Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 437281 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1620 Gepost op: 6-06-2020, 23:01:27 »
We zitten hier de hele dag al met iedereen discussies te voeren hoor, niet alleen met jou. Het is niet persoonlijk. Maar als jij dan je reactie geeft midden in een discussie moet je niet verwachten dat je daar geen commentaar op krijgt.

Ik snap wel wat Tarbozan bedoelt met voor het tribunaal staan. Ik lees alleen maar respectvolle dingen in zijn posts en toch wordt hij op dingen aangesproken die ik helemaal niet lees.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1621 Gepost op: 6-06-2020, 23:07:48 »
Sorry aapje dus omdat ik wit ben sluit ik mijn ogen voor wat er met mensen dje een andere kleur hebben gebeurt. Dat is echt wat je zegt?  Nou dan is t duidelijk dat je me niet kent.

Je zegt dus dat ik als blanke me niet kan inleven in de denkwereld van een ander.
Dat kan iedereen maar tot op een zeker punt. Maar als man zal je nooit weten hoe het is om vrouw te zijn, als hetero nooit hoe het is om homo te zijn en als witte nooit hoe het is om zwart te zijn. En dat is oké, want niemand kan dat.

Citaat
Sorry maar dan heeft hier discussiëren echt geen zin. Want ik neem aan dat een groot deel van de gebruikers hier blank is en die kunnen dus volgens jou allemaal niet meevoelen eb denken met mensen due anders zijn.
Het heeft wel heel veel zin om hier te discussiëren, juist als witte mensen onder elkaar, want racisme en discriminatie gaat niet alleen minderheden aan.

Citaat
Dat is pas een ideologie die vrij racistisch aanvoelt, alsof ik als  toevallig blankgeborene alleen maar blanke gedachtes mag hebben . Ik hoop dat we due tijd toch al wat jaren achter ons hebben.
Overigens zijn we wit, niet blank. Artikel waarom hier beneden:
https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom-witte-mensen-niet-meer-blank-zijn

Citaat
Sorry dat ik persoonlijk op aapje reageer maar daf gebeurde op mij ook en voelde niet prettig omdat ik juist al Posts lang zeg voor mij all live matters en dus inclusief black lives.
En er wordt ook al posts lang uitgelegd dat All Lives Matter een racistische tegenbeweging is die BLM probeert te bagatelliseren. Als je iemand een slet noemt (Om Aapje haar voorbeeld weer aan te halen ;D) en die persoon legt uit dat dit wordt ervaren als vrouwonvriendelijk en het niet fijn is dan blijf je die persoon toch geen slet noemen omdat het voor jou iets anders betekent?

Volgens mij vindt iedereen hier dat Black Lives Matter. Ik vind het soms wel jammer dat je je hier moet verdedigen, terwijl je precies hetzelfde vindt, maar het dan niet op de 'juiste' manier uit.
Dat is toch ook gewoon een beetje wat een discussie is? Als je een uitspraak doet en iemand vind iets anders dat je dan uitlegt waarom je deze uitspraak doet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1622 Gepost op: 6-06-2020, 23:10:41 »
Ik snap wel wat Tarbozan bedoelt met voor het tribunaal staan. Ik lees alleen maar respectvolle dingen in zijn posts en toch wordt hij op dingen aangesproken die ik helemaal niet lees.
Maar niemand twijfelt hier ook aan de goede bedoelingen van iedereen. Het punt dat we al de hele dag proberen te maken is dat je ook met goede bedoelingen hele verkeerde dingen kunt zeggen en mensen pijn kunt doen. Het doel is niet om mensen daarmee aan te vallen, het doel is om uit te leggen waarom Black Lives Matter bestaat en waarom "all lives matter" als antwoord hierop tekortschiet.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1623 Gepost op: 6-06-2020, 23:18:03 »
Maar niemand twijfelt hier ook aan de goede bedoelingen van iedereen. Het punt dat we al de hele dag proberen te maken is dat je ook met goede bedoelingen hele verkeerde dingen kunt zeggen en mensen pijn kunt doen. Het doel is niet om mensen daarmee aan te vallen, het doel is om uit te leggen waarom Black Lives Matter bestaat en waarom "all lives matter" als antwoord hierop tekortschiet.

Precies hierom: het punt dat we de hele dag proberen te maken.

Dit is dus wat ik bedoel.


Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1624 Gepost op: 6-06-2020, 23:21:48 »
Sorry aapje dus omdat ik wit ben sluit ik mijn ogen voor wat er met mensen dje een andere kleur hebben gebeurt. Dat is echt wat je zegt?  Nou dan is t duidelijk dat je me niet kent.

