Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436850 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1680 Gepost op: 7-06-2020, 12:18:47 »
Wat jij nu doet, is het blijven verdedigen van mensen die de context is uitgelegd en die dan nog steeds ALM gaan roepen. En dat vind ik wel verwerpelijk ::ohno::.

Ik verdedig geen mensen die nog steeds ALM roepen. Ik heb het alleen over dit forum. Wat mensen op social media allemaal roepen, daar kom ik echt niet voor op.

Ik kan wel zeggen dat ik de hele discussie vannacht en nu me heel persoonlijk aantrek en ik denk dat het voor mezelf misschien verstandiger is om het hierbij te laten.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1681 Gepost op: 7-06-2020, 12:28:34 »
Ik kan wel zeggen dat ik de hele discussie vannacht en nu me heel persoonlijk aantrek en ik denk dat het voor mezelf misschien verstandiger is om het hierbij te laten.
::hug:: Ik begrijp je gevoel helemaal. Ik heb na het lezen van de hele discussie van vannacht ook besloten hierop zo min mogelijk te reageren (hoewel mijn vingers bij sommige uitspraken jeukten om wel wat te zeggen). Beter voor mijn eigen gemoedstoestand, gezien ik al kan raden wat de reacties zouden zijn.
Ich bin ein Bärliner!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1682 Gepost op: 7-06-2020, 12:28:54 »
Wat vervelend, Moni. Zoals al een aantal keren is gezegd is het totaal niet persoonlijk bedoelt. In ieder geval niet van mij uit.
Eerlijk gezegd verbaasd het me ook wel een beetje dat je dat zo ervaart (waarmee ik niet wil zeggen dat je je niet zo mag voelen, want je gevoelens zijn altijd oke natuurlijk) aangezien de discussie in mijn ogen heel beschaafd en rustig bleef. Alleen werd het een beetje irritant omdat we allemaal in cirkels bleven gaan, maar dat is niet persoonlijk.

Kun je misschien iets meer vertellen waarom je je nu zo voelt/waar dat vandaag komt, dan kan ik daar van leren.

 ::hug::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1683 Gepost op: 7-06-2020, 12:32:08 »
Jammer Moni, dat je het zo persoonlijk opneemt. Ik snap wel een beetje waar dat gevoel vandaan komt, maar niemand hier vindt de forummers hier die ALM zeggen racisten, er wordt alleen voor gewaarschuwd dat racisten deze leus hebben geadopteerd en dat je er daarom beter afstand van kunt nemen.
Zoals HDD het samenvat zo ongeveer.


Fabian, ik snap je punt en het is ook mijn ideaal dat we niet meer zien welke huidskleur iemand heeft (of welke geaardheid, of welke handicap, of welk geslacht).
Maar wat Aapje aangeeft is een goed punt: door te zeggen dat we kleurenblind moeten zijn, worden de problemen die sommige groeperingen dankzij hun kleur ondervinden gebagatelliseerd. We moeten de mensen er op wijzen dat er niet kleurenblind wordt gehandeld. Wijs mensen op de feiten, en maak ze er daarmee van bewust dat er etnisch wordt geprofileerd, dat juist dat polariserend werkt, en dat wij als maatschappij dat niet mogen laten gebeuren.
Keep calm and eat chocolates!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1684 Gepost op: 7-06-2020, 12:33:54 »
Overigens heb ik me als rechtse stemmer (ik heb op 1x na altijd CDA of VVD gestemd) lang alleen gevoeld in politieke discussies hier, ik ben blij dat niet iedereen links is.

Voor de linkse mensen hier: besef dat rechts zijn niet betekent dat je dus verschil op basis van ras of wat dan ook ondersteunt.
Keep calm and eat chocolates!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1685 Gepost op: 7-06-2020, 12:38:59 »
Fabian, ik snap je punt en het is ook mijn ideaal dat we niet meer zien welke huidskleur iemand heeft (of welke geaardheid, of welke handicap, of welk geslacht).
Maar wat Aapje aangeeft is een goed punt: door te zeggen dat we kleurenblind moeten zijn, worden de problemen die sommige groeperingen dankzij hun kleur ondervinden gebagatelliseerd. We moeten de mensen er op wijzen dat er niet kleurenblind wordt gehandeld. Wijs mensen op de feiten, en maak ze er daarmee van bewust dat er etnisch wordt geprofileerd, dat juist dat polariserend werkt, en dat wij als maatschappij dat niet mogen laten gebeuren.

