Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391051 keer)

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1160 Gepost op: 7-10-2020, 15:24:58 »
Ik dacht dat ze onderzocht hadden dat zingen niet gevaarlijker is dan praten? ??? Dat kwam voorbij, ergens, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ;D

In China bleek, geloof ik, een tijd geleden dat het voornamelijk de luchtstroming (airco, ventilatie etc.) is die een grote factor is in binnenklimaten. Van een groep in een restaurant oid die toevallig in een luchtstroom zat werden zo'n 15-20 mensen ziek, terwijl een andere groep mensen in diezelfde ruimte helemaal vrij bleef van besmettingen.

Dus wat ik denk m.b.t. tot zingen in een kerk: niet doen. Hoe minder virusdeeltjes in de lucht des te minder kans op overdracht. Kom bijelkaar als je wilt binnen de regels, maar ga niet het noodlot tarten.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1161 Gepost op: 7-10-2020, 17:32:39 »
Maar als het zingen in de kerk niet kan/mag, waarom mogen koren dan wel zingen?
Die zitten ook in een ruimte (met wellicht deur/raam open)

Hoe kunnen fanfares dan oefenen? Vooral de blaassectie dan. Ook daar komt met blazen speeksel mee.
Wellicht een stuk minder dan zingen, maar toch blazen die flink in trompet, hoorn enz.

Of zie ik het verschil niet qua verspreiding ten opzichte van een kerk die goed geventileerd is met 30 personen.


Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1162 Gepost op: 7-10-2020, 18:15:56 »
De meeste fanfares hebben op dit moment geen repetities juist vanwege de blazers.

Ik had een tijdje geleden al gezegd dat er in Duitsland een experiment was gedaan met een indoor concert om met name de luchtverplaatsingen en de aerosolstromen in kaart te brengen. Dit onderzoek past exact bij hetgeen molebuster aangeeft.
Het virus schijnt erg gevoelig te zijn voor verandering in luchtcirculatie en hangt dus in dezelfde ruimte lang niet overal even dik.  Dus zou je in ruimtes in theorie dus een continue luchtstroming kunnen creëren van punt a naar punt z en zorgen dat zo min mogelijk mensen in die circulatie aanwezig zijn.

Verder vandaag een stuk van  een politiek debat in Vlaanderen gezien en daar werden echt wel heel nationalistische zaken aangekaart. Zo werd er zonder omwegen gezegd “dat het logisch is dat virussen zich meer verspreiden in grote steden omdat daar een hoger percentage allochtonen is. Zij zijn wars van al het gezag en houden zich niet aan de maatregels.  “
Ik vond het zeer generaliserend en vooral discriminerend zo n uitspraak.

Verder zouden Vlaamse deelgemeenten nu de prijs betalen van het haperende en afwachtende beleid van de Brusselse politiek. Erg triest dat ze zelfs in het belang van de landelijke gezondheidscrisis daar nog niet 1 lijn kunnen trekken, maar nog steeds “wij, zij en hullie “ daar denken.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1163 Gepost op: 7-10-2020, 19:14:54 »
Maar als het zingen in de kerk niet kan/mag, waarom mogen koren dan wel zingen?
Die zitten ook in een ruimte (met wellicht deur/raam open)

Hoe kunnen fanfares dan oefenen? Vooral de blaassectie dan. Ook daar komt met blazen speeksel mee.
De meeste fanfares hebben op dit moment geen repetities juist vanwege de blazers.

Evenzo voor koren.
Veel koren oefenen nog steeds niet, anderen bijvoorbeeld per zangstem, zodat er meer dan voldoende afstand kan worden gehouden.

Aangezien koren vaak toch al een oudere populatie hebben (die het misschien ook nog een mooie reden vinden om te stoppen), vermoed ik dat best wat koren zullen ophouden te bestaan.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1164 Gepost op: 7-10-2020, 20:32:54 »
Oh, dan zie ik juist in mijn omgeving anders.

Degene die ik ken die in fanfares zitten spelen juist wel. Oefenen gewoon. Sommige wel per sectie. Treden af en toe ook buiten op. Al zal dat veilig genoeg zijn wellicht.

Ik ken eigenlijk maar 1 dame die in een koor zit maar die zijn vanavond gewoon aan het zingen. Al heb ik eerlijk gezegd niet een idee hoeveel en hoe het gebouw is. Zie haar bericht dan voorbij komen op fb.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1165 Gepost op: 11-10-2020, 09:50:40 »
Oh, dan zie ik juist in mijn omgeving anders.