Je zegt dus dat ik als blanke me niet kan inleven in de denkwereld van een ander.
Sorry maar dan heeft hier discussiëren echt geen zin. Want ik neem aan dat een groot deel van de gebruikers hier blank is en die kunnen dus volgens jou allemaal niet meevoelen eb denken met mensen due anders zijn.
Nee, dat is niet wat ik zeg. Sorry dat ik dat blijkbaar niet duidelijk genoeg heb verwoord. Ik bedoel: ik ben een vrouw. Daarom kan ik niet weten hoe het is om een man te zijn en moet ik naar mannen luisteren om hun ervaring te horen. Ik ben gehandicapt, dus moet ik naar biotypische (niet-gehandicapten) mensen luisteren om te weten hoe die ervaring is, want die ervaring heb ik zelf niet.
Je kunt dus nooit écht weten hoe het is om in een andere groep te horen, daarom moet je naar hun ervaring luisteren. Dat ik dat zei was omdat jij zei dat het naar jouw beleving niet zo was, terwijl mensen die het meemaken zeggen dat het wel zo is. Snap je. Dat maakt jouw beleving niet minder waard, alleen niet de volledige waarheid. 


Vervelend dat je het idee hebt dat je voor een tribunaal staat. Was niet mijn bedoeling, ik wilde gewoon mijn punt duidelijk maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de boosheid niet zo snap, Moni. In mijn ogen is het allemaal een beschaafde discussie die we voeren. Ik heb (iig niet expres) niemand aangevallen, geen grove taal gebruikt, alleen mijn redenering proberen duidelijk te maken. En dat is blijkbaar niet altijd gelukt, waardoor ik het weer probeer te verduidelijken. Maar dat is toch gewoon een discussie, precies waar dit forum en dit topic voor bedoelt is?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1625 Gepost op: 6-06-2020, 23:21:59 »
Precies hierom: het punt dat we de hele dag proberen te maken.

Dit is dus wat ik bedoel.
Huhwat, ik snap je niet geloof ik. Als mensen dat punt niet begrijpen, of de hele discussie niet lezen en weer iets zeggen over all lives matter, mogen we het daar dan niet meer over hebben?
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1626 Gepost op: 6-06-2020, 23:30:06 »
Maar is dus verkeerd als iemand liever zegt dat voor hem alle leven belangrijk is, en daarmee dus OOK black lives steunt ?

Ik kan alleen voor mezelf spreken bij mij betekent all lives matter dat ik wel degelijk ook black lives matter steun.

Als er voor mij dan zaken worden ingevuld , kan ik me daar behoorlijk over opwinden.
En dat is wat men  doet , invullen dat iemand die alm zegt, niks aan black racisme zou doen.  Nogmaals voor mij is alm, ECHT ALL.


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1627 Gepost op: 6-06-2020, 23:37:06 »
Maar is dus verkeerd als iemand liever zegt dat voor hem alle leven belangrijk is, en daarmee dus OOK black lives steunt ?

Ik kan alleen voor mezelf spreken bij mij betekent all lives matter dat ik wel degelijk ook black lives matter steun.

Als er voor mij dan zaken worden ingevuld , kan ik me daar behoorlijk over opwinden.
En dat is wat men  doet , invullen dat iemand die alm zegt, niks aan black racisme zou doen.  Nogmaals voor mij is alm, ECHT ALL.
Lees alsjeblieft gewoon de discussie terug, want ik ga het niet nog een keer uitleggen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1628 Gepost op: 6-06-2020, 23:40:36 »


And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1629 Gepost op: 6-06-2020, 23:41:59 »
Maar is dus verkeerd als iemand liever zegt dat voor hem alle leven belangrijk is, en daarmee dus OOK black lives steunt ?

Ik kan alleen voor mezelf spreken bij mij betekent all lives matter dat ik wel degelijk ook black lives matter steun.

Als er voor mij dan zaken worden ingevuld , kan ik me daar behoorlijk over opwinden.
En dat is wat men  doet , invullen dat iemand die alm zegt, niks aan black racisme zou doen.  Nogmaals voor mij is alm, ECHT ALL.

De BLM beweging betekent "al het leven doet er toe, ook dat van ons zwarte mensen die stop ons te vermoorden"
Als je dan vervolgens mee gaat in het frame dat racisten gebruiken (zij zeggen namelijk all lives matter omdat ze tegen de BLM beweging zijn) dan werk je (onbedoeld) actief de BLM beweging tegen. En dat is niet wat je wilt, dus wellicht is het dan handiger het niet meer te gebruiken in deze context.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1630 Gepost op: 6-06-2020, 23:45:12 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de boosheid niet zo snap, Moni. In mijn ogen is het allemaal een beschaafde discussie die we voeren. Ik heb (iig niet expres) niemand aangevallen, geen grove taal gebruikt, alleen mijn redenering proberen duidelijk te maken. En dat is blijkbaar niet altijd gelukt, waardoor ik het weer probeer te verduidelijken. Maar dat is toch gewoon een discussie, precies waar dit forum en dit topic voor bedoelt is?