Ja, precies!
Als iemand tegen mij in mijn rolstoel zegt 'ik zie je rolstoel niet, ik zie je als mens' (wat mensen doen) dan ben ik daar niet blij mee ookal bedoelen ze het goed. Want ze impliceren daarmee dat als mijn rolstoel er wel bij hoort ik geen mens ben (ookal bedoelen ze dat (hopelijk!) niet). En het negeert een groot deel van wie ik ben; namelijk gehandicapt. Dat is niet iets slechts. Dat is gewoon iets wat er is. Een omschrijvende factor. Net als dat het nu dus oke is om te zeggen ik ben wit, en die meneer daar is zwart. Want er zijn nou eenmaal verschillen in onze huidskleuren en daarmee in onze ervaringen. En als we dat erkennen dan pas kunnen we er aan beginnen te werken om die verschillen te verkleinen en te elimineren  ::ok::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1686 Gepost op: 7-06-2020, 12:45:44 »
Overigens heb ik me als rechtse stemmer (ik heb op 1x na altijd CDA of VVD gestemd) lang alleen gevoeld in politieke discussies hier, ik ben blij dat niet iedereen links is.

Voor de linkse mensen hier: besef dat rechts zijn niet betekent dat je dus verschil op basis van ras of wat dan ook ondersteunt.

Dit moet je niet persoonlijk opvatten want je mag stemmen wat je wilt, maar als je op VVD stemt ondersteun je dat wel als je het met hun punten eens bent. Want de VVD heeft vaak genoeg maatregelen en uitspraken die mensen van een andere huidskleur of gehandicapte mensen benadeelt. Zoals Dijkhof die mensen in 'probleembuurten' dubbel wilde straffen. Of elk beleid van de afgelopen jaren dat de zorg en de sociale voorzieningen verder uitkleed waardoor gehandicapten mensen armer worden en niet meer naar de dokter kunnen. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen.

Is helemaal prima als je het met die maatregelen eens bent, maar dan moet je wel erkennen wat voor schade ze teweegbrengen aan gemarginaliseerde groepen en dat dat een bewuste keuze is. Dan maak je dus bewust onderscheid hiertussen en je maakt het onderscheid zelfs groter.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1687 Gepost op: 7-06-2020, 12:46:44 »
Sorry Moni, het is van mij uit ook zeker niet persoonlijk bedoeld. Ik heb mijn best gedaan om duidelijk te maken dat ik aan niemands bedoelingen hier twijfel, en ik vind het jammer dat dat niet gelukt is. Ik weet dat ik rond middernacht mijn geduld wat begon te verliezen, en op dat moment had ik eigenlijk gewoon moeten stoppen met reageren.

Verder zou ik iedereen willen aanraden niet per se mij, D*N of Aapje te geloven, maar vooral goed te luisteren naar wat zwarte mensen en andere mensen van kleur over deze onderwerpen zeggen. We vinden allemaal racisme verschrikkelijk, en als we daar iets aan willen veranderen en begrijpen waar mensen van kleur dagelijks mee te maken hebben is luisteren naar hen voor mij de eerste stap :) Deze link is al eerder genoemd, maar een beetje begraven onder alle berichten, maar withuiswerk.nl is hiervoor misschien een goede bron.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1688 Gepost op: 7-06-2020, 13:04:44 »
Ik vind dus discussies voeren ook echt lastig, omdat ik sowieso nogal een conflictvermijdend persoon ben. Ik heb me ook al 100x in deze discussie willen mengen. En dan herschrijf ik 100x wat ik wil zeggen en dan plaats ik uiteindelijk niks, omdat ik denk: hmm misschien moet ik hier nog eens over nadenken en dan heeft meestal Starlight (of Aapje of D*N of Lucy of Swifty) al geplaatst wat ik eigenlijk wilde zeggen.  ::schaam::

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1689 Gepost op: 7-06-2020, 13:08:36 »
Ik heb ook alles gelezen en ik denk dat er voor 95% hetzelfde bedoeld wordt door beide partijen. Gewoon die andere 5% is een nuanceverschil waar nu een lange discussie over bestaat.


Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1690 Gepost op: 7-06-2020, 13:10:02 »
Dit lijkt me de crux, inzoverre dat ik juist de indruk heb dat dit niet wordt gesteld.
Zoals ik het begrijp, richt het zich juist om het onder het voetlicht brengen van problemen bij zwarte mensen - niet dat hun levens ineens meer waard zouden zijn.
Oh nee, ik bedoelde ook het eerste. Ik doelde met (en dat lees ik dus hier in de discussie veel terug) op o.a. de onderstaande posts van Starlight en Swifty.

Ja, het gaat iedereen hier om alle levens. Maar nu dus even specifiek om black lives, en dan helpt het niet om steeds "all lives matter" te blijven zeggen.
Natuurlijk doen alle levens er toe, maar het is nu belangrijker om op te komen voor die levens die er in de praktijk op dit moment, blijkt uit alle cijfers, minder toe doen dan andere levens.

----

Ten eerste; racisme tegen witte mensen bestaat niet. Om racisme te kunnen hebben moet een ras onderdrukt worden door het andere ras. Witte mensen worden niet onderdrukt.
Oké duidelijk, weer wat geleerd. ::ok:: Ik wilde overigens niet veronderstellen dat racisme tegen witte mensen wél bestaat hoor. ;)

Ten tweede; dat iets een tegengeluid krijgt omdat het provocerend zou zijn voor sommigen zegt natuurlijk helemaal niks. Letterlijk alles heeft een tegen beweging. Er zijn mensen die actief tegen homo's zijn, maakt homo zijn nog niet provocerend omdat ze bestaan. Er zijn mensen die actief voor slavernij zijn, dat maakt anti-slavernij zijn nog niet provocerend. Net als dat het niet provocerend is dat zwarte mensen zeggen 'onze levens doen er toe'. En als je dat wel als provocerend ervaart dan is dat dus net het probleem.
Helemaal mee eens hoor. ::jaja:: Het is voor mijn gevoel alleen olie op het vuur gooien in een maatschappij waarin racisme bestaat. En wat bereik je daar dan precies mee? Volgens mij eerder het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

Ten derde; niemand zegt dat zwarte mensen meer recht hebben op een 'lives matter'. Alleen dat zij nu massaal vermoord worden door de kleur van hun huid en dat we daar iets tegen moeten doen.
Dat laatste impliceert naar mijn idee wel het eerste. En wordt ook bevestigd door Starlight en Swifty in hun posts.

Ten vierde; ik (en vele POC met mij) vinden niet dat je kleurenblind zou moeten zijn. Ofja, wel dat je iedereen hetzelfde moet behandelen natuurlijk en dat iedereen hetzelfde waard is. Maar zwarte mensen zijn nou eenmaal anders dan witte mensen. Ze hebben een andere geschiedenis, in de VS vaak een andere cultuur, en ze worden momenteel anders behandeld hoe naar dat ook is. Dus als je nu zegt dat we 'geen kleur moeten zien' dan ontken je daarmee een beetje hun beleving. En ik weet dat dat niet je bedoeling is. In een ideale wereld zouden we inderdaad geen onderscheid moeten maken tussen huidskleuren. Maar helaas gebeurt dat wel dus is het ook goed om dat te blijven erkennen voor nu.
Maar wat schieten we daar nu precies mee op? Dat een deel van de maatschappij zich gehoord voelt? En dan? Wat gebeurt er dan, daar ben ik dus benieuwd naar.

----

Ik kan Moni's gevoel wel begrijpen. Ik merk af en toe toch dat er (ook in andere discussies) een soort sfeertje hangt op het forum van 'ik zal je nog eens uitleggen waarom ik gelijk heb en jij niet!'. Natuurlijk is het overtuigen van elkaars standpunten een essentieel onderdeel van een goede discussie, maar posts zoals onderstaande dragen daar niet aan bij.

