Auteur Topic: Optische illusie  (gelezen 44109 keer)

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
LET OP: VERHUISD
« Reactie #80 Gepost op: 20-10-2002, 18:19:04 »
Volgens mij moet je gewoon naar 't linkse plaatje kijken. Als je daar 'n lijn in ziet die loopt zoals de zwarte lijn in 't rechter plaatje, ben je niet kleurenblind. Als je in 't linkerplaatje 'n lijn ziet die loopt zoals de rode lijn in 't rechterplaatje, dan ben je kleurenblind.

Zo was 't toch?  ???








Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
LET OP: VERHUISD
« Reactie #81 Gepost op: 20-10-2002, 18:33:40 »
jah han, dat dacht ik dus ook... maar goed ik zie dus in het linker plaatje een lijn die overeenkomt met de zwarte lijn in het rechter plaatje...







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #82 Gepost op: 20-10-2002, 19:00:05 »
Deze is ie toch hé Bertha?
Als je héél goed kijkt zie je (op de originele foto dus. De allereerste die er gepost is van deze soort) via een paar iets donkerder bolletjes de volgende lijn lopen:










Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
VERPLAATST: test
« Reactie #83 Gepost op: 20-10-2002, 19:35:17 »
ja kijk en dat zie ik dus nou weer niet, heb t  nu al een tijd zitte proberen om die lijn eruit te halen maar dat wil gewoon niet. zie echt alleen die andere.

sorry bertha :-[







Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
LET OP: VERHUISD
« Reactie #84 Gepost op: 20-10-2002, 22:25:41 »
RA ik zie die donkere dingetjes alleen maar op de punten waar hij samenkomt met de lichtere lijn. ik had er iig geen lijn uitgehaald die zo liep, maar nu je hem zo laat zien zie ik wel bepaalde delen van de lijn, maar niet allemaal.







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
LET OP: VERHUISD
« Reactie #85 Gepost op: 20-10-2002, 22:40:36 »
okee... wie moet ik nou geloven?! wat wordt t nou?!







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
LET OP: VERHUISD
« Reactie #86 Gepost op: 21-10-2002, 01:40:36 »


Ik heb het ook nooit goed uitgelegd: sorry daarvoor  ;).

Het eerste plaatje is de ''echte test'' en de vraag daarbij is: 1. Zie je een lijn? En zo ja; 2.Hoe loopt ie? (zoals je m in eerste instantie ziet)
Is het antwoord op vraag 1: Nee, dan ben gigantisch kleurenblind zie je wel een lijn dan heb je nog 2 mogelijkheden die (denk ik) duidelijker worden in het 2e plaatje wat met photoshop bewerkt is; daarin kan ik namelijk ook redelijk zien hoe ''jullie'' (met zwart aangeduide) lijn loopt. (Maar ik weet natuurlijk niet of jullie daarin ook ''mijn'' lijn kunnen zien.)(Ik wel... ;D)

Zie je dus die erg slingerende dan ben je ''normaal'',
Zie je de minder slingerende lijn dan heb je een red-green diffinsjesie (fonetisch)...

Gr. B.








Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #87 Gepost op: 21-10-2002, 01:51:13 »
Deze is ie toch hé Bertha?
Als je héél goed kijkt zie je (op de originele foto dus. De allereerste die er gepost is van deze soort) via een paar iets donkerder bolletjes de volgende lijn lopen:

Maar dat is het m juist als ik een lijn in dat plaatje moet zien dan zie ik m zooooo duidelijk de minder erg slingerende lijn (idd zoals je m hebt aangeven). Daar hoef ik niet heel goed voor te kijken... Dat moet ik juist doen als ik die andere lijn wil zien!  ;)

Dit was in het begin echt heel moeilijk ook voor mijn familie en vrienden, want ik zeg: Die lijn loopt zo! zij zeggen: Nietus! Ik zeg: Welles! Zij zeggen: Nietus! Ik zeg: Welles! enz. enz. enz.

Sindsdien voel ik me nog altijd erg alleen en onbegrepen dat zullen jullie wel begrijpen...   :'( :( :) ;) :D ;D ;D ;D ;D

ja kijk en dat zie ik dus nou weer niet, heb t  nu al een tijd zitte proberen om die lijn eruit te halen maar dat wil gewoon niet. zie echt alleen die andere.

sorry bertha :-[

Erg lief van je hoor dat je het nog geprobeerd heb...   :D  ;)

Gr. B.








Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #88 Gepost op: 21-10-2002, 09:03:09 »
Dit was in het begin echt heel moeilijk ook voor mijn familie en vrienden, want ik zeg: Die lijn loopt zo! zij zeggen: Nietus! Ik zeg: Welles! Zij zeggen: Nietus! Ik zeg: Welles! enz. enz. enz.