Dat komt dan niet goed over in mijn post, maar ik ben niet boos hoor.

Huhwat, ik snap je niet geloof ik. Als mensen dat punt niet begrijpen, of de hele discussie niet lezen en weer iets zeggen over all lives matter, mogen we het daar dan niet meer over hebben?

Mensen begrijpen dat punt heus wel. Ik begrijp ook heus wel dat je tegen een demonstrant voor BLM nu niet gaat roepen: maar hé wacht eens even dat klopt niet: het is ALM. Dat snap ik echt wel. Maar omdat ALM dus gebruikt wordt als 'tegenhanger' voor BLM door mensen met slechte bedoelingen, mag je nooit meer zeggen: All Lives Matter? Iedereen doet ertoe. Alle levens zijn belangrijk.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1631 Gepost op: 6-06-2020, 23:47:21 »
Misschien is het handig als iedereen gewoon zegt wat hij bedoelt:

Black lives matter - Ik heb nu geen idee of dat ook voor anderen geldt. Dit klinkt als discriminatie ten faveure van zwarten
All lives matter - Nu weet ik wel dat je iedereen belangrijk vindt

Maar kennelijk wordt met beide zinnen precies niet bedoeld wat ze zeggen en dat maakt het nodeloos ingewikkeld... ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1632 Gepost op: 6-06-2020, 23:47:48 »
Dat komt dan niet goed over in mijn post, maar ik ben niet boos hoor.
Gelukkig  :)

. Maar omdat ALM dus gebruikt wordt als 'tegenhanger' voor BLM door mensen met slechte bedoelingen, mag je nooit meer zeggen: All Lives Matter? Iedereen doet ertoe. Alle levens zijn belangrijk.
Nou nooit wil ik niet zeggen. Maar in deze context zou ik het niet doen ;)

Je mag trouwens alles zeggen wat je wilt. Maar daar krijg je dan ook reactie op.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1633 Gepost op: 6-06-2020, 23:51:48 »
Misschien is het handig als iedereen gewoon zegt wat hij bedoelt:

Black lives matter - Ik heb nu geen idee of dat ook voor anderen geldt. Dit klinkt als discriminatie ten faveure van zwarten
All lives matter - Nu weet ik wel dat je iedereen belangrijk vindt

Maar kennelijk wordt met beide zinnen precies niet bedoeld wat ze zeggen en dat maakt het nodeloos ingewikkeld... ::hypocriet::

Precies mijn gedachte. En als je als racist alm kiest als term tegen zwarten, mag je ook wel eens nadenken over de titel van je movement, toch. 

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1634 Gepost op: 7-06-2020, 00:00:31 »
Maar omdat ALM dus gebruikt wordt als 'tegenhanger' voor BLM door mensen met slechte bedoelingen, mag je nooit meer zeggen: All Lives Matter? Iedereen doet ertoe. Alle levens zijn belangrijk.
Nee, er is ook al echt heel vaak gezegd dat het gaat om deze context. In de context van Black Lives Matter is "all lives matter" geen goede reactie. Zonder die context is "all lives matter" uiteraard een prima positief statement. Maar niet nu. Want nu is het bedoeld als "zeur niet zo, andere mensen hebben ook problemen". En dan kan jij het wel heel leuk niet zo bedoelen, maar dat is wel de oorsprong van dat statement in deze context.

Dit zal wel weer niet zo aardig overkomen, maar ik snap echt niet wat hier zo moeilijk aan is dat we het echt zo vaak op zoveel verschillende manieren moeten blijven uitleggen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1635 Gepost op: 7-06-2020, 00:11:28 »
Context is alles.
...óf niet!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1636 Gepost op: 7-06-2020, 00:12:47 »
Mensen begrijpen dat punt heus wel. Ik begrijp ook heus wel dat je tegen een demonstrant voor BLM nu niet gaat roepen: maar hé wacht eens even dat klopt niet: het is ALM. Dat snap ik echt wel. Maar omdat ALM dus gebruikt wordt als 'tegenhanger' voor BLM door mensen met slechte bedoelingen, mag je nooit meer zeggen: All Lives Matter? Iedereen doet ertoe. Alle levens zijn belangrijk.
Niet in deze context nee
Maar kennelijk wordt met beide zinnen precies niet bedoeld wat ze zeggen en dat maakt het nodeloos ingewikkeld... ::hypocriet::
We hebben zoveel spreekwoorden en zinnen/woorden die iets anders betekenen (in verschillende situaties), waarom zijn deze zo lastig?

