

Het is absoluut een probleem dat er zoveel klassen thuis zitten inderdaad. Kinderen mogen naar school komen bij lichte klachten, alleen niet als ze koorts/benauwdheid hebben. Daar valt wsl nog wel wat te winnen? En ventilatie etc?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2042 Gepost op: 20-11-2021, 12:57:02 »
Dit gaat voor zover ik weet inderdaad over het officiële beleid, niet wat scholen eventueel zelf doen. Er zullen best wel wat scholen zijn die zelf meer doen dan moet. Ik moet inderdaad zeggen dat ik niet specifiek weet of de data over online onderwijs vooral over het VO gaan of ook over PO. In het basisonderwijs is het natuurlijk wel makkelijker om als school alsnog zelf zulke maatregelen te nemen zodra je merkt dat het overheidsbeleid tekort schiet en leerlingen en klassen constant thuis zitten. Maar daarom moet er ook beter beleid en ondersteuning vanuit de overheid komen ipv de verantwoordelijkheid bij scholen zelf te leggen. Nu hangt het gewoon te veel af van de kennis en capaciteiten van de school.

En op dit moment zou het goed kunnen dat het beste beleid iets is als "scholen dicht tot na de kerstvakantie, en die tijd gebruiken we om het onderwijs veilig te maken". Uiteindelijk lijkt dat me beter voor de ontwikkeling van kinderen dan constant in quarantaine moeten vanwege het aantal besmettingen en risico lopen op Long Covid.

(En dan uiteraard niet de scholen dicht terwijl verder alles open is. Op dit moment vrees ik dat alleen een complete lockdown met dagelijkse sneltesten voor essentiële beroepen de manier is om de explosie aan besmettingen en het zorginfarct te stoppen).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2043 Gepost op: 20-11-2021, 13:10:16 »
gewoon het hele land dicht tot 9 januari?

nou ja, dan heb je in elk geval geen (zwarte)pietendiscussie meer en zijn we ook direct af van de discussie rondom vuurwerk.

Wit is ook een kleur!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2044 Gepost op: 20-11-2021, 16:09:45 »
Maar dat is traditie! #triggered  :\'(
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2045 Gepost op: 21-11-2021, 17:03:45 »
gewoon het hele land dicht tot 9 januari?

nou ja, dan heb je in elk geval geen (zwarte)pietendiscussie meer en zijn we ook direct af van de discussie rondom vuurwerk.
De kerstvakantie was meer omdat ik verwacht dat een lockdown minstens een maand zou moeten duren, en dan is het al bijna kerst. Hoe lang we precies nodig hebben weet ik ook niet, dat mag je aan de experts vragen ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2046 Gepost op: 21-11-2021, 18:22:12 »


Even iets luchtigs  :D
...maar soms even niet :)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2047 Gepost op: 21-11-2021, 18:26:36 »


Even iets luchtigs  :D
::bravo:: had m al gezien, heerlijk die verwijzing (en de gelijkenissen). Luisterpiet ook al functie elders ;D

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2048 Gepost op: 22-11-2021, 08:25:58 »
Op nos.nl , in het liveblog,  is te lezen dat mondkapjes wel nut hebben (voor wie nog twijfelde) . Maar mensen, draag ze nou eens ook over je neus!  ::)
Laten we eens zeggen: mensen, draag ze eens überhaupt... Geen idee hoe het in andere delen van het land is, maar hier in Twente zie ik er steeds meer zonder lopen. Zaterdag even naar Duitsland geweest voor boodschappen, en daar droeg eigenlijk iedereen er netjes eentje (en 99% gewoon ook over de neus), maar hier? Rampzalig... Op mijn werk heb ik er tientallen moeten aanspreken op het feit dat ze helemaal geen mondkapje meer droegen... De meesten waren het 'vergeten' maar ineens zie je de laatste 2 dagen ook ineens veel mensen die zogenaamd het niet hoeven te dragen vanwege wat voor ziekte dan ook. Overigens reageren de meeste mensen nog redelijk als je wat zegt over het mondkapje (en dan hoeven we al niks meer te zeggen als het mondkapje niet over de neus zit, want daar heb je een dagtaak aan), maar steeds vaker gaat men echt ver qua schelden of qua reactie... Met als dieptepunt iemand die mij een Nazi noemde...
(misschien zou daar ook eens wat meer aandacht aan besteed kunnen worden... want daar hoor je niks over op tv...; in de zorg heeft men het zeer zwaar, maar uit eigen ervaring weet ik dat het ook voor het gewone winkelpersoneel steeds zwaarder wordt...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2049 Gepost op: 23-11-2021, 14:34:02 »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2050 Gepost op: 26-11-2021, 21:39:45 »
Op dit moment 3 besmettingen in de klas, maar we hoeven nog steeds niet in quarantaine  ::ohno::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2051 Gepost op: 26-11-2021, 21:43:11 »
Huh bij 3 is t toch juist wel quarantaine?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2052 Gepost op: 26-11-2021, 22:55:23 »
Huh bij 3 is t toch juist wel quarantaine?
Op dit moment nog niet. Morgen hebben we weer opnieuw contact met de GGD

