Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Karakteristiek  (gelezen 14705 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Karakteristiek
« Reactie #60 Gepost op: 17-01-2025, 23:18:20 »
Hij heeft tegen tien kandidaten gezegd dat ze kans maakten op een joker, geld was dus niet mogelijk, met terugwerkende kracht ook niet, want ook de mol had dan kans gemaakt op een joker.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 18-01-2025, 10:08:35 »
Er wordt gezegd door Rik dat er 1000,- euro uit de pot gaat als niet de juiste personen naar voren worden geschoven... echter is de Mol op dat moment nog niet gekozen/bekend. Zou het zo kunnen zijn dat er alsnog 1000,- euro uit de pot gaat bij de bekendmaking van de Mol als de Mol op dat moment dus niet naar voren was geschoven? Of is dit te ver gezocht?

Dat lijkt me te ver gezocht omdat ze maar 5 mensen naar voren mochten schuiven, dus dan hadden ze de kandidaten in een onmogelijke positie geplaatst. Daarnaast is het, voor zover ik weet, nog nooit gebeurd dat er aan het einde van het seizoen nog geld uit de pot kan worden gehaald zonder dat dit al tijdens de opdracht is aangekondigd.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 18-01-2025, 20:10:40 »
En die €1000 ging toch alleen uit de pot als ze de verkeerde naar voren zouden sturen? Diegene die geen kans maakte op een joker. Er was niemand die geen kans maakte op een joker. Ergo: er kon nooit €1000 uit de pot gaan.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #63 Gepost op: 24-01-2025, 15:44:37 »
Youtuber De mol-Analyse heeft nog eens de bordjes uitgezocht, voor als je nog wil weten wie wat gestemd heeft. Het overzicht van Moltalk was lang niet compleet. Overzicht van de karakteristieken per kandidaat. Namen in groen zijn degenen waar ik dit bordje in onscherpheid heb gelezen. Een vraagteken betekent dat ik een bordje zie staan maar niet kan zien wat er op staat.

Ik heb deze data nog even in een overzichtje gezet. Vraagtekens heb ik weggelaten.

Bridget: 11
3x ? (Sophie, Teun, Ray)
2x Brutaal (Gabriël, Sam)
2x Sociaal (Gabriël, Stijn)
2x ? (Roos)
1x Zelfverzekerd (Sam)
1x Meedogenloos (Sam)

Gabriël: 5
3x Observerend (Stijn, Teun, Bridget)
1x Stressbestendig (Sam)
1x ? (Sophie)

Maaike: 8
3x Creatief (Roos, Bridget, Stijn)
2x ? (Ray, Sam)
1x Besluitvaardig (Nora)
1x Observerend (Gabriël)
1x Stressbestendig (Bridget)

Nora: 4
2x Sociaal (Ray, Maaike)
1x Observerend (Sam)
1x ? (Sophie)

Ray: 9
3x Misleidend (Teun, Roos, Bridget)
3x Stressbestendig (Roos, Maaike, Gabriël)
1x Adaptief (Sophie)
1x ? (Sophie)
1x Zelfverzekerd (Gabriël)

Roos: 5
2x Meedogenloos (Stijn, Nora)
1x ? (Sophie)
1x Observerend (Ray)
1x Overtuigend (Gabriël)

Sam: 3
2x ? (Sophie, Ray)
1x Brutaal (Roos)

Sophie: 2
1x Manipulatief (Bridget)
1x Meedogenloos (Bridget)

Stijn: 3
2x Sociaal (Sophie, Teun)
1x Overtuigend (Roos)

Teun: 5
2x Manipulatief (Roos, Maaike)
1x ? (Sophie)
1x Zelfverzekerd (Ray)
1x Adaptief (Maaike)
« Laatst bewerkt op: 24-01-2025, 16:24:45 door foxhunter »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 24-01-2025, 22:13:42 »
Bridget is de mol. Ze molt vrij in your face, maar komt er toch mee weg (wat ik best knap en brutaal vind). En ze is veruit de bekendste van alle deelnemers. Ze heeft stoere programma's gemaakt en progamma's waarin ze zichzelf kon zijn en waardoor je het gevoel hebt dat je weet wie ze is. Daarom denk ik dat de groep haar de meeste eigenschappen heeft toegedicht en dat ze op basis daarvan de mol is geworden.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #65 Gepost op: 2-03-2025, 13:51:22 »
Ik heb de eerdere keuzes aangevuld met de keuzes die in aflevering 9 gemaakt zijn en additioneel blijken ten opzicht van de keuzes die in de vorige tabel stonden.