Degene die ik ken die in fanfares zitten spelen juist wel. Oefenen gewoon. Sommige wel per sectie. Treden af en toe ook buiten op. Al zal dat veilig genoeg zijn wellicht.

Ik ken eigenlijk maar 1 dame die in een koor zit maar die zijn vanavond gewoon aan het zingen. Al heb ik eerlijk gezegd niet een idee hoeveel en hoe het gebouw is. Zie haar bericht dan voorbij komen op fb.
Klopt. Zover ik weet zijn ook hier weer gewoon (bijna) alle muziekkorpsen weer aan het repeteren. De vereniging van mijn zus (gemiddeld zo'n 40 man) is zelfs zodra het weer mocht begonnen met repeteren. Ze heeft maar een week of 3 vakantievrij gehad... (en ik zie hier ook vaak genoeg mensen met een muziekkoffer richting hun repetitie van hun eigen vereniging gaan)
De enige vereniging waarvan ik weet dat ze niet repeteren is mijn eigen, maar dat komt omdat een aantal van de leden nog niet of nauwelijks naar buiten durft te gaan...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1166 Gepost op: 11-10-2020, 13:07:10 »
Ik hou wel echt mijn hart vast voor de nieuwe maatregelen die eventueel gaan komen. Overigens vind ik wel dat er nieuwe maatregelen moeten komen. Maar ik lees dan iets over reizen beperken, dan betekent dat dat ik weer weet ik hoe lang mijn familie niet kan zien.  :\'( Plus had Rutte het ook al over het sluiten van theater en bioscopen, terwijl daar gewoon geen besmettingen plaatsvinden. En Rutte had het ook over het stoppen van alle sport, dat snap ik dan iets beter, maar ja mijn tennisles in de buitenlucht op afstand, lijkt mij nou ook geen superspreader. Dus ik ben nu heel hard aan het werk aan mijn paper, zodat ik tenminste dinsdag nog naar tennisles kan.
Nou moet er sowieso echt wel wat gebeuren, maar ik snap gewoon niet zo goed, hoe het nu weer zover heeft moeten komen.  :-\\ En ik merk echt dat ik er nu wel echt een beetje depressief van word en dat ik nu ook merk dat ik toch best wel eenzaam ben soms. Ik kan heel goed alleen zijn, vind ik soms ook wel fijn, maar nu wordt het toch wat veel, vooral omdat ik mijn familie ook al zo weinig zie.   :-\\ Oké dit was weer even het klaaguurtje  :P

Ik heb net tijdens het schrijven van mijn paper wel ontdekt hoe het nou zit met die kerken en waarom die meer beschermd zijn dan verenigingen bv. Bij beide grondrechten zijn beperkingen mogelijk (bv tijdens een noodtoestand of vanwege de openbare orde, of de volksgezondheid), maar bij godsdienstvrijheid mogen die beperkingen alleen plaatsvinden buiten gebouwen of afgesloten plaatsen.  :-X Dus ja, de grondwet bepaalt idd dat de overheid niet mag bepalen hoeveel mensen er in een kerk zitten.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1167 Gepost op: 11-10-2020, 13:38:02 »
Ik hou wel echt mijn hart vast voor de nieuwe maatregelen die eventueel gaan komen. Overigens vind ik wel dat er nieuwe maatregelen moeten komen. Maar ik lees dan iets over reizen beperken, dan betekent dat dat ik weer weet ik hoe lang mijn familie niet kan zien.  :\'( Plus had Rutte het ook al over het sluiten van theater en bioscopen, terwijl daar gewoon geen besmettingen plaatsvinden. En Rutte had het ook over het stoppen van alle sport, dat snap ik dan iets beter, maar ja mijn tennisles in de buitenlucht op afstand, lijkt mij nou ook geen superspreader. Dus ik ben nu heel hard aan het werk aan mijn paper, zodat ik tenminste dinsdag nog naar tennisles kan.
Nou moet er sowieso echt wel wat gebeuren, maar ik snap gewoon niet zo goed, hoe het nu weer zover heeft moeten komen.  :-\\ En ik merk echt dat ik er nu wel echt een beetje depressief van word en dat ik nu ook merk dat ik toch best wel eenzaam ben soms. Ik kan heel goed alleen zijn, vind ik soms ook wel fijn, maar nu wordt het toch wat veel, vooral omdat ik mijn familie ook al zo weinig zie.   :-\\ Oké dit was weer even het klaaguurtje  :P

Jup, ik herken me volledig in wat je voelt Loezel. Ik zie ook heel erg op tegen de nieuwe beperkingen.