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2053 Gepost op: 27-11-2021, 14:58:55 »
Op dit moment 4 kinderen. Dus nu gaan we wel in quarantaine

EDIT: Ik krijg net te horen dat ikzelf toch niet in quarantaine hoef omdat ik gevaccineerd ben ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 28-11-2021, 21:33:54 door Lama1997 »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2054 Gepost op: 3-12-2021, 12:09:11 »
Er komen steeds meer signalen uit de zorg dat we nu echt definitief op code zwart zitten. Dat betekent dat er niet alleen geen plek meer voor je is als je covid krijgt, maar ook niet als je een auto-ongeluk krijgt, een hartinfarct, of een blindedarmontsteking.

En dan hebben we dus ook nog die nieuwe Omicron-variant, die weliswaar minder dodelijk lijkt te zijn, maar wel veel besmettelijker. Wat dus uiteindelijk meer ziekenhuisopnames, doden en chronisch zieken oplevert. Wat we dus nu al niet aankunnen.

Dus nog maar even in de reminder:
- Ga niet naar plekken met veel mensen. Nee, ook niet als je gevaccineerd bent en ook niet als het met een QR-code is. Het helpt niet genoeg! Anders hadden we nu niet in deze situatie gezeten.
- Als je toch op een drukke plek moet zijn en geen enkele andere optie hebt (OV, winkel, ziekenhuis, werk wat niet vanuit huis kan): draag een FFP2! (Je hebt ook herbruikbare, bijv. van Cambridge Mask).
- Spreek liever ook even zo min mogelijk in kleine groepen af, maar als je dat toch doet, doe dan allemaal vooraf een sneltest en laat zoveel mogelijk dagen tussen je afspraken zitten. Mocht je dan toch besmet zijn, besmet je tenminste niet meteen je volgende contacten.
- Ga in quarantaine en doe na 5 dagen een (snel)test als je contact hebt gehad met een positief getest persoon, ook als het officieel niet hoeft van de overheid.
- Als je klachten hebt, ga dan ook even nergens heen als je negatief bent getest. Je wil nu ook niet dat de griep of een verkoudheid uiteindelijk bij iemand terecht komt die daarmee in het ziekenhuis belandt, en vals-negatieven kunnen we met deze cijfers ook niet riskeren.
- Doe verder alsjeblieft ook voorzichtig! Ga momenteel even niet klussen, kijk uit op straat, etc. Je wilt nu ook niet om een andere reden ziekenhuiszorg nodig hebben.

En ja ik weet dat niemand het nog wil horen en dat iedereen wil doen alsof hun verantwoordelijkheid wel klaar is nu ze gevaccineerd zijn, maar dat is het helaas niet. We zijn er voorlopig nog niet, en zolang de overheid hun verantwoordelijkheid niet neemt zullen we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid moeten blijven nemen.

