Rita Verdonk heeft geen slechte datum uitgezocht voor de launch van haar nieuwe partij. Terwijl heel Nederland in de ban was van blocbuster Fitna presenteerde Rita op 3 april haar partij 'Trots op Nederland' (TON). De aandacht die de nationalistische Wilderse standpunten deze week al kregen zullen Rita waarschijnlijk wel wat extra wind in de zeilen hebben geblazen. En dan hoef ik het nog niet eens over spreekwoorden te spreken, want de officiele advertentiefoto van TON duidt op de aanwezigheid van echte zeilen.

Hebben jullie er nog iets van meegekregen? Ik heb een deel van Rita's speech gezien daar, en ik begreep niet waarom de partij niet 'Trots op Rita' heet. Het was één grote egotrip! Ook qua standpunten is het allemaal verschrikkelijk populistisch. Ik, als (naar mijn weten) weldenkende christen-democratische links-liberaal (zo, hoe bedoel je van alle walletjes eten

) kon bij het merendeel van de punten wel een reden vinden om mijn wenkbrouwen te laten fronsen. Zo was bijvoorbeeld 'veiligheid' een belangrijk thema. Ik citeer even de website van Trots op Nederland (die heel ironisch .com het en niet .nl):
"Als iemand ongeoorloofd jouw huis of winkel binnenkomt mag je maatregelen nemen. De bewijslast ligt bij de indringer en niet bij de bewoner of winkelier. Het verschil tussen mijn en dijn moet weer duidelijk worden gemaakt. Verdediging van lijf en goed is gerechtvaardigd!"Ligt het nou aan mij, of rammelt dit aan alle kanten? Op wat voor manier kan iemand ongeoorloofd een winkel ingaan? Je kunt iemand niet weren uit een winkel, want dat is in strijd met de grondwet (discriminatie). Nou kan het natuurlijk dat men spreekt over een winkel na sluitingstijd, maar waarom geldt dit dan alleen voor winkels en worden alle andere bedrijven niet genoemd? Bovendien heb ik geen idee wat maatregelen nemen nou inhoudt. Mag ik die inbreker een kogel door zijn kop jagen of mag ik hem slechts vermanend aanspreken op zijn gedrag?
Dit was echter lang niet het enige punt dat rammelde. Zo vindt Rita bijvoorbeeld ook dat in alle openbare gelegenheden de normen en waarden van de Nederlandse samenleving moeten gelden. De normen en waarden van Nederland? Huh? Wat zijn dat? Zou iemand die voor mij even kunnen definiëren, want ik heb geen idee hoe ik me moet gedragen... Ook moeten allochtonen verplicht alle normen en waarden van onze rechtsstaat kennen. Op zich een goed punt, want dat zal ze meteen de interlectuele elite van de samenleving maken, want ik denk dat er geen Nederlander te vinden is die al die normen en waarden voor mij zou kunnen opnoemen.
Wat ik me ook af aan het vragen was, was wat voor soort aanhangers Verdonk nou zou trekken. Aan de ene kant trekken 'liberale' partijen vaak rijke hoogopgeleiden. Het schoolvoorbeeld VVD-stemmer is natuurlijk een zakenman die na zijn studie op Business University Nyenrode zijn deals begon te maken op de golfbaan. De wat 'extreem-rechtsere' partijen trekken echter vaak laagopgeleiden, want deze partijen roepen vaak heel ongenuanceerd wat deze kiezers willen horen. Geertje Wilders is hier ook een goed voorbeeld van. Toen ik het
filmpje van het altijd zo rechtse Geenstijl zag wist ik echter wat het antwoord op mijn afvraging was. Onmiskenbaar.
Wat denken jullie van Rita's partij?
Verder misschien wat interessante websites:
Trots op Nederland.comTrots op Nederland op wikipedia