Ik vind het ook jammer dat mensen zich aangevallen voelen terwijl dit één van de meest respectvolle en geduldige discussies over dit onderwerp is die ik heb gezien. Op andere platformen gaat er 10 keer zo hard aan toe.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1637 Gepost op: 7-06-2020, 00:30:31 »
Ik moet dus zeggen dat ik wit ben omdat iemand daar een artikel over heeft geschreven, terwijl ikzelf wit in deze context enorm vind neigen naar white supremacy en dat is iets waar i k echt heel ver vanaf wil staan.

Ik mag dus niet alm zeggen omdat dat ook gebruikt wordt door domme tegenstanders van blm die niet inzien dat in de A van All automatisch ook black wordt meegepakt

Gelukkig dat ik nog voor mezelf kan bepalen hoe ik het bedoel.



Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1638 Gepost op: 7-06-2020, 00:36:21 »
Nee, er is ook al echt heel vaak gezegd dat het gaat om deze context. In de context van Black Lives Matter is "all lives matter" geen goede reactie. Zonder die context is "all lives matter" uiteraard een prima positief statement. Maar niet nu. Want nu is het bedoeld als "zeur niet zo, andere mensen hebben ook problemen". En dan kan jij het wel heel leuk niet zo bedoelen, maar dat is wel de oorsprong van dat statement in deze context.

Dit zal wel weer niet zo aardig overkomen, maar ik snap echt niet wat hier zo moeilijk aan is dat we het echt zo vaak op zoveel verschillende manieren moeten blijven uitleggen.

Nee dat komt zeker niet aardig over. Ik snap niet zo goed waar die laatste opmerking voor nodig is. En in mijn eerste alinea zeg ik eigenlijk hetzelfde als jij dus snap ik niet zo goed waarom je vindt dat je mij op zoveel manieren iets uit moet blijven leggen.

Ondertussen ben ik natuurlijk ook aan het googlen en meer aan het lezen over Black Lives Matter, Blue Lives Matter en All Lives Matter. En dat brengt toch ook wel nuances aan in de verschillende bewegingen.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1639 Gepost op: 7-06-2020, 00:46:42 »
Eigenlijk is het allemaal al gezegd, maar ik kom nog eventjes terug op het begrip betekenis en hetgeen HDD aanhaalde. Ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, het zijn maar wat gedachtespinsels. ;)

Wat ik me er nog van herinner uit lessen taalstructuren, is dat er verschillende theorieën zijn over hoe betekenis tot stand komt. Enkele losse, wat filosofische ideeën, die ik zelf overigens heel interessant vind:

- betekenis is een sociale constructie: de betekenis van een woord (of groep woorden of zin of tekst) wordt gevormd door de samenleving die dat woord gebruikt.
- er bestaat geen eenduidige betekenis voor een bepaald woord. Ieder persoon heeft een uniek leven en vat een woord op een bepaalde manier op, zich baserend op eigen kennis en op ervaringen uit zijn of haar leven waarin die woorden gebruikt werden. Dat betekent dus dat er in feite zoveel betekenissen van een woord bestaan als er mensen bestaan die dat woord gebruiken. Er is geen enige, "ware" betekenis. Dat klinkt ongelooflijk ingewikkeld, gelukkig is er vaak wel een common ground in de betekenis, maar hanteert ieder individu eigen nuanceverschillen.

Nu wat concreter: betekenis wordt bepaald door diverse factoren, voornamelijk de zender, de ontvanger, het medium (gesproken of geschreven communicatie en alle soorten daarbinnen), de context (tijd, plaats, verhouding tussen de gesprekspartners, tijdgeest, etc.) en natuurlijk het bericht zelf.

Heel de discussie hier gevoerd valt dan inderdaad terug te voeren op intentie vs. interpretatie en de idee dat er 1 ware betekenis is.

Als je zegt: ALM kan echt niet in deze context, want dat heeft negatieve connotaties, impliciet beledig je de zwarte gemeenschap daarmee. Dan leg je dus die betekenis van ALM vast als de enige juiste interpretatie. Terwijl een ander de uitspraak ALM op een heel andere manier interpreteert, zonder die negatieve connotaties, ook binnen deze context. Wellicht dat sommigen zich daarom aangevallen voelen in de discussie.

De discussie is dan dus: bestaat er per context echt 1 ware betekenis van alle woorden, van alle dingen?

Ik ben amateurfilosoof ;D