Anderen mogen ook niet altijd alles zeggen, nee. Soms is iets niet meer gewoon een mening, maar gaat iets in tegen mensenrechten etc. ALM is in jouw intentie misschien niet zo bedoeld, maar zoals hier al echt heel vaak is uitgelegd, is dat wel waar die beweging voor staat. Als je dan toch nog die phrase wil gebruiken, moet je ook niet raar opkijken als je racistisch, naïef of respectloos genoemd wordt.

Starlight (onder andere) probeert echt al de hele dag HEEL rustig en geduldig haar (en dat van velen) standpunt uit te leggen. Echt jammer dat mensen dan gaan zeuren dat ze aanvallend is. Als je dat zo voelt, moet je misschien eens bij jezelf kijken waarom dat zo voelt.
En dan doel ik vooral op de dikgedrukte woorden. ;)
🜃

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1691 Gepost op: 7-06-2020, 13:20:22 »
Ik verdedig geen mensen die nog steeds ALM roepen. Ik heb het alleen over dit forum. Wat mensen op social media allemaal roepen, daar kom ik echt niet voor op.
Zo komt het wel over. Dan snap ik niet waar je wel voor staat/opkomt en waarom jij je zo aangevallen voelt door o.a. posts van Starlight. En nee dat is nog steeds geen verwijt, ik snap het gewoon niet.

Citaat
Ik kan wel zeggen dat ik de hele discussie vannacht en nu me heel persoonlijk aantrek en ik denk dat het voor mezelf misschien verstandiger is om het hierbij te laten.
Ik vind het jammer dat je het zo persoonlijk aantrekt, want dat is het absoluut niet ::hug::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1692 Gepost op: 7-06-2020, 13:23:37 »
Ehm als je alm zegt wees dan niet verbaasd dat je een racist wordt genoemd! Dit staat herhaaldelijk te lezen en dan claimen dat je niemand racist noemt.  ::hypocriet::

Ik heb herhaaldekijk aangegeven pro de gedachtegoed van blm te zijn, maar In de tenaamstelling van deze organisatie een zwak punt te zien.
Dat is voor mij de hele reden .
Had de stroming bv black lives do matter genoemd. Dan had je geen geur van bevoordeling vzn zwart gehad, had je aangegeven dat je wilt strijden tegen de manier waarop tegen zwart wordt aangekeken. Tuurlijk zouden er dan nog steeds mensen zijn die hun kop In het sand Steken en zeggen dat er geen racisme is of dat het wel mee valt.  Maar je zou de mensen die achter het gedachtegoed staan, maar het verder willen trekken dan Alleen black lives ook volledig achter je kunnen krijgen.

En een witte gay in Vladivostok wordt geen slachtoffer van racisme maar discriminatie , is dat dan minder erg dat zij stelselmatig verdwijnen? 

Ik Ben te bang dat blm nu voor veel mensen een hype train is en dat als de agent in kwestie nu gestraft wordt ( iets wat ik vurig hoop)  ze denken deze strijd is gewonnen .

Helaas zal de strijd tegen discriminatie  beetje bij beetje beslecht worden en is het een battle van de Lange adem.

Een dag gaypride , een dag feest maakt nog niet  dat je In landen als rusland,India etc vrij voor je geaardheid mag uit komen en mag zijn wie je wilt zijn, simpelweg mens.

