Poll

Wie is volgens jou de grootste Nederlander aller tijden

Johan Cruijff
4 (11.8%)
Willem Drees
4 (11.8%)
Desidirius Erasmus
0 (0%)
Pim Fortuyn
1 (2.9%)
Anne Frank
8 (23.5%)
Vincent van Gogh
1 (2.9%)
Antonie van Leeuwenhoek
2 (5.9%)
Willem van Oranje
12 (35.3%)
Rembrandt van Rijn
0 (0%)
Michiel de Ruyter
2 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 34

Auteur Topic: Grootste Nederlander aller Tijden  (gelezen 7172 keer)

Offline True Gondorian

  • Winnaar pixelprikken PE2005
  • Forumlid
  • Donald Duck for live
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #20 Gepost op: 21-10-2004, 09:26:17 »
Die man  heeft er in zijn eentje voor gezorgd dat er geen revolutie in Nederland kwam. Doordat hij de koning in de nieuwe grondwet minder macht gaf en het (rijke) volk steeds meer, voorkwam hij dat Marx ook in Nederland aan zou slaan.
Who’s got the sweetest disposition?

Offline cosmoc

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #21 Gepost op: 26-10-2004, 15:08:54 »
 ::jaja::`t doet me in ieder geval deugd dat er hier nog niemand op die onbesuisde haatzaaier van een Fortuin gestemd heeft. Maar "vadertje" Drees verdient meer dan die ene stem.....

Offline liek.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #22 Gepost op: 26-10-2004, 15:46:59 »
Anne Frank staat voor iets heel anders, dat kan je niet als land opeisen.
Pim Fortuyn staat (volgens mij tenminste) alleen in die lijst omdat hij overleden is zoals hij overleden is, geen goede reden. Bovendien was hij een controversieel persoon, en de verkiezing gaat om alle Nederlanders. Kan een omstreden iemand wel als Grootste worden gekozen van alle Nederlanders?
Willem van Oranje was toch Duits?
Vincent van Gogh en Rembrandt van Rijn zijn kunstenaars, kunst is iets heel persoonlijks. Wat de een mooi vindt, vindt de ander maar niks.
Dan Erasmus. Het schijnt dat hij een hekel had aan Nederlanders. "Wat een lompe geest. Dat is vast een Nederlander". Ik denk niet dat we zijn nagedachtenis eer aandoen door hem als grootste Nederlander te kiezen.
Johan Cruijff, is dat serieus? Voetballer en trainer? Als Grootste Nederlander?

Ik ga voor de grondlegger van de verzorgingsstaat, Willem Drees. Maar ik heb sowieso mijn twijfels bij een verkiezing als deze.

Offline cosmoc

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #23 Gepost op: 31-10-2004, 13:14:07 »
 ::bravo::Goed doordacht en heel mooi neergezet, Liek. (Al is die hele verkiezing van Grootste nederl... ontzettend discutabel) Hulde !!  ::ok::

Offline Dokter Wouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #24 Gepost op: 16-11-2004, 11:58:55 »
Nou, het is dus Pim Fortuin geworden. Persoonlijk vindt ik dat onzin.
Veel mensen hebben waarschijnlijk gedacht dat als Pim Fortuin was blijven leven, hij een grote Nederlander zou zijn geworden. Maar hij is helas vermoord en dus zullen we dat nooit weten. Waarom hebben de Nederlanders niet op iemand gestemd die zeker een grote Nederlander is geweest zoals Willem Drees of Antonie van Leeuwenhoek (mijn favoriet)?

De grootste Nederlander is trouwens ook niet iemand waarover de meningen zo sterk uiteenlopen en wiens gedachtegoed door een groot deel van de bevolking niet wordt gewaardeerd. Pim Fortuin was zo'n persoon.

Jammer, misschien dat we dit over honderd jaar nog een keer moeten doen en dan moeten we deze fout rechtzetten.

Het is trouwens ook wel een beetje een onzinverkiezing!
Reality top 3:  1. Wie is ... de mol?  2. Peking Express  3. Expeditie Robinson

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #25 Gepost op: 16-11-2004, 13:12:31 »
Tja, en Pim Fortuyn zit gewoon nog teveel in ons hoofd. Ik denk dat je het met enkel historische figuren zou moeten doen. En of "Pimmetje" dat ook is, zien we wel over honderd jaar...
Take a glorious bite out of the whole world

Offline hAgAr

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just Cruisin'
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #26 Gepost op: 16-11-2004, 14:33:04 »
En hoe kan de verkiezing nu heten "De Grootste Nederlander Aller Tijden"

Hebben wij dan geen toekomst meer ?

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #27 Gepost op: 17-11-2004, 13:34:13 »
eigenlijk zou Willem van Oranje hebben gewonnen (zegt de KRO nu), maar door de chaos zijn sommige stemmen die in de uitzending binnen hadden moeten komen, buiten de uitzending binnen gekomen. En toen telden ze dus niet meer mee! Ze moeten Willem van Oranje als nog "De Grootste Nederlander Aller Tijden"
maken.