En wat zeiden ze dan?  ;D








Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
LET OP: VERHUISD
« Reactie #89 Gepost op: 21-10-2002, 10:10:02 »
Citaat
wie moet ik nou geloven

Mij natuurlijk!  ;D







waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
VERPLAATST: test
« Reactie #90 Gepost op: 21-10-2002, 13:11:36 »
Maarre, heb je ook altijd hele gekke kleren aan (qua kleurencombinaties dan) of ga op safe en draag je alleen maar zwart en wit  :D?

PS: ik vraag het wel een beetje gekscherend, maar ik lach je niet uit, ik ben gewoon nieuwsgierig hoe je dat dan doet. Ik heb wel eens gehoord dat je verschillende soorten kleureblindheid hebt. Inderdaad wat jij zegt met het verwisselen van rood en groen, maar er zijn ook nog andere (ik weet niet precies welke). Het schijnt dat mensen er maar moeilijk of bij toeval achter komen dat ze kleurenblind zijn...Ik zelf kan geen diepte zien. Dat heeft te maken met een oog afwijking. Daar heb ik helemaal geen last van ofzo, want ik weet natuurlijk niet beter. Ik kan dus alleen niet zo goed parkeren met de auto, maar daar hebben wel meer vrouwen mensen last van. Bij mij komt het dus omdat ik niet kan schatten hoe ver ik van de andere auto's af sta. Als ik vaker met een auto geparkeerd heb, dan gaat het wel want dat 'weet' je hoe groot je auto is.

*Ovide vraagt zich af of dit wel interessant is... ???







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Pino

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrrrrrrrrrrrrr
VERPLAATST: test
« Reactie #91 Gepost op: 21-10-2002, 16:34:28 »
Ik kan dus alleen niet zo goed parkeren met de auto, maar daar hebben wel meer vrouwen mensen last van.










A mole, living in a hole, digging up my soul, going down, excavation

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
VERPLAATST: test
« Reactie #92 Gepost op: 21-10-2002, 18:47:01 »
*Ovide vraagt zich af of dit wel interessant is... ???

Tuurlijk wel! Han vindt 't juist erg interessant!  :)

(en nu weet ik direct wat ik tegen anderen kan zeggen wat de oorzaak is als ik slecht inparkeer!  ;) )







« Laatst bewerkt op: 21-10-2002, 18:47:38 door Han13 »

Offline Alive and Kicking

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
LET OP: VERHUISD
« Reactie #93 Gepost op: 21-10-2002, 19:04:37 »
van parkeren heb ik nog geen last :)
maar ik zie enkel de zwarte lijn, de rode kan ik echt niet onderscheiden op het eerste plaatje







banaan begint met een b, soms met een s

Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
VERPLAATST: test
« Reactie #94 Gepost op: 21-10-2002, 20:06:32 »

Citaat
(en nu weet ik direct wat ik tegen anderen kan zeggen wat de oorzaak is als ik slecht inparkeer!  ;) )

Goed he?  ;D







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #95 Gepost op: 22-10-2002, 13:07:59 »
Ik zelf kan geen diepte zien.
Hoi allemaal,
Voor de "normale" vrouwen mensen onder ons: Als je wilt weten hoe het is om geen diepte te kunnen zien, kijk dan eens met 1 oog. Je zult misschien zeggen dat je nog steeds diepte ziet, maar dat is niet zo. Dat komt omdat je veel dingen gewoon weet. Kleinere objecten staan verder weg dan grotere en als een auto voor een boom staat, dan moet die boom dus wel verder weg staan. Probeer het maar eens.
(Beide ogen zien een zelfde object onder een andere hoek. Van dat hoekverschil maak je gebruik om de afstand van jou tot het object te bepalen. :))

Bron: Blik op de weg. Sommige deskundigen hadden hun twijfels of mensen die geen diepte kunnen zien wel aan het verkeer mochten deelnemen. Dit omdat ze bij het oversteken heel moeilijk de afstand tot een naderende auto kunnen inschatten en omdat ze op de (snel)weg de afstand tot hun voorligger moeilijk kunnen bepalen. :-/

Groeten,
Malcolm  8)








Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
LET OP: VERHUISD
« Reactie #96 Gepost op: 22-10-2002, 14:12:51 »
Volgens mij maak je gewoon gebruik van je ervaring en van andere hulpmiddelen. Bijvoorbeeld toen ik rijles had vroeg ik aan mn instructeur hoever ik achter iemand moest blijven bij een stoplicht. Hij zei toen dat je de grond nog moest kunnen zien tussen de auto's. Bij inparkeren kun je gebruik maken van je lichten. Bijvoorbeeld in een parkeergarage doe ik mn lichten aan. Uit de reflectie op de muur kan ik opmaken hoe dicht ik bij die muur sta. Ik denk dat iedereen van dat soort trucjes gebruik maakt en dat dit ook wel op een bepaalde manier gestimuleerd wordt (denk aan de twee-seconden regel mbt afstand houden).