En voor wie het intresseert ik stem links en Ben niet Anders geaard( weer zon klote naam, alsof het een beter is dan het Andere)




Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1693 Gepost op: 7-06-2020, 13:29:19 »
Ik heb dat ook Loezel. Daarbij komt dat vroeger thuis politieke discussies altijd in stemverheffing en ruzie eindigden, dus wat dat betreft een traumaatje.  Daarbij mis je de toon waarop iets gezegd wordt en als je heel gevoelig bent , voel je wel dat er ergernissen zijn ten opzi hte van jouw posts, terwijl er gezegd wordt dat het niet persoonlijk bedoeld is.   Verkeerd begrepen worden is heel naar, voor beide kanten, denk ik  ::hug::
...maar soms even niet :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1694 Gepost op: 7-06-2020, 13:35:15 »
D’n , starlight en Lucy Jullie snappen alle drie prima wat men , hier op het forum, bedoelt als we zeggen dat we de naam All beter Vinden dan ( just) blacks .
En tich kiezen jullie er stelselmatig voor om te zeggen dat degene die dat doen dan maar moeten accepteren dat ze gelijkgeschaald worden met racisten.  Om vervolgens niet te willen snappen wat dat met iemand kan doen.

Verder wordt er door een kleine groep binnen alm inderdaad laatdunkend gekeken naar en gereageerd op zwarten, maar zo is er ook een splitsing binnen blm die black  is beautiful wel heel erg propagandeerd ten faveure van Andere rassen.

In geen van de Posts hier heb ik ook maar iemand Iets nadeligs horen zeggen over de zwarte samenleving of het onnodige geweld tegen hun belachelijk te maken, maar toch wordt er hier naar mensen gewezen alsof ze racistisch zijn. Omdat ze de term gekozen voor een groepering niet volledig genoeg vinden.
Alsof kiezen vóor al het leven, niet inhoudt dat je ook kiest voor zwart leven. Het is niet of of , maar en en zoals al eerder gezegd.

Ik kies voor al het leven. En als men dan vindt dat ik niks doe voor blm waarom zou ik me dan tot 3 uur in de nacht druk maken over iets wat me toch niet interesseert. Waarom zou ik dan anderhalf uur op een kruis blijven staan om na te denken over wat wij als mensen kunnen doen om andere mensen zich minder angstig te laten voelen.

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1695 Gepost op: 7-06-2020, 13:41:54 »
@Fabiann: wat we daar vooral mee bedoelen is dat deze beweging daarover gaat. Dat daar nu het meeste aandacht naar uitgaat, komt omdat het momenteel heel relevant is.
 
Om maar de brandende-huis-metafoor er weer bij te halen: er staan meer huizen in de fik, maar in deze is het vuur even flink opgelaaid dus doen we nu het meeste ons best om deze te blussen. Dat betekent uiteraard niet dat de andere vuren niet ook geblust moeten worden.

Ik kan Moni's gevoel wel begrijpen. Ik merk af en toe toch dat er (ook in andere discussies) een soort sfeertje hangt op het forum van 'ik zal je nog eens uitleggen waarom ik gelijk heb en jij niet!'. Natuurlijk is het overtuigen van elkaars standpunten een essentieel onderdeel van een goede discussie, maar posts zoals onderstaande dragen daar niet aan bij.
Ik denk dat dit vooral komt omdat het niet alleen ging om een standpunt, maar ook om feiten zoals de oorsprong van het statement "all lives matter". Voor mij was het altijd bedoeld als uitleg en niet als iets wat open stond voor debat. Als je deze week pas voor het eerst van de Black Lives Matter beweging hebt gehoord, weet je er nou eenmaal minder van dan mensen die de beweging al jaren kennen. Als iemand mij iets gaat uitleggen over een onderwerp waar hij meer van weet, dan luister ik ook.

Ehm als je alm zegt wees dan niet verbaasd dat je een racist wordt genoemd! Dit staat herhaaldelijk te lezen en dan claimen dat je niemand racist noemt.  ::hypocriet::
Er zit een verschil tussen iemand een racist noemen, en iemand uitleggen waarom mensen hem gaan associëren met racisten als hij een bepaalde term gebruikt, ja. Ik snap dat jij geen racist bent en het allemaal goed bedoelt. Maar het is dan niet slim om een term te gebruiken die wordt gebruikt door mensen die tegen de BLM-beweging zijn, want dan kunnen mensen de verkeerde ideeën over je gaan krijgen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1696 Gepost op: 7-06-2020, 13:42:09 »
kleine samenvatting:

- het grootste deel van de bevolking bedoelt ALM
- mensen die ALM bedoelen zeggen BLM
- mensen die BLM zeggen denken dat mensen die ALM zeggen bedoelen BLDM (Black lives don't matter)
- mensen die BLM zeggen vinden mensen die ALM zeggen om deze reden racistisch terwijl ze eigenlijk hetzelfde bedoelen
Wit is ook een kleur!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1697 Gepost op: 7-06-2020, 13:43:02 »

Helemaal mee eens hoor. ::jaja:: Het is voor mijn gevoel alleen olie op het vuur gooien in een maatschappij waarin racisme bestaat. En wat bereik je daar dan precies mee? Volgens mij eerder het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
....
Maar wat schieten we daar nu precies mee op? Dat een deel van de maatschappij zich gehoord voelt? En dan? Wat gebeurt er dan, daar ben ik dus benieuwd naar.
Je kan je niet druk maken om iets waarvan je niet weet dat het gebeurt. Het wordt juist onder de aandacht gebracht. Het werkt ook als bewijs. Je ziet nu heel veel mensen reageren op de movement met duidelijke racistische ondertonen, waardoor het dus weer eens duidelijk wordt dat het probleem er echt is voor mensen die het niet zien (en niet racistisch zijn). Ik heb laatst ook een gesprek gehad met mijn baas over mijn ervaringen met homofobie en die had ook geen idee dat het nog zo erg was. Het zorgt ervoor dat mensen erkennen dat het probleem er nog is en er dan ook sneller iets aan zullen doen als ze het tegen komen.

Citaat
Ik kan Moni's gevoel wel begrijpen. Ik merk af en toe toch dat er (ook in andere discussies) een soort sfeertje hangt op het forum van 'ik zal je nog eens uitleggen waarom ik gelijk heb en jij niet!'. Natuurlijk is het overtuigen van elkaars standpunten een essentieel onderdeel van een goede discussie, maar posts zoals onderstaande dragen daar niet aan bij.
In dit geval wordt er ook gezegd, het is niet genoeg meer om passief niet racistisch te zijn, het is tijd om actief niet racistisch te zijn. En ja dat gaat niet iedereen comfortabel vinden, want het is geen comfortabel onderwerp. So be it.

En ja de ene kan het beter verwoorden dan de andere. Starlight en Aapje kunnen het ook beter verwoorden dan ik kan. Maar het punt is duidelijk denk ik ;).

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1698 Gepost op: 7-06-2020, 13:45:08 »
Nee Jarno, dit is de samenvatting:

Dus ik doe een poging, en ik ben van beide kanten in het gesprek benieuwd of ze zich in onderstaande punten kunnen vinden:

1. Alle levens zijn belangrijk.
2. BLM richt zich echter vooral op de problemen die zwarte mensen hebben.
3. Andere groepen hebben eveneens problemen. Het is prima als die via andere initiatieven onder het voetlicht worden gebracht, maar BLM wil specifiek de aandacht richten op de problemen waar zwarte mensen mee te maken krijgen.
4. ALM wordt door een aanzienlijk deel van de gebruikers (ongeacht of dat 10% of 90% van de gebruikers is: een aanzienlijk deel) gebruikt om deze focus op de problemen van zwarte mensen te verleggen.
5. Doordat ALM wordt gebruikt zoals beschreven in punt-4, wordt ALM overwegend NIET opgevat met de betekenis van punt-1, maar als het wegwuiven van de problemen waarvoor de zwarte gemeenschap aandacht vraagt.
6. Als je wilt uiten dat alle levens van belang zijn (punt-1), dekt de term ALM dus niet goed de lading (punt-5). Daarom moet de term ALM niet worden gebruikt wanneer punt-1 wordt bedoeld.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1699 Gepost op: 7-06-2020, 13:51:50 »
voor mij zijn alle levens even belangrijk, maar ALM mag ik niet gebruiken en BLM dekt voor mij de lading niet, aangezien hier enkel wordt gezegd dat het leven van zwarten belangrijk is. Iemand enig idee wat ik wel kan gebruiken? (of moet ik me maar gewoon stil houden)  ::hypocriet::

(en mijn nickname helpt zeker ook niet mee in deze discussie?)  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!