Hagar, je hebt gelijk!
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline liek.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #28 Gepost op: 17-11-2004, 18:32:07 »
Als Hazes eerder was overleden, had hij vast gewonnen.

Het feit dat Monique van de Ven in de top 100 stond zei eigenlijk al genoeg. Wat zullen andere landen lachen. ::ohno::.

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #29 Gepost op: 18-11-2004, 10:36:52 »
Wat zullen andere landen lachen. ::ohno::.

 :-X  Ach nee, ik lach niet hoor.
Kan me perfect voorstellen wanneer ze 'n dergelijke verkiezing in België zouden organiseren, dat als winnaar Helmut Lotti of Jean-Marie Pfaff uit de bus zou komen.  :-\\

Offline nettie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #30 Gepost op: 18-11-2004, 12:54:52 »
Vind het echt stom dat de KRO niet wil erkennen dat Fortuyn niet de grootste nederlander is, maar dat Willem van Oranje dat moet zijn.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #31 Gepost op: 18-11-2004, 13:01:19 »
Daar heb ik de KRO niet voor nodig.

Waarom mocht trouwens iedereen 6x stemmen. 't Is een commercieele troep en een waardeloze meting geworden.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #32 Gepost op: 18-11-2004, 13:26:20 »
Per telefoonnummer 6 stemmen.
Ik denk om verschillende leden van 1 gezin met 1 telefoon de mogelijkheid te geven om ieder voor zich te stemmen.

Ik heb thuis 4 telefoonnr's (ISDN) en twee portable telefoons, dus 36 stemmen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 18-11-2004, 13:32:52 door Castor_en_Pollux »

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #33 Gepost op: 19-11-2004, 11:57:38 »
Vind het echt stom dat de KRO niet wil erkennen dat Fortuyn niet de grootste nederlander is, maar dat Willem van Oranje dat moet zijn.
Ik vind het al heel dapper van ze dat ze dat naar buiten hebben gebracht... En ik vind dat ze als ze eenmaal iemand tot winnaar hebben uitgeroepen, ze daar niet opeens op terug moeten komen :-\\
Take a glorious bite out of the whole world

Offline ace

  • Forumlid
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #34 Gepost op: 19-11-2004, 12:31:45 »
Vind het echt stom dat de KRO niet wil erkennen dat Fortuyn niet de grootste nederlander is, maar dat Willem van Oranje dat moet zijn.
Als pim fortuyn de grootste nederlander aller tijden is,dan vind ik dat toch om te huilen,er zijn mensen in de geschiedenis van nederland geweest,die grootse daden verricht hebben,maar die niet eens op het lijstje voor komen,terwijl die fortuyn(die in mijn ogen helemaal niets groots gedaan heeft..)er niet alleen op voorkomt,maar ook nog won,echt jammerlijk!!!!

Offline Dokter Wouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #35 Gepost op: 19-11-2004, 16:14:02 »
Vind het echt stom dat de KRO niet wil erkennen dat Fortuyn niet de grootste nederlander is, maar dat Willem van Oranje dat moet zijn.


Ik vind het al heel dapper van ze dat ze dat naar buiten hebben gebracht... En ik vind dat ze als ze eenmaal iemand tot winnaar hebben uitgeroepen, ze daar niet opeens op terug moeten komen :-\\

Hmm, dapper? Ik denk dat het de KRO ook niet lekker zit dat Fortuin is gekozen.
Als Willem van Oranje in de uitzending tot winnaar was uitgeroepen en Fortuin bleek uiteindelijk meer stemmen te hebben, dan denk ik dat ze het niet toegegeven zouden hebben.
Het lijkt een beetje een slap excuus.
Reality top 3:  1. Wie is ... de mol?  2. Peking Express  3. Expeditie Robinson

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #36 Gepost op: 19-11-2004, 16:15:39 »
Als Willem van Oranje in de uitzending tot winnaar was uitgeroepen en Fortuin bleek uiteindelijk meer stemmen te hebben, dan denk ik dat ze het niet toegegeven zouden hebben.
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat de KRO objectief genoeg zou zijn geweest om dat gewoon aan te hebben gegeven. 'k Geloof ergens nog wel in het goede in de mens...
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Freek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Delta Goodrem
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #37 Gepost op: 2-12-2004, 17:31:33 »
Ik vind dit echt een programma wat nergens op slaat! Hoe kun je nou Willem de Ruyter vergelijken met Pim Fortuyn? Totaal verschillende mensen...
Some light in your eyes...

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Grootste Nederlander aller Tijden
« Reactie #38 Gepost op: 2-12-2004, 17:53:48 »
tja... toch. Als ik moest kiezen tussen Pim Fortuyn en Klaar, dan koos ik toch voor Klaar denk.
:D
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”