De controlevraag 'Wie is de mol' kan nog roet in het eten gooien. Die zien we wel bij de keuzes in aflevering 9 dus die zijn redelijk zeker, maar bij de keuzes uit aflevering 1 hebben we die niet gezien en die kunnen dus nog vervallen.

Uitgangspunt is dat creatief, meedogenloos en sociaal de door de kandidaten meest genoemde eigenschappen zijn en daarom de karaktereigenschappen van de mol.

Een ander uitgangspunt zou zijn om per persoon te kijken wat iemand belangrijk vind en kijken een wie die eigenschappen worden toegekend. Maar dat is zo ingewikkeld uit te leggen, dat ik daar niet verder naar ga zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 14:00:26 door foxhunter »

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 2-03-2025, 14:08:02 »
Heel mooi! Is dit overzicht er ook waarbij de missende waarden nog worden aangegeven? Ervan uitgaande dat we de sleutel niet in zijn geheel hebben gekregen.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 2-03-2025, 14:19:20 »
Ik denk dat je hier best een eind mee komt! Ik zie nu in mijn overzicht dat er best veel bekend is van vooral de zelfgekozen moleigenschappen en aan wie die zijn uitgedeeld. Welke drie eigenschappen Gabriel heeft gekozen, is vooral nog een vraagteken...
Bridget heeft minimaal 5 moleigenschappen van anderen gehad, en is toch niet de mol. Misschien veel op haar gestemd in de test?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #68 Gepost op: 2-03-2025, 15:42:35 »
Ik heb nog een paar fouten uit de oude tabellen gehaald, altijd goed om gemotiveerd te worden om e.e.a. nog eens te maken/controleren. Maar ja, die controle vraag, als je naam daar genoemd wordt dan doe je niet meer mee denk ik, kijk b.v. naar Bridget.

In afl.9 noemen 5 kandidaten hun kenmerken die zij belangrijk vinden. Maar dan kom je heel vaak bij Bridget uit en twee keer bij een vraagteken. Dit is niet het juiste pad denk ik.

In rood staan de kenmerken uit afl.9 toegevoegd, voor zover al niet bekend in afl.1.

Als Maaike niet als mol genoemd is door een kandidaat, dan is zij volgens het grote plaatje de mol. Nou ja, met 65 van de 120 kenmerken zijn er nog 55 onbekend.

« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 15:52:20 door foxhunter »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 2-03-2025, 17:06:46 »
Waarom gaat het om die drie eigenschappen? Ik neem aan dat het gaat om de top-3 van elke afzonderlijke kandidaat.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 2-03-2025, 17:10:28 »
Ja, ik ging er ook vanuit dat de drie eigenschappen die de kandidaten bij de mollicatie gaven, telden voor de punten en wellicht ook de 3 die in de brief genoemd werden..

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #71 Gepost op: 2-03-2025, 17:17:57 »
Omdat je dan bij Bridget en vraagtekens uitkomt.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 2-03-2025, 18:04:46 »
Ik denk dat bridget een soort roos 2.0 was geweest als mol, ik neem aan dat de productie niet gestuurt heeft hierin.

Maar vind het wel raar dat de puzzel eigenlijk niet op te lossen is want we zijn al weken bezig en nog komen we er niet uit.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #73 Gepost op: 4-03-2025, 21:19:23 »
Ik heb nog een paar fouten uit de oude tabellen gehaald, altijd goed om gemotiveerd te worden om e.e.a. nog eens te maken/controleren. Maar ja, die controle vraag, als je naam daar genoemd wordt dan doe je niet meer mee denk ik, kijk b.v. naar Bridget.

In afl.9 noemen 5 kandidaten hun kenmerken die zij belangrijk vinden. Maar dan kom je heel vaak bij Bridget uit en twee keer bij een vraagteken. Dit is niet het juiste pad denk ik.

In rood staan de kenmerken uit afl.9 toegevoegd, voor zover al niet bekend in afl.1.