Stay safe allemaal ::hug::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2055 Gepost op: 3-12-2021, 21:46:57 »
Op dit moment 4 kinderen. Dus nu gaan we wel in quarantaine

EDIT: Ik krijg net te horen dat ikzelf toch niet in quarantaine hoef omdat ik gevaccineerd ben ::rofl::
Momenteel 12 besmettingen van de 22  ::oink::

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2056 Gepost op: 12-12-2021, 14:43:08 »
Er komen steeds meer signalen uit de zorg dat we nu echt definitief op code zwart zitten. Dat betekent dat er niet alleen geen plek meer voor je is als je covid krijgt, maar ook niet als je een auto-ongeluk krijgt, een hartinfarct, of een blindedarmontsteking.

En dan hebben we dus ook nog die nieuwe Omicron-variant, die weliswaar minder dodelijk lijkt te zijn, maar wel veel besmettelijker. Wat dus uiteindelijk meer ziekenhuisopnames, doden en chronisch zieken oplevert. Wat we dus nu al niet aankunnen.

Dus nog maar even in de reminder:
- Ga niet naar plekken met veel mensen. Nee, ook niet als je gevaccineerd bent en ook niet als het met een QR-code is. Het helpt niet genoeg! Anders hadden we nu niet in deze situatie gezeten.
- Als je toch op een drukke plek moet zijn en geen enkele andere optie hebt (OV, winkel, ziekenhuis, werk wat niet vanuit huis kan): draag een FFP2! (Je hebt ook herbruikbare, bijv. van Cambridge Mask).
- Spreek liever ook even zo min mogelijk in kleine groepen af, maar als je dat toch doet, doe dan allemaal vooraf een sneltest en laat zoveel mogelijk dagen tussen je afspraken zitten. Mocht je dan toch besmet zijn, besmet je tenminste niet meteen je volgende contacten.
- Ga in quarantaine en doe na 5 dagen een (snel)test als je contact hebt gehad met een positief getest persoon, ook als het officieel niet hoeft van de overheid.
- Als je klachten hebt, ga dan ook even nergens heen als je negatief bent getest. Je wil nu ook niet dat de griep of een verkoudheid uiteindelijk bij iemand terecht komt die daarmee in het ziekenhuis belandt, en vals-negatieven kunnen we met deze cijfers ook niet riskeren.
- Doe verder alsjeblieft ook voorzichtig! Ga momenteel even niet klussen, kijk uit op straat, etc. Je wilt nu ook niet om een andere reden ziekenhuiszorg nodig hebben.

En ja ik weet dat niemand het nog wil horen en dat iedereen wil doen alsof hun verantwoordelijkheid wel klaar is nu ze gevaccineerd zijn, maar dat is het helaas niet. We zijn er voorlopig nog niet, en zolang de overheid hun verantwoordelijkheid niet neemt zullen we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid moeten blijven nemen.

Stay safe allemaal ::hug::

Mooi geschreven,Starlight!  We weten het denk ik allemaal wel, maar even weer herinnerd worden aan dat je je echt aan de regels moet houden om uit de ellende te komen kan geen kwaad. ❤
...maar soms even niet :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2057 Gepost op: 12-12-2021, 17:41:29 »
Je had daarnet wel even bij mijn buurtsuper mogen staan om het tegen de klanten te zeggen.
Ik kwam daar aan en kwam erachter dat mijn mondkapje nog in mijn andere broek zat; dus snel even terug naar huis gefietst en hem opgehaald. Vervolgens ben ik niet meer dan een minuut of 5 binnen en heb maar liefst 6 (!) klanten geteld die geen mondkapje voor hadden... Helaas durft tegenwoordig bijna geen enkele werknemer (en zeker niet die jonge meisjes bij de supermarkt) er nog wat van te zeggen... Je wil niet weten wat je immers naar je hoofd geslingerd krijgt (zowel figuurlijk, maar helaas ook nog steeds letterlijk...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2058 Gepost op: 12-12-2021, 18:08:57 »
Tot op heden heb ik het, gelukkig, niet gezien dat er ook letterlijk iets naar de kop werd geslingerd, maar figuurlijk heb ik inderdaad al sommige heel nare dingen gehoord die geroepen werden, terwijl die medewerkers je alleen maar attent maken op het opvolgen van iets wat opgelegd is .



Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2059 Gepost op: 13-12-2021, 09:11:06 »
Waarom verkopen ze geen zelftests meer bij de lokale super? ???
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human