Yvon, terug in de blubberHet leven van Yvon Jaspers stond vorig jaar op z’n kop. De hype rond Boer zoekt vrouw, trouwen, zwanger.
Yvon Jaspers. FOTO WIM KLUVERS
Even trok ze zich terug op haar roze wolk, de laatste maanden staat ze weer bijna dagelijks met blubberlaarzen op het boerenerf. Yvon Jaspers (33) arriveert op een zwarte opoefiets, in de regen. Lichtelijk geïrriteerd, want door verwarring over de ontmoetingsplek zat ze in het verkeerde etablissement te wachten.
Maar haar humeur klaart boven een kop thee snel op als ze over de tien nieuwe boeren in haar leven vertelt. De nadenkende bioboer Jochum, stapgrage Jan-Willem.
,,Ik was eerst bang dat de tweede reeks van Boer zoekt vrouw een slap aftreksel zou worden van de eerste. Maar het wordt nog intiemer, nog diepgaander, nog verrassender. Vooral omdat we minder hoeven te focussen op het agrarische leven. Het koeien melken kennen de mensen nou wel.’’
Nederland valt vanaf september als een blok voor de boeren, verwacht ze. Net als voor Teus, Joris, Piet en de anderen uit de eerste editie van de KRO-megahit.
Niet alleen de boeren kregen door het enorme succes van de plattelandsdatingshow plotseling een sterrenstatus, Jaspers, die toch al twaalf jaar voor televisie presenteert, ook. Dus is de frisse blondine, die de uitstraling heeft van de ultieme girl-next-door, sindsdien voer voor de roddelbladen.
Haar privéleven gaf genoeg stof tot schrijven: ze raakte zwanger en trouwde met haar grote liefde. Al moet ze er nog steeds hartelijk om lachen als een fotograaf haar achter de hippe wandelwagen snapt op de gracht. ,,Ga toch een ster fotograferen, man.’’
Dochter Keesje wordt komende week 1 jaar. De verjaardag wordt ergens ver weg met z’n drieën gevierd, want moeder Yvon is na een paar maanden keihard werken wel toe aan rust.
Na een paar maanden verlof ging de wekker de laatste tijd om half zes of begon de draaidag juist pas aan het einde van de middag. Behalve Boer zoekt vrouw maakte ze ook een nieuwe reeks van Wonderen bestaan, is ze komende maand gasthoofdredacteur van het blad Kinderen en volgt in het najaar het nieuwe programma Nederland te koop. En tussendoor doet ze ook nog een klus voor BNN. Maar wat precies, dat mag ze niet zeggen van de jongerenzender.
Voor de bevalling kondigde ze juist aan minder te gaan werken om zich op het moederschap te storten. ,,Weet je, het is geen keuze om selectiever met aanbiedingen om te gaan,’’ heeft ze inmiddels geleerd. ,,Op het moment dat je kiest voor het moederschap, gebeurt dat automatisch. Sinds Keesje er is, is ‘nee’ zeggen het meest natuurlijke dat er is. Terwijl ik dat vroeger moeilijk vond. Maar als ik alle leuke dingen zou doen die op mijn pad komen, kan ik geen moeder zijn. Je hebt maar een bepaalde portie energie en van nature gaat het grootste deel naar je kind.’’
Hoe ze het dan toch redt om zoveel te blijven werken? Een flexibele oppas, haar man en een goede planning, somt ze op. ,,Al tijdens mijn zwangerschap zijn we begonnen met het maken van een haalbaar opnameschema voor de tweede reeks van Boer zoekt vrouw. De rest van de ploeg snapt dat ik niet vijf maanden lang zeven dagen per week kan werken. Maar je moet zelf ook flexibel zijn. Twee of drie dagen per week werken is bij tv gewoon niet mogelijk. Daarbij komt, ik wilde Boer zoekt vrouw niet uit handen geven. Het is heel erg mijn programma. Maar het is zwaar. Als ik vorig seizoen eindelijk thuis was, kon ik even lekker bijkomen. Nu ben je mama. Maar het is ook heel leuk om te kunnen denken: straks ga ik lekker naar huis, waar die wolk ligt te slapen.’’
Haar ambities zijn door het moederschap niet minder geworden. Wat niet betekent dat ze inmiddels verslaafd is aan programma’s met een miljoenenpubliek. Jaspers ziet zichzelf juist in de toekomst weer teruggaan naar kindertelevisie, waar ze twaalf jaar geleden begon.
,,Veel mensen zagen mijn kinderprogramma’s en de kinderboeken die ik schreef als een leuk opstapje naar het echte werk. Maar voor mij is het thuis. Op een dramaserie als Knofje ben ik nog trotser dan Boer zoekt vrouw . Ik ken zoveel meisjes die de hele reeks uit hun hoofd kennen. Dat is tijdloos, Boer zoekt vrouw is iedereen over tien jaar echt wel weer vergeten.’’
Het zou leuk zijn als er binnenkort weer zo’n project langskomt, zegt ze. Maar haast heeft ze allerminst. ,,Ik wil ook nog steeds een kinderfilm maken. Maar mijn dochter is maar één keer 1, zet maar één keer haar eerste stapjes. Die film kan over een paar jaar ook nog wel.’’
Boer zoekt vrouw is vanaf zondag 10 september te zien op Ned.1
bron: www.telegraaf.nl