Als Maaike niet als mol genoemd is door een kandidaat, dan is zij volgens het grote plaatje de mol. Nou ja, met 65 van de 120 kenmerken zijn er nog 55 onbekend.
Volgens mij zitten er 2 foutjes in de schema's.
Bij geven heb je één keer observerend aan Bridget toegekend maar dat moet volgens mij Nora zijn.
Bij krijgen zie ik ook een foutje in observerend. Gabriel moet van 3 naar 2 en Roos van 1 naar 2.
Dit alles als ik me niet vergis

Ik heb een schema gemaakt waar je precies kan zien wie wat geeft aan wie en wat er ontbreekt.
Op basis van de lengte van de woorden en de marges tussen de woorden en de kantlijn heb ik van een aantal onleesbare woorden achterhaald welke kenmerken hier zouden kunnen staan. Bij sommige hiervan zou je op basis van vermeende eigenschappen van de kandidaten een weloverwogen keuze kunnen maken.
Een sterretje voor een kenmerknummer betekent dat de betreffende kandidaat dit kenmerk als meest belangrijk heeft genoemd. Ook vind je in het schema wie welke mol heeft genoemd voor zover bekend.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #74 Gepost op: 4-03-2025, 22:41:58 »
Mooi uitzoekwerk, verschillen zijn miniem, dus als we hierop niks kunnen concluderen, dan ben ik benieuwd naar de uitleg als die al komt.

Maar zoals gezegd:
1) een stem bij wie is de mol is funest. Bridget zal ook wel een stem hebben gehad. Roos en Maaike ook veel kans op een stem.
2) we pikken sociaal eruit als vermoedelijk belangrijkste kenmerk. En alleen sociaal om het makkelijk te houden. Sociaal omdat dit tijdens de mollicitatie 2 keer in beeld kwam.
3) het spel om ‘wie maakt kans op een joker’ maakt geen keuze, maar is bedoeld om de kandidaten iets te kiezen te geven, en voor het vervolg in afl. 2.

Roos en Maaike waren in het spel verdacht. Maaike door Ray en Roos en Roos door zowat iedereen. Beide hebben waarschijnlijk nog een stem gehad op de computer.

En als de regie niet weet hoe dit uit te leggen, kunnen ze altijd nog deze uitleg overnemen.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2025, 22:44:03 door foxhunter »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 4-03-2025, 22:56:50 »
Mooi uitzoekwerk, verschillen zijn miniem, dus als we hierop niks kunnen concluderen, dan ben ik benieuwd naar de uitleg als die al komt.

Maar zoals gezegd:
1) een stem bij wie is de mol is funest. Bridget zal ook wel een stem hebben gehad. Roos en Maaike ook veel kans op een stem.
2) we pikken sociaal eruit als vermoedelijk belangrijkste kenmerk. En alleen sociaal om het makkelijk te houden. Sociaal omdat dit tijdens de mollicitatie 2 keer in beeld kwam.
3) het spel om ‘wie maakt kans op een joker’ maakt geen keuze, maar is bedoeld om de kandidaten iets te kiezen te geven, en voor het vervolg in afl. 2.

Roos en Maaike waren in het spel verdacht. Maaike door Ray en Roos en Roos door zowat iedereen. Beide hebben waarschijnlijk nog een stem gehad op de computer.

En als de regie niet weet hoe dit uit te leggen, kunnen ze altijd nog deze uitleg overnemen.

Waarom zou Roos een stem gekregen hebben? Ze viel al op in het vliegtuig voor het spel begonnen was. En bleef zinloos haar leugen over de joker zo lang volhouden tot Rik dreigde het te vertellen en iedereen wist dat ze loog. Was al druk en lacherig en ging voor zichzelf. Lijkt mij niet voor de hand liggen dat ze een stem gekregen heeft van iemand. 

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #76 Gepost op: 4-03-2025, 23:25:54 »
Ik denk juist wel, want je hebt verder nog geen enkele info en ook geen voorkennis, want er was nog geen mol. Dan ga je juist stemmen op de persoon of personen die het meest opvallen, want ze dachten misschien zelfs oh nee straks ga ik eruit. Dus dan neem je juist Roos mee in dit.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 5-03-2025, 09:55:47 »
Roos deed daar erg raar en was erg opvallend. Logischerwijs zouden kandidaten inderdaad kunnen denken: waarom zou een mol dat op die manier doen? En haar juist afschrijven. Maar in de praktijk zijn er altijd mensen die simpelweg stemmen op kandidaten die opvallen in de eerste aflevering. Ik denk dus dat Roos zeker een stem gekregen heeft.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 5-03-2025, 12:58:12 »
Ik vond stijn juist onmols of misschien was het gewoon makkelijk/onopvallend om dan maar niet op de boot te komen...

Sam zat toch al in de sophie tunnel (waarom eigenlijk maar goed), dus die was toch niks opgevallen.