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Alive and Kicking

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
LET OP: VERHUISD
« Reactie #97 Gepost op: 22-10-2002, 22:27:14 »
damn, das waar van dat ene oog afdekken en dan inschatten hoever het is!!
de dingen staan idd verder dan je denkt







banaan begint met een b, soms met een s

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #98 Gepost op: 23-10-2002, 01:42:21 »
En wat zeiden ze dan?  ;D

Zij zeiden: Nietus! Ik zeg: 20000x Welles!, zij zeiden: 20001x Nietus! Ik zeg (20001 x Nietus)2, zei zeiden: ((20001 x Nietus)2)2, ik zeg: ((20001 x Nietus)2)2 +1 en de nacht duurde nog lang toen...

Maarre, heb je ook altijd hele gekke kleren aan (qua kleurencombinaties dan) of ga op safe en draag je alleen maar zwart en wit  :D?

PS: ik vraag het wel een beetje gekscherend, maar ik lach je niet uit, ik ben gewoon nieuwsgierig hoe je dat dan doet.

Zoals ik al eerder had gezegd: Ik heb eigenlijk pas ontdekt dat ik kleurenblind was toen ik 19 was. Bij mij is het een zeer lichte kleurenblindheid ofso; want echt last ervan heb ik niet. Met kleding gaat het altijd wel goed (tenminste, het is niet zo erg dat iemand er wat van zegt). Eigenlijk komt de keurenblindheid alleen genadeloos aan het licht bij die knap gemaakte testjes met die plaatjes.
Alleen verbaas(de) ik me vaak over bepaalde kleurencombinaties van bijvoorbeeld boektitels: de kleur van de letters en de achtergrond; dat vloekt soms zo verschrikkelijk dat de letters als het ware gaan zweven. Ik vroeg me altijd af waarom niemand in het produktieproces van zo’n boek daar nooit iets van heeft gezegd.
Maar bv. ook bij spelletjes waarin de kleuren (donker) blauw en groen belangrijk zijn heb ik veel moeite (Voor wie ze kent: ‘’SET!’’; een soort kaartspel en ‘’Kolonisten: Steden en Ridders’’ waarin een dobbelsteen gebruikt wordt met groen en blauw.) Ik kan die kleuren nauwelijks uit elkaar houden vooral als het iets donkerder is in de kamer. Pas toen ik dus aldoor zo’n dobbelsteen van dichtbij moest bekijken, terwijl verder niemand daar moeite mee had, zocht een broer van mij een testje op op internet.

Verder levert me het vooral veel voordeel op: Als ik bv. moet zeggen bij iemand of iets leuk of mooi staat qua kleding of meubelen kan ik mooi zeggen dat ze dat mij niet niet moeten vragen omdat ik kleurenblind ben. Of ik kan sympathie wekken als ik daar zin in heb door te zeggen: ’’Vroeger werd ik vaak gepest vanwege mn kleurenblindheid’’ ;D
Nee hoor, dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik kan iig te pas en onpas mijn kleurenblindheid mis- of gebruiken …
Net zoals vrouwen hun belabberde rijstijl goedpraten vanwege zgn. ‘’geen diepte kunnen zien.’’ ;D ;D (--> zie quote)

(en nu weet ik direct wat ik tegen anderen kan zeggen wat de oorzaak is als ik slecht inparkeer!  ;) )

Tuurlijk wel! Han vindt 't juist erg interessant!  :)

*bertha is het alweer met Han eens...


;)

Gr. B.








Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
VERPLAATST: test
« Reactie #99 Gepost op: 23-10-2002, 21:20:11 »
Net zoals vrouwen hun belabberde rijstijl goedpraten vanwege zgn. ‘’geen diepte kunnen zien.’’ ;D ;D (--> zie quote)

Ho ho! Wie zegt hier dat ik 'n belabberde rijstijl heb? Toevallig ben ik de vrouwelijk Michael Schumacher! (maar dan 'n stuk leuker natuurlijk, want die Schumacher is echt 'n ongelooflijke kwal!)  ;)

Citaat
*bertha is het alweer met Han eens...

Eindelijk komen we ergens.  :)

Citaat
Bloeit hier iets moois....  

Dit is al de tweede keer dat Bertha toe geeft 't met me eens te zijn. Zal Bertha dan toch verliefd op me zijn?  :P