Net nu na maanden iedereen alleen maar digitaal gezien te hebben, ik mijn sociale leven (met in achtneming van alle zeer strikte regels) weer heb kunnen oppakken, wordt het waarschijnlijk weer afgepakt. En wat helemaal vervelend is dat het gros van mijn vrienden en sociale kring in een andere stad zitten in combinatie met reisbeperkingen ga ik ze voorlopig nog niet kunnen zien... Plus dat bepaalde dingen op mijn studentenvereniging die al eens afgelast waren en op de rit waren gezet, nu wééér afgelast gaan worden. (helemaal als theaters gesloten gaan worden).

En de vraag is hoe lang gaat het duren? Zeker tot en met maart blijft het kwakkelen (want influenza, want Rhinovirus etc.)

Mijn verlangen naar normaal, naar vroeger, naar hoe alles was was altijd groot en w,ordt alleen maar groter. De gedachte dat dat beetje sociale leven dat ik heb, weer afgepakt gaat worden maakt dat ik me nu al niet bepaald fijn voel... dus ik hoop dat de maatregelen nog enigszins mee zullen vallen...

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1168 Gepost op: 11-10-2020, 13:56:09 »
Ja, ik heb een beetje dezelfde problemen. Niet heel veel sociale contacten hier in de stad, dus dat maakt het al wat lastiger idd allemaal.

Overigens mogen de maatregelen van mij best streng zijn, als ze dan ook maar effectief zijn. En dan lijkt een avondklok instellen me bv effectiever dan het sluiten van theaters of bioscopen.

En de testcapaciteit op orde natuurlijk, dat is de basis. Zonder dat moeten ze een beetje blind lopen bijsturen.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1169 Gepost op: 11-10-2020, 14:22:46 »
Ben inderdaad wel benieuwd waar ze mee komen.
Avondklok, tja, snap dat ze minder bewegingen willen, maar zie het nut er niet helemaal van in.
Alhoewel we dan hopelijk van de vuurwerk bommen gooiende jeugd wellicht even af zijn (sarcasme)

Verplicht mondkapjes geloof ik wel in dat die komen. Die had ik al weken terug ergens er in gegooid.

Restricties voor teamsporten, maar goed, je kunt niet een amateur vereniging stopzetten en een knvb door laten spelen.

Bubbels beperken zoals ze in België deden misschien? Al heeft elke bubbel dan weer contact met een andere bubbel. Of puur beperkt om dezelfde mensen.

Thuiswerken was er natuurlijk al of zoveel mogelijk beeldbellen qua afspraken. Wellicht toch weer thuis onderwijs / live streams?
Poli ziekenhuizen schalen alweer af en veel telefonisch/stream

Sociale deel gaat inderdaad voor veel mensen nog lastiger worden als reizen beperkt gaat worden. In deze periode is het weer veel minder om buiten te zitten. Al heb ik wel nog steeds raam open voor groot deel van de dag. Veel mensen doen dat niet.
Persoonlijk zou ik me daar niet prettig voelen op visite.

En snap dat merendeel die op school zit of familie heeft verder weg dat die zich eenzamer / alleen gaan voelen. Doe ik overigens ook, al ben ik gewend veel meer in mijn bubbel te zitten. Heb mijn vader dit jaar 2 x in real life gezien. Zusje dan vaker omdat ze mee is gegaan naar de uitslag gesprekken in het ziekenhuis. Morgen zie ik haar nog en dan zal het daarna ook niets meer worden na mijn operatie en behandeling wat gaat volgen. Maar de meeste vriendinnen/vrienden die ik over heb, heb ik dit jaar ook maar 1 of 2 keer gezien omdat het buiten kon op afstand.

Dus het blijft lastig hoeveel restricties je moet opleggen in de hoop het virus weer af te stoppen. Zeker ook in deze tijd met de R in de maand, waarin al verkoudheid en griep op de voorgrond staan.

Las wel dat er iets van een sneltest was goedgekeurd die binnen 15/30 minuten uitslag gaf? Dat gaat wellicht al wel veel schelen, mits ze de capaciteit dan ook er voor hebben.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1170 Gepost op: 11-10-2020, 14:59:40 »
Ja, die sneltesten zouden heel veel schelen. Al komen die geloof ik pas in november beschikbaar.

Ik snapte eerst ook niet het nut van een avondklok. Maar als het goed gehandhaafd wordt is dat evt misschien wel een goede optie tegen illegale feestjes. Want, die mensen moeten daar wel heen en weer terug naar huis. Met een avondklok en boetes als je buiten die tijd op straat loopt (terwijl je er niks te zoeken hebt, er zijn natuurlijk ook mensen die 's avonds werken) helpt dat misschien nog iets. Het is wel erg drastisch, maar beter dan een complete lockdown. En ik zou verder ook echt niet weten hoe je al die illegale feestjes kunt voorkomen, behalve misschien strenger handhaven.  :-\\

« Laatst bewerkt op: 11-10-2020, 15:02:04 door Loezel »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1171 Gepost op: 11-10-2020, 15:04:52 »
Ben overigens niet zo zeer tegen de avondklok. Maar goed, ik heb natuurlijk "makkelijker" praten want ik ben eigenlijk altijd thuis

Denk de feesten en samenscholingen pas opgedoekt gaan worden als er fikse boetes opstaan en die ook uitgedeeld worden.

Niet een feest met 180 mensen zoals laatst in Tilburg, maar geen boetes want was niet te doen.

Dan moet je ook opschalen inderdaad qua handhavers en regels handhaven. Niet het een wel en het ander niet beboeten. Al gaat het dan weer een beetje richting politie staat volgens sommigen die een hekel aan regels en naleven hebben  ::rofl::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1172 Gepost op: 11-10-2020, 17:23:45 »
Een avondklok heeft Alleen dan nut als er opvolging en sanctionering aan gekoppeld is.
Precies zo voor de verplichting tot een mondkapje.

Verder gebeuren er nog steeds teveel zaken die tegenstrijdig zijn , bv het televizier ring gala, reizen naar Amsterdam mocht Alleen indien noodzakelijk toch?   Ook wordt er enorm blind gestaard op testen, waarbij een negatieve test gezien wordt aLos een  vrijbrief om de maatregelen  minder streng voor jezelf te handhaven .

Een test is een momentopname en helaas is de betrouwbaarheid van de testen niet altijd super betrouwbaar , false positives etc.

Op de deur naar de afdeling Waar mijn Vader woont, hangt een briefje Met een tekst In de zin van ben jij de coronamaatregelen ook zo beu en wil je  dat we Er van af waren?  Dan heb ik een tip voor je, houd je er dan aan!!

Een open deur zou je zeggen, maar wel enorm Waar.  Veel mensen zullen bij een verplichting tot het dragen van een mondkapje, hier mogelijk gehoor aan geven, Maar waarom was deze verplichting noodzakelijk om tot dat Inzicht te komen?

Zijn er nu echt nog mensen die het thuis vieren van een feestje bekangrijker Vinden dan de gezondheid van onze ( kwetsbare) medemens.?

Ook ik mis sociaal contact, maar besef dat ik daarnog maar even mee Moet wachten , hoe erg ik dat ook vind. Ik hoop dat dat besef bij meer mensen gaat komen, niet omdat het verplicht is, maar omdat het veiliger is.





Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1173 Gepost op: 11-10-2020, 17:43:10 »
Je mag nog gewoon naar Amsterdam reizen hoor. Er werd toen van gesproken dat er alleen noodzakelijke reizen naar de Randstad gemaakt mochten worden, maar dit is in de persconferentie nooit gezegd. Die was namelijk belangrijk voor mij, omdat ik wilde weten of ik volgende week nog naar mijn moeder zou mogen voor haar verjaardag. Dat was toen dus nog wel. Nu vrees ik dat het straks niet meer kan.  :\'( Er werd wel gezegd, zo min mogelijk reizen volgens mij. Maar niet dat het alleen noodzakelijk moest zijn.

Maar goed, dat is dus ook een ding. De regels zijn gewoon niet helder. En het is ook echt niet handig dat mensen van het OMT enzo gewoon dingen in de media gaan roepen die zij vinden dat moet gaan gebeuren. Doe dat lekker in het overleg met de overheid. Nu wordt het alleen maar onduidelijker, want mensen horen weer 100 verschillende dingen en het leidt tot paniek. Dan lees je weer dat Gommers een lockdown wil en een ander wil alleen maar noodzakelijke reizen en nog kleinere groepen mensen bij elkaar... Hou dat even allemaal uit de media, we horen wel in de persconferentie wat er echt gaat gebeuren. Dan krijg je dus ook minder onduidelijkheid.

Online Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1174 Gepost op: 11-10-2020, 23:12:46 »
Ja maar Gommers was dan ook echt even stom bezig. “Ik wil geen angst zaaien maar we moeten NU een volledige lockdown.” Ja dat is dus precies wat angst zaaien is. Heel erg eens met Loezel dus ::jaja::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1175 Gepost op: 12-10-2020, 00:01:46 »
Mee eens dat er teveel stemmen zijn, van officiele kanalen die iets In de media roepen.
Iedere mediapagina heeft wel een artikel waarin een expert aangeeft wat mogelijk gaat gebeuren. Daar heeft niemand wat aan. Het gaat om wat er effectikkef gaat gebeuren en hoe we ervoor kunnen zorgen dat dat ook nageleefd Wordt.

Nog steeds teveel groepen en individuen die niet kritisch naar hun Eigen handelen kijken en de mogelijke effecten daarvan, maar die wel op de front lijn staan om straks te roepen dat de regering hen beknot op hun vrijheid, sociaal en ecomisch leven.

Om een kat een kat te noemen. De kerk In staphorst Waar ondanks de aangepast regels nog steeds 150 Mensen kwamen. Ja dan Moet je niet vreemd opkijken als je dicht Moet. Of de illegale feestgangers In de mergelgroeve is Jullie feestje die doden en patienten op de ic waard .?..? ::niet-ok::

Misschien dat we met beelden van zieken op de ic , mensen wakker kunnen maken. Want enkel wanneer meer mensen zich bewust worden van de mogelijke gevolgen van hun handelen , kan er iets veranderen.

Koopavonden verbieden en thuis werk verplichting , ehm wanneer kan iemand dan boodschappen doen?



« Laatst bewerkt op: 12-10-2020, 00:12:15 door Tarbozan »

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1176 Gepost op: 12-10-2020, 07:36:22 »
De regels gelden nog steeds niet voor kerken, de overheid heeft een advies gedaan, maar mag volgens de Grondwet niets zeggen over wat er in kerkgebouwen gebeurt. Ze mogen kerken dan ook niet sluiten. Dit in tegenstelling tot verenigingen, die mogen wel gesloten vanwege de openbare orde.

Neemt niet weg dat ik het ook stom vind dat ze zich niet aan het advies houden.

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1177 Gepost op: 12-10-2020, 09:49:54 »
dat komt door die slappe hap van een Rutte, Van Dissel flapdrollen


gewoon volgende verkiezing op Wilders stemmen, onze eigen trump
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1178 Gepost op: 12-10-2020, 10:24:09 »
De kerk In staphorst Waar ondanks de aangepast regels nog steeds 150 Mensen kwamen.
In een kerk waar normaal makkelijk 2000 man passen is 150 man perfect en zeer veilig te doen... (oke, het luid zingen is weer iets anders)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1179 Gepost op: 12-10-2020, 10:32:14 »
@Nicky: Dat laatste kun je niet menen, of is dat een gedachte die ''vanzelf'' komt opborrelen?

Er is dit weekend nogal veel verontwaardiging geweest over een tweet van dat kamerlid uit Venlo.

Die beweert dus dat de plekken op de IC, bedoeld voor de autochtone Nederlanders, ingenomen worden door allochtonen. Die zouden zich, in tegenstelling tot de ''eigen'' bevolking, massaal niet aan de maatrelen houden. Goed, er zullen heus wel allochtonen zijn die op de IC's liggen. Maar die uit Venlo heeft hier weer een handvat gevonden om af te geven op de door hem zo gehate bevolkingsgroep.

In mijn omgeving is dat beeld heel anders, daar zijn het juist de autochtonen die zich totaal niets aan lijken te trekken van het mondkapjes-advies. In de bussen valt het tot nu toe heel erg mee, ik zie zo af en toe nog wel iemand die niet weet wat een mondkapje is. Die maakt zich er vanaf met het dragen van een sjaal. Nou, die wordt dan ook niet toegelaten in de bus.

Staphorst is dan weer een ander verhaal. Als het aanbevolen maximale aantal aanwezigen 30 is, dan maakt Staphorst daar 150 van. Jammer genoeg zijn daar geen sancties mogelijk. Sluiten, die handel, zou ik zeggen.